Skillnad på bensin 95/98

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

typkhuung
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 juni 2012, 14:58
Ort: västerås

Inlägg av typkhuung »

98 har mer olja bättre för motorn, fast på vissa moppar kommer de mycke mer rök och den bluddrar lite
95 de är ren bensin Är de man ska ha!
Ride hard Die free
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

streamjr skrev:
david96 skrev:
streamjr skrev: inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt :wink:
tror dock de kan vara så då han är sämst på ställa in;) och fall han ställer in dåligt så den får för ltie bensin så kan den förtända och 98 tänder senare pågrund av de högre oktantalet :) så den tål högrekompresstion dock är de knappt någon märkbar skillnad
skulle väll vara de då, tror inte man märker nån skillnad när man har 50 sport å effekt rör :roll:
märkte det på urpluggat org.

alltid lika roligt å se folk som tror sig :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Farshan körde med V-Power 98 oktan i sin kina å då gjorde den mätarn ut, mätarn går till 80 å pinnen som stoppar är vid 90 (går i 70 annars då de e en gammal kina som går som den "ska")
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

vem fan e lennart?
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

Z-K skrev:Robeee, Vissa fattigare Moppekillar tankar 95:An för de vill int betala mer :/
98 kostar mig typ 4kronor mera per tank.. tror inte att någon här på forumet har så dåligt med pengar att dom måste spara dom 4-5 kronorna...
U mad bro?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Förfan ta och läs frågan mera behöver ni inte svara han fick renn svaret på skillnaden av mig för de är inte samma i Finland och Sverige med bensinerna...


Istället ta och berätta hur man vet skillnad!
slipmaskin
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 januari 2012, 15:31

Inlägg av slipmaskin »

PhryxuZ skrev:Jag tankar alltid V-Power, är det onödigt eftersom att jag inte känner någon skillnad effektmässigt mellan den och 98:an?

Vad jag har hört ska det vara bra för motorn med så mycket oktan som möjligt, så jag har aldrig tankat med 95:an.
Ska inte säga till 100% men tror V-Power och 98 är nästintill samma, hört en del bil mäniskor säga detta, och då åker dom inte 740 utan värre saker..
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

k-skåpet skrev:
Felix mårtensson skrev:
MrAndersson skrev:Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
Tack! Entligen någon som visste :d
Ah, de va ju inte alls så att du har kopierat dedär va? Tror alla vet vad bensinen är till för. ;)
Kopierat från illustrerad vetenskap! Spelar dock ingen roll om de är kopierat eller om ja skrivit de själv! De står ändå vad han vill ha reda på :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

slipmaskin skrev:
PhryxuZ skrev:Jag tankar alltid V-Power, är det onödigt eftersom att jag inte känner någon skillnad effektmässigt mellan den och 98:an?

Vad jag har hört ska det vara bra för motorn med så mycket oktan som möjligt, så jag har aldrig tankat med 95:an.
Ska inte säga till 100% men tror V-Power och 98 är nästintill samma, hört en del bil mäniskor säga detta, och då åker dom inte 740 utan värre saker..

V-power är samma sak som "BLYFRI 98" eftersom dom inte säljer 98 med Bly i längre. Det har jag märkt med traktorn att jag måste köpa bly ersättningsmedel ;)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

Nicco1996 skrev:har hört att 98 innehåller olja
Vafan tror du bensin består utav?
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Skriv svar