Då DiNozzans Derbi är så gott som klar o min är fetskrotad så kände jag att vårt projekt har dött ut. Som tur väl är skrotades ju inte hela DRD´n som ni såg i slutet av projekttråden utan utvecklades i något fetare, något grymmare, något sjukare... Det blev en betaversion av betan "hihi" som ni nu kommer få se utvecklas till version 1.0 B)
Block:EBS50 Matchportat
Cylinder:Malossi MHR80, Replica kolv steg3 jonthä
Cylinder2:Mk SP70 steg3 jonthä
Rör:Yasuni R3
Förgasare:Stage6 PWK 28mm, 108 munstycke
Tändning:Hpi innerotor, BR9ES, Ngk racing kabel/hatt
Vevparti:Doppler Competition 18.000 rpm
Koppling:Mk lameller, MHR fjädrar
Insug: Malossi MHR shortneck
Drev:13/53
Luftfilter:UNI fiddy
Reeds:Malossi VL17 MHR
Ktm exc125 2009 kylarvingar
Ktm smr 2006 framskärm-vit
Yamaha yz platta-vit
Specialbyggt kedjeskydd-silver
Specialbyggd kedjestyr-silver
Svingarmsskydd-orange
Ram:Ombyggt till Ebs motor
, specialbyggd steldämp
, specialbyggd bakram
, silver
Sving poleras
Motor silver, röda detaljer
Tomaselli snabbgas
Bensinslang orange
Barikit skjusspinnar-svart
, specialbyggt fäste
Ombyggd tank-svart
Steldämp
Portning av MHR´en
Prorace/Malossi MHR överliggande
Uni luftfilter
Mer lär helt klart komma o de märker både du och jag.
(Om ni tycker det ser lite överklass ut så är det för att jag tyckte "specialbyggt" låter coolare än "jävla bonnit hemmabygge".)
Gamla inlägg i spoilern
[spoiler]
Projektstart
Eftersom det är regel på 2 bilder kan jag ju slänga upp en bild på hur den ser ut nu...
Motorn uppe på rummet, tänkte kolla lite o byta olja när den ändå var av.
Så här ser det ut när polarna vart igång med pulversläckare, röret var höglanspolerat typ 2 dagar innan.
Även kedjan gick illa dän, tänker inte ens försöka snygga upp den får bli en ny på polarnas bakostnad som sprutade ner den. Ungefär såhär så allt ut och fullt med pulver, lite därför jag fick för mig att plocka ner den.
Nya delar anlänt till vrålåket
Kom ett trevligt paket från ts på posten idag innehållande godsaker för 700 riksdaler, kanske värkar mö för lite men detaljerna är viktiga dom med. Tog en liten beställning nu men kommer helt klart komma fler under byggets gång då jag inte vill se en del på hela maskinen i dåligt skick. Nu till veckan blir det en runda på biltema/mekonomen så jag kan köpa sandpapper och autosol så man kan få lite snygg finish på grejerna så man slipper köpa nytt av allt. Efter det så kanske kåporna kommer, eller så blir det något så tråkigt som drivpaket och andra diverse slitagedelar man egentligen inte vill lägga ett öre på... Över till lite bilder så ni inte totaldör av uttråkning då.
Tomaselli snabbgas, förstärkt vajer och vitt vajerhölje. Låter typ så coolt som de kan med ett gaskit. B)
Ktm framskärm, hängde inte med i beställningen utan fick den av min morbror som hade den liggandes från ena husan.
Nya skjutspinnarna, väldigt små så skulle inte rekomendera dom till någon direkt.
Börjat med kedjestyr.
Och kedjeskydd.
Andra beställningen lagd
Kvällens update får bli att jag har plockat hem lite grejer (Om du kollar nu Dtdosan så har jag inte tryckt plocka hem än om du skulle ha nått men gör det ikväll.) från 24mx. Tyckte det filtret var jävligt billigt så varför inte testa liksom, samma sak med handtagen tänkte mest kolla om det såg ballt ut, blir det bra får de stanna på. Visst att det ska vara ktm-kåpor på den men inget jättefan av just ktm-plattan utan körde på en YZ, struntar i om det blir ett litet glapp nere vid framskärmen. Till sist svingarmsskyddet, får hitta på något eget sätt att montera det för tyckte att det kunde vara en grym detalj istället för det tråkiga svarta och mitt var ändå slut så får man ett lite mer cross stuk på den.
