Zundapp ks50 Projekt. Update 28/12-15

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Zundapp ks50 Projekt. Update 28/12-15

Inlägg av euroman »

Hej

Kunde lika gärna lägga upp en tråd på detta långa projekt som jag har haft ett antal år men har intehaft tiden, Nu verkar det som att man kanske hinner med så man kan få ut den och köra lite race :)

Har kört med den tidigare då med superterm som bara var tagen i utblåset, bing 19 och passivt jamarcol då gjorde den ca 98km/h efter gps så 100 är inte helt omöjligt Men men är nöjd om jag får ihop den igen.


Setup som jag tänkt är följande:

Modell: Zundapp ks50 sport -79 årsmodell

Cylinder: 70cc (66cc) athena superterm (portad av tivedens motor)

Förgasare: Blir 20mm äkta mikuni (går kanske upp till 24mm men börjar här)

Avgasrör: Ett jamarcol racing med exp kammare. Den som är gjort för 70cc. (Möjligt att det blir avstämt)

Motor: nya skf lager, rund topracing vevstake,hårdare kopplings fjädrar, nya lameller och matchporta med cylindern, skf stödlager i kopplingskåpan som 4-5vxl motorn har.

Drevning: Börjar med 15/43 då den kändes lite seg med 15/38 när det bara är 3 växlar. (original är 10/43)

Topp: Match planad ihop med cylindern.

Elsystem: Kokusan brytarlöst med ostryp CDI.

Bromsar/hjul: Det får bli aluhjulen med 150mm trummor istället för 120mm.

Chassi: Kommer bli 10mm lägre fram och bak emot original.

Mål: Det är att få den att gå i 110-120km/h med 3växlat och veteran motorn kvar, Även kunna åka på lite små race mm :)

Detta var väll det jag kom på för tillfället. Kommer naturligtvis fylla på efter hand jag kommer på vad som ska göras och inte göras :)

kom gärna med förslag och tips med vad ni tycker!

Ha det gött

Mvh
Martin

2012 updates

[spoiler]
04 Juli 2012
[spoiler]
04 Juli 2012 (Del 1)
[spoiler]Här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu, Har tyvärr ingen bild på ramen än men det kommer till helgen då jag har den i ett annat garage :)


Här är motor isär plockad för byte av racing vevstacke nya lameller och lager :)
Bild


Lamellbyte på gång :)
Bild

Ny racing vev.
Bild[/spoiler]

04 Juli 2012 (Del 2)
[spoiler]Här börjar ihoplockning av motorn, Dock var jag tvungen att ta isär den igen för dom nya motorpackningarna läckte olja, Och där står jag just nu då en bult gick sönder så fick beställa nytt skruvkit :)


Bild


Bild

Även en bild på nya hjulena som skall på, Här har jag börjat slipa dem, Dom är dock klara nu och även inlämnade på lack får dom säkert denna vecka :)

Bild[/spoiler]

04 Juli 2012 (Del 3)
[spoiler]Bilder nya på superterm cylinder som dumpade ner i början av juni, Gammla har jag på hyllan.


Agge steg2 portad cylinder, matchar precis det kromade jamarcol racing röret! Steg2 Menas att det är portat utblås, moddad kolv och portade boost kanaler över insuget. Detta ska ge ca 13 äkta hk och inga katalog 13hk som superterm ger orginal :)

Insuget som sitter på är ett bing 22 som är moddat för att passa 70cc, Kommer från en ks100.

Bild



Bild

Nya luftfiltret till min bing 22 då orginal inte funkade sådär super bra till min gamla superterm så det borde inte funka bättre nu direkt :P

Bild
[/spoiler]
[/spoiler]
17 Juli 2012
[spoiler]
Fick lapp från posten idag att hämta ut munstycken till förgasaren och även mitt skruvkit så nu får det bli lite skruva :)

Har dock bild på hur mopedenser ut i dagsläget. Var bara en rosthög från början typ bara rost, Dock skall den slipas ner och spacklas och lackas mm så MYCKET jobb kvar :P


Moppen
Bild

Avgasröret som jag tänkt köra med, Cylindern är ungefär portad efter detta, :)
Bild[/img][/spoiler]

23 Juli 2012
[spoiler]Då har man vart och grejat lite mer med moppen ihelgen. Fått på motorn men kunde dock inte provköra då jag inte hade bladmått att ställa in brytarna med för dom stog verkligen fel! :) dock gick den fin fint på tomgång och den läckte heller inte! ingen bild på det men det kommer, bjuder på 2 andra bilder istället.


Nya tank emblem.

Bild


Motorn ligger och torkar, Med lite packning på tub mellan vanliga packningen och blocket så blev det tätt ihop med nytt skruv kit med :) Dock ser den bättre ut nu detta är precis efter ihopskruvningen :P

Bild[/spoiler]

23 Augusti 2012
[spoiler]
Sådär ja då var den nya förgasaren hemma. Fick bli en mikuni 20mm :)

Sedan är även munstycken och ett 90 graders luftfilter beställt till denna med.


