Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

dracen__93 skrev:
Henry skrev:
dracen__93 skrev: okeje
så det skulle allså ge mer topp att köpa metrakit thrower :wink: ?
Ja, precis.
nån annan som tror den kommer gå bättre med airsal och org röret än org cylindern och metrakit thrower?
bättre effekt och bättre effekt, den kommer inte gå snabbare men bättre effekt kan den nog ge, och ett stort övertag i vridmoment och på låga varv. du slipper den sega ketchup effekten och har effekt över nästan hela registret. bättre effektregister får du helt klart men toppeffekten är jag inte helt 100 på, lär nog vara rätt likt men du får klart övertag i vridmoment. se bara till att du inte har några strypningar kvar i röret så kommer du nog få högre effekt med arisalen på istället.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

nu är det så att jag ska köpa trim cylinder och nu undrar jag om nån kan tipsa om en bra 50cc elr en halv bra 70cc men det måste vara bra kvalitet och lång livsläng jag ska köra orginal vev parti och effekt rör men vevstaken/staget ellr vad ni kallar det är bytt till bättre kvalitet. så länka några fina cyllar ni skulle köpt i mitt läge
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

fax110 skrev:nu är det så att jag ska köpa trim cylinder och nu undrar jag om nån kan tipsa om en bra 50cc elr en halv bra 70cc men det måste vara bra kvalitet och lång livsläng jag ska köra orginal vev parti och effekt rör men vevstaken/staget ellr vad ni kallar det är bytt till bättre kvalitet. så länka några fina cyllar ni skulle köpt i mitt läge
moppe och annan setup?

metrakit handmade, hållbar och bra
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

okej skall köpa 19/21 förgasare och insug och jag har en dt50r 1998 med am6a, turbokit okej men kan man få mer effekt ur en 50cc sport än metran handmade ?
HeboFreak12589
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 1 maj 2008, 20:37

Inlägg av HeboFreak12589 »

dracen__93 skrev:
Henry skrev:
dracen__93 skrev: okeje
så det skulle allså ge mer topp att köpa metrakit thrower :wink: ?
Ja, precis.
nån annan som tror den kommer gå bättre med airsal och org röret än org cylindern och metrakit thrower?
går bättre med ett mkrör än en cyllinder.....har prövat å det sög med bara cylinder. Prövade med ett thrower som du snackar om,=var mycket roligare å bättre på alla sätt. dessutom så låter det inget :P :twisted:
HeboFreak12589
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 1 maj 2008, 20:37

Inlägg av HeboFreak12589 »

Någon som vet om org vaven håller till detta setup? moppen en Gilera SMT 05....... :)

Hebo 70cc Aluminium LC
Hebo - Escape Bufanda Avgassystem
Malossi Membran
Dellorto 19mm-förgasare
11/53 //// 14/53
Doppler Power II Luftfilter

muppen har också skurigt/skärt 3 jävla gånger :twisted:
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Klart veven håller frågan är bra hur länge :wink: men jag hade nog bytt om det är manston replican du menar :D
Bild
rubeen
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 april 2008, 21:14
Ort: Skurup
Kontakt:

Inlägg av rubeen »

Hej,

Någon som vet om barikit 80cc till AM6 är alu eller gjutjärn?
dracen__93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 februari 2008, 23:50

Inlägg av dracen__93 »

HeboFreak12589 skrev:
dracen__93 skrev:
Henry skrev: Ja, precis.
nån annan som tror den kommer gå bättre med airsal och org röret än org cylindern och metrakit thrower?
går bättre med ett mkrör än en cyllinder.....har prövat å det sög med bara cylinder. Prövade med ett thrower som du snackar om,=var mycket roligare å bättre på alla sätt. dessutom så låter det inget :P :twisted:
okej,gav airsal ingen effekt alls?
penut
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 juni 2008, 20:04
Ort: östhammar

Inlägg av penut »

chifen skrev:går bra på original? du bör ju byta till ett lite värre sportsystem eller kanske till och med upp till lågvarvigt midrace för att få ut bra effekt :) byta förgasare för bästa cylinderloppsfyllning och kylning. veven kan du nog köra med men jag rekomenderar nästan alltid att byta vev när då går värre än typ handmade cylindern.. då gussen ger ca 13hk (15-16 med lite finportning) men ja de är en sportcylle som är lågvarvig :) satsa på ett system som leovince v6 och den lär gå perfa!
går de bra me mk thrower istelle för leovince v6 ?
dete50ex
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 januari 2008, 12:37

Inlägg av dete50ex »

penut skrev:
chifen skrev:går bra på original? du bör ju byta till ett lite värre sportsystem eller kanske till och med upp till lågvarvigt midrace för att få ut bra effekt :) byta förgasare för bästa cylinderloppsfyllning och kylning. veven kan du nog köra med men jag rekomenderar nästan alltid att byta vev när då går värre än typ handmade cylindern.. då gussen ger ca 13hk (15-16 med lite finportning) men ja de är en sportcylle som är lågvarvig :) satsa på ett system som leovince v6 och den lär gå perfa!
går de bra me mk thrower istelle för leovince v6 ?
kör på v6an
penut
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 juni 2008, 20:04
Ort: östhammar

