Angående portning.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Angående portning.

Inlägg av Z-K »

Hur mycket kan man bredda cylinders avgasport utan att behöva röra spolkanalerna?

:P

Frågan är ifrån '' Lillgubben '' :lol:
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Inlägg: 479
Blev medlem: 3 juli 2009, 16:17
Ort: Kilafors
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Olika från cylinder till cylinder.
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

orginal 50cc på en AM6:A?

bör han köra med.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Erydian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 april 2011, 21:51

Inlägg av Erydian »

vet man inte det ska man inte ge sig på att porta :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Erydian skrev:vet man inte det ska man inte ge sig på att porta :)
Precis!

Fast kan väl säga lite ändå, Tumreglen är ju att du inte ska göra så kolvrings öppningarna spänner ut, för då kommer de slitas upp fort som fan. Dock hade jag aldrig gjort en sån bred portning utan att röra spolportarna.
bibapeolola
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Erydian skrev:vet man inte det ska man inte ge sig på att porta :)
Och hur ska han få reda på det om han inte frågar?
Om det är förbjudet att fråga kommer ju ingen att få reda på det.
Till slut dör alla kunniga portare ut och vad ska vi göra då?
Du är ju farlig för planetens utveckling.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2011, 23:03

Inlägg av Happy4smiler »

man ska noog inte göra första portningen på en cylinder som var dyr eller den enda cylindern man har(unless ur rich)

börjar man så ska man börja med något begagnat som inte kostar mer än 500kr (50€)

och som valopallo sa, man får fråga, men det är sen hans beslut om han gör det eller inte :)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

ValoPallo skrev:
Erydian skrev:vet man inte det ska man inte ge sig på att porta :)
Och hur ska han få reda på det om han inte frågar?
Om det är förbjudet att fråga kommer ju ingen att få reda på det.
Till slut dör alla kunniga portare ut och vad ska vi göra då?
Du är ju farlig för planetens utveckling.
+1
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Angående portning.

Inlägg av 2stroke4ever »

Z-K skrev:Hur mycket kan man bredda cylinders avgasport utan att behöva röra spolkanalerna?

:P

Frågan är ifrån '' Lillgubben '' :lol:
brett och brett, du kan väl bredda dem utan att behöva tänka på spol alls egentligen då det hinner fyllas upp ändå, det skulle vara om du ökade durationen eller breddade mycket upptill. Men kom ihåg att inte bredda för mycket, Cylinderdiameten gånger 0.65 så får du ut bredden, visst går det att ta med (max är 71-73, men det är i extrema fall).
Orginal är rätt breda men har rätt låg duration dock, beroende vad du kör för rör så kan du höja lite istället! men som sagt, beror på rör och hur mycket du tar.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Re: Angående portning.

Inlägg av Z-K »

2stroke4ever skrev:
Z-K skrev:Hur mycket kan man bredda cylinders avgasport utan att behöva röra spolkanalerna?

:P

Frågan är ifrån '' Lillgubben '' :lol:
brett och brett, du kan väl bredda dem utan att behöva tänka på spol alls egentligen då det hinner fyllas upp ändå, det skulle vara om du ökade durationen eller breddade mycket upptill. Men kom ihåg att inte bredda för mycket, Cylinderdiameten gånger 0.65 så får du ut bredden, visst går det att ta med (max är 71-73, men det är i extrema fall).
Orginal är rätt breda men har rätt låg duration dock, beroende vad du kör för rör så kan du höja lite istället! men som sagt, beror på rör och hur mycket du tar.
Så du menar, att han kan bredda den med cirka ½cm då? så kommer den ha axx like hell? :P å någon liten fartökning :)
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

acc like hell tror jag då inte då det fortfarande är en 50cc och den kan säkert bli något högvarvigare fast du breddare då det flödar mycket mer!
Vilket gör att den kanske inte blir lika botten stark. Om du kan porta ½cm (5mm) jag har ingen aning om, får du mäta ut själv! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Klart som fan att han får bättre "botten drag" om du syftar på mellanregistret.
Den blir inte heller mer högvarvig för att du breddar porten, om det nu inte är så att de är så seg så den inte orkar varva.

Mitt tips är att göra porten oval, fixa alla kanter och bredda den inte allt för mycket. Då får du ett jämnare register och lite mer styrka i maskinen. Givetvis kan du höja avgasporten någon millimeter utan att behöva tänka på att förlora kraft i de lägre varven.

Men kom ihåg; ta alltid lite för lite än för mycket.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Mertz skrev:Klart som fan att han får bättre "botten drag" om du syftar på mellanregistret.
Den blir inte heller mer högvarvig för att du breddar porten, om det nu inte är så att de är så seg så den inte orkar varva.

Mitt tips är att göra porten oval, fixa alla kanter och bredda den inte allt för mycket. Då får du ett jämnare register och lite mer styrka i maskinen. Givetvis kan du höja avgasporten någon millimeter utan att behöva tänka på att förlora kraft i de lägre varven.