Bild[/spoiler]

04 September 2012
[spoiler]Sådär då har förgasar grejerna dumpat ner i postlådan det jag hade tänk få förra veckan men kom idag istället :)

Bild[/spoiler]

07 September 2012
[spoiler]Ja då har det hänt lite grejer idag då :) Nu sitter motorn på då för andra gången :P Nu ska bara det nya röret passas in med (gamla som sitter där nu)

Sedan har man även hunnit med att porta upp mikuni insuget man ska använda med så det blev lite finare kanter :)

Även en bonus bild på en ny leksak med :P


Före:
Bild


Efter:
Bild

Motorn monterad fast förgasaren skall bytas :)
Bild

Bonus bild på nya leksaken med :P
Bild[/spoiler]

15 September 2012
[spoiler]Sådär ja då har man skruvat lite idag med även en uppstart idag som verkade lovande faktiskt. Den fick för lite bensin så videoklippet är med choke skall kollas upp lite mer senare :)


Lite Friluftsmeck :)
Bild


Slipar lite på stosen så jag får på nya avgasröret räckte tyvärr inte med bara i avgasröret, Det sitter papper längre in i stosen så var inte oroliga :P
Bild


Allt monterat och färdig för första starten ser ganska bra ut skall dock nerplockas för lack när motorn lirar som den skall :)
Bild

Här kommer ett videoklipp på uppstarten med :) dock får den för lite bensin och vågar heller inte varva ut den fullt men låter lovande med lite inställning så :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DgEBhook ... e=youtu.be[/youtube][/spoiler]

27 November 2012
[spoiler]Idag dimpade det ner lite munstycken :) 2st lågfart till dappen och sen ett huvudmunstycke till farsans 125a, dock har det börjat snöa och bli mycket minus så får se när det blir provstart hoppas det håller upp och smälter bort på vägen :P kanske får bli att slipa ner den iallafall aja får tänka på det iallafall!



Bild[/spoiler][/spoiler]

2013 updates

[spoiler]
12 Januari 2013
[spoiler]Sådär då har man vart och skruvat idag igen :) Blev byte av lågfarts munstycke och ställt in nålen bättre på zundappen och sen även dragit ny jord på pappas motorcykel så nu funkar blinkers på den:)

Dappen startade lätt hade ganska bra tomgång med gick även att köra utan choke nu med :) dock verkar det som att den fortfarande får för lite för den skjuter på som idioten när den kommer upp i varv medans den bara blöddrar och det händer inte ett piss på låga varv. större lågfart kanske?

På högen sitter det 150 lågen sitter det 40 vilket jag tycker verkar stort men hade nog inte var fel med 42 eller 45 verkar det som eftersom den blöddrar som den gör!

Här kommer lite bilder iallafall :)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild[/spoiler]

14 Februari 2013
[spoiler]Sådär nu har det dumpat ner lite mer saker i lådan :)

är lite osäker om tädningen går rätt eftersom det är en sliten krysskil, sedan verkade det som han tar tjuvluft men ändå inte och sen även ett hårdare tändstift och ett nytt lågfartsmunstycke och även ny skruv till svänghjulet då jag är tveksam om den gammla :)

Behöver även ett litet rör på ca 25mm som går in i förgasaren någon som vet vart man köper rör? eller något annat som innehar ett rör på den mm? :)

Bild
[/spoiler]

16 Mars 2013
[spoiler]Sådär då tror jag att jag hittat felet till varför den inte går som den skall. Den tar något grymt med tjuvluft verkar det som vid insuget mellan förgasaren och insuget verkar som det är slitet där innut förgasaren så den inte håller tätt så kommer skaffa mig ett rör där i mellan med pakning på tub och sedan slang mellan förgasar och insug istället och sen sänka lågfarten så tror jag blöddrandet kommer försvinna :)

Har iallafall Bilder på här när jag byter insugspackning för att vara säkert att det blir tätt där med, sedanåker det på ett hårdare tändstift med innan provstart ska bli mycket intressant, Funderar dok på att införskaffa mig en 24mm fugge men får se hur den går med 20mm först :) hade dock vart roligt med ett jolly moto avgas med :twisted:

Bild

Bild
[/spoiler]

08 April 2013
[spoiler] Då har man vart och inhandlat ett insugsrör, Eller ja det var til någon tvättvinda eller något :P dom skulle ha 80kr för det men fick tag i ett för 20kr då det ar böjt och jag sa det spelar ingen roll då det var 1m långt och jag behöver 10-20cm :) mycket nöjd! slang har jag redan som jag tror passar från min bing 19 jag hade en gång i tiden.

Bild

Bild
[/spoiler]

20 April 2013
[spoiler] Har vart och grejat lite med moppen idag :) Fick bli att fixa röret på förgasaren låta det torka, Test startade den och all tjuvluft och oroligt varv borta! Gött! Provkörde lite bluddrade riktigt hårt men fy fan vilket varv och drag i grejerna :D Tog av förgasaren för att ställa ner munstyckena lite. Bytte från 150 till 140 på högen och sen från 40 till 35 på lågen dock spillde jag såklart lite bensin på svänghjulet så vågade inte provstarta igen då jag gjort samma misstag en gång tidigare vilket resulterade i att hela elsystem brann upp, Men men blir provkörning nästa gång igen :) Ser mycket lovande ut!

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

26 April 2013
[spoiler] Sådär har man vart och kört lite efter munstyckes bytena, Blöddrar fortfarande något kopiöst på mellan varven verkar som det bara är när man kör, Väldigt mysko tycker jag när man står och torrvarvar och även tomgång så verkar den gå ganska fint, Dock verkar den vilja dö när man gasar och den stått på tomgång en stund som ni märker i filmen. laddar även upp en bild på Tändstiftet ser väldigt blött och svart ut :S tycker ändå jag kör snålt i munstycken, någon ide?

Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1kWJxcTUqqY[/youtube]
[/spoiler]

23 Juni 2013
[spoiler] Vart och grejat lite med moppen idag, Tagit bort luftfiltret för att se ifall det gjorde skillnad men ingen skillnad. Måste helt enkelt ner eller upp i munstycke men troligen ner tycker dok det är konstigt för den bluddrar på mellan varv men inte på högvarv och låg fart, Dock vill den små dö på lågvarvena, Får helt enkelt prova att sänka högfarten men låter märkligt om det skulle vara det. Har en gammal bing 19 fugge att testa med men ska inte ge upp än, Eller mikuni 20 kanske är för liten fast då borde den ju inte gå bra på hög varv tycker jag aja får fundera vidare :)
Tyvärr ingen bild idag hade ingen kamera eller mobil med mig.
[/spoiler]

30 Juni 2013
[spoiler]Idag var det en koll på elsystemet och även inställning av förtändningen, Förtändningen stog på ca 1,2 vilket var bra så där får den stå sålänge. Sedan kollade jag upp tändstiftet och i det var det skit samtidigt som det var en 6a, hade 8a liggandes hemma så det ska bli monterat. Kollade sedan över brytarna om var lite sneda verkar som dom fått sig en smäll eller liknande, Även tändspolen var inte alls bra såg jag, Så i helthet skall jag löda om tändplattan så blev att beställa, Tändspole, Ny tändkabel, och nya brytare. Ny ljusspole har jag hemma och kondingen är nästan ny så blir att löda om den och göra riktigt fin för montering sedan på förgasar inställningarna igen! Även lite bilder på detta! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

07 Juli 2013
[spoiler]Sådär då vart elsystemet omlödat :) Det ska också i nytt hårdare tändstift och ny krysskil, Här syns nya kablar, Tändmodul, Ljusspole, Brytare och konding :) Nu ska bara den nya tändkabeln dit och sen monteras på moppen för tändinställning innan provstart, Går den inte rent på mellanvarv nu så blir det sänkning av munstycken :) Har även vart och hämtat en Honda Nsr 125a med effektör och urpluggad åt pappa, Det var helvete vad den gick :D 160km/h på mätarn och mer att ge i både varv och fart :P Nej får allt hålla mig till moppen ;)

Bild

Bild
[/spoiler]

23 Juli 2013
[spoiler]Vart och fixat på den nyrenoverdade tändplattan, Också även monterat ny tändkabel blev riktigt bra faktiskt :) Tändningen var ställd sen innan så var bara och skruva dit! Dock så tog tändspolen och ljusspolen i lite i svänghjulet. Försökte slipa bort lite med sandpapper men tog med mig svänghjulet hem istället så jag kan använda dremmel då jag inte trodde att jag behövde det så hade jag naturligtvis inte med den dit! Men skönt att det börjas skruva på saker igen! :) Har skaffat ny krysskil tändkabel och svänghjuls mutter illafall! Lite bilder här nedan med!

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

27 Juli 2013
[spoiler]Sådär då har man gjort lite idag med. Inte mycket till update men tycker ändå det skall med! :) Har slipat till dom 4 plattorna på svänghjulet och rengjort det, Så det inte skall ta i mer och även ge lite bättre ström då det är renare än innan! :)
Skall troligen montera allt nästa helg om allt går som det skall och provstarta den!

Bild
[/spoiler]

10 Aug 2013
[spoiler]Har vart och grejat lite idag, Nu är moppen igång igen fixat elsystemet och startat upp den. Även s'nkt munstyckena till 130/30 istället för 140/35. Går lite bättre dock fortfarande sur på lågvarv men tror det har med luftfiltret och göra samtidigt som det troligen är lite skit i tanken så nästa projekt blir att Byta till större luftfilter, rengöra tanken och även sätta dit bensinfilter. Sedan märkte jag att effekten kommer lite sen på 2an och 3an så får bli att dreva ner någon kugg med kör 15/38 medans orginal är 10/43 så funderar på att prova 14/41 och se ifall det blir bättre! :) I övrigt verkar den gå riktigt fint på tomgång och svarar även ganska fint med börjar ta sig åt rätt håll gött! Här kommer en lite film och en bonus bild! :) Såg även att et läcker lite i 1 packbox men det var ytterst lite blir att fixa till vintern när man ändå ska ner med motorn och lacka kåporna på den mm! :)

Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5BagJe-G ... e=youtu.be[/youtube]
[/spoiler]

24 Aug 2013
[spoiler]Vart och grejat med mopeden lite, Försökte kolla upp varför den är såhimla seg. Fixade dit ett bensin filter, Gjorde rent förgasaren och även satte dit ett 8 tändstift istället för 6a. Ställdeäven ner tändningen från 1 till 1,5 förtändning och ställde brytarna på 0,4. Startade riktigtlättoch gick fint påtomgång men verkade lite halvorolig påtomgång men ingen misständning alls heller så det var riktigt fint tycker jag! Dock kom funderingen kring varför den hade sämre komp och lite halvorolig. Då märkte jag att toppen inte var riktigt som den skulle troligen inte helt raksamt att gängorna itoppen inte var bra så den tar troligen tjuvluft i tändstiftet inte mycket men lite. Aja den toppen ärriktigt gammaloch köptsönder planad sombegagnad! Nej nu blir det att köra en ny topp och plana den efter min cylinder jag har! och provköra innan jag ska riva motorn i vinter och matchporta samt byta alla packboxar då jag var dumsnål sist! Sen blir det 'ven ring byte mm! :)

Bild
[/spoiler]

28 Sep 2013
[spoiler]Sådär då har man fått hem det na topplocket och även monterat detta! Det gammla hade gängpaj i tändstift hålet och även sönderplanat av ägaren före (köpte locket beggat) Så nu har man fått hem ett nytt portat och avstämt för cylindern av "agge" :) Blev mycket starkare på lägre varv mm dock går den fortfarande inte som den skall riktigt trög i början innan effekten men har några teorier varför :) Troligen för litet luftfilter ihop med icke matchportat block och även för tung drevning kör 15/38, Orginal är 10/43. Nästa sak på schemat är att byta packboxar ramlager och matchporta, Även byta ringar och kolv när grejerna ändå är nere :) Sedan blir det nog 14/41 i drevning då jag har det liggandes så får vi se hur det blir kan nog bli bra detta! Går ändå ganska hyffsat när man lägger i 2an så reser den sig lite för att sedan avta pga för dålig bestyckning och sen effekt men men det ska vi kolla upp, På tomgång så verkar den lira riktigt fint men verkar få för mycket men vi får bolla vidare :)

Bild

Bild
[/spoiler]

23 Nov 2013

[spoiler]Sådär då har man grejat lite smått idag, Har inte hänt mycket den senaste tiden pga dödsfall i familjen, knäskador och lite allt möjligt helt enkelt.
Har nu iallafall tagit av motorn som det skall bytas lite saker på som jag kom på efter alla provkörningar i sommar som vart.
Det som kommer ske är iallafall:

Matchporta blocket emot cylindern för mer effekt.

