termostat sönder Derbi?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

termostat sönder Derbi?

Inlägg av StylingAnkan »

halå!

har en Derbi extreme 08!
det lägger av efter cirka 1 minut för att cylindern blir helt jäkla varm?
har kollat alla kylar slangar och de är fria från skit samt behållaren.
har bytt kolv och tändstift.
rengjort luftfilter och förgasare.
den får bensin.
så kan det vara termostatet elr vad tror ni det är för fel?

tack för hjälp i förhand! skulle helst vilja få den i skick till lördag för då är det meet här :)
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

blir den varmare än 100 grader ?
du vet du måste köra så luften kommer på kylaren för den ska kyla och de gör den knappast på 1 min.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Ta termostaten och lägg den i en kastrull med tempmätare, se ifall den öppnar som den ska eller bara är helt stängd, alt. se vid vilka grader den öppnar.
bibapeolola
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 427
Blev medlem: 26 april 2011, 15:32
Ort: Ljung

?

Inlägg av draceN96 »

TAR KYLAR VATTNET SLUT? isåfall är termostaten sönder om jag inte minns fel. men som sagt gör som killen ovan säger! :)
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

det är lätt att kolla om termostaten är redig, bara lyft av toppen och kika under där man fäster kylarslangen på toppen. där ska termostaten sitta skruvad.

ta loss den och lägg den i en gryta med en termometer och vatten och koka upp det. termostaten ska börja öppna vid ungf 80-90 grader och ska vara fullt öppen innan den når 100 grader (brukar vara fullt öppen vid ungf 95 grader.)
gör den det är den okej. (glöm inte diska ur grytan ordentligt då termostaten varit i glyckol och det är rätt så jävla giftigt, alltså vill man inte ha de i soppan)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Ta loss termostaten och kör utan, då vet du att du får kylning. (såvida inte slangar är täta eller fel på kylet/vattenpump)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

Inlägg av StylingAnkan »

den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger! :)

men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

CaToXXo skrev:Ta loss termostaten och kör utan, då vet du att du får kylning. (såvida inte slangar är täta eller fel på kylet/vattenpump)
det är inte så bra det heller då den kommer vara kallare än optimala arbetstempen (därför man har termostaten från början)

slitaget ökar markant om den körs under arbetstemp.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

StylingAnkan skrev:den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger! :)

men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?

Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.

Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

Inlägg av StylingAnkan »

bensinskalle skrev:
StylingAnkan skrev:den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger! :)

men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?

Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.

Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
men inte skall den bli så varm på 1 minut max och sedan stanna?
behållaren är fylld till max! men kylaren läcker lite men har alltid läckt.
det inträffade på söndag, skulle dra upp på bakhjulet och den bara började typ blöddra? den orkade int ta varv och bara stannade?
har inte ändrat på min setup något på länge alltid funkkat priima fint!
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

StylingAnkan skrev:
bensinskalle skrev:
StylingAnkan skrev:den blir så varm att man just kan nudda cylindern..
men ska väll ta och testa det axel säger! :)

men varför skulle den slockna mitt i allt bara annars? precis som att man skulle stänga av den?
Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?

Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.

Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
men inte skall den bli så varm på 1 minut max och sedan stanna?
behållaren är fylld till max! men kylaren läcker lite men har alltid läckt.
det inträffade på söndag, skulle dra upp på bakhjulet och den bara började typ blöddra? den orkade int ta varv och bara stannade?
har inte ändrat på min setup något på länge alltid funkkat priima fint!
har du termostaten fast i cylindern?
Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

Inlägg av StylingAnkan »

Victorh skrev:
StylingAnkan skrev:
bensinskalle skrev: Öh ja, den blir ju runt 80 grader varm, eventuellt varmare, så den är ju inte fisljummen direkt?

Så länge den inte kokar fungerar kylsystemet, OM du nu har tillräckligt med vatten.

Anledningen till att den dör är säkert för att du ställt in den fel, får nyp på kolven för att du gjort någon miss eller vad som helst. Lite mer bakgrundsfakta skulle inte skada.
men inte skall den bli så varm på 1 minut max och sedan stanna?
behållaren är fylld till max! men kylaren läcker lite men har alltid läckt.
det inträffade på söndag, skulle dra upp på bakhjulet och den bara började typ blöddra? den orkade int ta varv och bara stannade?
har inte ändrat på min setup något på länge alltid funkkat priima fint!
har du termostaten fast i cylindern?
jaao
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

Varför inte bara ta väck termostaten så det är fullt flöde hela tiden?
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

Inlägg av StylingAnkan »

macbang skrev:Varför inte bara ta väck termostaten så det är fullt flöde hela tiden?
tar inte kylarsystemet skada av det?
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

StylingAnkan skrev:
macbang skrev:Varför inte bara ta väck termostaten så det är fullt flöde hela tiden?
tar inte kylarsystemet skada av det?
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

Inlägg av StylingAnkan »

CaToXXo skrev:
StylingAnkan skrev:
macbang skrev:Varför inte bara ta väck termostaten så det är fullt flöde hela tiden?
tar inte kylarsystemet skada av det?
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
ahaa, då fick man redan på ngt nytt! :)
förresten hur är det med kylarreparations medel? kan man hälla det i systemet för att täta eventuella läckage? ngn som vet?
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

StylingAnkan skrev:
CaToXXo skrev:
StylingAnkan skrev: tar inte kylarsystemet skada av det?
Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
ahaa, då fick man redan på ngt nytt! :)
förresten hur är det med kylarreparations medel? kan man hälla det i systemet för att täta eventuella läckage? ngn som vet?
Ja, har du en spricka i kylarsystemet nånstans så kan du hälla i kylartätning, sen ut och köra rejält i åtminstone en halvtimme nonstop, så medliet kommer ut ordentligt i alla sprickor o liknande.
Sedan finns det ju delade åsikter om hur nyttigt för kylet som kylartätning är menmen...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
StylingAnkan
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 7 september 2011, 19:44
Ort: Finland

Inlägg av StylingAnkan »

CaToXXo skrev:
StylingAnkan skrev:
CaToXXo skrev: Jag har kört utan termostat i ca 300 mil. Om man trimmar är termostaten det första man tar bort. Det som händer är att motorn inte blir varm lika fort..
ahaa, då fick man redan på ngt nytt! :)
förresten hur är det med kylarreparations medel? kan man hälla det i systemet för att täta eventuella läckage? ngn som vet?
Ja, har du en spricka i kylarsystemet nånstans så kan du hälla i kylartätning, sen ut och köra rejält i åtminstone en halvtimme nonstop, så medliet kommer ut ordentligt i alla sprickor o liknande.
Sedan finns det ju delade åsikter om hur nyttigt för kylet som kylartätning är menmen...
jaao okej, tack för goda tips! :)


EDIT:

det var nog termostatet som var söndert!
läggde det i en kastrull och det öppnade sig inte ens när det kokade...
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke ;)
Skriv svar