polisen bara tog moppen

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Kalletheboy
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 4 augusti 2010, 09:44

polisen bara tog moppen

Inlägg av Kalletheboy »

Hejsan!
Idag när min kompis trimmade moppe stod vi skolan så kom polisen.
Han var själv i bilen och hade med sig en kärra. Han tog kort på moppen o bara lastade uppdden. Min kompis frågade vad han gjorde och att han inte sett honom köra.
Då sa polisen att de skiter jag i.
Sen så stack han bara med moppen upplastad. Han hade dock inte med sig någon nyckel till mopeden.

Gjorde polisen fel?

Mvh
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

En grej bara, Polisen får inte provköra moppen om du säger att han inte får det då måste han ha typ husransakan eller hur fan det stavas


FEEEL Jönköping!!!
edit by Järnet
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

så tror jag inte polisen får göra,dock inte 100% säker:P
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Han kanske såg/filmade honom köra dit?
Well do ya, punk?
Fuzich
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 26 maj 2012, 12:13
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Inlägg av Fuzich »

Dom kanske har sett honom köra förut, har han regskylt? Har han trimmrör? Eller är det något annat som han har gjort med moppen som snuten inte gillar?
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 juli 2012, 20:46

Inlägg av daniel.sjöman »

Va det ens en polis?;) kanske bara någon avunskjuk stackare?;)
linux_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 193
Blev medlem: 27 maj 2012, 18:01
Ort: Göteborg

Inlägg av linux_b »

Säkert att dom inte sett han köra eller har det på film? Har ni övervakningskameror på skolan?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Det spelar ingen roll om dom har sett mopeden köras på gatan, dom vet inte att det är han som har har kört :wink:
linux_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 193
Blev medlem: 27 maj 2012, 18:01
Ort: Göteborg

Inlägg av linux_b »

ZX skrev:Det spelar ingen roll om dom har sett mopeden köras på gatan, dom vet inte att det är han som har har kört :wink:
Nej men det är HANS moppe (:
Learnstunt
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 augusti 2012, 16:50

Inlägg av Learnstunt »

låter faktiskt riktigt konstigt! dom måste meddela ägaren om dom ska beslagta en moped!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Får dom inte göra.

dels så är det inte säkert att den var olaglig eller så. då måste dom testa mopeden.

för att testa måste dom kontakta ägaren och det har dom tydligen inte gjort.


ring till dom och säg att du vill ha tillbaka den som den är. ska dom ta in den får dom ha en anledning :)



ska dock ligga i lag och rätt så låser här.


flyttade istället :)
PieForMidgets
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:47

Inlägg av PieForMidgets »

Det spelar ingen roll om han får göra det eller inte. Polisen är idioter och gör vafan dom vill, sen backar dom upp varandra om någon skulle häva ur sig saker om tjänstefel o.s.v.
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

PieForMidgets skrev:Det spelar ingen roll om han får göra det eller inte. Polisen är idioter och gör vafan dom vill, sen backar dom upp varandra om någon skulle häva ur sig saker om tjänstefel o.s.v.
Det är väl klart de backar varann, man skyddar ju sina egna..
Sen förstår ja inte varför alla hatar polisen så rejält. Hata inte polisen, hata isf lagen eller personen. Bara för att en polis gör något så här dumt, så ska man plösligt hata varenda människa i uniform.

OT: Tycker det låter väldigt skumt, kom han i civil bil eller radiobil? Identifierade han sig som polis? Visade bricka eller vad som nu gäller. Ring 11414 och fråga varför han tog den och vad du skall göra för att få tillbaks den.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
PieForMidgets
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:47

Inlägg av PieForMidgets »

Ztraand skrev:
PieForMidgets skrev:Det spelar ingen roll om han får göra det eller inte. Polisen är idioter och gör vafan dom vill, sen backar dom upp varandra om någon skulle häva ur sig saker om tjänstefel o.s.v.
Det är väl klart de backar varann, man skyddar ju sina egna..
Sen förstår ja inte varför alla hatar polisen så rejält. Hata inte polisen, hata isf lagen eller personen. Bara för att en polis gör något så här dumt, så ska man plösligt hata varenda människa i uniform.

OT: Tycker det låter väldigt skumt, kom han i civil bil eller radiobil? Identifierade han sig som polis? Visade bricka eller vad som nu gäller. Ring 11414 och fråga varför han tog den och vad du skall göra för att få tillbaks den.
Jag hatar även lagen angående mopeder.. Här jag bor är alla poliser dumma i huvudet dom är dryga vill inte ta en diskussion skiter i att lyssna när man säger åt dom. Använder övervåld och prejar mopedister från vägen. Skiter fullständigt i husrannsakan, bara går i hus där det är fest och börjar leta knark.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: polisen bara tog moppen

Inlägg av Järnet60 »

Kalletheboy skrev:Hejsan!
Idag när min kompis trimmade moppe stod vi skolan så kom polisen.
Han var själv i bilen och hade med sig en kärra. Han tog kort på moppen o bara lastade uppdden. Min kompis frågade vad han gjorde och att han inte sett honom köra.
Då sa polisen att de skiter jag i.
Sen så stack han bara med moppen upplastad. Han hade dock inte med sig någon nyckel till mopeden.

Gjorde polisen fel?

Mvh
För att få ta en moped till polisstationen måste det finnas ett beslut från en förundersökningsledare (FU-beslut).
Polisen åker inte runt och bara lastar mopeder på släp...
Det fanns säkert en bra grund för polisen att lasta din kompis moppe.
XSlidernN
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 juni 2012, 20:15
Ort: Enköping

Inlägg av XSlidernN »

Så ni menar att polisen inte får provköra min mopped om jag säger nej till det ? även om det är en moppe razzia ?
[/quote]
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

XSlidernN skrev:Så ni menar att polisen inte får provköra min mopped om jag säger nej till det ? även om det är en moppe razzia ?
[/quote]Om du säger nej så vet dem ju att du försöker dölja något, o kan då plocka in den för o undersöka moppen
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Får polisen provköra en moppe som står vid vägen?

Inlägg av Järnet60 »

XSlidernN skrev:Så ni menar att polisen inte får provköra min mopped om jag säger nej till det ? även om det är en moppe razzia ?
Lyssna nu noga alla som har funderingar på vad polisen får och inte får göra.

Polisen får alltid provköra ett fordon som nyligen (motorn behöver inte vara varm) har använts. Det räcker med att fordonet står på eller vid sidan av vägen. Det har ju kommit dit på något sätt. Kom nu inte med den fåniga motiveringen att det har dragits/puttats/skjutits/letts eller på annat sätt än körts dit.
Det spelar ingen roll om föraren/ägaren motsätter sig det.

Om Du inte förstår - Läs texten igen
:-)


PS. Alla fåniga inlägg efter detta tas bort. DS.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

david96 skrev:
Järnet60 skrev:
david96 skrev:Får polisen testa den även fall man ser hör något fel?

Mitt fall
Jag hade fått punka och polisen kom när jag gick med den och han såg tydligt att de var inget luft i däcket men han sa att han ville testa och jag sa de var punka men han sa de igen och jag fråga han vad som händer om något mer går sönder T.ex. fälgen och då sa han att dem står för de, han testa den och gick ju inte att köra och sen fick jag böter för att däcket inte var godkänt för de greppa inte, men hade ju lätt den ända sen jag fått punka

Mönstret var helt nytt så var för att dem inte gick att köra sa han med de däcket, så nu till själva frågan, får dem testa den fall man ser tydligt att de är något fel elr hör att de är något fel?
Låter märkligt!
ja, men kan de vara att han satte böter 1500 för däcket istället för trimmet ?
kan även säga att den hade inte körts på över 3 timmar
men hur är de liksom fall polisen startar moppen och hör att de är något fel eller ser de och ägaren påpekar de får han fortfarande köra och vem står för skadorna T.ex. fall de har kommit in vatten i luftburken och fall han kör då kan de komma in i motorn fall man påpekar de för polisen och visar de får han fortfarande köra den då ?
Jag förstår inte frågan riktigt.
Men om polisen ser fel på mopeden och sedan provkör och något går sönder är det polismyndigheten som får stå för skadorna som uppkommit under provkörningen.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Jönköping skrev:Järnet, stod i tidningen för ett årsen eller något det var en som blev stoppad och han sa att han inte fick låna ut den för sin mamma så han gjorde inte det heller^^

Polisen kan ju aldrig heller bevisa att du inte har gått med den om det inte har bevis, jag har ju gått med min 4km^^
Det spelar ingen roll vad du läser i tidningen eller vad mamma säger om utlåning, om det inte är till en kamrat.
Polisen har alltid rätt att provköra. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå angående det???
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

På min skola så har polisen rätt att komma till skolan och plocka in mopeden har jag för mig dom sa. Eftersom moppen står på skolans mark så kan skolan själva sätta upp regler för att fordonet står på deras mark. Var någonting sådant där, så i min skola så får polisen komma dit och ta med moppen oavsett vad jag har att säga.
Om man tar moppen till skolan så är det bara dumt att försöka förneka att man inte kört dit etc. för det enda polisen behöver göra då är att få en bekräftelse på att det är din moppe och att dom sett dig köra den dit. Vanligtvis så går det ju ca. 300 elever på en skola så någon har ju sett dig komma dit :roll:
Skriv svar