Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Precis!Erydian skrev:vet man inte det ska man inte ge sig på att porta
Och hur ska han få reda på det om han inte frågar?Erydian skrev:vet man inte det ska man inte ge sig på att porta
+1ValoPallo skrev:Och hur ska han få reda på det om han inte frågar?Erydian skrev:vet man inte det ska man inte ge sig på att porta
Om det är förbjudet att fråga kommer ju ingen att få reda på det.
Till slut dör alla kunniga portare ut och vad ska vi göra då?
Du är ju farlig för planetens utveckling.
brett och brett, du kan väl bredda dem utan att behöva tänka på spol alls egentligen då det hinner fyllas upp ändå, det skulle vara om du ökade durationen eller breddade mycket upptill. Men kom ihåg att inte bredda för mycket, Cylinderdiameten gånger 0.65 så får du ut bredden, visst går det att ta med (max är 71-73, men det är i extrema fall).Z-K skrev:Hur mycket kan man bredda cylinders avgasport utan att behöva röra spolkanalerna?
Frågan är ifrån '' Lillgubben ''
Så du menar, att han kan bredda den med cirka ½cm då? så kommer den ha axx like hell? å någon liten fartökning2stroke4ever skrev:brett och brett, du kan väl bredda dem utan att behöva tänka på spol alls egentligen då det hinner fyllas upp ändå, det skulle vara om du ökade durationen eller breddade mycket upptill. Men kom ihåg att inte bredda för mycket, Cylinderdiameten gånger 0.65 så får du ut bredden, visst går det att ta med (max är 71-73, men det är i extrema fall).Z-K skrev:Hur mycket kan man bredda cylinders avgasport utan att behöva röra spolkanalerna?
Frågan är ifrån '' Lillgubben ''
Orginal är rätt breda men har rätt låg duration dock, beroende vad du kör för rör så kan du höja lite istället! men som sagt, beror på rör och hur mycket du tar.
nej, jag syftar inte på mellanregistret, då hade jag sagt det!Mertz skrev:Klart som fan att han får bättre "botten drag" om du syftar på mellanregistret.
Den blir inte heller mer högvarvig för att du breddar porten, om det nu inte är så att de är så seg så den inte orkar varva.
Mitt tips är att göra porten oval, fixa alla kanter och bredda den inte allt för mycket. Då får du ett jämnare register och lite mer styrka i maskinen. Givetvis kan du höja avgasporten någon millimeter utan att behöva tänka på att förlora kraft i de lägre varven.
Men kom ihåg; ta alltid lite för lite än för mycket.
finns en balans mellan duration och area på porten, givetvis gör durationen den största skillnaden. Känns dock som du och jag har olika definitioner på ordet högvarvig. Att den varvar UT bättre, är för mig mer högvarvig än den var innan, då den går bättre på höga varv, om du tjänar tex, 1000rpm eller inte är mer som ett rör val, om det röret han har räcker till eller ej.Mertz skrev:Klart det flödar bättre men det som bestämmer varvtalet är röret ihop med durationen på avgasporten dvs höjden. dvs HHur lång tid det tar för avgasröret att suga ut avgaserna och sedan trycka tillbaka dem.
Jag har massor med referänser där jag bara breddat porten, blivit mycket starkare utan att den varva mer (klart att den varvade UT lättare). Även att jag har höjt den utan att tappa allt för mycket botten.
1-2mm har jag höjt utan att märka någon större skillnad
jaja jag står fortfarande för vad jag har sagt, Jag tycker inte cylindern blir högvarvigare. Om du tex skulle ligga i nedförsbacka med identiska moppar, ena breddad port och andra inte så hade dem ju varva nästan lika mycket endå. Men jag förstår hur du tänker.2stroke4ever skrev:finns en balans mellan duration och area på porten, givetvis gör durationen den största skillnaden. Känns dock som du och jag har olika definitioner på ordet högvarvig. Att den varvar UT bättre, är för mig mer högvarvig än den var innan, då den går bättre på höga varv, om du tjänar tex, 1000rpm eller inte är mer som ett rör val, om det röret han har räcker till eller ej.Mertz skrev:Klart det flödar bättre men det som bestämmer varvtalet är röret ihop med durationen på avgasporten dvs höjden. dvs HHur lång tid det tar för avgasröret att suga ut avgaserna och sedan trycka tillbaka dem.
Jag har massor med referänser där jag bara breddat porten, blivit mycket starkare utan att den varva mer (klart att den varvade UT lättare). Även att jag har höjt den utan att tappa allt för mycket botten.
1-2mm har jag höjt utan att märka någon större skillnad
Sen trycker inte röret in avgaserna, utan färskgaserna som dras med avgaserna och där har du en anledning varför durationerna ökar högvarvigheten mycket, för att röret ska ha den beräknade tiden för att både kunna suga ut och trycka tillbaka utan att kolven ska vara i fel läge.
Men tror han har fått svar nog!
och hamnar den i fel läge tex när du "over rev" så stänger porten innan pulsen nått fram helt och hållet och motorn orkar inte varva mer eftersom det inte finns tillräckligt mycket färskgaser att fortsätta ha tillräckligt med kraft för att varva ytterligare. Sedan finns även chansen att de nya pulserna krockar med de gamla.för att röret ska ha den beräknade tiden för att både kunna suga ut och trycka tillbaka utan att kolven ska vara i fel läge.
haha, när vi börja sitta å rita ur, så blev vi lite fundersamma, så det blev 2mm å höjde med någon mm resultatet blev rättså bra, bättre gick den iallafall.ArvidsZon skrev:Damn.. 5mm är fan i mig mycket.Z-K skrev:Janå, vi ska ta av cylindern idag på hans igen, å bredda den ½ cm (5mm)
å så får vi se hur den beter sig kommer med svar inom några timmar.
Göra den en aning ovalare