Yamaha 125 är kolven körd? Updatate

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Yamaha 125 är kolven körd? Updatate

Inlägg av D3nnis »

Tjena. Har en kommpis som har en yamaha 125cc 02a. Det är så att han inte är de minsta kunnig om motorer så nu har hans motor dött och han vill sälja crosen till mig för 5k. Den är inte den snyggaste men den duger helt klart.

Till problemet.

Den går as lätt att kicka alltå så måste kolven eller cylindern vara körd eller?
jag kunde trycka ner kicken med lill fingret så de lär väll vara det som är problemet? Han körde med crossen bara sen stängde hhan av den sedan des har den itne startat,

Så alltså är det kolven som är körd efter som den inte har komp?
Sen så om de nu är så att kolven är körd så undrar jag om de är tor rik att cylindern oxå är det. För den går ju liksom lätt och så ingen konstigt hugg eller något i cylindern bara att den inte har komp. Har ingen större lusst att köpa en ny cylinder för 6 K :)


Updatate! har hållt på med crossen och allt ser fint ut i cylindern osv. Altså är den inte skuren. Den har fin komp med nu den får gnista som en jude och de kommer bensin till cylindern men den vill fan inte gå. Den startar inte ens. Jag har gjort rent förgasaren kollat slangar och allt möjligt. Jag har även gett den en sup men den vill fortfarande inte ens tända till, Någon som vet vad som kan va fel? Stav fel bjuder jag på.
Senast redigerad av D3nnis den 3 juni 2012, 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Du vet inte för an du har kollat
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Öppna och kolla, annars kan du väl sälja den i delar.
Eventuellt att ha som projekt och kanske modda in en moppemotor eller dylikt? :)
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

öppna den och kolla ? :P är ju inte svårt att lyfta på topen och cylindern och ta en titt :P köp den och kör runt och stegra :D
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

Jomen jag vill ju inte köpa skiten sen måste jag lägga ner mer pengar på den än vad den igentligen är värd.. Känner inte killen så pass bra men satt bara och funderade om de är stor chans att cylindern är trsig efter som kolven rör ig fint i cylindern. Iaf ingeting man kännder när man kickar att de tar stopp eller något. Men blir nog att köpa den :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Många gånger överlever cylindern utan nämnvärda skador, och eftersom det är ett tio år gammalt as utgår jag från att du inte har några krav på att skicket på grejerna ska vara perfekt - du är antagligen nöjd så länge den fungerar även om den saknar ett par av de hästar den en gång i tiden hade. Även om cylindern är för skadad för att köras finns det företag som reparerar dom, skadat nicasil ersätts med nytt och vid behov svetsas större skador. Kostar nånstans runt 2-3000kr beroende på vad som behöver göras, alltså betydligt billigare än nya cylindrar till denna typ av motor.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

Erik_ skrev:Många gånger överlever cylindern utan nämnvärda skador, och eftersom det är ett tio år gammalt as utgår jag från att du inte har några krav på att skicket på grejerna ska vara perfekt - du är antagligen nöjd så länge den fungerar även om den saknar ett par av de hästar den en gång i tiden hade. Även om cylindern är för skadad för att köras finns det företag som reparerar dom, skadat nicasil ersätts med nytt och vid behov svetsas större skador. Kostar nånstans runt 2-3000kr beroende på vad som behöver göras, alltså betydligt billigare än nya cylindrar till denna typ av motor.
slipper köpa en ny då

Okej vad bra. Då kanske jag har så tur så den klarar sig.
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

buuuuuump
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Inlägg: 479
Blev medlem: 3 juli 2009, 16:17
Ort: Kilafors
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

kolla så inte kolvringarna nypt fast i kolven.
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

ArvidsZon skrev:kolla så inte kolvringarna nypt fast i kolven.
Nepp de har dom inte gjort. :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

kan inte tändningen va fuckad då?
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

stunt 4 life skrev:kan inte tändningen va fuckad då?
Chansen fins väll. Saken är de att den bara la av en gång så kickade han efter någon timme så hoppaden igång sen stängde han av den sen dess har den aldrig startat så vette fan alltså :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

har du vevhus komp då?

känn med handen bakom förgasaren (luftfiltersidan) om de suger innåt. de ska vara rätt så kraftigt.

han tänder inte på startgas heller?
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

[quote="yamaha2pwn"]har du vevhus komp då?

känn med handen bakom förgasaren (luftfiltersidan) om de suger innåt. de ska vara rätt så kraftigt.

han tänder inte på startgas heller?[/quote


Jodå den suger bra där. Nästan så man vill trycka dit snoppen. Nejmen den suger fint där. Jämförde med killens andra 125 som går klockrent och de var väll lika bra sug. Nej den tänder inte till på startgas. Den kan tända till lite grann men inte mycket alls. Jag vet inte om de har någon betydelse men de kommer avgaser ur röret och ibland kommer de avgas smällar.
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

vätske kyld eller? försvinner de vatten? är de pärlor på tändstiftet? (bensin flyter alltid ut, om de är små droppare är de vatten) känns som den skulle kunna ta in vatten, eller att den tänder alldeles för sent.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

yamaha2pwn skrev:vätske kyld eller? försvinner de vatten? är de pärlor på tändstiftet? (bensin flyter alltid ut, om de är små droppare är de vatten) känns som den skulle kunna ta in vatten, eller att den tänder alldeles för sent.
Japp den är vatten kyld. stiftet ser fint ut. Förstod inte riktigt vad du menar men :P
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

absolut ingen risk att vatten kan ha läckt in i cylindern?