Byta till moddad kolv och nya ringar.

Byta ramlager till starkare.

Byta packboxarna som läcker.

Byta till hel kickkåpa.

Lacka om motorn.

På med gummi skydd på elsystemet.

Sedan blir det större luftfilter dreva ner den lite och bestycka om fuggen lite pga ändringarna!

Kolv och ringar är beställda och lär kommer om 1-2 veckor sedan skall det bli att beställa lager packboxar mm.

Bild
[/spoiler][/spoiler]

2014 updates

[spoiler]
26 Januari 2014

[spoiler]Inte hänt så mycket senaste tiden tyvärr. Det har vart jul och sen även bas service på bilen vilket kostade lite, Nu är det dock nytt år och nya tag planerna är väll att lacka moppen om några månader men att nästa månad även köpa lager packningar mm så man kan renovera det allra sista på motorn med :) Har iallafall fått den moddade kolven, den är kapad för mer bensin från insuget, matchportat boost öppningarna emot dom portade kanalerna på cylindern, och det är även en tjockare kolvring emot den vanliga kolven vilket jag hoppas kommer hålla bättre och även få mer effekt :)

Bild
[/spoiler]

01 Aug 2014
[spoiler]Det har hänt lite den senaste tiden men inte haft tid att uppdatera helt enkelt, Mycket på jobbet och annat som tar tid bla tävlingssäsong!
Hur som så kommer här en update, Har börjat plocka ner moppen för nerslipning och lack, Sedan har även ett kokusan brytarlöst tändnings system inhandlats! :) Hoppas detta blir bra, Aldrig monterat ett innan så detta skall bliintressant att göra detta samt känna av effekt skillnaden! :)

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

30 Aug 2014
[spoiler] Då har man vart iväg och grejat lite till. Har börjat plocka ner Mopeden för nerslipning och lackning. Dock är det en massa trubbel på vägen med en gammal veteranare. Det är allt ifrån bultar som går av/sitter fast till att delar är sönder eller rättare sagt skrot!

Har även hittat att framgaffeln är helt skrot, inget som jag har räknat med i budgeten. Den var helt sönderrostad och fästen för diverse saker är helt skrot samt att under bälgarna var den helt sönder rostad! (har dock ingen bild på detta)

Har letat vilt runt sen igår men hittar bara till 517 ramen som är mycket populärare, Men jag har tyvärr 529 ramen. Har sett några få till salu på ca 8 år så detta kommer bli en spännande milsstolpe i byggandet. Bara blicka frammåt och inte försöka gräva ner sig i detta!

Här kommer lite bilder iallafall!

Bild

Bild

[/spoiler]

17 Sep 2014
[spoiler] Påbörjad nerplockning av motorn idag. Inte beställt grejerna än då allt som jag ville ha inte fanns på lager än! :) Har letat febrilt efter framgaffel men utan resultat!

Nu är det även ny setup på G när motorn skall rivas samt lite mer effekt!

Det som är tänkt att göras är:

1. Porta cylindern mer

2. Matchporta blocket samt lacka om kåporna

3. I med hårdare kopplingsfjädrar

4. Byta tryckplattan.

5. Byta till SKF C3 Lager

6. Nya packboxar

7. Byta kolv och ringar och även packningar såklart.

8. Sen montera det brytarlösa tändsystemet jag har liggandes.

Bild

[/spoiler]

14 Okt 2014
[spoiler]Sådär då var cylindern tillbaka från portning! Ser riktigt bra ut, avgasporten är lite mer höjd samt breddad och gjort ommodellen på porten. Boostkanalen över insuget är portad sedan tidigare, samt bearbetad topp för cylindern och moddad och kapad kolv! :)

Detta har givit 15.06hk på bakhjulet på 66cc ihop med mikuni 20mm och jamarcol racing pipan. Ger ca 1hk mer med annat effektrör enligt Tivedensmotor som portat den! Så ska bli mycket intressant att testköra motorn när den blir klar!

Resterande delar kommer köpas in denna veckan då jag väntade på cylindern så jag kan matchporta blocket.


Bild
[/spoiler]

22 Okt 2014
[spoiler]Sådär nya delar som kom hem i brevlådan! :)
Sista delarna för att dela motorn och kunna få ihop den igen. Dock behöver jag fortfarande en kick kåpa men inte för att dela motorn! :)

Det som dimpade ner idag var:

*Hårdare kopplingsfjädrar

*SKF C3 lager

*Ny olje påfyllnings plugg

*Nya packningar

*Ny tryckplatta

*Nya packboxar.

Bild
[/spoiler]

26 Okt 2014
[spoiler]Då har man börjat riva ner motorn. Enda som sitter i nu är kopplingskorgen/lammellerna och vevstaken.

Har även tvättat av motorblocken så det blir lite roligare att jobba med än om allt är smutsigt!

Här kommer lite bilder med såklart! :)

Bild

Bild

Bild

Bild
[/spoiler][/spoiler]

2015 updates

[spoiler]
19 Januari 2015
[spoiler] Inte vart mycket till uppdateringar på sistone, men nu har jag äntligen fått in lite delar.

