98 Bensin

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
The G
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 februari 2012, 00:45
Ort: Köping

98 Bensin

Inlägg av The G »

Hur stor skillnad blir det på moppen om man tankar 98 istället för 95
:D
You will not win
Cause I will not lose ;)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Beror på vem du frågar alla har olika erfarenheter men jag kör 98 oktan då jag känner att min moppe går bättre med det ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
The G
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 februari 2012, 00:45
Ort: Köping

Inlägg av The G »

Okej det är ju dyrare men 98an så tänkte prova de vet att det är bättre förbränning men vet inte om det blir nån extra effekt :D
You will not win
Cause I will not lose ;)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

The G skrev:Okej det är ju dyrare men 98an så tänkte prova de vet att det är bättre förbränning men vet inte om det blir nån extra effekt :D
Du måste nog ha rätt mycket trim för att märka av en effekt
Användarens profilbild
The G
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 februari 2012, 00:45
Ort: Köping

Inlägg av The G »

Mattyyy skrev:
The G skrev:Okej det är ju dyrare men 98an så tänkte prova de vet att det är bättre förbränning men vet inte om det blir nån extra effekt :D
Du måste nog ha rätt mycket trim för att märka av en effekt


okej då tippar jag på att det inte blir nå skillnad :)
You will not win
Cause I will not lose ;)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

The G skrev:
Mattyyy skrev:
The G skrev:Okej det är ju dyrare men 98an så tänkte prova de vet att det är bättre förbränning men vet inte om det blir nån extra effekt :D
Du måste nog ha rätt mycket trim för att märka av en effekt


okej då tippar jag på att det inte blir nå skillnad :)
Jag märker knapp nån skillnad med min moppe trots att jag har hypercylle men den går lite jämnare men inte värt att betala dom kronorna extra för den lilla skillnaden. Samma effekt märker brorsan på sin 85cc cross
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Mattyyy skrev:
The G skrev:
Mattyyy skrev: Du måste nog ha rätt mycket trim för att märka av en effekt


okej då tippar jag på att det inte blir nå skillnad :)
Jag märker knapp nån skillnad med min moppe trots att jag har hypercylle men den går lite jämnare men inte värt att betala dom kronorna extra för den lilla skillnaden. Samma effekt märker brorsan på sin 85cc cross
jag märkte skillnad på min när den va bara utan pluggar :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

brukar man int se det på röken? :P
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

googla placebo effekten så ska du se vad skillnaden är :)

Sen mår motorn lite bättre av de!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Tja, energi innehållet är marginellt högre i 98 än i 95 men det är som högst i 96 av de "vanliga sorterna" om man räknar bort v-power men precis som du säger. Gör man inget åt komp/tändning så spelar det ingen roll då oktantalet bara är en indikation på hur mycket bränslet tål innan det självantänder.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
slider_jeppe
Elmoped
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 november 2011, 18:50
Ort: uddevalla

Inlägg av slider_jeppe »

jag tror inte det är någon skillnad mer än att 98an är dyrare att tillverka och där av börjar dom ta bort 98an på dom flesta mackarna. och jag vet även att dom äldre bilarna behövde högre oktan blandning än 95.
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Ingen större (om någon alls) skillnad på 95 och 98 men jag upplever att min Derbi svarar lite rappare på gasen och att motorn går finare på det men kan du leva utan det är det inte direkt värt att köpa 98 ;)
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
The G
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 februari 2012, 00:45
Ort: Köping

Inlägg av The G »

Det verkar vara onödigt att köpa 98 bensin då redan bensin priset på 95 redan är dyrt så på längden spara man säkert nån hundra lapp genom att skippa 98an :D
You will not win
Cause I will not lose ;)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

JagHarEnDerbi skrev:
bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
och med 95 orkade den 7999? Bra att du skriver hur mkt skillnad..

ONT: så gör det ingen skillnad för dig kan jag lova.
Användarens profilbild
smTimpA
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 april 2011, 22:06
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av smTimpA »

Tror inte att de skulle göra nån märkbar skillnad på en moppe.. Men kolla de här testet som 5th Gear gjorde :) http://m.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

JagHarEnDerbi skrev:
bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Då var det något som var fel innan. Alla som skriver och säger att det går bättre med 98 oktan upplever antingen placeboeffekten eller så var motorn felaktigt justerad innan och då kan 98 oktanigt göra en viss skillnad om det ligger vid gränsen. Hade du haft en helt frisk motorn från början hade skillnaden varit i princip noll.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

DiNozzan skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
och med 95 orkade den 7999? Bra att du skriver hur mkt skillnad..

ONT: så gör det ingen skillnad för dig kan jag lova.
Men gissa tre gånger... Kan det vara 8001, 8002 eller något runt 10.000? Ska jag märka att det går fortare så får den väll förfan varva märkbart mer eller?

