Vilket crossmoppe märke?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Vilket crossmoppe märke?

Inlägg av Dillpojken »

Tjo! vill ha lite tips på olika crossmoppe märken som ni tycker och bra och mindre bra.
skriv gärna varför och varför inte också! :D berätta gärna också varför du valde just det märket. :)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Köpte en Rieju idag :) funkar fint fint lite att greja med bara men fick den för ett bra pris
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

Derbi Senda Xtreme är fin fina grejer det. :) Sen fins det ju Rieju, GasGas, Beta rr vilket också är mycket bra. :)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Jag säger som många andra kommer säga, Rieju är pålitliga, likaså Derbi! Knappt någon skillnad enligt mig, bara det att det är mer lättåtkomligt på Rieju, i alla fall Drac!
Samma sak med Beta RR, bra maskiner som har samma motor som Rieju, AM6. Lättåtkomligt där med. Sen finns det även CH Racing, men de är dyra.

Ska man göra en prisjämnförelse så kan man väl säga ungefär såhär.

Från Billigast till dyrast!

Rieju
Derbi
Beta
CH Racing
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Jag är jävligt nöjd med min malaguti xsm :D

Men några bra är ju Rieju, Derbi, Yamaha, Roxon, Gilera mfl.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 19 mars 2012, 16:14
Ort: svenljunga

Inlägg av rieju4life »

detta e typ det vanligaste varianten...
Rieju= trimma
Derbi=styla
beta=stunta
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:19
Ort: töreboda

Inlägg av ts_jonte »

kan starkt rekomendera gilera h@k då mina två kusiner kör sådanna dra två pluggar på 20min så gör den 80-90 lätt.ps måste vara 30 moppen med morini motorn :D
AntonBerggren
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 1 maj 2011, 16:37
Ort: Falköping

Inlägg av AntonBerggren »

Rieju Rrx/mrx mycket bra och ha om man ska trimma, stark ram mm.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Derbi OFC!! haha, sköna o köra bra kvalitet, går bra orginal o.s.v. o snygga !! :wink:
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Kom på några ovanligare också: Sherco HRD, CH racing WSM/WSX, HM CR Derapage (Honda).

Också typ Peugeot XPS och Beta RR.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

har kört det mesta och dt50x är bäst utan tvekan :P
Bild
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Mura skrev:har kört det mesta och dt50x är bäst utan tvekan :P
Typ samma som min, jag gillar den jävligt mycket, särskilt hur bred den är fram vid kylarvingarna :) Fast vet inte om det bara är min eller om det är samma på dt50 :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Original= Derbi
Urpluggat= Rieju, beta, yammi
Sporttrim= kvittar
Midrace+= Derbi
Vill du sticka ut= CH Racing, HM Derapage
Vill du köra med stil: En jävla honda MT5a


Själv tycker jag att DT är för fet för att vara bekväm, har själv en Senda och den är precis lagom imo, inge stora problem att stegra med heller.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Derbi tycker jag är den fetaste o skönaste du kan ha om du skaköra original. då går de kanske i cirka 60. byter du rör på dem och CDI, kanske upp till 90 (beronde på rör) och med andra drev cirka 105. Har en polare vars Derbi xtreme 06 gick i 115 på mätaren, cirka 105 mätt med bil o GPS.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Piitus96 skrev:Derbi tycker jag är den fetaste o skönaste du kan ha om du skaköra original. då går de kanske i cirka 60. byter du rör på dem och CDI, kanske upp till 90 (beronde på rör) och med andra drev cirka 105. Har en polare vars Derbi xtreme 06 gick i 115 på mätaren, cirka 105 mätt med bil o GPS.
Då är han nog en liten optimist, om han ska upp i 105 ärliga med bara trimrör... Men 90 går kanske med optimal drevning, dock inte mycket mer.

Det krävs myycket mer än vad folk tror, att komma upp i 100 ärliga.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Catoxxo, det går, litap å mig, har sett flera stycken som har sagt att DERAS Derbi Senda xtreme gick i 105 med annan drevning, gianelli rör o ostrypt CDI. så han är inte ensam... Testa den setup och njut av åkturen :) ett jävla acc o drag, samt sjuk toppfart. blev skjutsad på den, o när han ska dra iväg så typ flyger benen upp i huvet på han, o pga höjningssatsen så flyger man nästan iväg rammåt när han bromsar
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Piitus96 skrev:Catoxxo, det går, litap å mig, har sett flera stycken som har sagt att DERAS Derbi Senda xtreme gick i 105 med annan drevning, gianelli rör o ostrypt CDI. så han är inte ensam... Testa den setup och njut av åkturen :) ett jävla acc o drag, samt sjuk toppfart. blev skjutsad på den, o när han ska dra iväg så typ flyger benen upp i huvet på han, o pga höjningssatsen så flyger man nästan iväg rammåt när han bromsar
Hamen du... Jag kör en portad airsal 70sport, går väl lite sämre än en mk prorace, men inte allt för mycket efter.
så, portad 70cc, 24mm förgasare med sportluft och mk thrower (jag veeet, lågvarvigt!) och 13/53, med lite fininställningar kvar, och har fått upp den i 98 på gps på plan mark.

