Hello, här är min lilla historia hur jag träffade min kära vivacity
Min brorsa köpte vivan 07. Då var den helt ny, han använde den ganska mycket dom första två åren han hade den. Sedan stod den mest och gick vidare till mig när jag tog AM kortet
Den var väldigt "fin" (tycker inte Peugeot Vivacity är speciellt fina) när jag tog över den. Jag körde i ett par veckor och beställde sedan ett styre, vikter och lite annat skit. Förra sommaren (2011) var jag och min polare ute och körde. Jag skjutsade honom och vi var ganska trötta och hade tråkigt. Så vi åkte runt lite och lekte. Sedan gjorde jag något impulsivt, då körde vi mot en kulle i ca 40 km/h och flög nästan över hela. Vi ramlade så klart och ett antal kåpor gick sönder. Då bestämde jag mig att jag ville stunta för den var ändå sketen.
I det här lilla projektet kommer jag fräscha till moppen och kanske trimma lite.
_____________________________________________________________
Klart [x]
på G [/]
kanske [?]
* Polera bromshandtag [?]
* Färga fälgarna [?]
* Ny vev [x]
* Nya lager [x]
* Nya packningar [x]
* Trim cylinder 50 [x]
* Effektrör [/]
* Ostrypt C.D.I. [/]
* Ny bakdämpare [/]
* Nya bromsbelägg fram & bak [x]
* Göra rent motorn [x]
* Göra rent variator kåpan, samt smörja [x]
* Något bra variator trim/koppling [?]
* Polera variatorkåpan [x]
* Köpa ny kick [?]
* Köpa nya variatorskruvar [x]
* Nytt luftfilter [/]
* Nya kåpor [/]
* Fixa skiva bak istället för trumbroms [?]
Setup
Cylinder: Polini 50cc sport.
Avgassystem: Original lånar Tecnigas rör.
Förgasare: Original Gurtner 12 mm
Variator: Original
Koppling: Original
Drivrem: Stage6 ProDrive
Vikter: Dr.Pulley 7G
Styling
BCD krom styre
BCD handtag, svart & blå
Stage6 höjningssats, SSP krom
Polerade variatorskruvar
_____________________________________________________________
så här såg den ut ORIGINAL (inte min bild)
Så här såg den ungefär ut efter kraschen, fast lite ihop tejpad
Polare tog kort när jag åkte på bakhjulet, suddigt dock
27 Mars 2012
tog bort motorn igår (26 Mars) men plockade bort en del saker. Jag tog bort cylinder och detta var det jag hittade
Skriftlig uppdatering 1 April 2012!
Snart så ska jag skicka iväg en beställning till Twostroke!
Det blir att köpa: Cylinder, tändstift, Leovince ZX, Vev, Lager, och packningar. Men kanske också bromsbelägg fram & bak, Kylningsfläkt, Variatorskruvar, Kylspray, Tätningsmassa och lite verktyp till variatorn
20 April 2012
Nu har lite delar kommit som jag beställt. Den är en svänghjulsdragare och en universal kopplingsverktyp. Tätningsmassa och en kylfläkt Förhoppningsvis kommer jag kanske klyva motorn i helgen och mäta lager. Jag vet inte lagrernas mått så måste mäta d;
Stor uppdatering 8 Juli 2012
Nu är motorn renoverad, cylinder påsatt och lite andra saker fixat!
Ren & fin, älsklingen har nog aldrig varit så här ren ^^
Början av poleringen
Slipade till lite ojämnheter med 400 sandpapper tror jag d:
Mer slipande..
Tog med variatorkåpan till träslöjden. För man får ju gratis slippapper och autosol Här var jag nästan klar. Behövde bara lite mer vit kräm och smekande
Skada från när jag råka köra in i en stenkant ^^
Nya variatorskruvar i rostfritt stål Snygg kvinna i bakgrunden också! Detta var före polering.
Och detta efter
Motorn efter renovering
Provade direkt att sätta variatorkåpan och kolla hur det såg ut
Cylindern, kolvringarna var lösa i lådan så ena hade gått sönder. Men tur så skickade ts nya
Kolv med dom nya ringarna på
Satte nya bromsbakar & en fläkt
Satt på cylinder och allt gick fint. Startade efter ca 20 kickar och sen lät jag den stå på tomgång i ca 20 min ...
Men när jag varvade upp så började det pysa mellan topplocket & cylindern. Så fixade en hemma gjort packningar av ett mjölkpacket. Fungerar faktiskt väldigt bra! Så nu fungerar mopeden och har ett bra axx
Halv bild ^^ Jag satt i 7 grams vikter i moppen för att den gick lite för lätt. Så nu accelererar den jämnt & snabbt upp mot 50 km/h
Kommentera!