morsan är ett kontrollfreak!

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

HasSse666 skrev:Mycket bra morsa det kommer att gå bra för dig! :)

Önskat fler morsor (och farsor) brytt sig om sina ungar så hade nog gått bättre för många kids :D
+1

dock låter detta mer fängelse än snäll mamma :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

håller med dig potog inte så roligt då kompisarna frågar om man ska följa med och hitta på något och man måste hela tiden svara med att man ska fråga morsan ...
Quattro lyfe
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

FreZz skrev:håller med dig potog inte så roligt då kompisarna frågar om man ska följa med och hitta på något och man måste hela tiden svara med att man ska fråga morsan ...
gå bara hemifrån.

sen när hon fråga va du gjorde säg bara att du tyckte du va mogen nog att göra egna beslut :)

annars om du inte vill göra som hon säger och du vill inte käfta imot.
säg inget och gå där ifrån står paketet fel å du orkar inte göra nått strunta i det igga henne inte säg bara att du anser att det är onödigt eller liknande :)

gör dock bara detta på små saker så kanske hon fattar att hon är lite kontroll freak :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

ok tack potog men har du några tipps på penga problemet? och hur är det med studiebidraget får ni det eller går det in till morsan?
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Tjena. Min morsa är också något utav ett kontrollfreak, dock inte i samma grad som din verkar det som.

Det där med att inte låta dig trimma är ju inte alls ovanligt, så det tycker jag inte var något i sig. Men med allt annat så blev det lite anorlunda.

Du får helt enkelt sätta dig ner och tala om för henne hur du tycker. Lugnt och ärligt, med en del mognad i tonen ;)
Det har jag gjort ett flertal gånger, bara för att jag inte pallar att morsan är som hon är.

Det är dina pengar, du har arbetat för att få dem. Oavsett vad du vill ha pengarna till (trim, bensin, kläder eller godis och mat), så är det fortfarande dina pengar. Många saker kan faktiskt vara onödiga att spendera pengar på, men man ska ju ändå kunna ha valet att göra det om man känner så.

Det som är anledningen till att hon daltar är att hon vill dig väl. Hon vill dig väl genom att hjälpa dig så mycket som möjligt. Men saken är den att du kommer få det jobbigt senare om hon ska fortsätta. Sen blir ju eran relation till varandra lidande av hennes beteende, och det tror jag inte att hon vill.

Jag fyller 18 om ca ett halvår (lite längre kvar för dig tyvär). Men förra veckan så snackade jag med morsan om att hon måste släppa taget lite. Nu ska jag enligt henne väcka henne när jag kommer hem på kvällarna/nätterna. Jag frågade då om hon tycker det är rimligt att jag idag egentligen ska hålla på så varje gång jag kommer hem, för att hon vill mig väl. Medans jag snart fyller 18 och alltså en dag när hon kommer hem från jobbet kan sitta på balkongen med en öl i handen, prilla under läppen, cigg i munnen, ring i näsa och ögonbryn samt en fet ansiktstatuering.

Efter den frågan så fick hon faktiskt en lite fundersam blick :P

Lösningen är att diskutera med dina föräldrar och låta dem veta hur det ligger till. Samt att argumentera för din sak. Och då menar jag vettiga saker som kontrollfreak tar åt sig av (alltså inte "Alla andra får").

Hoppas det hjälpte på något vis :)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

tackar för ditt svar jetforce! änteligen så får jag några "riktiga" tips av dig och potog!
Quattro lyfe
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

haha true att det försämrar, både min mamma och låtsasmamma får ju leva med att bli kallade,h-ora,fittkärring osv...blir ju inte bra allt jämnt,men då tar man fighterna istxD,men enbart när dem förtjänar det,så kallar jag dem såna saker...dock har mina slutat bry sig om va jag gör,fick inte trimma,inte äta uppe på mitt rum osvosv osv,nu bryr dem sig nästan inte(y)
mina hotade ju om att inte ge mig pengar,för att jag inte skulle köpa trimdelar,men nu bryr dem sig inte...
Användarens profilbild
will3
Gangster
Inlägg: 354
Blev medlem: 13 juli 2011, 20:33
Ort: Gällivare

Inlägg av will3 »

derbigp1open-10 skrev:haha true att det försämrar, både min mamma och låtsasmamma får ju leva med att bli kallade,h-ora,fittkärring osv...blir ju inte bra allt jämnt,men då tar man fighterna istxD,men enbart när dem förtjänar det,så kallar jag dem såna saker...dock har mina slutat bry sig om va jag gör,fick inte trimma,inte äta uppe på mitt rum osvosv osv,nu bryr dem sig nästan inte(y)
mina hotade ju om att inte ge mig pengar,för att jag inte skulle köpa trimdelar,men nu bryr dem sig inte...
Även om de "förtjänar" att bli kallade för såna saker så säger man inte sånt åt sin mamma..
Bild
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

med ditt penga problem... så är det som så att i och med att du är under 18 år (inte myndig) så får dina föräldrar ta hand om din ekonomi. Och om dom säger nej till något så är det typ enligt lag nej... För du är inte myndig och dom bestämmer... thats life...

Och säg inte jävla fittkärring till henne för dom kan omyndigförklara dig och då får du aldrig ha hand om egna pengar eller jobba eller något...

