håller original veven för 80+pro race

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

håller original veven?

ja
6
25%
nej
9
38%
nej
9
38%
 
Antal röster: 24

Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

håller original veven för 80+pro race

Inlägg av david96 »

Tja har en chans att byta mitt original rör mot ett överliggande pro race och undrar fall min fina original vev skulle hålla för de röret någon månad?
Barkit 80cc
21 fögg/insug/membran
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Vad jag vet så klarar Derbi 70cc cylindrar med originalvev, men med de röret o den cylindern så tror jag inte det, men kanske någon enstaka vecka innan ras
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Du vet inte mycket om de här;)
Barkit har riktig snälla kanaler och portar men någon som tror den kommer komma upp i varv för att lagren ska börja ta stryk?

Ni tror inte den kommer varva över 13000 elr?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

david96 skrev:Du vet inte mycket om de här;)
Barkit har riktig snälla kanaler och portar men någon som tror den kommer komma upp i varv för att lagren ska börja ta stryk?

Ni tror inte den kommer varva över 13000 elr?
korrekta frågan är ni tror inte den kommer rasa över 13000 elr? byt lager lite då och då så ska de väl gå. Orginal veven håller bättre än de flesta tror
Användarens profilbild
Simon-2012
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 juli 2012, 17:29
Ort: Vallda

Inlägg av Simon-2012 »

Du har ändå tänkt renovera moppen lika bra att testa! ?
Kolla gärna mitt Rieju Spike Projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=39736
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Ja han skickar röret på måndag Simon:)
Ha kommer ta dig lätt:p
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Simon-2012
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 juli 2012, 17:29
Ort: Vallda

Inlägg av Simon-2012 »

david96 skrev:Ja han skickar röret på måndag Simon:)
Ha kommer ta dig lätt:p
Sluta överdriv ditt rör ger dig fan inte 30km/h men men vi får se
Kolla gärna mitt Rieju Spike Projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=39736
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Men jag byter ju drev din nöt:p
Men original lager ska väl tåla 13k ett tag
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

håller ju om du kör lungt men lika bra att köpa vev, du kommer inte ångra dig röret kommer göra en jävlar skillnad
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Ja du kan ju chansa, inte mina 3000+ kronor som går upp i rök om det går åt helvete...
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Kanske kanske inte, beror på!

Jag skulle bytt inte kul med ny cyllinder o va tvungen o riva isär motorn o ev få skador i blocket pga att man ska köra "någon" månad.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Börjar den vibrera så är det kört för dig :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

några tecken utan att ta av och kolla ? är inget glapp nu varken åt sidan elr uppåt men bör ju funka så länge jag inte varvar väl? :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

david96 skrev:några tecken utan att ta av och kolla ? är inget glapp nu varken åt sidan elr uppåt men bör ju funka så länge jag inte varvar väl? :)
Jo men hur kul är det att inte varva? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.

Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.

Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

bensinskalle skrev:
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.

Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.

Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
så de bör vara lugnt att köra typ någon mil ? tänkte för barkit är itne så vass och beror väl mer på durationer och portar och skit om veven går elr inte ? och lagren gillar väl inte varv över 13rpm, men vad är de första tecknet, vibrationer ? ljud etc ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

david96 skrev:
bensinskalle skrev:
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.

Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.

Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
så de bör vara lugnt att köra typ någon mil ? tänkte för barkit är itne så vass och beror väl mer på durationer och portar och skit om veven går elr inte ? och lagren gillar väl inte varv över 13rpm, men vad är de första tecknet, vibrationer ? ljud etc ?
Varför köper du inte bara en ny vev så du slipper oroa dig?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

ja men har inga verktyg och tänkte köra den till en snäll snäll pojk som kan hjälpa mig :) och är en bit dit :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

david96 skrev:ja men har inga verktyg och tänkte köra den till en snäll snäll pojk som kan hjälpa mig :) och är en bit dit :)
Har du inte org på nu då? Den funkar väl bort till han? :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

ska byta orginal rör mot pro race röret ^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

david96 skrev:
bensinskalle skrev:
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.

Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.

Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
så de bör vara lugnt att köra typ någon mil ? tänkte för barkit är itne så vass och beror väl mer på durationer och portar och skit om veven går elr inte ? och lagren gillar väl inte varv över 13rpm, men vad är de första tecknet, vibrationer ? ljud etc ?
Varvet är inte så farligt, så länge man har rätt smörjning och vibrationer på normal nivå.

Även om cylindern i sig inte är så vass så är det mycket större volym och det ger högre belastning.

Du kan åka hur långt du vill så länge du kör lugnt, så känsligt är det inte. originalveven håller i princip lika bra som alla medelmåttiga eftermarknadsvevar. Men sen får man tänka på att den har gått en bit.

Låter gör det inte, då är det ganska försent redan. Som jag skrev så känner man vibrationerna, särskilt i fotpinnarna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar