Hej, har yss inhandlat en gammal Mustang med Zundappmotor årtal okänt men är 3 växlad. Har tagit upp och kollat koppling och lameller och ser ok men problemet är följande:
* Kopplingen tar inte, det känns att kopplingen trcker på lamellkorgen som den brukar göra men inget händer trots skimsning och diverse inställningar
* När det är friläge i och jag trycker ner kopplingen så börjar motorn gå runt, alltså det är växel som går i och kolven går upp och ner (ser det iomed att toppen är borta)
Något förslag på vad problemet kan vara vore tacksam på tips.
hade liknande problem, Fast jag hade även slir efter jag växlat. Bytte hela lamellpaketet och det blev finfint efter det. Du satte i pluppen mitt i koppling korgens lock som låser fast lamellerna? så armen når ända in riktigt.
Funkar det inte och spänna riktigt får du nog byta lamell och kanske fjädrar
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Alltså det är svårt att schimsa om man inte har "ploppen" mitt i korgen : )
Jag har kopplingen så spänd som det är möjligt, är ca 3 millimeter glapp vid kopplingsarmen vid transmissionskåpan.
Frågan kvarstår dock, hur kan motorn börja gå runt såsom den gör när en växel är i då jag trycker ner kopplingen? Observera att motorn inte är igång utan jag rullar fram och tillbaka i friläge, drar i kopplingen och motorn börjar gå runt.
Jo det är ok, men börjar nästan tro att det sitter ihop fel, satte det som det satt innan men det kan ju vara felsatt av tidigare ägare. Ska riva upp det igen och kolla igenom.
Fick ett annat aber nu, kollade ner i vevhuset och det var olja där, transmissionsolja inte konstigt att mopeden rök som ett tok. Är väl packboxen från transmissionsidan som läcker eller packningen. Kan man byta packboxen utan att ta isär motorn?
edda skrev:Jo det är ok, men börjar nästan tro att det sitter ihop fel, satte det som det satt innan men det kan ju vara felsatt av tidigare ägare. Ska riva upp det igen och kolla igenom.
Fick ett annat aber nu, kollade ner i vevhuset och det var olja där, transmissionsolja inte konstigt att mopeden rök som ett tok. Är väl packboxen från transmissionsidan som läcker eller packningen. Kan man byta packboxen utan att ta isär motorn?
tror nog tyvärr du måste dela motorn, Inte 100% dock men såg så ut när jag hade isär min motor
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!