Trasig tändkabel/hatt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Trasig tändkabel/hatt

Inlägg av Piitus96 »

Tjenare, har som sagt en Sachs Speedforce och på senaste tiden så har min tändspole klyddat som fan! Det hela började med att tändhatten helt plötsligt knäcktes av från kabeln när jag meckade, o lämnade en bit av sladden kvar i tändhatten. Det har funkat delvis genom att bara klippa till kabeln o sticka i den igen, men den hoppar ur om jag kör i gupp, gropar etc, o de kvittar om ajg skruvar i den eller nt, för den fastnar ej! Efter ett tag så blir det sämre o sämre kontakt, o tillslut så måste jag pilla på den igen :/ Den funkar någorlunda när jag nyligen klippt till sladden, men som sagt, den ger upp igen efter en tid...... Så detta resulterar ju med att moppen börjar hacka när jag kör :/

Så nu till frågan, är det lönt att försöka hitta en ny lösning på detta problemet, eller ska jag satsa på en ny? Moppen toppar runt 70, original, endast bytt cdi och plockat v-ringen.

Eller ska jag isf köpa en ny tändspole, och isf vilken? Det finns 16,000 V och 31,000 V, o vad är skillnaden, o vilken tycker ni att jag ska satsa på utav dessa 2?
Senast redigerad av Piitus96 den 5 juli 2012, 02:59, redigerad totalt 1 gånger.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

Den ger bättre gnista och tänder alltid men det gör inte jätte skillnad vad jag vet men det ska ju vara riktigt så köp den på 31,000V
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

GuZt4v skrev:Den ger bättre gnista och tänder alltid men det gör inte jätte skillnad vad jag vet men det ska ju vara riktigt så köp den på 31,000V
Vad anser du om själva problemet då? bättre o köpa en ny elr försöka hitta en lösning på den jag har?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Låter mest som att du behöver en ny tändhatt som kabeln sitter fast i. 30-40kr kanske?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Varför skulle det vara trasig tändspole när du fick problemet när du fick av tändhatt och tändkabell. Säger som erik_ byt tändhatt/kabell.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

DiNozzan skrev:Varför skulle det vara trasig tändspole när du fick problemet när du fick av tändhatt och tändkabell. Säger som erik_ byt tändhatt/kabell.
Kabeln fäster nt i den andra tändhatten som jag testat med, den hoppar ut den med :/
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

byt sladen med då :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

bara att fixa en ny kabel då? inte mer än så :P är tändhatten trasig så får du byta den med, lite onödigt att byta hela spolen :o
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

hur fan byter jag sladden då? den sitter ju fast i själva spolen?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

är den limmad?

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Piitus96 skrev:hur fan byter jag sladden då? den sitter ju fast i själva spolen?
Tändkabeln är troligen gängad i tändspolen, kolla det.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

TheGrimReaper skrev:är den limmad?
Hur menar du då, sladden till spolen eller? De vet jag nt, den går in i själva spolen
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

dom kan sitta som F*N, men dom är gängade så du får försöka skruva av den. ta en polygrip eller liknande om det kan vara till hjälp.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

liljegrenarN skrev:dom kan sitta som F*N, men dom är gängade så du får försöka skruva av den. ta en polygrip eller liknande om det kan vara till hjälp.
^
|


This. Varför byta tändspole för att tändhatt o möjligen sladd är sönder? :roll: som att byta ramlager för att kolvringarna är slut ;)
bibapeolola
Skriv svar