Köpte en halvsunkig DT som jag köpte av en vän för 2500:- Med två stora låder fyllda av reservdelar o allt möjligt skit men den har bara börjat bli sämre o sämre! Slöare, kopplingen funkar inte, motorn rasslar, o veven är troligtvis sne. Så när vi satt o snackade en kväll kom vi fram till att skåpet har en rk6 (betas gammla ktm) liggandes hemma jag kunde ta för en extermt liten peng så körde vi igång projektet!

såhär såg han ut när vi började

enda som är gjort sedan köp är fixat crossplatta och gjort en amatör lackering på motor o krök. Biltema lack är inge vidare!

Block: RY6 standard
Tändning: Standard ducati
Cylinder: mk 70cc/ktm 65cc
Förgasare: Dellorto 21mm/ 24mm
Rör: Mk pro thrower

fatbar protaper
crossplatta
hp framskärm
sm fälgar
derbisving
byta gaffel
str8 minibaklyse
ingen bakskärm
lackera mattsvart
röda detaljer
röd originalsadel
strippat elsystem

Målet med detta projekt är att ha en av de vassaste DT´sarna ni sett o sammtidigt behålla ett fett stuk med helt okey finish! Sammtidigt som det inte hade vart tråkigt att dra alla mina polare (speciellt dracarna) o lära sig en hel del nytt om allt som har med mek att göra.

en bild på donatorn kan vi ju slänga in med!

DAG 1!
[spoiler]Första dagen av projektet och jag vill bara tacka björn och k-skåpet för energin och platsen ni bidrar med, hade aldrig klarat det utan er!
Det här blir nog i stortsett nästsista dagen av projektet då vi har lov och kan meka ändlöst. Iallafall, här är en bild på motorn som ska på!

Vi var tyvärr tvungna att kolla växellådan då växelpeten satt som sten, men gurun björn fixade troligtvis den. Motorn har stått still i 1,5 år så lite krabb får man räkna med!

Med allt skit och rost i motorn tog vi högtryckstvätten och blåste av motorn och hela mopeden för att få den i lite bättre skick!

Saker börjar falla på plats och motorn är ihopsatt och den gamla plockas av.

Sur blir man när den förförra ägaren inte gjort någon vidare bra ramlackering..

Bort med svingen för att modda ramen lite, motorn passar faktiskt bättre än vi trott!

Motorn får en hel del plats, Dock ska ju kylaren dit, men nog blir det plats över!

Även om det inte syns har hela dagen gått åt, mestadels för att växellådan krabbar osv. Det var allt för idag, och vi hoppas på att bli klara imorgon, ett kort men intensivt projekt!

(K-skåpet kom även på att den borde heta BT då Det inte längre är DT motor.

Porrig Spoiler

[spoiler]
Sebbes Piaggo Super Bravo! <3

DAG 2!
[spoiler]
Idag har vi inte fått så mycket gjort på BTn då vi inte haft tillgång till den i mer än 4 timmar, och under tiden bytte vi kåpor på två symjet(ar), pillade lite med Björns Ape50 och gjorde fästen till KTM motorn! (

Bilder!
Skabbiga elsystemet

Nysvetsade motorfästen. (HATAR FUSKLACKERINGAR!

Vill du ha en anledning till att inte strippa din Sym?
|
|
V

aja, tror det var allt för idag, vill Tacka Björn (Bondtrim @ tsr) för plats och tillgång till alla verktyg, vi kommer troligtvis inte vara där mer i detta lilla projekt!
Vill ni se en testrun video sen när vi pillar på motorn?

Nu har vi pratat lite, och detta projektet kommer nog bli ganska långvarigt, med några få pauser, (inte långa, oroa er inte

DAG 3!
[spoiler] Inte hänt så mycket idag, vi har mest funderat på olika ideer vi har, vi har plockat hem en 21mm förgasare men MK röret blev det inget med idag, blir dock det imorgon om vi har tur! Ikväll har vi mest bytt däck på en väns beta, mycket fetare med sm däck! :p
En lite flummig ide jag hade, ta bort bakskärm och sätta dit Viva vingen?