Inlägg av penut »

dete50ex skrev:
penut skrev:
chifen skrev:går bra på original? du bör ju byta till ett lite värre sportsystem eller kanske till och med upp till lågvarvigt midrace för att få ut bra effekt :) byta förgasare för bästa cylinderloppsfyllning och kylning. veven kan du nog köra med men jag rekomenderar nästan alltid att byta vev när då går värre än typ handmade cylindern.. då gussen ger ca 13hk (15-16 med lite finportning) men ja de är en sportcylle som är lågvarvig :) satsa på ett system som leovince v6 och den lär gå perfa!
går de bra me mk thrower istelle för leovince v6 ?
kör på v6an
men jag har redan ett mk tänkte om de typ går lika bra?
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Vilken passar best till en mhr team 80cc ska jag köpa en 24 förgasare lr ska jag sätta på min 28 förgasare? Och är det stor skillnad i bränsle ?
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

luddemuregard skrev:Vilken passar best till en mhr team 80cc ska jag köpa en 24 förgasare lr ska jag sätta på min 28 förgasare? Och är det stor skillnad i bränsle ?

Varför oroar du dig om bränsle?


Om du ska köra med den cylindern på gatan är du ju bara dum.
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Nee men vafan en kanske får tänka lite nu när bränslet är så jävla dyrt men jag ska väl köra men 28 förgasaren på racen och ifall jag ska testa den på vägen sen så blir det väl en 24 men hur stor är bränsle skillnaden?
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

luddemuregard skrev:Nee men vafan en kanske får tänka lite nu när bränslet är så jävla dyrt men jag ska väl köra men 28 förgasaren på racen och ifall jag ska testa den på vägen sen så blir det väl en 24 men hur stor är bränsle skillnaden?
Kör på 28.
Användarens profilbild
nisse__nice
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 11 oktober 2007, 18:35
Ort: östervåla

Inlägg av nisse__nice »

är det nån som vet en sida med billig kolv till mk sp 70cc??? :) :) :D :D 8)
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Henry skrev:
luddemuregard skrev:Nee men vafan en kanske får tänka lite nu när bränslet är så jävla dyrt men jag ska väl köra men 28 förgasaren på racen och ifall jag ska testa den på vägen sen så blir det väl en 24 men hur stor är bränsle skillnaden?
Kör på 28.
Men hur stor bränsle skillnad är det på 24-28?
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

luddemuregard skrev:
Henry skrev:
luddemuregard skrev:Nee men vafan en kanske får tänka lite nu när bränslet är så jävla dyrt men jag ska väl köra men 28 förgasaren på racen och ifall jag ska testa den på vägen sen så blir det väl en 24 men hur stor är bränsle skillnaden?
Kör på 28.
Men hur stor bränsle skillnad är det på 24-28?

Går inte säga...
Användarens profilbild
nisse__nice
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 11 oktober 2007, 18:35
Ort: östervåla

Inlägg av nisse__nice »

henry du lär ju veta :?: :?: :?:
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mars 2008, 21:16

Inlägg av XPS_POJKEN »

!! Jag har en Cylinder liggandes av märket Airsal som är på 75cc. När jag köpte den så sa säljaren att den var lättskuren och bara att borra upp! När vi hade fått hem den så tog sig farsan en titt på den, Vi fick då se att det var ett par rejäla repor i loppet och den såg svår ut att borra upp + att det hade lossna några bitar från nikasilet. Pappa tog med sig cylindern till en som han känner som är bra på att borra upp cylindrar. Men han sa tyvärr att det inte gick för att loppet skulle bli för tunnt : / Så jag undrar om jag ska testa borra upp ändå? För jag snackade med säljaren sen och han sa att det ska gå att borra upp den lätt! han hade tänkt göra det själv men han hade inte tid sa han! :(
wiiie
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

jadu vad förlorar du på att testa nu funkar den inte . och om du borar upp dne kanske det är 20% chans att den funkar och den funkar ju ändå inte så bora upp den du
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mars 2008, 21:16

Inlägg av XPS_POJKEN »

fax110 skrev:jadu vad förlorar du på att testa nu funkar den inte . och om du borar upp dne kanske det är 20% chans att den funkar och den funkar ju ändå inte så bora upp den du
hihi okej :P
wiiie
Användarens profilbild
DaanDaan
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 26 januari 2008, 20:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av DaanDaan »

de blir inte lyckat att borra upp den, de går inta att göra med en aluminium cylinder. och om nickasilen har låssnat måste de läggas ny. o de kostar runt 1-2 k.
allt går att lösa med lite mildt våld
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