Men kom ihåg; ta alltid lite för lite än för mycket.
nej, jag syftar inte på mellanregistret, då hade jag sagt det!
Och jo, den blir mer högvarvig om du ökar arean som avgasporten har då den hinner flöda mer och suga ut avgaserna på ett effektivare sätt. Och nej, nån millimeter är rätt mycket på en 50cc som inte har en så stor volym och heller botten kraft, då då känns det mer att "ta nån mm" på en 50cc mot en 70cc.
Men som du sa, han bör göra den oval för att spara på ringarna och göra lite radier runt kanterna på portarna för att spara ringarna.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Klart det flödar bättre men det som bestämmer varvtalet är längden på röret ihop med durationen på avgasporten dvs höjden. dvs HHur lång tid det tar för avgasröret att suga ut avgaserna och sedan trycka tillbaka dem.
Jag har massor med referänser där jag bara breddat porten, blivit mycket starkare utan att den varva mer (klart att den varvade UT lättare). Även att jag har höjt den utan att tappa allt för mycket botten.
1-2mm har jag höjt utan att märka någon större skillnad

Om du nu har läst Graham's bok (vilket de ser ut som) så står det även att man breddar porten för att få kraft och höjer för att få varv och ännu mer kraft.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Mertz skrev:Klart det flödar bättre men det som bestämmer varvtalet är röret ihop med durationen på avgasporten dvs höjden. dvs HHur lång tid det tar för avgasröret att suga ut avgaserna och sedan trycka tillbaka dem.
Jag har massor med referänser där jag bara breddat porten, blivit mycket starkare utan att den varva mer (klart att den varvade UT lättare). Även att jag har höjt den utan att tappa allt för mycket botten.
1-2mm har jag höjt utan att märka någon större skillnad
finns en balans mellan duration och area på porten, givetvis gör durationen den största skillnaden. Känns dock som du och jag har olika definitioner på ordet högvarvig. Att den varvar UT bättre, är för mig mer högvarvig än den var innan, då den går bättre på höga varv, om du tjänar tex, 1000rpm eller inte är mer som ett rör val, om det röret han har räcker till eller ej.
Sen trycker inte röret in avgaserna, utan färskgaserna som dras med avgaserna och där har du en anledning varför durationerna ökar högvarvigheten mycket, för att röret ska ha den beräknade tiden för att både kunna suga ut och trycka tillbaka utan att kolven ska vara i fel läge.

Men tror han har fått svar nog! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

2stroke4ever skrev:
Mertz skrev:Klart det flödar bättre men det som bestämmer varvtalet är röret ihop med durationen på avgasporten dvs höjden. dvs HHur lång tid det tar för avgasröret att suga ut avgaserna och sedan trycka tillbaka dem.
Jag har massor med referänser där jag bara breddat porten, blivit mycket starkare utan att den varva mer (klart att den varvade UT lättare). Även att jag har höjt den utan att tappa allt för mycket botten.
1-2mm har jag höjt utan att märka någon större skillnad
finns en balans mellan duration och area på porten, givetvis gör durationen den största skillnaden. Känns dock som du och jag har olika definitioner på ordet högvarvig. Att den varvar UT bättre, är för mig mer högvarvig än den var innan, då den går bättre på höga varv, om du tjänar tex, 1000rpm eller inte är mer som ett rör val, om det röret han har räcker till eller ej.
Sen trycker inte röret in avgaserna, utan färskgaserna som dras med avgaserna och där har du en anledning varför durationerna ökar högvarvigheten mycket, för att röret ska ha den beräknade tiden för att både kunna suga ut och trycka tillbaka utan att kolven ska vara i fel läge.

Men tror han har fått svar nog! :)
jaja jag står fortfarande för vad jag har sagt, Jag tycker inte cylindern blir högvarvigare. Om du tex skulle ligga i nedförsbacka med identiska moppar, ena breddad port och andra inte så hade dem ju varva nästan lika mycket endå. Men jag förstår hur du tänker.

Sedan har du rätt, röret trycker inte in avgaserna igen, hoppas du förstod vad jag menade även fast jag formulerade mig fel.
för att röret ska ha den beräknade tiden för att både kunna suga ut och trycka tillbaka utan att kolven ska vara i fel läge.
och hamnar den i fel läge tex när du "over rev" så stänger porten innan pulsen nått fram helt och hållet och motorn orkar inte varva mer eftersom det inte finns tillräckligt mycket färskgaser att fortsätta ha tillräckligt med kraft för att varva ytterligare. Sedan finns även chansen att de nya pulserna krockar med de gamla.

Skulle du ha en motor helt fri från motstånd så hade den inte varvat mer bara för att den hade haft en bredare port. Jag antar att vi har olika definitioner av ökat varv ;)

Tror även att han har fått nog med svar.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

Janå, vi ska ta av cylindern idag på hans igen, å bredda den ½ cm (5mm) :)

å så får vi se hur den beter sig :) kommer med svar inom några timmar. :P

Göra den en aning ovalare :)
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Z-K skrev:Janå, vi ska ta av cylindern idag på hans igen, å bredda den ½ cm (5mm) :)

å så får vi se hur den beter sig :) kommer med svar inom några timmar. :P

Göra den en aning ovalare :)
Kom ihåg att grada av porten innan du testkör.
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Inlägg: 479
Blev medlem: 3 juli 2009, 16:17
Ort: Kilafors
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Z-K skrev:Janå, vi ska ta av cylindern idag på hans igen, å bredda den ½ cm (5mm) :)

å så får vi se hur den beter sig :) kommer med svar inom några timmar. :P

Göra den en aning ovalare :)
Damn.. 5mm är fan i mig mycket.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Kan väll tänka mig att det är 65%/Borr eller någonting :)
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

ArvidsZon skrev:
Z-K skrev:Janå, vi ska ta av cylindern idag på hans igen, å bredda den ½ cm (5mm) :)

å så får vi se hur den beter sig :) kommer med svar inom några timmar. :P

Göra den en aning ovalare :)
Damn.. 5mm är fan i mig mycket.
haha, när vi börja sitta å rita ur, så blev vi lite fundersamma, så det blev 2mm :) å höjde med någon mm :) resultatet blev rättså bra, bättre gick den iallafall.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Skriv svar