Konventera moppen till diesel (?)

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Konventera moppen till diesel (?)

Inlägg av TechnoMen »

Tjahaaaaaaaaaaaaaaaaa! :D (Älskar syrgasen på sjukhus.. *roll*)

Iaf, vad jag vet går de att konventera moppen till etanol MEN nu till frågan går de även att göra så en moped går på diesel? Om inte varför? Vilka problem blir de och varför går de inte? Om de skulle gå får man mer eller mindre effekt? :lol:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Behöver man inte ett mycket högre kompressions kraft för att få de att tända? Skulle gärna ville se ett bra svar då man får mer effekt då de är mer energi att få ut+billigare
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Re: Konventera moppen till diesel (?)

Inlägg av Jansson´s DRD »

TechnoMen skrev:Tjahaaaaaaaaaaaaaaaaa! :D (Älskar syrgasen på sjukhus.. *roll*)

Iaf, vad jag vet går de att konventera moppen till etanol MEN nu till frågan går de även att göra så en moped går på diesel? Om inte varför? Vilka problem blir de och varför går de inte? Om de skulle gå får man mer eller mindre effekt? :lol:
Tror inte du lyckas få så hög kompression som du behöver för att dieslet ska självantända, för en diesel har ju inget tändstift eller dylikt som tänder eld på bräsnle/luft blandningen, istället har man ca dubbelt så hög kompression som i en bensinare och då blir luften i förbränningsrummet så pass varm så att den kan sätta fjus på blandningen. Så att bygga om en moppe motor till att gå på diesel tror jag är näst intill omöjligt...
Dock så finns det ju 2 takts dieslar men det används mest på större fordon tex fartyg, tåg osv
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Re: Konventera moppen till diesel (?)

Inlägg av TechnoMen »

Jansson´s DRD skrev:
TechnoMen skrev:Tjahaaaaaaaaaaaaaaaaa! :D (Älskar syrgasen på sjukhus.. *roll*)

Iaf, vad jag vet går de att konventera moppen till etanol MEN nu till frågan går de även att göra så en moped går på diesel? Om inte varför? Vilka problem blir de och varför går de inte? Om de skulle gå får man mer eller mindre effekt? :lol:
Tror inte du lyckas få så hög kompression som du behöver för att dieslet ska självantända, för en diesel har ju inget tändstift eller dylikt som tänder eld på bräsnle/luft blandningen, istället har man ca dubbelt så hög kompression som i en bensinare och då blir luften i förbränningsrummet så pass varm så att den kan sätta fjus på blandningen. Så att bygga om en moppe motor till att gå på diesel tror jag är näst intill omöjligt...
Dock så finns det ju 2 takts dieslar men det används mest på större fordon tex fartyg, tåg osv
Så de kan inte tändas med ett tändstift eller?
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

går ju faktiskt att köra på diesel om man har kört motorn varm innan :P använder du helvetes massa startgas så ska nog skiten antändas
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Dieselmotorn har ett helt annat arbetssätt, där komprimeras luften tills den blir varmare än bränslets antändningstemperatur och när man vill att förbränningen ska börja sprutar man in bränslet direkt i förbränningsrummet - istället för att blanda soppan med luften från början och antända med gnista när man vill att det ska antändas som i bensinmotorer.

Använder man tändstift är det ingen dieselmotor, bara en vanlig motor av samma typ som bensin/etanoldrivna motorer, och diesel är ett ganska dåligt bränsle till såna motorer.

Dieselmotorns arbetssätt gör att förbränningen måste gå ganska långsamt, och därmed kan den inte fungera bra på höga varvtal. I teorin finns det inget som hindrar att man bygger (eller bygger om) en 50cc tvåtakts dieselmotor, men med ett maxvarv på runt 4000rpm kommer det inte bli mycket effekt. Kul som en udda pryl, men i praktiken knappast särskilt användbart.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
kallebakom
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 juni 2012, 15:34

Inlägg av kallebakom »

en kompis blanda ca 40% fotogen o 60% bensin och körde på,den gick väl ganska mkt sämmre man vart ju billigt iallfall,dom hade nämligen ett gammalt helfat fotogen
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Erik_ skrev:Dieselmotorn har ett helt annat arbetssätt, där komprimeras luften tills den blir varmare än bränslets antändningstemperatur och när man vill att förbränningen ska börja sprutar man in bränslet direkt i förbränningsrummet - istället för att blanda soppan med luften från början och antända med gnista när man vill att det ska antändas som i bensinmotorer.

Använder man tändstift är det ingen dieselmotor, bara en vanlig motor av samma typ som bensin/etanoldrivna motorer, och diesel är ett ganska dåligt bränsle till såna motorer.

Dieselmotorns arbetssätt gör att förbränningen måste gå ganska långsamt, och därmed kan den inte fungera bra på höga varvtal. I teorin finns det inget som hindrar att man bygger (eller bygger om) en 50cc tvåtakts dieselmotor, men med ett maxvarv på runt 4000rpm kommer det inte bli mycket effekt. Kul som en udda pryl, men i praktiken knappast särskilt användbart.
Tack för ett bra och tydligt svar! :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Skriv svar