Som jag sa, det krävs mer än man tror att få upp en moppe i 100. Du får inte upp en moppe i 105 med originalcylinder och org förgasare utan andra modifikationer, den klarar inte så mycket...

En kompis hade tk på sin Rieju mrx, han trodde att den gjorde runt 95, jag fick ta ner han på jorden och låna han 2 mobiler, gps påslagen på båda. Den gjorde 79. Mätarn stod på runt ~100.

EDIT: Är det bara jag, eller argumenterar just vi 2 i precis varenda jävla tråd? :roll:
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

CaToXXo skrev:
Piitus96 skrev:Catoxxo, det går, litap å mig, har sett flera stycken som har sagt att DERAS Derbi Senda xtreme gick i 105 med annan drevning, gianelli rör o ostrypt CDI. så han är inte ensam... Testa den setup och njut av åkturen :) ett jävla acc o drag, samt sjuk toppfart. blev skjutsad på den, o när han ska dra iväg så typ flyger benen upp i huvet på han, o pga höjningssatsen så flyger man nästan iväg rammåt när han bromsar
Hamen du... Jag kör en portad airsal 70sport, går väl lite sämre än en mk prorace, men inte allt för mycket efter.
så, portad 70cc, 24mm förgasare med sportluft och mk thrower (jag veeet, lågvarvigt!) och 13/53, med lite fininställningar kvar, och har fått upp den i 98 på gps på plan mark.

Som jag sa, det krävs mer än man tror att få upp en moppe i 100. Du får inte upp en moppe i 105 med originalcylinder och org förgasare utan andra modifikationer, den klarar inte så mycket...

En kompis hade tk på sin Rieju mrx, han trodde att den gjorde runt 95, jag fick ta ner han på jorden och låna han 2 mobiler, gps påslagen på båda. Den gjorde 79. Mätarn stod på runt ~100.

EDIT: Är det bara jag, eller argumenterar just vi 2 i precis varenda jävla tråd? :roll:
Haha ja det gör ni och det är kul att läsa :lol:
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

Derbi
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Gröngöling skrev:
CaToXXo skrev:
Piitus96 skrev:Catoxxo, det går, litap å mig, har sett flera stycken som har sagt att DERAS Derbi Senda xtreme gick i 105 med annan drevning, gianelli rör o ostrypt CDI. så han är inte ensam... Testa den setup och njut av åkturen :) ett jävla acc o drag, samt sjuk toppfart. blev skjutsad på den, o när han ska dra iväg så typ flyger benen upp i huvet på han, o pga höjningssatsen så flyger man nästan iväg rammåt när han bromsar
Hamen du... Jag kör en portad airsal 70sport, går väl lite sämre än en mk prorace, men inte allt för mycket efter.
så, portad 70cc, 24mm förgasare med sportluft och mk thrower (jag veeet, lågvarvigt!) och 13/53, med lite fininställningar kvar, och har fått upp den i 98 på gps på plan mark.

Som jag sa, det krävs mer än man tror att få upp en moppe i 100. Du får inte upp en moppe i 105 med originalcylinder och org förgasare utan andra modifikationer, den klarar inte så mycket...

En kompis hade tk på sin Rieju mrx, han trodde att den gjorde runt 95, jag fick ta ner han på jorden och låna han 2 mobiler, gps påslagen på båda. Den gjorde 79. Mätarn stod på runt ~100.

EDIT: Är det bara jag, eller argumenterar just vi 2 i precis varenda jävla tråd? :roll:
Haha ja det gör ni och det är kul att läsa :lol:
Joo. vi gör visst de :P men han hade tung drevning, osrypt CDI o gianelli överliggande rör. andra med den setupen ahr fått sina i 105 de med, o sen vissa ndra med annat rör cirka 90-95. sen vissa med samma rör etc, men nt liak tung drevning, cirka 90. + att denna killen e värsta mullemeck, så han hade koll vad gäller andra strypning (venne om där finns fler, men isf har han garanterat tagit bort dem) och förgasarinställningar
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Piitus96 skrev:
Gröngöling skrev:
CaToXXo skrev: Hamen du... Jag kör en portad airsal 70sport, går väl lite sämre än en mk prorace, men inte allt för mycket efter.
så, portad 70cc, 24mm förgasare med sportluft och mk thrower (jag veeet, lågvarvigt!) och 13/53, med lite fininställningar kvar, och har fått upp den i 98 på gps på plan mark.

Som jag sa, det krävs mer än man tror att få upp en moppe i 100. Du får inte upp en moppe i 105 med originalcylinder och org förgasare utan andra modifikationer, den klarar inte så mycket...

En kompis hade tk på sin Rieju mrx, han trodde att den gjorde runt 95, jag fick ta ner han på jorden och låna han 2 mobiler, gps påslagen på båda. Den gjorde 79. Mätarn stod på runt ~100.

