Hejsanhopp!, Det är så att min kompis har nyligen köpt en Rieju MRX 06, Han köpte den för 11k, Såg väldigt fräsch ut och hade dock gått 1100mil, rätt så mycke men fräsch, skön att köra osv:), Men nu efter han har haft den några dagar och börja köra så när han kommer upp till en viss växel så kan den automatiskt växla ner till Neutral(friläge) Sen ifall jag kom ihåg rätt så måste han växla upp igen så den hamnar på rätt växel, För den åker ner väldigt lätt.
1. Kan det vara att förra ägaren har isåfall har cross växlat? att den inte riktigt får in växel utan hoppar ner?
2. Vad ska han göra åt de? Byta ut "kuggar" eller vad de nu heter, osv i växellådan? Klyva?
Fast han kanske borde lämna in så ett "proffs" göra jobbet?
Mvh Edvin: Tacksam för svar:)
Jag hade samma innan, men inte längre. Låt han köra ett tag, det kan bara vara som det var för mig, att han inte petar upp den hela vägen när han växlar så att den ligger i en växel någon sekund sen hoppar ner till friläge igen
Gröngöling skrev:Jag hade samma innan, men inte längre. Låt han köra ett tag, det kan bara vara som det var för mig, att han inte petar upp den hela vägen när han växlar så att den ligger i en växel någon sekund sen hoppar ner till friläge igen
Jaha okejokej!, för när jag åkte på den, skulle fara till han då, låg på en bro och sedan växlade han upp till 4?5? sen bara plopp for den ner igen!, väldigt konstigt, men men, kan vara som du säger också!:)
De finns ett extra stort friläge mellan 5an och 6an på dessa motorer, det är bara att ta i lite när du växlar. På brorsans drac kan jag få i friläge mellan alla växlar om jag vill, och den har inte rullat mer än 500 mil. Det är så på dessa motorer helt enkelt, bara att vänja sig.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
AM6 kan ju ta sig nånstans, helt värdelösa att köra! ioförsig inte kört så mycket men när man skulle leka lite me polarns drac så va de ju mer friläge än växel! men det är väll som dom säger, det beror på vad du är van vid
Som alla andra säger så ligger det ett friläge mellan alla växlar, tar man inte i tillräckligt så hamnar man där.. Det är en vanesak ^^.. Kan dock va lite irriterande i början
Tjenare, det är jag som är edvins kompis, och tack för alla svar! Jo det är lite pinsamt när man kör inne i stan sen så kommer friläge i och man varvar som ett svin^^ Aja det är väll bara att vänja sig! :lol:
lewwan skrev:Tjenare, det är jag som är edvins kompis, och tack för alla svar! Jo det är lite pinsamt när man kör inne i stan sen så kommer friläge i och man varvar som ett svin^^ Aja det är väll bara att vänja sig!
Tryck i växeln så mycket så du har knät uppe i ansiktet, då har du fått i växeln, kan jag lova!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
k-skåpet skrev:AM6 kan ju ta sig nånstans, helt värdelösa att köra! ioförsig inte kört så mycket men när man skulle leka lite me polarns drac så va de ju mer friläge än växel! men det är väll som dom säger, det beror på vad du är van vid
Dags du börjar lära dig köra växlat då
OT: Som sagt en vanesak, antar att han kör med växelföraren i 90°
Testa att vinkla ner den lite så slipper han dra foten så högt upp och därmed få i alla växlar rätt. Måste dra den till toppläge
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
k-skåpet skrev:AM6 kan ju ta sig nånstans, helt värdelösa att köra! ioförsig inte kört så mycket men när man skulle leka lite me polarns drac så va de ju mer friläge än växel! men det är väll som dom säger, det beror på vad du är van vid
Dags du börjar lära dig köra växlat då
OT: Som sagt en vanesak, antar att han kör med växelföraren i 90°
Testa att vinkla ner den lite så slipper han dra foten så högt upp och därmed få i alla växlar rätt. Måste dra den till toppläge
Fast då drar han ju till friläge ovanför växeln han ska ha i xD
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
k-skåpet skrev:AM6 kan ju ta sig nånstans, helt värdelösa att köra! ioförsig inte kört så mycket men när man skulle leka lite me polarns drac så va de ju mer friläge än växel! men det är väll som dom säger, det beror på vad du är van vid
Dags du börjar lära dig köra växlat då
OT: Som sagt en vanesak, antar att han kör med växelföraren i 90°
Testa att vinkla ner den lite så slipper han dra foten så högt upp och därmed få i alla växlar rätt. Måste dra den till toppläge
Fast då drar han ju till friläge ovanför växeln han ska ha i xD
Jag skulle vilja se någon få i friläge ovanför sexan
Dessutom kan man bara växla en gång utan att släppa ner växelpeten igen.
a6lex skrev:
Dags du börjar lära dig köra växlat då
OT: Som sagt en vanesak, antar att han kör med växelföraren i 90°
Testa att vinkla ner den lite så slipper han dra foten så högt upp och därmed få i alla växlar rätt. Måste dra den till toppläge
Fast då drar han ju till friläge ovanför växeln han ska ha i xD
Jag skulle vilja se någon få i friläge ovanför sexan
Jag vet faktiskt inte, är det en omöjlighet? Är det möjligt har jag nog gjort det.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
har samma problem på min Rieju mrx 03. men det inträffar inte varje gång man kommer till den växeln, känns som att jag måste växla hårt för att verkligen få i den. för mig strular det när jag ska lägga i 5/6 växel.
lite jobbigt när man kör i samhället eller en massa folk kollar och plötsligt varvar den jättemycke utan att man kommer nån vart