Då denna motorn är vattenkyld har vi fått göra en provisorisk lösning. Det har även gått många tankar om att göra den mid-race med 65cc ktm cylinder och lite annat krabb!
Ibland måste man lugna ner sig, att meka moped är jobbigt. Då får man hitta annat att meka med! (Såskopp)

Skåpet hade även en Derbi-sving liggandes som vi plockar på oss! Lite längre blir den, och om någon vill sponsra projektet genom att sälja sm-däck nära växjö vore det underbart!

Det var allt för idag, imorgon ska vi lacka tank, kåpor, framskärm, crossplatta, och kanske hämta MK röret!
Puss hej!

DAG 4!
[spoiler] Idag har det inte hänt jättemycket, vi lånade en vinkelslip från pressdetaljer (TACK!), och nu sitter derbisvingen perfekt, tog dock ett tag att vidga motorfästet så att den tjocka axeln till svingen fick plats.

Resten av tiden gick mäst åt att diskutera vad som skulle blivit snyggt, och vi kom fram till att det inte blir sm fälgar som det ser ut för tillfället..
Vi går tillbaka till det med att ha ett DTstuk på den, och då blir dem däcken perfekta att ha kvar. Jag och skåpet diskuterade lite om björns mb5 och kom på att den såg riktigt hyper ut, och när jag nämnde styret fick han en idé! Vi hade ett krökt styre som vi kapade och fixade, nu är det bara att sätta dit dom, kommer bli sjukt snyggt! (Ni kommer få se bild när styret är klart, ni får nöja er med denna sålänge

DAG 5!
[spoiler] Igår beställde jag röd bensinslang och ProGrip handtag, och resten av dagen tog jag det lugnt, så det räknas inte som en dag

Vi har även fäst styret, skåpet måste bara hitta gashandtaget så vi kan klämma dit koppling och bromsgreppen! Imorgon får jag förhoppningsvis paketet, dock åker jag till Båstad tidigt, så jag kan inte hämta ut förrens söndag. Men tro inte att projektet kommer dö, jag ska försöka göra uppdateringar via iPhone och någon kanske handlar om skåpets beta då han snart får tändningen!

Vi pratade lite och kom fram till att det blir mycket snyggare utan framskärm, och utan framskärm med crossplatta ser det mongo ut, så vad sägs om detta? Ska man ta en på varje sida eller en på höger bara?

Vi lackade även tanken mattsvart och det blev brutalt snyggt! CaféRäzer på högsta nivå!

Ursäkta för dålig kvalite, men när vi når en peak i utseendet blir det att plåta med systemkameran! Vi gör detta för er, så kommentera, hellre en gång för mycket, än en gång för lite!

MiniUpdate
[spoiler]
Idag har jag fått hem röd bensinslang och ProGrip handtag, det finns inte mycket mer att säga, förutom att min telefon krabbade. Ska troligtvis dra igång det imorgon igen, vill ju inte avbryta projektet!

REVIVAL
[spoiler]
Så, nu har jag troligtvis er uppmärksamhet, jag har nu fått ännu att kap av K-skåpet: Ett sletet styre utan fågelpinne med gashandtag, 5 liter färdigblandad bensin och en dosa Granit för 100:-!

Vi fixade lite och bytte även bakdämpare från Derbi med höjningssats till Betas utan höjningssats. Derbidämpen behövde en höjning på ~9cm men betadämpen klarade av att hålla uppe vrålåket utan en tillknycklad bensindunk! Ganska nöjd för en eftermiddags slömek, kommer ju såklart fortsätta med detta till det är klart, så ni behöver inte oroa er!
Hittade även en ny bensinkran och lite saker att beställa från bl.a cykelkraft och Ts!
Höres![/spoiler][/spoiler]