Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
tack så mycket för all information, då verkar ju inte mitt köp vara så tokigt ;DMrAndersson skrev:1. Nej ramen är annorlunda. Ingen boxram som Derbi. Det är i prinip en rörram som sitter på te.x. Rieju drac, med en Derbi Senda racing sving.
Motorn där emot är en DBS050, alltså den gamla Derbi motorn.
Framgaffeln är en Marzocchis dessa är väldigt mjuka, men är ju bättre kvalle än Sebac gaffeln. tror de är någon kina olja i så att säga som gör det. men går väl att byta för den kräsna
Även fälgar och bromsar kommer från Derbi.
Kåporna är modifierade Rieju mrx "bubbelkåpor"
2. Ramen är helt okej kommer ju hålla, dock inte lika tålig som boxramen!
Motorn kommer va helt okej, se upp för att oljepumpen ger sig bara!
Som sagt Marzocchi gaffeln är ju riktigt bra kvalitet. Sitter ju förövrigt på derbis limited modeller efter -07.
3. Svarar ja på den frågan
4. Bultaco är ett eget företag som ligger i USA. Skulle gissa att dom har haft ett sammarbete med Derbi/piaggio vid skapandet av lobiton. Men Derbi har aldrig vart Bultaco.
Inte helt 100 på att Bultaco o Derbi/piaggio hade ett sammarbete men skulle gissa, så om någon vet mer säg gärna till!
Mvh
Vad har du ätit för nå roliga piller?MrAndersson skrev:1. Nej ramen är annorlunda. Ingen boxram som Derbi. Det är i prinip en rörram som sitter på te.x. Rieju drac, med en Derbi Senda racing sving.
Motorn där emot är en DBS050, alltså den gamla Derbi motorn.
Framgaffeln är en Marzocchis dessa är väldigt mjuka, men är ju bättre kvalle än Sebac gaffeln. tror de är någon kina olja i så att säga som gör det. men går väl att byta för den kräsna
Även fälgar och bromsar kommer från Derbi.
Kåporna är modifierade Rieju mrx "bubbelkåpor"
2. Ramen är helt okej kommer ju hålla, dock inte lika tålig som boxramen!
Motorn kommer va helt okej, se upp för att oljepumpen ger sig bara!
Som sagt Marzocchi gaffeln är ju riktigt bra kvalitet. Sitter ju förövrigt på derbis limited modeller efter -07.
3. Svarar ja på den frågan
4. Bultaco är ett eget företag som ligger i USA. Skulle gissa att dom har haft ett sammarbete med Derbi/piaggio vid skapandet av lobiton. Men Derbi har aldrig vart Bultaco.
Inte helt 100 på att Bultaco o Derbi/piaggio hade ett sammarbete men skulle gissa, så om någon vet mer säg gärna till!
Mvh
1. Fel. Det är samma ram som på äldre Derbi Senda från -99 och bakåt, och Senda Racer från -04 och bakåt.MrAndersson skrev:1. Nej ramen är annorlunda. Ingen boxram som Derbi. Det är i prinip en rörram som sitter på te.x. Rieju drac, med en Derbi Senda racing sving.
Motorn där emot är en DBS050, alltså den gamla Derbi motorn.
Framgaffeln är en Marzocchis dessa är väldigt mjuka, men är ju bättre kvalle än Sebac gaffeln. tror de är någon kina olja i så att säga som gör det. men går väl att byta för den kräsna
Även fälgar och bromsar kommer från Derbi.
Kåporna är modifierade Rieju mrx "bubbelkåpor"
2. Ramen är helt okej kommer ju hålla, dock inte lika tålig som boxramen!
Motorn kommer va helt okej, se upp för att oljepumpen ger sig bara!
Som sagt Marzocchi gaffeln är ju riktigt bra kvalitet. Sitter ju förövrigt på derbis limited modeller efter -07.
3. Svarar ja på den frågan
4. Bultaco är ett eget företag som ligger i USA. Skulle gissa att dom har haft ett sammarbete med Derbi/piaggio vid skapandet av lobiton. Men Derbi har aldrig vart Bultaco.
Inte helt 100 på att Bultaco o Derbi/piaggio hade ett sammarbete men skulle gissa, så om någon vet mer säg gärna till!
Mvh
Rörram används ju oftast på crossar och dom går ju redigt mycket hårdare än vad en moppe brukar göra så inte är det nått fel på dom. Är helt på din sida med att boxram är onödigt tungaErik_ skrev:Som sagt, det är en sminkad Derbi Senda av tidig modell, alltså med rörramen som användes på Senda R upp till 1999 och några år längre på någon annan modell. Denna moppen fanns även under namnet Gilera, har tyvärr glömt vad modellen där heter.
Delar lär mestadels vara samma som på Derbin.
Har själv två såna Senda, en -98 och en -99 (och 1½ moppe till i delar), den äldre hojen har jag kört som bruksmoppe sedan 2003. I grova drag en bra moppe, lite pyssel blir det ju men med nästan 15 år på nacken är det inget att bli förvånad av.
Skulle gärna veta varför boxramen skulle vara tåligare än rörramen. Boxramen är en i mitt tycke onödigt tung konstruktion - en välbyggd rörram kan lätt ha samma eller överlägsen styrka med lägre vikt än en dålig boxram som den på mopparna... Dom gick över till boxram enbart för att dyrare hojar har det, och därför verkar det bättre - det kan vara bättre men är det inte i moppens utförande...
[/spoiler]Mattyyy skrev:Rörram används ju oftast på crossar och dom går ju redigt mycket hårdare än vad en moppe brukar göra så inte är det nått fel på dom. Är helt på din sida med att boxram är onödigt tungaErik_ skrev:Som sagt, det är en sminkad Derbi Senda av tidig modell, alltså med rörramen som användes på Senda R upp till 1999 och några år längre på någon annan modell. Denna moppen fanns även under namnet Gilera, har tyvärr glömt vad modellen där heter.
Delar lär mestadels vara samma som på Derbin.
Har själv två såna Senda, en -98 och en -99 (och 1½ moppe till i delar), den äldre hojen har jag kört som bruksmoppe sedan 2003. I grova drag en bra moppe, lite pyssel blir det ju men med nästan 15 år på nacken är det inget att bli förvånad av.
Skulle gärna veta varför boxramen skulle vara tåligare än rörramen. Boxramen är en i mitt tycke onödigt tung konstruktion - en välbyggd rörram kan lätt ha samma eller överlägsen styrka med lägre vikt än en dålig boxram som den på mopparna... Dom gick över till boxram enbart för att dyrare hojar har det, och därför verkar det bättre - det kan vara bättre men är det inte i moppens utförande...