Var ute efter en ny Framgaffel men fick en hel ram till fint pris istället! Så kommer bli att bygga vidare på denna och ta det bästa från min gamla ram.

Har även fått hem ett paket med hårdare kopplingsfjädrar, så i motorväg så fattas det kickkåpa och eventuellt zundapps egna verktyg får ihopmontering av kopplingen! (helt jävligt med hårdare fjädrar)

Bild

Bild
[/spoiler]

25 Januari 2015
[spoiler]Då har man fått tummen ur och grejat lite med motorn!

Har matchportat blocket lite grovt, enda som återstår av matchportningen är finslipning med sandpapper så det blir lent och fint. Blev ganska nöjd med portningen behövde inte ta så jätte mycket och lyckades slipa så det inte kommer att påverka kompet i vevhuset! :)

Lagerna sitter fortfarande i men har 5 stycken nya liggandes som såklart skall stoppas i så har inte börjat att ta ur dem ännu! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

15 Februari 2015
[spoiler] Då kommer man till helgens arbete av motorn.

Har slipat bort all smuts/packningsrester så det blir fin yta för dem nya packningarna.

Har även börjat slipa rent portningen i vevhuset, lite jobb kvar så det finns ojämnheter kvar efter den sista match portningen nu i helgen.

Har också börjat att slipa ner kopplingskåpan, skall köra med dremmel sedan också om jag nu inte hittar något medel som tar bort färg lättare! Dock mycket jobb kvar av detta.

Har kopplat bort hastighetsmätar drivningen så man kan ta ur lagren i motorn också. Då det är en specialK/mustang motor i grunden så sitter det en hastighetsmätar drivning i motorn som det inte gör på en zundappmotor.

Även slipat bort gammal färg uppe på motorhalvorna så dem ser lite mer anständiga ut! :)

Skaffat nya muttrar till den nya kopplingskorgen.

Det har även inskaffats ett Original zundapp verktyg för ihop och isär montering vilket kommer underlätta när kopplingen skall ihop med hårdare fjädrar!

Även en värmepistol har införskaffats för att ta ur lagren! :)

Såklart kommer det lite bilder också:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

22 Februari 2015
[spoiler] Då är blocken stort sett färdiga! Matchportat och finslipat det sista.

Har även tagit ut alla packboxar och lager ur halvorna slipar bort gammal färg.

Blocken är även avfettade och helt rengjorda innuti så allt är nu klart för nya lager + packboxar. Kopplings kåpan måste dock slipas ner och lackas om innan ihopmonteringen också.

Bild
[/spoiler]

14 Mars 2015
[spoiler] Sådär då är alla packboxar monterade i motorn. Kunde tyvärr inte börja med lagren då jag hade glömt att lägga dem i frysen så gjorde det idag så jag kan börja med lagren imorgon! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

15 Mars 2015
[spoiler]Sådär då har jag börjat montera alla lager i motorhalvorna. Alla gick dit fint som dem skulle förutom den i kopplingskorgen. Den satt som i berget och man kommer inte åt någonstans att kunna slå på den. Läste runt lite och dem flesta sa att man behöve ett lager avdragar verktyg och det var lika dyrt som en helt ny korg, Tappade ganska mycket lust på detta så får se hur det fortsätter!

Bild
[/spoiler]

17 Mars 2015
[spoiler]Skam den som ger sig. Tänkte jag ger det en sista chans. Så åkte till Jula för att köpa en don sats, står på deras hemsida att dem hade en för 79kr med 6 don, och 6 på lager Perfekt! Dock när jag kommer dit har det blivit fel på deras lager system.... Men dem hade en större sats för 179kr med huggmejslar och grejer som jag egentligen inte behöver så slog till på den istället! Värmer kopplingskorgen och kunde komma åt med det minsta donet i satsen och det gick fint att slå ut det! :) Så det blev att montera nya lagret idag i korgen, Nu är det bara lackering av kopplingskåpan samt ihop montering av kopplingen sen åker halvorna ihop! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

22 Mars 2015
[spoiler]Sådär då har ihopmonteringen börjat! :)

Har börjat snöa här idag och legat på runt 2+ hela helgen så har inte kunnat lacka om kopplingkåpan då jag har kall garage, Kopplingskåpan är det sista för att smälla ihop blocken. Men Fick iallafall ihop monterat kopplingen så den sitter i blocket igen! :)

Fick även testat det nya verktyget vilket underlättade sjukt mycket! Vilket var tur för dem nya fjädrarna vad inte och leka med emot dem gamla :twisted:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

26 April 2015
[spoiler]Inte mycket till update men har iallafall slipat bort det mesta av färgen på kopplingskåpan, Nu skall det bara gås över med sandpapper och göras fint så det blir klar för lackning. Letar också fortfarande runt efter en kickkåpa utan resultat innan jag har allt till motorn. Skall även se om jag får tummen ur och plockar ner den nya ramen som är inköpt också. Tanken är iallafall nästan klar för lackning, lite mer slipning kvar så är den klar också.

Bild

Bild
[/spoiler]

10 Maj 2015
[spoiler]Har vart igång och grejat lite idag med den nya ramen jag köpte in. Enda anledningen var att jag skulle ha framgaffeln. Men kom sedan på att det kanske var bättre och bygga vidare på denna. Dock är det helt omöjligt att få bort svingen så lutar nog åt att använda min gammla ram då den är tvättad och fin, Dock får jag flytta över framgaffeln dit. Sedan blir det och sälja av sig lite delar som jag inte kommer använda och köpa in allt som fattas! :)

Ramen är nu nästan helt nerplockad fattas lite små saker samt att framgaffeln skall av och på den gammla ramen!

Bild

Bild
[/spoiler]

12 Maj 2015
[spoiler]Lite kvällsarbete gjort! rubbat och slipat bort rost på svingen och även slipat så dem är jämn och fin. Har även tagit kopplingskåpan till motorn en sväng. Dock är det väldigt många märken i kopplingskåpan tyvärr :/ men men det får jag leva med för det är ju en gammal motor ifrån 70 talet, blev ganska nöjd att jag fick bort det mesta av färgen iallafall! Är en lite kåpa till som skall slipas så man kan grunda allt tillsammans och lägga undan dessa tills det skall lackas.

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

17 Maj 2015
[spoiler]Helgens arbete klart. Slipar ner en del detaljer och även hunnit grundlacka dem så dem skall nu vara färdiga för lack sedan.
Nu skall bara ramen fixas också vilket är det värsta jobbet. även motorfästet skall få sig en sväng. Sedan skall sidokåporna inköpas också så att man kan lacka allt samtidigt som skall ha samma färg.

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

28 Juni 2015
[spoiler]Sådär då har man börjat slipa ner ramen. Sjukt mycket jobb runt motorfästen mm (mycket rost), men går riktigt fint med en dremel!
Även tagit bort den gamla fotpinnen samt framgaffeln som var helt skrot! Dock har jag en i riktigt bra skick liggandes från den andra ramen som skall flyttas över!

Lite mer slipning runt motorfästet så är det klart sedan är det övriga ramen kvar men där är det inte lika mycket jobb då det inte är plåt/järn där utan gjutet! :)

Bild
[/spoiler]

30 Juni 2015
[spoiler]Lite mer slipning på gång! Slipat det sista runt zundapp märket på kopplings kåpan. Även slipat infästnings kåporna till stötdämparna och även övre motorfästet! :)

Bild
[/spoiler]

04 Juli 2015
[spoiler]Sådär då är allt grundlackat förutom ramen, den skall slipas lite till så det inte finns någon rost kvar. Sedan är det bara sidokåporna som skall inhandlas så är allt klart för lack sedan! :)
Vill ha allt klart för lack innan jag lackar allt så man får 100% samma nyans på grejerna! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

09 Juli 2015
[spoiler]Fått hem lite nya saker till Mopeden! :) Köpte det mesta som har med framgaffeln och runt motorfästena och göra.

Fotstöd, fotstödsgummin, Bälgar, Centralstöd med fjäder, stag till framskärmen!

Bild
[/spoiler]

11 Juli 2015
[spoiler]Vart på biltema en sväng och köpt på mig lite "bra att ha saker" till mopeden!

En skruvsats på 205 skruvar, fick med alla skruvar så behövs till sidokåpor, skärm stag ja allt som tänkas kan i rätt original längder :D Snor billigt!

Blev en kabel sats med 1,5mm kabel på 25m som skall räcka till hela elsystemet på mopeden.

Ett paket med massa sockerbitar så man kan koppla allt rätt innanför sidokåpan senare.

Även lite mer slipstift ifall det skulle ta slut så man kan göra det sista som är kvar på ramen och sen kick kåpan när man väl hittar en :P

Bild
[/spoiler]

12 Juli 2015
[spoiler]Var igång och tänkte putsa upp fjäderbenen, märkte dock att hela fjäderbenet var stumt vilket det inte vart innan :S

Gick inte ens dra runt det med hjälp av polygrip eller min vikt hmm...

Spruta i lite diskmedelsvatten och lät det stå en stund så började det släppa och jag fick isär det med handkraft.

Dock såg jag att fjädern verkade vara av samt att en packning var helt skrot. Dock vet jag inte vilken packning detta är då det bara finns 1 sort att köpa. Sitter packbox i kromade benen och detta är röret som går in i själva dämparen eller vad man nu skall förklara det som.

Så det kommer bli helt nyrenoverade fjäderben också vilket inte var tänkt från början men renoverar upp båda så allt blir ok! :)

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

19 Juli 2015
[spoiler]Var igång och lackade klart lite småsaker idag! Svingen, stötdämpare kåpor och även övre motorfästet, Blev ju som nytt! :D
Skall försöka slipa klart ramen inom närmsta så man kan få den lackad också! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

21 Juli 2015
[spoiler]Lackat klart Kick Kåpan idag, blev riktigt nöjd, dock ett litet märke över zundapp märket när jag skrapade bort färgen för zundapp. Borde kunna gå och ta med lackstift, men riktigt nöjd med resultatet! Skall den bara härda i några dagar så kanske jag smäller ihop motorn till helgen!

Bild
[/spoiler]

28 Juli 2015
[spoiler]Skulle ha börjat plocka ihop motorn i helgen vilket jag började med, men mellan packningen gick sönder och shimsningen var inte helt ok! Så har beställt lite mer delar till motorn även ett stödlager som sitter standard i 5vxl motorn för bättre hållbarhet samt stabilare vevparti (sparar ramlagren väldigt mycket).

Men har iallafall slipat ner hela ramen så det är klar, den skall nu bara tvättas av med sprit så är den klar för grund lack! :)

Bild
[/spoiler]

29 Juli 2015
[spoiler]Då har man tvättat hela ramen med handsprit så den blev ren och fin och att grundfärgen sätter sig riktigt! Valde en olje och zink baserad grundfärg så det blir ett skyddande lager emot rost mm! Tyckte det blev riktigt bra :D

Bild
[/spoiler]

24 Augusti 2015
[spoiler]Sådär då har man lackat saker i den färgen som det är tänkt att det skall vara! :) Lamphållare, tanken och ankstjärten!

Tanken har inte klarlack ännu och övriga delar har 2 lager klarlack men är tänk 1-2 lager till!

