Tja har en chans att byta mitt original rör mot ett överliggande pro race och undrar fall min fina original vev skulle hålla för de röret någon månad?
Barkit 80cc
21 fögg/insug/membran
Vad jag vet så klarar Derbi 70cc cylindrar med originalvev, men med de röret o den cylindern så tror jag inte det, men kanske någon enstaka vecka innan ras
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Du vet inte mycket om de här;)
Barkit har riktig snälla kanaler och portar men någon som tror den kommer komma upp i varv för att lagren ska börja ta stryk?
david96 skrev:Du vet inte mycket om de här;)
Barkit har riktig snälla kanaler och portar men någon som tror den kommer komma upp i varv för att lagren ska börja ta stryk?
Ni tror inte den kommer varva över 13000 elr?
korrekta frågan är ni tror inte den kommer rasa över 13000 elr? byt lager lite då och då så ska de väl gå. Orginal veven håller bättre än de flesta tror
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.
Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.
Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.
Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.
Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
så de bör vara lugnt att köra typ någon mil ? tänkte för barkit är itne så vass och beror väl mer på durationer och portar och skit om veven går elr inte ? och lagren gillar väl inte varv över 13rpm, men vad är de första tecknet, vibrationer ? ljud etc ?
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.
Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.
Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
så de bör vara lugnt att köra typ någon mil ? tänkte för barkit är itne så vass och beror väl mer på durationer och portar och skit om veven går elr inte ? och lagren gillar väl inte varv över 13rpm, men vad är de första tecknet, vibrationer ? ljud etc ?
Varför köper du inte bara en ny vev så du slipper oroa dig?
david96 skrev:tänkte mest fall den rasar så börjar jag määrka de vibrationer etc ?
Man känner när ramlagerna börjar ge sig, blir ganska kraftiga vibrationer i motorn. OM det nu kommer smygandes och inte hugger till p.g.a. överbelastning.
Varvet är inga problem. Originalveven håller utan problem om den är fräsch, de vet bara du. Men det är trots allt 80cc och det ger ganska mycket mer vrid än 50cc.
Det håller helt klart en månad men vill du bruka motorn fullt ut längre fram är det nog läge att kirra en ny vev så småningom.
så de bör vara lugnt att köra typ någon mil ? tänkte för barkit är itne så vass och beror väl mer på durationer och portar och skit om veven går elr inte ? och lagren gillar väl inte varv över 13rpm, men vad är de första tecknet, vibrationer ? ljud etc ?
Varvet är inte så farligt, så länge man har rätt smörjning och vibrationer på normal nivå.
Även om cylindern i sig inte är så vass så är det mycket större volym och det ger högre belastning.
Du kan åka hur långt du vill så länge du kör lugnt, så känsligt är det inte. originalveven håller i princip lika bra som alla medelmåttiga eftermarknadsvevar. Men sen får man tänka på att den har gått en bit.
Låter gör det inte, då är det ganska försent redan. Som jag skrev så känner man vibrationerna, särskilt i fotpinnarna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever