Tjena har tänkt att etanolkonvertera moppen. Har läst lite om det och man ska ju köra med ricinolja, men blandar man det direkt i tanken eller kan man köra med separatsmörjning?:)
Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp
Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
När jag tankar tar jag oljan i väskan och häller i bara, är inte alls svårt Tycker faktiskt att man sparar pengar på att tanka etanol, inte förlorar Tänk en moppe med 70cc och 21mm förgasare, den drar ju bra mycket mer än vad min etanol moppe gör, ändå klagar många på att etanol moppar drar så mycket när de själva kör med 70cc
DerbiTobbe skrev:Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)
Tack!:) Bytte du bensinslangar och likn? Eller funkar de vanliga gummislangarna?:) Nåt man ska tänka extra på?:)
Samma tändstift? Ställde du inte själva tändninge?:)
DerbiTobbe skrev:Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp
Tack!:) Bytte du bensinslangar och likn? Eller funkar de vanliga gummislangarna?:) Nåt man ska tänka extra på?:)
Samma tändstift? Ställde du inte själva tändninge?:)
Han bytte slangar och gjorde rent tanken och förgasaren sen byter han tändstift 1 gång i veckan känns det som, Eller vad säger du Tobbe ?
Som Tbay säger så bytte jag slangar, gjorde rent tanken samt förgasaren och kör på br9es. Har haft en förmåga att göra tändstiften "sämre" på något sätt, När jag kör och kommer in i effektkurvan typ "hackar" den då har jag bytt tändstift så har den gått som vanligt. Men det har jag inte gjort många gånger. 2-3 ggr kanske
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Perra.S skrev:
potog skrev:
Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.
Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Ja de är just det. Man måste skaka om ordentligt för oljan blandar sig inte med bensinen självmant. Men de går väl an när man har en smidig lite moppe
Oljan man kör till etanol är för tjock för att köra i oljepumpen, det är därför man måste blanda. Dessutom härsknar den efter ett tag så det skulle ändå inte funka att fylla oljetanken och bara tuta och köra.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Jo så gör jag nu också:) men dom säljer inte metanol på mackerna häromkring vad jag vet;)
~5% på bilar va jag vet
konverterade en gräsklippare och använder fortfarande bara en tank åt mattan.. så sådan otrolig stor mägnd mer går ju inte åt. menmen motorer är som människor.. olika, arbetande och opålitliga..
sen få man ju tänka på att etanolen blir dyrare på vintern och du har även mer trubbel får att startat mopeden
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"