hur mycket effekt gör det om man konventerar sin moppe till etanol och hur mycket fortare går de ? är de lagligt ens ? eller dom kanske inte ens kan märka de ändå men
ja de går har jag för mig ^^ Tror du får köra på en annan olja då, sen får du typ byta upp dig i munstycke jävligt mycket ^^ men tror man tjänar pengar på de iaf xD
meanzick skrev:hur mycket effekt gör det om man konventerar sin moppe till etanol och hur mycket fortare går de ? är de lagligt ens ? eller dom kanske inte ens kan märka de ändå men
du kommer nog märka av, bestycka om förgasaren (ca 30% större munstycke) och du kan plana ner toppe lite (notera LITE) då etanol klarar av högre komp. min moppe går jävligt friskt, drar det mesta (allt med orgcylle) i axx, drar nästan alla i topp också men kör ganska lätt drevat och den varvar ur på en gång (12/53)
Banken92 skrev:ja de går har jag för mig ^^ Tror du får köra på en annan olja då, sen får du typ byta upp dig i munstycke jävligt mycket ^^ men tror man tjänar pengar på de iaf xD
du kommer inte tjäna så mycket, den drar ju mer också och du kan inte köra på alla oljor, vegitabiliska oljor går, vissa syntetiska och ricin oljor funkar.
har ingen hastighetsmätare och ingen gps så vet inte riktigt, men hänger lugnt med på 90väg och lite till. men toppfart är knappt vikigt ju, axxet och draget som är viktigt och skönt men ska dreva lite tyngre sedan och kolla hur fort den går bara för sakens skull.
den går inte som en org 50cc iaf (inte bara etanolkonverterad dock) det är lite annat jobb gjort också. men den kommer lukta rätt mycket om du kör på etanol (se till att du kör på bra olja också)
chifen skrev:har ingen hastighetsmätare och ingen gps så vet inte riktigt, men hänger lugnt med på 90väg och lite till. men toppfart är knappt vikigt ju, axxet och draget som är viktigt och skönt men ska dreva lite tyngre sedan och kolla hur fort den går bara för sakens skull.
den går inte som en org 50cc iaf (inte bara etanolkonverterad dock) det är lite annat jobb gjort också. men den kommer lukta rätt mycket om du kör på etanol (se till att du kör på bra olja också)
på en bilmotor gav det 1hk mer än orginal om man ställde om tändning och allt
det stämmer inte om du har mappat om bilen rätt, det ger en bra effektökning att etanolkonvertera.
ca 15-20% effektökning kan förväntas med etanolkonvertering. en person som körde en trimmad ford turbo (cosworth) hittade 100hk extra med etanolen och mappning.
på en bilmotor gav det 1hk mer än orginal om man ställde om tändning och allt
det beror ju helt och hållet på vad man har för bil kan ge bra mycke mer en 1 hästkraft
Ta en koenigsegg CCXR eddition som är den etanol drivna levererar 1118 hk
medans samma model CCX eddition som går på bensin gör 888 hk
men det är ju skilnad på en supersportbil och en moped
på en bilmotor gav det 1hk mer än orginal om man ställde om tändning och allt
det beror ju helt och hållet på vad man har för bil kan ge bra mycke mer en 1 hästkraft
Ta en koenigsegg CCXR eddition som är den etanol drivna levererar 1118 hk
medans samma model CCX eddition som går på bensin gör 888 hk
men det är ju skilnad på en supersportbil och en moped
eddhedd skrev:förstår jag rätt. e det bara o tömma oljan och bensinen och köra in etanol och vegetabilisk olja eller? utan att göra rent motorn o så?
efter som bensin blandar sig med etanol behöver du inte göra rent tanken. men du måste blanda olja direkt i tanken då oljan du behöver till etanol är för tjock på pumpen att orka med. fixa en bra olja bara, klotz är ett bra mäke som jag rekomenderar
vill du se vad jag har för setup på min så kan du ju kolla länken nedanför. etanoldrift på min.
eddhedd skrev:förstår jag rätt. e det bara o tömma oljan och bensinen och köra in etanol och vegetabilisk olja eller? utan att göra rent motorn o så?
efter som bensin blandar sig med etanol behöver du inte göra rent tanken. men du måste blanda olja direkt i tanken då oljan du behöver till etanol är för tjock på pumpen att orka med. fixa en bra olja bara, klotz är ett bra mäke som jag rekomenderar
vill du se vad jag har för setup på min så kan du ju kolla länken nedanför. etanoldrift på min.
Eh chifen hur är det behöver man byta till hårdeare tändstift lr något lr är det bara att byta munstycke olja och tanka ;D?
eddhedd skrev:förstår jag rätt. e det bara o tömma oljan och bensinen och köra in etanol och vegetabilisk olja eller? utan att göra rent motorn o så?
efter som bensin blandar sig med etanol behöver du inte göra rent tanken. men du måste blanda olja direkt i tanken då oljan du behöver till etanol är för tjock på pumpen att orka med. fixa en bra olja bara, klotz är ett bra mäke som jag rekomenderar
vill du se vad jag har för setup på min så kan du ju kolla länken nedanför. etanoldrift på min.
Eh chifen hur är det behöver man byta till hårdeare tändstift lr något lr är det bara att byta munstycke olja och tanka ;D?
kör med br9 i min iaf. kör runt 3% olja smörjer fint det. dvs 1,5dl i 5liter etanol
luddemuregard skrev:Men skulle det funka till ett hypersetup?
det skulle funka bättre, etanolen tål högre komp (vilket det är i hypercyllar) så du kan köra med högre komp utan att det spikar och ställa mer förtändning om du så vill efter som det går att mata på mer etanol än vad det gör med bensin så blir också effekten högre utan att ställa tändningen och bara byta munstycke. det varvar lite högre med etanol också, så ni kan vinna mer på att porta och så.
det finns en bra hemsida du kan läsa mer om etanol (www.etanol.nu)
btw så har saab(bpr) konvertera om en diesel bil till etanol och det var 140hk orginal och dom hade fått u 160 med etanol.
jag skulle gärna vilja prova detta MEN asså oljepumpen är den svår att ta bort? är grymt sugen på att prova det på min mrx04 med heborör bara på kul men som sakt är det värt att ta bort pumpen är den svår att få dit igen? och det var väll bara att ta bort pumpen tömma tanken o hälla i 3%blandad etanol rakt av?
mrxrider skrev:jag skulle gärna vilja prova detta MEN asså oljepumpen är den svår att ta bort? är grymt sugen på att prova det på min mrx04 med heborör bara på kul men som sakt är det värt att ta bort pumpen är den svår att få dit igen? och det var väll bara att ta bort pumpen tömma tanken o hälla i 3%blandad etanol rakt av?
aa, och gör ett skydd för oljepumpen om du inte redan har det:p kör du på bra olja kan du lira på runt 2,5% också de luktar lite annorlunda men är bra!