har en Derbi extreme 08!
det lägger av efter cirka 1 minut för att cylindern blir helt jäkla varm?
har kollat alla kylar slangar och de är fria från skit samt behållaren.
har bytt kolv och tändstift.
rengjort luftfilter och förgasare.
den får bensin.
så kan det vara termostatet elr vad tror ni det är för fel?
tack för hjälp i förhand! skulle helst vilja få den i skick till lördag för då är det meet här
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke
Ta termostaten och lägg den i en kastrull med tempmätare, se ifall den öppnar som den ska eller bara är helt stängd, alt. se vid vilka grader den öppnar.
det är lätt att kolla om termostaten är redig, bara lyft av toppen och kika under där man fäster kylarslangen på toppen. där ska termostaten sitta skruvad.
ta loss den och lägg den i en gryta med en termometer och vatten och koka upp det. termostaten ska börja öppna vid ungf 80-90 grader och ska vara fullt öppen innan den når 100 grader (brukar vara fullt öppen vid ungf 95 grader.)
gör den det är den okej. (glöm inte diska ur grytan ordentligt då termostaten varit i glyckol och det är rätt så jävla giftigt, alltså vill man inte ha de i soppan)
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
StylingAnkan skrev:den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger!
men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?
Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.
Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
StylingAnkan skrev:den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger!
men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?
Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.
Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
men inte skall den bli så varm på 1 minut max och sedan stanna?
behållaren är fylld till max! men kylaren läcker lite men har alltid läckt.
det inträffade på söndag, skulle dra upp på bakhjulet och den bara började typ blöddra? den orkade int ta varv och bara stannade?
har inte ändrat på min setup något på länge alltid funkkat priima fint!
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke
StylingAnkan skrev:den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger!
men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?
Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.
Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
men inte skall den bli så varm på 1 minut max och sedan stanna?
behållaren är fylld till max! men kylaren läcker lite men har alltid läckt.
det inträffade på söndag, skulle dra upp på bakhjulet och den bara började typ blöddra? den orkade int ta varv och bara stannade?
har inte ändrat på min setup något på länge alltid funkkat priima fint!
bensinskalle skrev:
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?
Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.
Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
men inte skall den bli så varm på 1 minut max och sedan stanna?
behållaren är fylld till max! men kylaren läcker lite men har alltid läckt.
det inträffade på söndag, skulle dra upp på bakhjulet och den bara började typ blöddra? den orkade int ta varv och bara stannade?
har inte ändrat på min setup något på länge alltid funkkat priima fint!
har du termostaten fast i cylindern?
jaao
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke
macbang skrev:Varför inte bara ta väck termostaten så det är fullt flöde hela tiden?
tar inte kylarsystemet skada av det?
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
macbang skrev:Varför inte bara ta väck termostaten så det är fullt flöde hela tiden?
tar inte kylarsystemet skada av det?
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
ahaa, då fick man redan på ngt nytt!
förresten hur är det med kylarreparations medel? kan man hälla det i systemet för att täta eventuella läckage? ngn som vet?
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke
StylingAnkan skrev:
tar inte kylarsystemet skada av det?
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
ahaa, då fick man redan på ngt nytt!
förresten hur är det med kylarreparations medel? kan man hälla det i systemet för att täta eventuella läckage? ngn som vet?
Ja, har du en spricka i kylarsystemet nånstans så kan du hälla i kylartätning, sen ut och köra rejält i åtminstone en halvtimme nonstop, så medliet kommer ut ordentligt i alla sprickor o liknande.
Sedan finns det ju delade åsikter om hur nyttigt för kylet som kylartätning är menmen...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
ahaa, då fick man redan på ngt nytt!
förresten hur är det med kylarreparations medel? kan man hälla det i systemet för att täta eventuella läckage? ngn som vet?
Ja, har du en spricka i kylarsystemet nånstans så kan du hälla i kylartätning, sen ut och köra rejält i åtminstone en halvtimme nonstop, så medliet kommer ut ordentligt i alla sprickor o liknande.
Sedan finns det ju delade åsikter om hur nyttigt för kylet som kylartätning är menmen...
jaao okej, tack för goda tips!
EDIT:
det var nog termostatet som var söndert!
läggde det i en kastrull och det öppnade sig inte ens när det kokade...
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke