Tror att de kan variera lite, beroende på strypningar. T.ex Derbi har ju CDI strypning och blindtarm, men Gilera har ostrypt CDI och ingen blindtarm(de gamla rören) Men olika drevningar.
En SMT har 2,9hk strypt. Kan tänka mig att den har mellan 5-6,5hk
Det finns inte en enda moped i detta avlånga land som har en enda hästkraft mer än den andra strypt en moped här i sverige har bara 1Kw kraft och det e något över 1hk och om det är mer krafter i en moped än 1kw räknasn som trimmad så det är
omöjligt att en AM6 har 2hk strypt läs i era körkortsböcker om ni nu har några
Jag har en gammal Derbi "puckelsenda" -98 som bruksmoppe, och har givetvis hunnit leta & läsa en del information sedan jag köpte den 2003. En mycket intressant bok listade effekten i ostrypt utförande och det stod 8,5hk. GPR50 med samma motor angavs ha 9,0hk ostrypt, men den har då 17,5mm förgasare istället för 14mm, och det underliggande avgasröret kan ha lite annan utformning.
Appropå skillnader mellan olika originalavgasrör har jag även kört ett ostrypt originalrör från en Senda -02 på min -98, inte helt smidigt eftersom det nyare röret inte riktigt passar den gamla ramen. Resultatet var dock intressant, toppvarvet sänktes 1000rpm, toppeffekten minskade en aning och låg/mellanregistret blev betydligt starkare. Slutsatsen blir att olika originalrör ger olika effekt, och jag tror faktiskt att de tidigaste till puckelsendan generellt är bättre än de senare (som började få en massa andra prylar som blindtarm, katalysator o.s.v.).
Jag har ingen aning om vad en ostrypt Drac har för effekt, men skulle bli förvånad om det inte är nånstans i samma område som Sendans.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.