EDIT: Är det bara jag, eller argumenterar just vi 2 i precis varenda jävla tråd? :roll:
Haha ja det gör ni och det är kul att läsa :lol:
Joo. vi gör visst de :P men han hade tung drevning, osrypt CDI o gianelli överliggande rör. andra med den setupen ahr fått sina i 105 de med, o sen vissa ndra med annat rör cirka 90-95. sen vissa med samma rör etc, men nt liak tung drevning, cirka 90. + att denna killen e värsta mullemeck, så han hade koll vad gäller andra strypning (venne om där finns fler, men isf har han garanterat tagit bort dem) och förgasarinställningar
Men med gianelli kan du inte ha högre än 14/52, i bästa fall. Det skulle vara om han har svarvat ner toppen så han har komp som en dieselmotor, samt portat cylindern.

Men jag menar med orörd cylinder, dvs INTE portad, INTE planad topp eller liknande. Dock får han inte upp den i 105 med planad topp heller.
Har aldrig sett en Derbi som någonsin har gått i 105 ÄRLIGA med bara ett gianelli 2t, dvs ett sportrör.

Kan väl nämna att min mätare stod över 100-sträcket när jag hade org cylinder och thrower, runt 85 ärliga. ostrypt CDI också, såklart.

Menmen, du verkar inte vilja ge dig, och jag vet att det är en omöjlighet i princip, utan att modifiera cylinder/fögg eller liknande, att få upp en Senda i 105 med ett gianelli.

Hade vart kul med lite bevis... inte bara "min kompis sa så häääär... och det har många andra också sagt, så då stämmer det antagligen"
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

CaToXXo skrev:
Piitus96 skrev:
Gröngöling skrev: Haha ja det gör ni och det är kul att läsa :lol:
Joo. vi gör visst de :P men han hade tung drevning, osrypt CDI o gianelli överliggande rör. andra med den setupen ahr fått sina i 105 de med, o sen vissa ndra med annat rör cirka 90-95. sen vissa med samma rör etc, men nt liak tung drevning, cirka 90. + att denna killen e värsta mullemeck, så han hade koll vad gäller andra strypning (venne om där finns fler, men isf har han garanterat tagit bort dem) och förgasarinställningar
Men med gianelli kan du inte ha högre än 14/52, i bästa fall. Det skulle vara om han har svarvat ner toppen så han har komp som en dieselmotor, samt portat cylindern.

Men jag menar med orörd cylinder, dvs INTE portad, INTE planad topp eller liknande. Dock får han inte upp den i 105 med planad topp heller.
Har aldrig sett en Derbi som någonsin har gått i 105 ÄRLIGA med bara ett gianelli 2t, dvs ett sportrör.

Kan väl nämna att min mätare stod över 100-sträcket när jag hade org cylinder och thrower, runt 85 ärliga. ostrypt CDI också, såklart.

Menmen, du verkar inte vilja ge dig, och jag vet att det är en omöjlighet i princip, utan att modifiera cylinder/fögg eller liknande, att få upp en Senda i 105 med ett gianelli.

Hade vart kul med lite bevis... inte bara "min kompis sa så häääär... och det har många andra också sagt, så då stämmer det antagligen"
Jovisst, jag förstår dig, men jag ger mig icke! Som jag sa i det du citerade så kan han ha pillat på andra strypningar på moppen, t ex portat cylindern etc etc. + att de 105 va mätta med bil o GPS som du kanske såg nämndes från början :)
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Piitus96 skrev:
CaToXXo skrev:
Piitus96 skrev: Joo. vi gör visst de :P men han hade tung drevning, osrypt CDI o gianelli överliggande rör. andra med den setupen ahr fått sina i 105 de med, o sen vissa ndra med annat rör cirka 90-95. sen vissa med samma rör etc, men nt liak tung drevning, cirka 90. + att denna killen e värsta mullemeck, så han hade koll vad gäller andra strypning (venne om där finns fler, men isf har han garanterat tagit bort dem) och förgasarinställningar
Men med gianelli kan du inte ha högre än 14/52, i bästa fall. Det skulle vara om han har svarvat ner toppen så han har komp som en dieselmotor, samt portat cylindern.

Men jag menar med orörd cylinder, dvs INTE portad, INTE planad topp eller liknande. Dock får han inte upp den i 105 med planad topp heller.
Har aldrig sett en Derbi som någonsin har gått i 105 ÄRLIGA med bara ett gianelli 2t, dvs ett sportrör.

Kan väl nämna att min mätare stod över 100-sträcket när jag hade org cylinder och thrower, runt 85 ärliga. ostrypt CDI också, såklart.

Menmen, du verkar inte vilja ge dig, och jag vet att det är en omöjlighet i princip, utan att modifiera cylinder/fögg eller liknande, att få upp en Senda i 105 med ett gianelli.

Hade vart kul med lite bevis... inte bara "min kompis sa så häääär... och det har många andra också sagt, så då stämmer det antagligen"
Jovisst, jag förstår dig, men jag ger mig icke! Som jag sa i det du citerade så kan han ha pillat på andra strypningar på moppen, t ex portat cylindern etc etc. + att de 105 va mätta med bil o GPS som du kanske såg nämndes från början :)
Jo det såg jag att du skrev :)
bilmätare stämmer inte men gps stämmer ju oftast, men jag kommer inte tro på det själv.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar