Det är ungefär lika service intervaller på alla modeller. Honda har alltid varit kännt för att ha hållit mycket bra, yamaha lika så.
De som är lättast att serva med ventiler men är lite dyrare i andra delar är ktm sxf då de är bara att lossa en mutter och skruva in/ut en skruv sen låsa den igen för att ställa ventlilerna.
Olja och filter bör bytas ca var 10timme. Luftfilter 2-3åkningar i skog eller varje gång på bana beroende på hur dammigt det är.
Kolv bör bytas efter ca 60-70timmar på en 250f som är motionskörd.
Sen gäller det att hålla efter med alla andra lager osv och hålla allt i bra skick. Den är INTE tung att lyfta upp om du vurpar, eller jo, om du åkt ett bra tag och är helt slut men annars inte
Ang sitthöjden. Jag är 182 och har åkt många stora crossar. Aldrig varit ett problem att ta sig upp på dem, går att justera sitthöjden på dem också. Finns dock vissa tumregler om hur långt de bör sjunka ner och de ska följas. Stor skillnad att få det rätt!
Det är ca 15hp på bakhjulet på en 200cc lincon. ca 32-35 på bakhjulet på en 250f cross
Btw, "MreliasN". Stålventiler håller längre men är tyngre