Försäkringsfråga i samband med krock.

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Försäkringsfråga i samband med krock.

Inlägg av DerbiKoffe »

tjenare, krockade i onsdags rätt rejält, moppen blev totalt skrot och lite kläder som jackan och hjälmen gick också sönder.
men jag vet att det var hans fel eftersom han skulle svänga vänster över min körbana och vi såg inte varandra (de va inga linjer i gatan eller skyltar som gav han företräde heller för den delen) och så bara han körde ut i min fil och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm och voltade över bilen. både polisen och ambulans kom så jag fick åka till sjukhus och kollas över, men detta borde väl gå på hans försäkring eftersom han körde över min körbana där högerregeln gällde?

tack på förhud!

edit: min skoldator gick också sönder
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Ja om det är som bilden visar [spoiler]Bild[/spoiler]

OCh det nu var högerregel och inte något som visa att du skulle visa företräde, då är de hans fel!
Ja de går på hans försäkring! Dock så ska du anmäla till ditt försäkringsbolag som tar kontakt med hans!
Så kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

menade att han kom från motsatt håll och körde in framför mig (vänster sväng)
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

DerbiKoffe skrev:menade att han kom från motsatt håll och körde in framför mig (vänster sväng)
Då är det ju absolut hans fel då han ska se sig för innan han korsar din körbana.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

var moppen trimmad?
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

PK skrev:var moppen trimmad?
På hans galleribilder så ser den rätt så otrimmad ut faktiskt. Vi får la hoppas att du inte har trimmat den så du kan få ut på försäkring annars kan det bli jobbigt.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Eh, OM det var högerregeln som gällde är det ju DITT fel.

DU ska lämna företräda för fordon som kommer ifrån höger, spelar ingen roll hur korsningen ser ut.

Att han "korsade din körbana" har heller inget med saker att göra. Du korsar ju hans, bara det att ditt körfält råkar vara rakt i det här fallet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

bensinskalle skrev:Eh, OM det var högerregeln som gällde är det ju DITT fel.

DU ska lämna företräda för fordon som kommer ifrån höger, spelar ingen roll hur korsningen ser ut.

Att han "korsade din körbana" har heller inget med saker att göra. Du korsar ju hans, bara det att ditt körfält råkar vara rakt i det här fallet.
Bensinskalle, han förklarade sedan utifrån MrAnderssons bild att han va mötande o svängde in FRAMFÖR honom, så som nedan! Bild
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

DerbiKoffe
tjenare, krockade i onsdags rätt rejält, moppen blev totalt skrot och lite kläder som jackan och hjälmen gick också sönder.
men jag vet att det var hans fel eftersom han skulle svänga vänster över min körbana och vi såg inte varandra (de va inga linjer i gatan eller skyltar som gav han företräde heller för den delen) och så bara han körde ut i min fil och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm och voltade över bilen. både polisen och ambulans kom så jag fick åka till sjukhus och kollas över, men detta borde väl gå på hans försäkring eftersom han körde över min körbana där högerregeln gällde?

tack på förhud!

edit: min skoldator gick också sönder

Alla vägar/ korsningar som inte har märken gäller högerregeln

DerbiKoffe
menade att han kom från motsatt håll och körde in framför mig (vänster sväng)
Möter du honom och han svänger in framför dig och du kör på honom, är det hans fel, då han ska lämna företräde för fordon som ska rakt fram eller svänga höger

Sen får du nog bestäma dig för vad som egentligen hände. då du har beskrivit 2 olika situationer

Bild
Senast redigerad av macbang den 22 september 2012, 00:37, redigerad totalt 2 gång.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

macbang skrev:
DerbiKoffe
tjenare, krockade i onsdags rätt rejält, moppen blev totalt skrot och lite kläder som jackan och hjälmen gick också sönder.
men jag vet att det var hans fel eftersom han skulle svänga vänster över min körbana och vi såg inte varandra (de va inga linjer i gatan eller skyltar som gav han företräde heller för den delen) och så bara han körde ut i min fil och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm och voltade över bilen. både polisen och ambulans kom så jag fick åka till sjukhus och kollas över, men detta borde väl gå på hans försäkring eftersom han körde över min körbana där högerregeln gällde?

tack på förhud!

edit: min skoldator gick också sönder

Alla vägar/ korsningar som inte har märken gäller högerregeln

DerbiKoffe
menade att han kom från motsatt håll och körde in framför mig (vänster sväng)
Möter du honom och han svänger in framför dig och du kör på honom, är det hans fel, då han ska lämna företräde för fordon som ska rakt fram eller svänga höger

