Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
märkte det på urpluggat org.streamjr skrev:skulle väll vara de då, tror inte man märker nån skillnad när man har 50 sport å effekt rördavid96 skrev:tror dock de kan vara så då han är sämst på ställa in;) och fall han ställer in dåligt så den får för ltie bensin så kan den förtända och 98 tänder senare pågrund av de högre oktantalet så den tål högrekompresstion dock är de knappt någon märkbar skillnadstreamjr skrev: inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt
Ska inte säga till 100% men tror V-Power och 98 är nästintill samma, hört en del bil mäniskor säga detta, och då åker dom inte 740 utan värre saker..PhryxuZ skrev:Jag tankar alltid V-Power, är det onödigt eftersom att jag inte känner någon skillnad effektmässigt mellan den och 98:an?
Vad jag har hört ska det vara bra för motorn med så mycket oktan som möjligt, så jag har aldrig tankat med 95:an.
Kopierat från illustrerad vetenskap! Spelar dock ingen roll om de är kopierat eller om ja skrivit de själv! De står ändå vad han vill ha reda påk-skåpet skrev:Ah, de va ju inte alls så att du har kopierat dedär va? Tror alla vet vad bensinen är till för.Felix mårtensson skrev:Tack! Entligen någon som visste :dMrAndersson skrev:Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
slipmaskin skrev:Ska inte säga till 100% men tror V-Power och 98 är nästintill samma, hört en del bil mäniskor säga detta, och då åker dom inte 740 utan värre saker..PhryxuZ skrev:Jag tankar alltid V-Power, är det onödigt eftersom att jag inte känner någon skillnad effektmässigt mellan den och 98:an?
Vad jag har hört ska det vara bra för motorn med så mycket oktan som möjligt, så jag har aldrig tankat med 95:an.