XPS_POJKEN skrev:!! Jag har en Cylinder liggandes av märket Airsal som är på 75cc. När jag köpte den så sa säljaren att den var lättskuren och bara att borra upp! När vi hade fått hem den så tog sig farsan en titt på den, Vi fick då se att det var ett par rejäla repor i loppet och den såg svår ut att borra upp + att det hade lossna några bitar från nikasilet. Pappa tog med sig cylindern till en som han känner som är bra på att borra upp cylindrar. Men han sa tyvärr att det inte gick för att loppet skulle bli för tunnt : / Så jag undrar om jag ska testa borra upp ändå? För jag snackade med säljaren sen och han sa att det ska gå att borra upp den lätt! han hade tänkt göra det själv men han hade inte tid sa han! :(
borra upp en nicasil cylinder? att nicasilera om den kommer kosta mer än en ny cylinder... ska du borra upp den behöver du även en öd kolv, annars kommer du vara helt komp lös och slå sönder cylindern och kolven ännu mer genom att det blir glapp..
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mars 2008, 21:16

Inlägg av XPS_POJKEN »

chifen skrev:
XPS_POJKEN skrev:!! Jag har en Cylinder liggandes av märket Airsal som är på 75cc. När jag köpte den så sa säljaren att den var lättskuren och bara att borra upp! När vi hade fått hem den så tog sig farsan en titt på den, Vi fick då se att det var ett par rejäla repor i loppet och den såg svår ut att borra upp + att det hade lossna några bitar från nikasilet. Pappa tog med sig cylindern till en som han känner som är bra på att borra upp cylindrar. Men han sa tyvärr att det inte gick för att loppet skulle bli för tunnt : / Så jag undrar om jag ska testa borra upp ändå? För jag snackade med säljaren sen och han sa att det ska gå att borra upp den lätt! han hade tänkt göra det själv men han hade inte tid sa han! :(
borra upp en nicasil cylinder? att nicasilera om den kommer kosta mer än en ny cylinder... ska du borra upp den behöver du även en öd kolv, annars kommer du vara helt komp lös och slå sönder cylindern och kolven ännu mer genom att det blir glapp..

OKej, den är skrot, nån som vill ha den gratis? topplocket går att använda! :D
wiiie
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

XPS_POJKEN skrev:
chifen skrev:
XPS_POJKEN skrev:!! Jag har en Cylinder liggandes av märket Airsal som är på 75cc. När jag köpte den så sa säljaren att den var lättskuren och bara att borra upp! När vi hade fått hem den så tog sig farsan en titt på den, Vi fick då se att det var ett par rejäla repor i loppet och den såg svår ut att borra upp + att det hade lossna några bitar från nikasilet. Pappa tog med sig cylindern till en som han känner som är bra på att borra upp cylindrar. Men han sa tyvärr att det inte gick för att loppet skulle bli för tunnt : / Så jag undrar om jag ska testa borra upp ändå? För jag snackade med säljaren sen och han sa att det ska gå att borra upp den lätt! han hade tänkt göra det själv men han hade inte tid sa han! :(
borra upp en nicasil cylinder? att nicasilera om den kommer kosta mer än en ny cylinder... ska du borra upp den behöver du även en öd kolv, annars kommer du vara helt komp lös och slå sönder cylindern och kolven ännu mer genom att det blir glapp..



OKej, den är skrot, nån som vill ha den gratis? topplocket går att använda! :D
Visst skicka hit den :P
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
derbi_9205
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 januari 2008, 16:36

hejpa

Inlägg av derbi_9205 »

hej ja undrar om de sitter nön plugg i cylindern i en Derbi Senda extreme 05.. var isf? :p ir om de sitter nön plugg nön stanns i motorn å var..??? :D
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

det sitter aldrig en plug i cylindern. isånafall äre en stryp cylinder men då måste man köpa ny. och jag tror Derbi 05 har stryp i kröken i insuget och strypt cdi
Användarens profilbild
derbi_9205
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 januari 2008, 16:36

Inlägg av derbi_9205 »

okj
Dpz
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 april 2008, 22:12

Inlägg av Dpz »

har tänkt köpa en cylinder till min Derbi 07 och veven ska palla och har tk på den är airsial 70cc bra?
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Dpz skrev:har tänkt köpa en cylinder till min Derbi 07 och veven ska palla och har tk på den är airsial 70cc bra?


Funkar bra.
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Henry skrev:
Dpz skrev:har tänkt köpa en cylinder till min Derbi 07 och veven ska palla och har tk på den är airsial 70cc bra?


Funkar bra.
ja de funkar men däremot är kolvarna till airsal riktigt dåliga :(
Bild
Användarens profilbild
verrox
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 januari 2008, 15:54

Inlägg av verrox »

maximannen skrev:
Henry skrev:
Dpz skrev:har tänkt köpa en cylinder till min Derbi 07 och veven ska palla och har tk på den är airsial 70cc bra?


Funkar bra.
ja de funkar men däremot är kolvarna till airsal riktigt dåliga :(
funderar även jag på detta även om farssan inte vill det :twisted:
men undrar vad för förgasare ni skulle rekomendera till en 70cc airsal med gianelli som rör :)
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

verrox skrev:
maximannen skrev:
Henry skrev:

Funkar bra.
ja de funkar men däremot är kolvarna till airsal riktigt dåliga :(
funderar även jag på detta även om farssan inte vill det :twisted:
men undrar vad för förgasare ni skulle rekomendera till en 70cc airsal med gianelli som rör :)
jag hade nog kört på en 19mm black edition :D
Bild
Skriv svar