Sen får du nog bestäma dig för vad som egentligen hände. då du har beskrivit 2 olika situationer
Det är förklaring nummer 2, men förklaring nummer 1 passar in där också
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

macbang skrev:
DerbiKoffe
tjenare, krockade i onsdags rätt rejält, moppen blev totalt skrot och lite kläder som jackan och hjälmen gick också sönder.
men jag vet att det var hans fel eftersom han skulle svänga vänster över min körbana och vi såg inte varandra (de va inga linjer i gatan eller skyltar som gav han företräde heller för den delen) och så bara han körde ut i min fil och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm och voltade över bilen. både polisen och ambulans kom så jag fick åka till sjukhus och kollas över, men detta borde väl gå på hans försäkring eftersom han körde över min körbana där högerregeln gällde?

tack på förhud!

edit: min skoldator gick också sönder

Alla vägar/ korsningar som inte har märken gäller högerregeln

DerbiKoffe
menade att han kom från motsatt håll och körde in framför mig (vänster sväng)
Möter du honom och han svänger in framför dig och du kör på honom, är det hans fel, då han ska lämna företräde för fordon som ska rakt fram eller svänga höger

Sen får du nog bestäma dig för vad som egentligen hände. då du har beskrivit 2 olika situationer

Bild
Nr 2!
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
Tobbe96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 1 augusti 2011, 22:46
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tobbe96 »

DerbiKoffe skrev:
macbang skrev:
DerbiKoffe
tjenare, krockade i onsdags rätt rejält, moppen blev totalt skrot och lite kläder som jackan och hjälmen gick också sönder.
men jag vet att det var hans fel eftersom han skulle svänga vänster över min körbana och vi såg inte varandra (de va inga linjer i gatan eller skyltar som gav han företräde heller för den delen) och så bara han körde ut i min fil och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm och voltade över bilen. både polisen och ambulans kom så jag fick åka till sjukhus och kollas över, men detta borde väl gå på hans försäkring eftersom han körde över min körbana där högerregeln gällde?

tack på förhud!

edit: min skoldator gick också sönder

Alla vägar/ korsningar som inte har märken gäller högerregeln

DerbiKoffe
menade att han kom från motsatt håll och körde in framför mig (vänster sväng)
Möter du honom och han svänger in framför dig och du kör på honom, är det hans fel, då han ska lämna företräde för fordon som ska rakt fram eller svänga höger

Sen får du nog bestäma dig för vad som egentligen hände. då du har beskrivit 2 olika situationer

Bild
Nr 2!
Om det är nummer 2 så är det helt klart hans fel.
Bild

Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Jaså? ;)
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

Tror själv det är alternativ 1. Då han säger att dom "" inte såg varandra= skymd anslutande väg/ gata ""

Hade det varit alternativ 2. måste bägge ha varit blinda, eller kollat och annat håll en väldigt bra stund för att dom ska kunna missa varandra och krocka.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

macbang skrev:Tror själv det är alternativ 1. Då han säger att dom "" inte såg varandra= skymd anslutande väg/ gata ""

Hade det varit alternativ 2. måste bägge ha varit blinda, eller kollat och annat håll en väldigt bra stund för att dom ska kunna missa varandra och krocka.
"och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm"

Därför är det alternativ 2. Kan ju hända att han (TS) hade en lastbil framför sig som skymde.

Bilens fel.
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

vicke xX SMT skrev:
macbang skrev:Tror själv det är alternativ 1. Då han säger att dom "" inte såg varandra= skymd anslutande väg/ gata ""

Hade det varit alternativ 2. måste bägge ha varit blinda, eller kollat och annat håll en väldigt bra stund för att dom ska kunna missa varandra och krocka.
"och jag körde då rätt in i hans högra frammskärm"

Därför är det alternativ 2. Kan ju hända att han (TS) hade en lastbil framför sig som skymde.

Bilens fel.
Kan vara rätt, beroende, på hur han kommer ihåg olyckan. man kan lätt ta fel på delar på en bil då en olycka har hänt.då tankar, smärta, ångest, chock sätter in samtidigt och rör om en bild på hur allt hände.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Eftersom polis var på plats så tar de då bilder och du kommer få hem deras rapport, inklusive bilder (ska vara med, annars är något tokigt!). Körde du in i hans högra framskärm har bilisten begått ett misstag. Tur att du klarade dig så pass bra iaf. Vad fick du för skador btw om ens några fysiska? Vilket försäkringsbolag använder du?

En snabb fråga bara, hade du hel/halv/trafikförsäkring och vet du vad bilisten hade för försäkring? Tyvärr gör f.bolagen lite som de vill när de gäller olyckor och polisens utredningar spelar ingen roll då de gör sina egna så kallade "utredningar" oftast brukar det bli så att den med halvförsäkring får stå för kalaset om den andre har helförsäkring då det blir billigare och en vinst för försäkringsbolaget även om felet ligger på den andre och det även bekräftas av polis samt vittnen. Förstår inte att det systemet är lagligt då det är fel på både juridiskt och framförallt moraliskt vis! Hänt ett antal personer jag känner som haft halvförsäkringar och den andre hel, polisen samt vittnen har intygat och det är starkt befräftat att det var den andres fel (med helförsäkring) men försäkringsbolaget dömer annat och det är inget man kan göra åt saken för det mesta. Har dock blivit lite bättre på senare tid pga många klagomål och vad jag förstått har även vissa försärkingsutredare blivit hotade ganska kraftigt, vilket iofs är väldigt fel men man kan ju faktiskt förstå folks frustration när saker blir så fel och de blir tvingade att betala för ett fel de inte begått medan den helförsäkrade klarar sig utan att betala ett öre.. Försäkringbolagen i Sverige går ofta med närmare miljardvinster varje år, trots det höjs premierna och självriskerna blir allt högre trots att deras vinster bara blir högre och högre också. Försäkringar är ett nödvändigt ont skulle man nästan kunna kalla det, förvånar mig starkt att de inte blir åtalade för ocker men de är för mycket pengar det handlar om.

Hoppas allt går bra för dig och fortsätt posta om utvecklingen i det hela.

Kan berätta lite om ett eget försäkringsärende som fortfarande är igång men snart löst dock, som har att göra med en singelolycka men mig iblandad då så man kan ju verkligen säga att jag har koll på läget där. Finns inte ord för att tala om hur missnöjd jag är med hur det hela skötts samt folket som f.bolaget har inhyrt som värderare. De har ljugit för mig, och inga smålögner då heller. De har räknat fel på kalkyler, de har undvikit kontakt samt ej ringt upp. Men det är en annan story, kan berätta mer ingående om det om du vill så du får lite mer kött på benen vad det gäller hur f.bolag faktiskt agerar emellanåt. Ibland sköts det bra men det är oftast mycket hokuspokus inblandat..

Tog mig friheten att ändra din topic också till en mer specifik sådan.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Min moppe e trimmad btw, så får ja ut någon försäkring?
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

kan bli svårare speciellt om polisen kom dit :P
Quattro lyfe
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

DerbiKoffe skrev:Min moppe e trimmad btw, så får ja ut någon försäkring?
vet dom att den är trimmade får du inte ut något och du får betala den andra bilens skador...
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

streamjr skrev:
DerbiKoffe skrev:Min moppe e trimmad btw, så får ja ut någon försäkring?
vet dom att den är trimmade får du inte ut något och du får betala den andra bilens skador...
nej.

du får betala en högre självrisk fall du satt den som trimmad moppe i försäkringen 20-80% olika på olika företag själv har jag runt 30% tror jag, inte så farligt men fall du inte sättet den som trimmad så gäller inte din försäkring för den räknas inte som de den var försäkrad för så då är du körd..


är dyrare självförskring fall den blir snodd fall den blir trimmad :S vf är liksom risken större den blri snodd fall den är trimmad än original ? fuck logic :roll:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Men de va ju hans fel å borde de ju gå på hans försäkring?
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

du kör trimmat=ditt fel. världen är orättvis.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

jo men vet dom inte om att den är trimmad så gör man den ju original och får ut pengar ändå.
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

GreckE skrev:jo men vet dom inte om att den är trimmad så gör man den ju original och får ut pengar ändå.
då är det ju annat
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

DerbiKoffe skrev:Men de va ju hans fel å borde de ju gå på hans försäkring?
Du har fortfarande inte förklarat hur olyckan skedde.

1. Körde han ut från en sidoväg?

2. Eller skulle han svänga vänster, in på en annan väg?

Bild
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

macbang skrev:
DerbiKoffe skrev:Men de va ju hans fel å borde de ju gå på hans försäkring?
Du har fortfarande inte förklarat hur olyckan skedde.

1. Körde han ut från en sidoväg?

2. Eller skulle han svänga vänster, in på en annan väg?

Bild
står en bit upp att det var nummer 2.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

streamjr skrev:
macbang skrev:
DerbiKoffe skrev:Men de va ju hans fel å borde de ju gå på hans försäkring?
Du har fortfarande inte förklarat hur olyckan skedde.

1. Körde han ut från en sidoväg?

2. Eller skulle han svänga vänster, in på en annan väg?

Bild
står en bit upp att det var nummer 2.
Sorry my fault :/ måste börja läsa lite mer noga.

Helt klart bilens fel.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Skriv svar