Rost i tanken, Puch Maxi.

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Derbi_Guy
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 juni 2012, 19:42

Rost i tanken, Puch Maxi.

Inlägg av Derbi_Guy »

Tjena, har fått rost i tanken på min Puch Maxi. Hur gör jag för att få bort det?
Användarens profilbild
Ockle96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 juni 2012, 13:28
Ort: Oslesunda

Inlägg av Ockle96 »

Denna teknik är specielt för Puch Maxi också ;)

Rost i tanken är lite som en tidsinställd bomb – det är först när man börjar använda fordonet som alla rostflagor kommer farande och täpper till bränslesystemet. Normalt så häller man i grovt grus, skruv och muttrar eller liknande tillsammans med exempelvis lacknafta och så skakar man om tanken både länge och väl. Fast på en moped med inbyggd tank i ramen blir det ju lite besvärligare. Vi fick ett lustigt tips från en läsare om att man hänger upp hela mopeden i propellern till ett vindkraftverk och låter den snurra med ett tag med grus i tanken.

Ett mer jordnära tips är att ta bort rosten kemiskt. Citronsyra tar bort rosten, men är relativt skonsam mot metallen i tanken. Undantaget är bensinkranen som oftast är av aluminium. Denna metall angrips direkt av allehanda syror så skruva bort kranen och ersätt den med en plugg under behandlingen. Börja med att avfetta tanken med avfettning. Skölj efteråt med hett vatten. Om det finns en oljehinna i tanken så hindrar den syran att komma åt rosten.

Citronsyra hittar man i större förpackningar på färgaffärer. Blandningsförhållandet syra/vatten är inte så kritiskt. Några matskedar till en deciliter syra per liter vatten fungerar bra. Häll i så mycket citronsyrelösning att all rost hamnar under ytan. Låt det sedan stå några dagar, men vicka litet på mopeden då och då så fräsch syra kommer fram till metallytan. Skölj sedan noggrant med varmt vatten. Ett misstag många gör när de tar bort rost med citronsyra är att de inte neutraliserar syran som blir kvar i metallens yta. Gör man inte detta kan det börja rosta igen på kort tid, fast nu på grund av syran.

Fyll tanken en sista gång med vatten (kallt eller varmt) och tillsätt några matskedar målarsoda eller maskindiskmedel. Dessa är basiska och kommer att neutralisera syrarester i metallytan. Låt stå några timmar – häll ut och skölj med vatten igen. Innan man monterar bensinkranen och fyller på bensin måste allt kvarvarande vatten i tanken torkas ur. Man kan använda en hårtork, eller utblåset på en dammsugare, men det går fortare med E85! Häll i en liter E85 eller rödsprit i tanken, skaka om några sekunder och häll ur – klart! Etanolen tar upp vattnet direkt och när man tömmer ur spriten följer vattnet med. Använder man mopeden och har bensin i tanken ska rosten inte komma tillbaka.
Fila på tills du lockar hit Farbror Blå!
Skriv svar