Delar hemkomna, tank slipad
Tjena, grejerna från 24MX är inkomna och är riktigt nöjd med det kan jag ju säga. Blir lite taggad nu när grejerna börjar ramla in, inte så mycket kvar att beställa innan jag kan börja jobba på riktigt. Ångrar lite att jag inte köpte kåporna först så jag kunde börja modda tank och luftburkskåpor men isåfall hade jag väl bara slängt ihop den och struntat i detaljerna, som jag gör nu har jag all tid i världen att jobba på de små sakerna som gör skillnad. Även slipat ner tanken nu så den är redo för glasfiber och spackel. Om någon vet vilka mopeder som har samma tanklock som Beta RR hade jag vart väldigt tacksam.
Tank.
Tyckte man fick ett riktigt fint filter för endast 150kr ändå, har dock inte kört med det än men de kan jag ge redovisning på sen hur det var.
Inte helt säker på om jag skall använda dessa, visst är dom balla men kanske inte den smidigaste färgen för mig som verkligen alltid är oljig.
Obs: Bilden får verkligen inte fram hur riktigt orangea dom är!
Riktigt nöjd med plattan må jag säga, även om den skiljer sig lite i färg mot framskärmen så är de sånt man får tåla det är så lite att jag knappast tänker lägga ner jobbet att lacka om allt för det lilla. annars passade den bra ihop med skärmen, måste dock borra nya hål i plattan då dom gammla är litet för breda.
Nu kommer snart DiNozzan med sitt nya vrålåk så ska vi meka lite till men tror jag kör en uptade på det imorgon så ni får något att läsa så gott som varje dag.
Pytteupdate
Tjena fan! Sitter hemma sjuk o kollar Ronny o Ragge så tänkte att ni ville nog ha en update, tog o borrade hål i yz-plattan så den passade på framskärmen. Gick ner o monterade, visst fan blev de snyggt men gaffeln såg riktigt mesig ut så en USD måste införskaffas. Om det är någon som har en dålig usd gaffel hemma ni skulle vilja byta mot en riktigt fräsch paiolligaffel, hör av er till mig! Kan tänka mig ge en slant imellan om gaffeln är i hyffsat skick, helst en paiolli usd men de funkar med vilken som. Kän även tänka mig köpa en USD till hyffsat pris, likaså är paiollin till salu
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... lligaffel/ .
Herbin
Tänkte lite stolt visa vad som gjorts ikväll, dock blev det bara förebild då mobilen dog. Mekat med polarens Honda mt5 för att kunna dra igång den imorgon, hans farsa ville inte svetsa klart röret ikväll så det får bli imorgon men annars är han så gott som klar för uppstart igen. Vi satt o funderade på det, det är fan inte ovanligt att byta motor här runt även om hans nu är den mest ombyggda då Hondor inte är lätta utgångsexemplar direkt så har vi här runt: en Aprillia mx med crossmotor, Yamaha dt med RK6, Baotian med Vivamotor, min Beta med EBS motor, hans Honda med EBS och mitt nya projekt "trems´en (trehjulig dagishoj med tms motor!
Tankmodd, såld gaffel
Tjena! Länge sen senast o det får jag väl skylla på att jag knappt kan göra något innan jag har fått hem alla delar o pengarna hos mig är som för alla andra 15 åringars 1050 ska då räcka till både nån pizza, lite supa om helgerna, reparera bilen och en jävla hope moppedelar. Hade lite att göra med att städa rent moppeförrådet o då hittade jag båda glasfiber o härdare så kunde ge mig in på att börja modda tanken och lyckats kränga av min gammla Paiolli då jag inte tyckte den machade nå vidare med Yz-plattan o ktm stänkan, såg lite mesigt ut men det ska bli ändring på.
Ser lite halvtaskigt ut på bild men är bara grovmodd för att slippa den skarpa kanten, kommer bli minst 1 lager till glasfiber och sedan finspackel över för att sedan grundlackas och några lager orange på de som på de äldre KTM brukade ha till de vita kåporna.
Ny brukshög att piska skiten ur.
Tjena, märkte själv att jag har ju uppdaterat så jävla dåligt så jag skäms över mig själv. Liten anledning är att jag har skaffat mig en ny brukshög så tänkte lägga upp en bild på den. Har gjort lite på betan så som ram modd och liknande men glömde att ta före och efterbilder så slänger upp den här så ni inte tro betan är nerlagd, tvärtom så är motivationen högre än någonsin.
Vet att den är ful och äcklig men fan den går framåt och gav endast 4k för den helt fungerande med papper och allt så klagar inte. Sitter Polini Guss och Gianelli 2t annars är den relativt standard förutom massa TNT tjaffs, fått tag på massa "coola" blåeloxerade skitsaker till den med så ska bara kitta sönder den med bråtet så man iallafall får lite småbrudar med den. kommer dock inte lägga mer pengar på den än att den ska rulla framåt utan problem så det går till min älskade Beta.
Ur dvalan.
Hallå! God jul o allt sådant. DiNozzan och jag tänkte ta ett ryck hela veckan men efter att ha busat lite för mycket enligt mamma fick han dra hem (råkade kvadda hennes bil när hon jobbade...) Men lite han man ju med ändå, DiNozzan tog an det jobbiga spackel/slipjobbet medans jag stog och körde ramen plåtren. Även ekrar/nav har fått sig en släng lack och poleringen är väl ungefär halvägs kommen dock har jag inga bilder på det.
Finspackling första omgången ena sidan.
Finspackling andra sidan.
Slipgrund på.
Ena sidan plåtren.
Bild för motivationens skull.
Closeup! Ja, alla sådana fästen skall snyggas upp en hel del.
Fälgarna!
Tjena, glömde ta bilder på fälgarna igår så fortsatte både med dom och ramen lite idag. Sket i bilder på ramen för det syns inte ändå men langar lite på fälgarna.
Bara hunnit köra 240 lite snabbt än.
Muntlig
Tja, drar till med en go liten update. Skickat iväg MHR:en på portning hos jonthää nu och den kommer väl strax tillbaka med en liten kompis. Exakt vad det blir för roligt får ni se då. Inte vart så sugen på att göra något alls efter en incident då jag skulle plocka av svänghjulet och min vevstopp bröt av veven (liten tabbe av mig kan jag erkänna) så det är bara in med ett nytt goare vevparti.
Gaffel
Fått tag på en showagaffel av en polare nu, Nu saknas bara rör och vev så skulle jag kunna slänga ihop den för testrun.
Vet att någon frågade om en bättre förebild, luskade runt ett tag o hittade en, stuk ja! Men hade ingen lust att köra runt på en sån jävla hink längre helt enkelt.
Racingavdelningen
Nått racingavdelningen nu, tyckte det var värt en update då det var lite dåligt av dom just nu. För att fira detta ska eftermiddagen spenderas med att mäta varenda lager som finns på en Beta rr (typ 3x mer än på alla andra normala mopeder) och dra iväg en beställning till mina nya sponsorer på swerull i Växjö.
Cylindrar hemma
Tja, fick tillbaks mina cylindrar ifrån Jonthä i måndags och får tacka för en smidig affär och rekommenderar helt honom till andra som inte har ork, verktyg eller kunskap till att göra det själva. Billigt, han var trevlig och visste vad han snackade om helt klart. Överaskningen jag snackade om när jag skickade iväg cylindrarna var ju ganska själklart för er som är lite uppmärksamma i forumet en portad metrakit sp som jag bytte mot en gammal guss jag hade hemma. Lite bilder till folket kanske?
Sp´n som står o vilar på hyllan.
Var lite sugen på att testköra MHR cylindern efter portningen och kom då att tänka på att min polare hade en Honda mt5 med ebs motor ståendes med dålig topplockspackning så vi slängde på ett Hebo escape, MHR cylindern, min pwk 24 och lite annat gott som redan satt på, fick dock ett litet problem då vi bara hittade delade gasvajrar vilket gav oss en ganska läskig tomgång första testrunen, vi fixade det lite sådär(trodde vi) men man kan ju aldrig vara för säker när man bara har frambroms i typ 5cm snö så vi tog och byggde oss ett otroligt seriöst dödmansgrepp...
Ska ta och beställa en ny vajer och lite andra småsaker om ett tag så får vi se hur den går!
När vi ändå snackar säkerhet, tyckte att den gamla hjälmen hade gjort sitt och får stå på hyllan som reservhjälm och köpte mig denna fining av en kompis som kör cross.
Block splittat
Splittat blocket nu efter ett jävla om och men med svänghjulet som satt där det satt. Annars är det det vanliga som har gjorts, slipa och rengöra de få delar som ska återanvändas. Kan tyvärr inte bjuda på nå bilder då s3an är inne på skärmbyte.
Bilder på motorn 17/03/13
Fått en köpare på Gileran nu men med en allt försenad övningkörningslapp i fickan måste Volvon igång med, har väl iallafall frigjort en 2000kr som går rakt till Betan, hittat en firma i byn som kan pressa i en ny vevstake i den gamla veven så är det någon med en hel vevstake i en kass vev som vill bli av med den kan ni få någon hundralapp plus frakt för den (skicka ett pm då, ni kan få ett fint tack i sponsor delen av tråden med.
Söker som ni förmodligen redan vet ett proracerör och då det sket sig med den förra usd gaffeln så är även det av intresse.
Ni fick ju inga bilder på motorn förra gången så kan slänga in det nu när mobilen är (nästan) hel igen
Leker prydnad i hyllan, någon stör det alltid att det står ett motorblock där.
Skulle inte sitta helt fel med en kommentar så jag vet att ni gillar vad som ses, skriv gärna nått tips på vad ni vill se.
[/spoiler]
Gaffel klar!
Var o införskaffat mig en USD nu så helt still står det inte, småpillat med den lite nu med men man blir ju sugen på att dra igång den, fått tag i en stalker typ gratis jag ska bygga ihop och sälja så betan ska bli klar innan brodalen iallfall!
Blev rätt nöjd så!
stalkern
Testmontering chassi
Körde ihop chassit för att kunna mäta steloperationen, den nya bakramen, lager, distanser och så vidare som jag måste bygga/beställa innan jag vill lacka ramen och liknande. Funderar på att skippa ktm stuket o köra rat stuk, synd bara att den kommer bli svårsåld som fan sen, aja får se hur det blir!
Lite småpil e ju alltid kul!
Vet inte varför bromsadaptern ser sneknullad ut på bilderna, var nere på plåtverstaden och gjorde den så ser bra mycket bättre ut i verkligheten.
Ska bara slipa till kanterna på dom, ser inte jättestabilt ut med är gjort i 5mm plåt så dom ger inte vika i första taget.
Fixade ett styre som får duga tills jag köper mig ett fatbar, är väl något Tnt eller något!
Bytte min 24mm PWK mot Roxxens 28mm i förhoppning om kanske något längre register.
Och så får jag väl bjuda på en helhetsbild!
Resterande motordelar ska beställas snart, har inte tid att bygga ihop den förens om 2 helger så har inte bråttom ändå.
Liten beställning...
Blev lite mer än planerat men men, man går ju bärsärk nu när man pillat bil o tycker allt kostar kaffepengar.
Om ni undrar vart jag har tagit vägen så är mitt internet heldött resten av veckan, lyckades låna polarens dator att uppdatera lite snabbt på bara.
Saker börjar komma ihop!
Tjena grabbar, fått hem min beställning och även vart förbi Swerull och hämtat lager. Ikväll ska jag ner till verkstaden och hämta motorblocket sen ska de jävlar byggas!
Än sålänge har jag hunnit Renovera förgasaren, bygga gasvajern, plockat på lite sponsorklistermärken och montera ihop den nya kopplingen bara för att se så allt stämde.
Rekommenderar er att åka till Swerull o köpa lager istället för att beställa om ni har något i närheten då de har de extremt mycket billigare, kunskap i överflöd och kan fixa precis vilka lager ni vill.
Överdivet mycke kanske? Men jag gilar stuket när de bryter av i lite olika färger och det är ju inte några större problem att slita bort heller om man nu vill det.
Sitter likadant på vänstersidan med, täckte rätt mycket repor svingen fått under sina 12 år på gatan.
Helhet!
VL17 Mhr
Doppler Enduranceveven.
Aldrig får man vara glad...
Köpt delar!
Tjena grabbar, fått på silvrig färg på ramen (bild kommer i nästa update) och köpt mig ett motorblock, har även fått tag i ett SP rör jag kan låna tills jag fått tag på ett pr i vettig prisklass. Så om jag är nykter och orkar så ska ni få se min förbannade svindyra beta rulla!
Motorblock hemma!
Wazzap my shizzles fått hem mitt motorblock, ser väl helt ok ut, veven såg ut som den stått med vatten upp till midjan i 2 år men det är skitsamma hade inget nållager att testa dra igång den med den veven i ändå så sliter isär det någon dag framöver, sprutar på lite färg o trycker ihop igen o förhoppningsvis sista gången så man kan ut o spöa -98 eller vad det nu är som ränner runt med effektrör nu för tiden!
God jul, lite bevis ska ni få!
Vet inte vart han fick streetrace ifrån men de fick han iallafall...
Bygger bakram, motor ihoptryckt!
Tjenare, jag och polaren hade tråkigt på skolan så vi tog och svetsade ihop en bakram, är en del jobb kvar och har inte bilder på den som den ser ut nu man hade tänkt svetsa klart det imorgon.