Var snäll mot henne! Håller med hasse! +1 där :)

Edit: Min mamma kan också vara lite nojjig med att börja skrika helt plötsligt för småsaker med det är bara att bita ihop och var på hennes sida så löser sig det mesta!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

bråkar jag med min mor brukar jag dra till farmor o sova där tills hon låter mig :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Marcus ström
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 2 maj 2012, 15:56

Inlägg av Marcus ström »

När det gäller pengar problemet kan du testa att prata med henne om det, komma fram till en "deal" att du får hälften av pengarna att testa med, sköter du det bra kommer du nog få resten också utan större problem.

Du kan även fråga henne "Hur ska jag lära mig att hantera pengar och ta hand om min ekonomi själv om du inte låter mig ha hand om mina egna pengar?, vad händer när jag får ett riktigt jobb, ska du ta hand om min ekonomi då också eller? " (Nåt i den stilen)

Sen prata med henne när båda är på bra humör och prata med mogen ton. Bli inte sur på henne om du inte får som du vill, utan ta det lugnt och visa att du är mogen.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

FreZz skrev:ok tack potog men har du några tipps på penga problemet? och hur är det med studiebidraget får ni det eller går det in till morsan?
Bry dej inte om det ;) fatta hur mycket du kommer ha när du fyller 18.... ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

min var ganska liknande så länge jag ropade tillbaka då man började svara mognare slutade hon bry sig...

Förstår inte varför? Nämen detdär r självklart visar du moget betende så förstår hon du klarar dig själv
Användarens profilbild
Simon-2012
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 juli 2012, 17:29
Ort: Vallda

Inlägg av Simon-2012 »

Jag kan ju säga såhär, Att käfta emot mot sin morsa är inte det bästa du kan göra och jag Rekomenderar dig gör det inte för mycket ,

För ungefär 4 årsen fram tills mars detta året har jag haft det riktigt dåligt hemma även om jag haft pengar / fått pengar av morsan så har hemmiljön varit typ den sämsta. vilket mina kompisar säger nej du har det bäst hemma ja men det beror på att ens morsa är annorlunda när man har folk hemma (min allafall) I mars så blev jag utslängd från morsans lägenhet, sen dess har jag bott hos min Pappa i Kungsbacka , Tyvär så mitt tips till dig är att Lugnt och stilla föra en konversation med din mamma om ditt/dina problem och ge henne fördelar och bra argument för din vilja , men dom måste ju samtidigt var rimliga så att skrika och slå sönder dörrar det funkar inte. Mitt rum som jag hade i min mammas lägenhet är ett stående bevis så ja

Sen så vill du ju köpa trim vilket jag förstår, för det första är det inte kul att köra orginal och för det andra vill man inte riskera att ens hastighet påverker chansen att dö (långsamt) Jag tycker du ska komma på rimliga förklaringar till din mamma säga vad du tycker om Trim och dina tider i trafiken.

/Simon-2012
Kolla gärna mitt Rieju Spike Projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=39736
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

HasSse666 skrev:Mycket bra morsa det kommer att gå bra för dig! :)

Önskat fler morsor (och farsor) brytt sig om sina ungar så hade nog gått bättre för många kids :D
Jomen som han beskriver det är det grovt överdrivet! Han måste ju få använde sina pengar han tjänat ihop själv!
Helt Räser
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

saile96 skrev:när hon börjar nojsa nästa gång så säger du tvärs emot. håll på så och när hon säger emot dig igen så skriker du nått i stil me håll käften din nävla fittkärring jag sköter mitt och du sköter ditt
Väx upp och respektera dina föräldrar! :evil: Oförskämda fan..


Ont : Prata med henne, att bete dig som en idiot som folk rekommenderar dig slutar bara illa, prata med henne, sätt dig vid matbordet och prata lugnt och sansat om det.
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

Alla föräldrar har ett visst kontrollbehov, oftast så är de bara rädda om oss och vill att vi gör rätt beslut osv. Mina sitter t.ex uppe hur länge som helst om jag kommer hem sent (oavsett vilka jag har varit med).

Det som jag skulle göra i din situation är att sätta sig och snacka massa med morsan.(t.ex. att du är arg för att hon har dina pengar på sitt konto) Prata med henne och försök att få lite mer förtroende. Fråga också om du inte skulle kunna få en del av pengarna på ditt konto så att hon ser att du kan handskas med pengar och inte bara köper grejer direkt. Men det som är viktigast är att du håller dig hyfsat lugn när du pratar med henne och inte kallar henne för fula ord.

Men i vilket fall som helst, lycka till!
PGO PMX NAKED :D
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Som alla Har skrivit (nästan iaf) så rekomenderar vi dig till att prata med din mamma eftersom det löser det mesta att Prata.. och när hon är ett kontrollfreak är det bara för att hon är rädd och hon kanske inte kan förstå att du börjar bli gammal nu, men det du måste göra är att ta mod o prata att du börjar bli vuxen. Men du måste ta Ansvar och du måste visa att du kan hantera dagliga saker (sysslor m.m.)

att bli osams med sina föräldrar ( familjen) är det sista man vill göra...

du får tänka på att hon håller ett stort ansvar (dig) !

tänk dig om ni två bytte roller så du är din mamma o mamma är dig, tänk på hur du skulle vara som mamma ? det är nog inte lätt att sköta alla saker o.s.v.

Och hon kanske har det jobbigt o tufft o då kanske hon blir ett kontrollfreak..

Det enda lösningen vi på TSR kan ge dig är att PRATA med din MAMMA !!!

// BakarN
Skriv svar