Bild

Bild
[/spoiler]

6 September 2015
[spoiler]Vart igång och grejat lite under helgen. Slipat Banankåpor och avgasfästet, även hunnit med att grunda dem! Även hämtat ut nya nedre gaffelben! :) Lite smådetaljer kvar och lack av kronan sen kan jag smälla ihop framgaffel också! :)


Bild

Bild
[/spoiler]

21 September 2015
[spoiler]Vart utomlands en sväng så inte hänt så mycket dem senaste veckorna. Tog dock tag i lackandet direkt efter resan. Så Banankåporna, avgasfäste samt övre motorfästet helt klart! :)

Bild
[/spoiler]

29 September 2015
[spoiler]Nytt paket inkommit. Kommer bli en helt nyrenoverad framgaffel med allt nytt som går att köpa ihop med ställbara dämpare bak som är 10mm lägre än standard för att ligga stabilare på vägen. Kommer även sänka den lite fram också för att få den bättre på vägen! Verkar balla ur mer än jag trodde från början haha!

Fick idag: Nya dämpare bak, packboxar, fjädrar fram, glidhylsor, glidrör, ny axel till svingen och plasthylsor som håller fast bälgarna ja typ allt som går till framgaffeln! :)

Bild
[/spoiler]

4 Oktober 2015
[spoiler]Styrkronan nerslipad och grundad. Fått nya idéer kring färg och så så slipat och grundat ankstjärten samt lyckthållare! Även beställt färg så skall lackas klart så fort färgen kommer! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

20 Oktober 2015
[spoiler]Då var lite saker lackade till den rätta färgen! fick till tanken, ankstjärten samt 1 framljushållare.

Istället för röd som det var tänkt innan så blev det nu istället Mineral white metallic! lackat i 2K färg! :) Till helgen så kommer troligen styrkronan samt sista ljushållaren lackas. Sen skall ramen nerslipas i vinter och sen lackas till våren ihop med sidokåporna samt lite inköp av mer smådelar sen tror jag bannemig det är dags för montering! :)

Bild

Bild
[/spoiler]

28 December 2015
[spoiler]Inte hänt mycket senaste tiden pga husköp! Nu är allt klart där och väntar på att få börja flytta in om några veckor :)

Men har iallafall fått ihop motorn nu, funkade fint med stödlager till vevaxeln ifrån 4-5vxl så det skall hålla bättre! :)

Nu skall bara kopplingen justeras in lite sen är det elsystem och cylinder, dock inte bestämt mig om det skall portas mer och 24-26mm fugge :twisted:

Bild
[/spoiler][/spoiler]
Senast redigerad av euroman den 28 december 2015, 09:42, redigerad totalt 166 gång.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Fan vad nice med Ks50 projekt, farsan hade en sån när han var i min ålder...
Lägg upp några bilder också!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu, Har tyvärr ingen bild på ramen än men det kommer till helgen då jag har den i ett annat garage :)


Här är motor isär plockad för byte av racing vevstacke nya lameller och lager :)
Bild


Lamellbyte på gång :)
Bild

Ny racing vev.
Bild
Senast redigerad av euroman den 7 juli 2013, 17:13, redigerad totalt 3 gång.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

byYn skrev:Fan vad nice med Ks50 projekt, farsan hade en sån när han var i min ålder...
Lägg upp några bilder också!
låter kanon att du tycker det! :) ja det är fina veteranare faktiskt finns andra fina modeller med :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Här börjar ihoplockning av motorn, Dock var jag tvungen att ta isär den igen för dom nya motorpackningarna läckte olja, Och där står jag just nu då en bult gick sönder så fick beställa nytt skruvkit :)


Bild


Bild

Även en bild på nya hjulena som skall på, Här har jag börjat slipa dem, Dom är dock klara nu och även inlämnade på lack får dom säkert denna vecka :)

Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Bilder nya på superterm cylinder som dumpade ner i början av juni, Gammla har jag på hyllan.


Agge steg2 portad cylinder, matchar precis det kromade jamarcol racing röret! Steg2 Menas att det är portat utblås, moddad kolv och portade boost kanaler över insuget. Detta ska ge ca 13 äkta hk och inga katalog 13hk som superterm ger orginal :)

Insuget som sitter på är ett bing 22 som är moddat för att passa 70cc, Kommer från en ks100.

Bild



Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Nya luftfiltret till min bing 22 då orginal inte funkade sådär super bra till min gamla superterm så det borde inte funka bättre nu direkt :P

Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Nice att du lägger upp ett projekt! :D har själv en zundapp ks50 men är osäker på vilken årsmodell det är :)
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

demmuus95 skrev:Nice att du lägger upp ett projekt! :D har själv en zundapp ks50 men är osäker på vilken årsmodell det är :)
Tack så mycket :) ska försöka uppdatera allt eftersom det händer grejer :)
ja det står en gammal zundapp lite här och där i stugorna :P
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Stått ganska tilla då jag inte har fått mitt skruvkit än, Verkar som det är slut överallt. Men men, Har iallafall fått tillbaka fälgarna från lack, Blev riktigt bra tycker jag :)

Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

synd att jag inte sett denna innan! lägg upp lite fler bilder på moppen! :) Video skulle inte sitta fel i framtiden bra jobbat annars.
I'm the baws!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

fräckt med ett zundapp proejkt!
har en kompis som har renoverat en till top skick :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Lönneroth
Elmoped
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 januari 2012, 19:19
Ort: Olofstorp
Kontakt:

Inlägg av Lönneroth »

Zundapp ls50 och ks100 har ju samma motorfäste. så varför inte utgå från en sådan ;) hade ju blivit ett jävligt gött vrid
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Japp det kommer bilder på moppen i helgen :) Ska dit och avfetta inför lackning mm :)