Edit: Petroleumskalle: 85 munstycke Oboybrunt tändstift.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

JagHarEnDerbi skrev:
bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Hur långt över 8000rpm? Vad som kan hända när du har en plugg är att kompressionstrycket i cylindern blir högre och den kan gå bättre med högre oktantal men det finner jag väldigt otroligt. Vet själv att det blev en liten skillnad när jag körde brorsans cpi oliver (flera år sedan) på v-power kontra 95 oktan och den var original. Farsan märkte även samma sak, den gick lite jämnare och så. Men v-power har faktiskt ett högre energiinnehåll än "vanlig" soppa så det är ju förklarligt.

kompressionsförhållandet i mopeder är ibland ganska högt så man kan tjäna på att tanka 98 oktan men det är bara om du märker att det börjar spika och har sig, annars är energiinnehållet i bränslet detsamma så högre effekt på enbart byta bränsle utan att göra något annat på en förgasarmotor utan knacksesorer etc är en myt.
smTimpA skrev:Tror inte att de skulle göra nån märkbar skillnad på en moppe.. Men kolla de här testet som 5th Gear gjorde :) http://m.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI
Irrelevant eftersom bilarna har en dator sammankopplad knacksensorer, lambdamätare (syresensor), luftmassemätare och justerar tändning och insprutning efter bränslets kvalité. Men ställ vassare tändning på mopeden och du kan få skillnad även på mopeden med annat bränsle :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
smTimpA
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 april 2011, 22:06
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av smTimpA »

Var egentligen inte menat till ämnet, utan bara intressant att se :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

smTimpA skrev:Var egentligen inte menat till ämnet, utan bara intressant att se :)
Håller med :) Det är rätt intressant och kul att du tog med det i tråden :) Ville bara göra det klart för resten av medlemmarna att det inte stämmer för vanliga mopeder så de inte blandar ihop det.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
viinanen
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 september 2011, 10:17
Ort: Vällingby
Kontakt:

Inlägg av viinanen »

Tror inte du lär märka någon prestandaförbättring, men däremot är det så att Blyfri 95 innehåller 5% etanol - inget problem för en 4T/bilmotor, men efter vad jag hört är det inte bästa behandlingen en liten tvåtaktsmoppe kan få. Så kör på 98, blir inte många kronors skillnad eftersom man sällan tankar mer än 5-6 liter i moppen! :)
Aprilia SR 50 R Factory -08
Aprilia SR 50 DiTech -01
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

viinanen skrev:Tror inte du lär märka någon prestandaförbättring, men däremot är det så att Blyfri 95 innehåller 5% etanol - inget problem för en 4T/bilmotor, men efter vad jag hört är det inte bästa behandlingen en liten tvåtaktsmoppe kan få. Så kör på 98, blir inte många kronors skillnad eftersom man sällan tankar mer än 5-6 liter i moppen! :)
Innehåller inte 98oktanig bensin etanol menar du? Nån får gärna utveckla, detta visste jag inte om det nu stämmer.. :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
The G
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 februari 2012, 00:45
Ort: Köping

Inlägg av The G »

Tror man kan klara av att leva utan den lilla skillnaden som 98an om den så gör någon skillnad alls :)
You will not win
Cause I will not lose ;)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

chifen skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
bensinskalle skrev:Ingen skillnad alls

Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Hur långt över 8000rpm? Vad som kan hända när du har en plugg är att kompressionstrycket i cylindern blir högre och den kan gå bättre med högre oktantal men det finner jag väldigt otroligt. Vet själv att det blev en liten skillnad när jag körde brorsans cpi oliver (flera år sedan) på v-power kontra 95 oktan och den var original. Farsan märkte även samma sak, den gick lite jämnare och så. Men v-power har faktiskt ett högre energiinnehåll än "vanlig" soppa så det är ju förklarligt.

kompressionsförhållandet i mopeder är ibland ganska högt så man kan tjäna på att tanka 98 oktan men det är bara om du märker att det börjar spika och har sig, annars är energiinnehållet i bränslet detsamma så högre effekt på enbart byta bränsle utan att göra något annat på en förgasarmotor utan knacksesorer etc är en myt.
Jo kanske värt att tillägga att det var V-Power (OCH TURBOKIT). Jag kan inte förstå hur man kan kalla det placebo när motorn kom över 8k upp till 10k, det är ju inte så att jag kom in i en plötslig psykos och att jag drömde att jag körde om kompisen som för övrigt hade en snabbare moped (när jag inte körde utan plugg förstås).

:?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Förvånar mig inte att de var TK... Kanske snabbgas också?

att säga imot chiefen är som att säga emot erik. Man gör det hel t enkelt inte!
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Victorh skrev:Förvånar mig inte att de var TK... Kanske snabbgas också?

att säga imot chiefen är som att säga emot erik. Man gör det hel t enkelt inte!
-_- klart jag hade snabbgas? Startgasinsprut med annrs går den ingenvart.

Edit: Är det ett brott att köra med TK? Ska jag säga till min pappa när jag fick det att jag inte vill använda det och att han får ge tillbaka det?
Användarens profilbild
viinanen
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 september 2011, 10:17
Ort: Vällingby
Kontakt:

Inlägg av viinanen »

CaToXXo skrev:
viinanen skrev:Tror inte du lär märka någon prestandaförbättring, men däremot är det så att Blyfri 95 innehåller 5% etanol - inget problem för en 4T/bilmotor, men efter vad jag hört är det inte bästa behandlingen en liten tvåtaktsmoppe kan få. Så kör på 98, blir inte många kronors skillnad eftersom man sällan tankar mer än 5-6 liter i moppen! :)
Innehåller inte 98oktanig bensin etanol menar du? Nån får gärna utveckla, detta visste jag inte om det nu stämmer.. :)
Nej mig veterligen är det väl etanolet som gör skillnaden mellan 95 och 98. Iaf var det så förut. https://www.flashback.org/t660135p2

En viss mängd etanol inblandat i 95 = lägre pris och mindre utsläpp förmodar jag, planer fanns ju på att införa E10 som skulle ha dubbla mängden etanol.
Aprilia SR 50 R Factory -08
Aprilia SR 50 DiTech -01
Skriv svar