Setup till ProReplica

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Setup till ProReplica

Inlägg av karlsson31 »

Tjenare,

Jag har köpt mig ett effektrör (Stage6 ProReplica) men jag får det inte att gå bra. Jag undrar om det finns andra personer som har/haft detta effektrör till aerox? Skulle ni isåfall kunna skriva er setup?

Munstycke:
Variator setup:

Osv....

Edit: Yamaha aerox 08, med Gurtner förgasare.

Tack på förhand!

/Karlsson31
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Du kan ju börja med att skriva vad du faktiskt gjort..

Iaf, hade 4.3g vikter och ca 80-82 munstycke med det röret, funkade fint, men inte säkert att din motor behöver just dom grejerna, kanske behöver mer soppa eller mindre, du får testa dig fram
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

Det är en aerox 08.

Setup:

Munstycke: 70
Kopplingsfjädrar: Malossi (blåa)
Vikter: 4,2 (malossi)

Urpluggat.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Om jag varit du hade jag bytt till en Dellorto 12mm / 14 mm förgasare. För Gurtner förgasaren är den sämsta och svår inställdaste förgasaren jag någonsin pillat med, blev ALDRIG bra på min aerox. Så om du inte vill pilla ruskigt mycket med förgasaren utan att få det 100 procent bra, byt till en annan förgasare, hade satt på en 12 mm Dellorto om du inte vill ha större, annars 14 mm dellorto. ( Bara en liten parantes, been there, done that nämligen.. ) Kanske inte är så på alla aeroxar, men min fögg var verkligen den rötnaste förgasare jag någonsin grejat med, fick den aldrig att gå bra med den på.

Ont: Vad är det som inte går bra? Drar den dåligt i början? Tex börjar dra vid 15-20 kmh? Isåfall i med hårdare kopplingsfjädrar. Slirar den? Ser koppling och variator remm bra ut? Testa med någon större storlek munstycke, hur ser tändstiftet ut - är det ett fräscht stift på?
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

Den varvar väldigt mycket utan att det händer något. Den axar sämre än original. Man måste hålla gasen 1-2sek innan den drar. Vid 37km/h så sticker den iväg som den ska. Varför?
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

karlsson31 skrev:Den varvar väldigt mycket utan att det händer något. Den axar sämre än original. Man måste hålla gasen 1-2sek innan den drar. Vid 37km/h så sticker den iväg som den ska. Varför?


sätt i 3gr så kommer den sticka vid 20, det gjorde iaf min gamla aerox. det fixade sig aldrig med det där. racingplanet sa åt mig att shimsa variatorn o det ska jag göra på min nya aerox.
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

Det som är att den går knappt liksom, det tar fler sekunder innan den kommer upp ifart.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

karlsson31 skrev:Det som är att den går knappt liksom, det tar fler sekunder innan den kommer upp ifart.
Som sagt, lättare vikter runt 4 gram, sen hårdare kopplingsfjädrar. Been there, done that.
fiddefox
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 april 2012, 00:04

Inlägg av fiddefox »

Jag hade samma problem fast min fick effekt vid 20km/h men jag bytte kopplingsfjädrarna så fick jag grymt acc men efter nån timma eller nåt så blev den jätte konstig och fick sin effekt vid 20km/h igen..
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Stage6 röda kopplingsfjädrar + 3,5g vikter är något att rekommendera, lovar att den kommer gå skapligt.
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

Okej.

Men om min koppling slirrar hur kan man fixa det? hårdare kopplingsfjädrar?
Och är det värt att köpa multi variator med det röret och om man har på v-ringen?
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

Bump! Måste ha hjälp!
hur fixar man en slirande koppling?
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Hårdare tryckfjädrar
sen ta bort v-ringen om du har trimrör...
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

okej tack!
karlsson31
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 mars 2012, 19:35

Inlägg av karlsson31 »

Ni som har PROreplica röret, vad har ni för setup till det?
Skriv svar