om du kickar lite och kikar på stiftet och de ser ut som om de är små droppar på det så är de dropparna vatten, då bensin inte bildar droppar utan flyter ut.

de luktar inte avgaser i kylarvattnet eller flyter vitt/grått gegg i kylvätskan?


sen kan de ha hänt nått så tändplattan har vridit sig (om den nu är justerbar)

du kan ju öppna och se hur de ser ut på svänghjulet osv.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

yamaha2pwn skrev:absolut ingen risk att vatten kan ha läckt in i cylindern?

om du kickar lite och kikar på stiftet och de ser ut som om de är små droppar på det så är de dropparna vatten, då bensin inte bildar droppar utan flyter ut.

de luktar inte avgaser i kylarvattnet eller flyter vitt/grått gegg i kylvätskan?


sen kan de ha hänt nått så tändplattan har vridit sig (om den nu är justerbar)

du kan ju öppna och se hur de ser ut på svänghjulet osv.
Jaha du menar så. Ne de är väll inget sånt på stiftet vad jag har sett iaf. Men kan kolla upp de där med tändplattan. Är de svårt att justera den? :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

vet inte ens om den är justerbar på din modell, men du kan ju börja med att se hur det ser ut, kanske posta en bild? ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

Leta upp en lång och ganska brant nerförsbacke sen sätter du dig på crossen och drar i typ 3:An 4:an eller något och försöker rulla igång den (om de ens går) =) Brukar vara bra att få lite snurr på grejerna..
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

meckARN96 skrev:Leta upp en lång och ganska brant nerförsbacke sen sätter du dig på crossen och drar i typ 3:An 4:an eller något och försöker rulla igång den (om de ens går) =) Brukar vara bra att få lite snurr på grejerna..
har prövat sprungit igång den på 2an men inget speciellt händ förutom att den låter som att den ska starta tills man slutar springa ;)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

D3nnis skrev:
meckARN96 skrev:Leta upp en lång och ganska brant nerförsbacke sen sätter du dig på crossen och drar i typ 3:An 4:an eller något och försöker rulla igång den (om de ens går) =) Brukar vara bra att få lite snurr på grejerna..
har prövat sprungit igång den på 2an men inget speciellt händ förutom att den låter som att den ska starta tills man slutar springa ;)
forsätt att springa tills den startar :P om inte så är det ju bra träning iaf en kompis gamle moped som han trimmade gick inte igång förens han sprang med den långt så in i helvete och efter det så har den funkat bra
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

eller så kan man bogsera igång den, vira repet underifrån genom gaffelkronan upp runt styret (ingen knut) så håller du i änden på repet så släpper du om de går åt helvete.

se bara till så han har fått smörjning (droppa gärna ner lite extra genom tändstifts hålet)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

yamaha2pwn skrev:eller så kan man bogsera igång den, vira repet underifrån genom gaffelkronan upp runt styret (ingen knut) så håller du i änden på repet så släpper du om de går åt helvete.

se bara till så han har fått smörjning (droppa gärna ner lite extra genom tändstifts hålet)
Okej. Men borde den hoppa igång isf? :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

du måste spring ganska långst med den, pga av att flottören måste fyllas med bensin
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

de vet man ju aldrig, men det känns som om den borde starta om du har gnista, soppa och komp.

tändstiftet är väll nybytt (ingen annan som frågat detta innan så :P )
jag hade ett stift som gjorde att moppen inte startade förrens man hade sprungit typ 500meter ( antog att de behövde lite högre temp) sen när den va varm startade den direkt och den hade gnista när man provade.

edit: flottören börjar fyllas såfort du vrider på soppa kranen (om du har vakum kran så äre bara att suga i vakumanslutningen så flottören fylls så slipper du springa innan den fyllts.)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

yamaha2pwn skrev:edit: flottören börjar fyllas såfort du vrider på soppa kranen (om du har vakum kran så äre bara att suga i vakumanslutningen så flottören fylls så slipper du springa innan den fyllts.)
Juste crossar kan ju ha manuell kran också.. sorry =)
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

yamaha2pwn skrev:de vet man ju aldrig, men det känns som om den borde starta om du har gnista, soppa och komp.

tändstiftet är väll nybytt (ingen annan som frågat detta innan så :P )
jag hade ett stift som gjorde att moppen inte startade förrens man hade sprungit typ 500meter ( antog att de behövde lite högre temp) sen när den va varm startade den direkt och den hade gnista när man provade.

edit: flottören börjar fyllas såfort du vrider på soppa kranen (om du har vakum kran så äre bara att suga i vakumanslutningen så flottören fylls så slipper du springa innan den fyllts.)

Flötören fylls fint med oppa. Ska springa ett litet maraton i morrn och försöka få den att gå :) tack för allt hjälp hitils :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Skriv svar