Japp hade gärna velat ha en 100cc eller 125cc motor dock riktigt dyra tyvärr :/
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Fick lapp från posten idag att hämta ut munstycken till förgasaren och även mitt skruvkit så nu får det bli lite skruva :)

Har dock bild på hur mopedenser ut i dagsläget. Var bara en rosthög från början typ bara rost, Dock skall den slipas ner och spacklas och lackas mm så MYCKET jobb kvar :P


Moppen
Bild

Avgasröret som jag tänkt köra med, Cylindern är ungefär portad efter detta, :)
Bild[/img]
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Vill inte vara sån, men det blir lättare för oss läsare om du bara uppdaterar din första post så slipper man scrolls ner så möe :)
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Okej något att tänka på kanske :)

Dagens update, Bytt alla skruvar idag och även fixat tillpackningarna om hopp att den inte läcker mera, :)

Nu får den ligga såhär innan jag plockar ihop den helt och sen en provkörning med nya cylindern och motorn är tänkt till helgen, Dock bara inkörning och inställning av förgasaren ska bli mycket intressant! :)

Hoppas allt lirar som det skall så motorn är klar, Sen är det dock slipning kvar för ny lack.

Sen inhandling av stötdämpare och sidokåpor står på schemat med!
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Då har man vart och grejat lite mer med moppen ihelgen. Fått på motorn men kunde dock inte provköra då jag inte hade bladmått att ställa in brytarna med för dom stog verkligen fel! :) dock gick den fin fint på tomgång och den läckte heller inte! ingen bild på det men det kommer, bjuder på 2 andra bilder istället.


Nya tank emblem.

Bild


Motorn ligger och torkar, Med lite packning på tub mellan vanliga packningen och blocket så blev det tätt ihop med nytt skruv kit med :) Dock ser den bättre ut nu detta är precis efter ihopskruvningen :P

Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Vart lite löst med uppdateringar på sistone, har iallafall fått start på maskinen nu verkade ganska lovande måste jag säga. Får dock ställa tändningen och slipa lite på stosen så avgasröret går på ända in, Har även beställt en ny fugge med Ändrade planer nu blir ingen bing 22 utan satsar på mikuni 20 istället då jag har ett portat och renslipat insug. Skulle väll ha haft 24 igentligen men men Får se hur den kommer gå med denna. Bilder mm kommer när allt har kommit med posten :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Sådär ja då var den nya förgasaren hemma. Fick bli en mikuni 20mm :)

Sedan är även munstycken och ett 90 graders luftfilter beställt till denna med.


Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Inlägg av DerbiFörarN »

kul å se vi har också en zundapp ks50 -75 i garaget
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

kul och läsa dina uppdates så fortsätt och uppdatera allt eftersom det händer saker! :)
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DerbiFörarN skrev:kul å se vi har också en zundapp ks50 -75 i garaget
tack så mycket AM6 går ju bra mycket bättre men kul att se hur fort man kan få en veteranare att gå :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

demmuus95 skrev:kul och läsa dina uppdates så fortsätt och uppdatera allt eftersom det händer saker! :)
tack så mycket :) denna helgen händer inte mycket men nästa helg så blir det till garaget då jag är bortrest denna helgen :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Riktigt coolt! Keep up the good work!

Har en kompis som körde en KS50 med 70cc, den gick bra, dödsmaskiner :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Riktigt coolt! Keep up the good work!

Har en kompis som körde en KS50 med 70cc, den gick bra, dödsmaskiner :wink:
Tack så mycket :) ja det ska bli riktigt kul att testa och se hur den kommer gå :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Sådär då har förgasar grejerna dumpat ner i postlådan det jag hade tänk få förra veckan men kom idag istället :)

Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Ja då har det hänt lite grejer idag då :) Nu sitter motorn på då för andra gången :P Nu ska bara det nya röret passas in med (gamla som sitter där nu)

Sedan har man även hunnit med att porta upp mikuni insuget man ska använda med så det blev lite finare kanter :)

Även en bonus bild på en ny leksak med :P


Före:
Bild


Efter:
Bild

Motorn monterad fast förgasaren skall bytas :)
Bild

Bonus bild på nya leksaken med :P
Bild
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Blir det uppstart snart? :)
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

demmuus95 skrev:Blir det uppstart snart? :)
Japp nästa gång jag är där och grejar hinner det nog med en uppstart :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Sådär ja då har man skruvat lite idag med även en uppstart idag som verkade lovande faktiskt. Den fick för lite bensin så videoklippet är med choke skall kollas upp lite mer senare :)


Lite Friluftsmeck :)
Bild


Slipar lite på stosen så jag får på nya avgasröret räckte tyvärr inte med bara i avgasröret, Det sitter papper längre in i stosen så var inte oroliga :P
Bild


Allt monterat och färdig för första starten ser ganska bra ut skall dock nerplockas för lack när motorn lirar som den skall :)
Bild

Här kommer ett videoklipp på uppstarten med :) dock får den för lite bensin och vågar heller inte varva ut den fullt men låter lovande med lite inställning så :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DgEBhook ... e=youtu.be[/youtube]
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Nice projekt, konstigt nog inte sett det innan.

Ser bra ut, så får säga lycka till. :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

hehe den varvade ju på fint :) hoppas på en testrun lite senare då? :wink:
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Roxxen96 skrev:Nice projekt, konstigt nog inte sett det innan.

Ser bra ut, så får säga lycka till. :)
tack så mycket :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

demmuus95 skrev:hehe den varvade ju på fint :) hoppas på en testrun lite senare då? :wink:
oja den varvar på riktigt fint låter dock bättre i verkligeheten :)

jadå det kommer testrun sen när jag fått den gå lite bättre och sen helt inkörd :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Skriv svar