The G skrev:Okej det är ju dyrare men 98an så tänkte prova de vet att det är bättre förbränning men vet inte om det blir nån extra effekt
Du måste nog ha rätt mycket trim för att märka av en effekt
okej då tippar jag på att det inte blir nå skillnad
Jag märker knapp nån skillnad med min moppe trots att jag har hypercylle men den går lite jämnare men inte värt att betala dom kronorna extra för den lilla skillnaden. Samma effekt märker brorsan på sin 85cc cross
Mattyyy skrev:
Du måste nog ha rätt mycket trim för att märka av en effekt
okej då tippar jag på att det inte blir nå skillnad
Jag märker knapp nån skillnad med min moppe trots att jag har hypercylle men den går lite jämnare men inte värt att betala dom kronorna extra för den lilla skillnaden. Samma effekt märker brorsan på sin 85cc cross
jag märkte skillnad på min när den va bara utan pluggar
Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Tja, energi innehållet är marginellt högre i 98 än i 95 men det är som högst i 96 av de "vanliga sorterna" om man räknar bort v-power men precis som du säger. Gör man inget åt komp/tändning så spelar det ingen roll då oktantalet bara är en indikation på hur mycket bränslet tål innan det självantänder.
jag tror inte det är någon skillnad mer än att 98an är dyrare att tillverka och där av börjar dom ta bort 98an på dom flesta mackarna. och jag vet även att dom äldre bilarna behövde högre oktan blandning än 95.
Ingen större (om någon alls) skillnad på 95 och 98 men jag upplever att min Derbi svarar lite rappare på gasen och att motorn går finare på det men kan du leva utan det är det inte direkt värt att köpa 98
Det verkar vara onödigt att köpa 98 bensin då redan bensin priset på 95 redan är dyrt så på längden spara man säkert nån hundra lapp genom att skippa 98an
Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Då var det något som var fel innan. Alla som skriver och säger att det går bättre med 98 oktan upplever antingen placeboeffekten eller så var motorn felaktigt justerad innan och då kan 98 oktanigt göra en viss skillnad om det ligger vid gränsen. Hade du haft en helt frisk motorn från början hade skillnaden varit i princip noll.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
och med 95 orkade den 7999? Bra att du skriver hur mkt skillnad..
ONT: så gör det ingen skillnad för dig kan jag lova.
Men gissa tre gånger... Kan det vara 8001, 8002 eller något runt 10.000? Ska jag märka att det går fortare så får den väll förfan varva märkbart mer eller?
Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Hur långt över 8000rpm? Vad som kan hända när du har en plugg är att kompressionstrycket i cylindern blir högre och den kan gå bättre med högre oktantal men det finner jag väldigt otroligt. Vet själv att det blev en liten skillnad när jag körde brorsans cpi oliver (flera år sedan) på v-power kontra 95 oktan och den var original. Farsan märkte även samma sak, den gick lite jämnare och så. Men v-power har faktiskt ett högre energiinnehåll än "vanlig" soppa så det är ju förklarligt.
kompressionsförhållandet i mopeder är ibland ganska högt så man kan tjäna på att tanka 98 oktan men det är bara om du märker att det börjar spika och har sig, annars är energiinnehållet i bränslet detsamma så högre effekt på enbart byta bränsle utan att göra något annat på en förgasarmotor utan knacksesorer etc är en myt.
smTimpA skrev:Tror inte att de skulle göra nån märkbar skillnad på en moppe.. Men kolla de här testet som 5th Gear gjorde http://m.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI
Irrelevant eftersom bilarna har en dator sammankopplad knacksensorer, lambdamätare (syresensor), luftmassemätare och justerar tändning och insprutning efter bränslets kvalité. Men ställ vassare tändning på mopeden och du kan få skillnad även på mopeden med annat bränsle
smTimpA skrev:Var egentligen inte menat till ämnet, utan bara intressant att se
Håller med Det är rätt intressant och kul att du tog med det i tråden Ville bara göra det klart för resten av medlemmarna att det inte stämmer för vanliga mopeder så de inte blandar ihop det.
Tror inte du lär märka någon prestandaförbättring, men däremot är det så att Blyfri 95 innehåller 5% etanol - inget problem för en 4T/bilmotor, men efter vad jag hört är det inte bästa behandlingen en liten tvåtaktsmoppe kan få. Så kör på 98, blir inte många kronors skillnad eftersom man sällan tankar mer än 5-6 liter i moppen!
Aprilia SR 50 R Factory -08
Aprilia SR 50 DiTech -01
viinanen skrev:Tror inte du lär märka någon prestandaförbättring, men däremot är det så att Blyfri 95 innehåller 5% etanol - inget problem för en 4T/bilmotor, men efter vad jag hört är det inte bästa behandlingen en liten tvåtaktsmoppe kan få. Så kör på 98, blir inte många kronors skillnad eftersom man sällan tankar mer än 5-6 liter i moppen!
Innehåller inte 98oktanig bensin etanol menar du? Nån får gärna utveckla, detta visste jag inte om det nu stämmer..
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Såvida man inte börjar höja komp och ställa upp tändningen
Joho! Min plugg var borrad så nära olagligt som möjligt, och när jag tankade 98 så orkade den över 8.000.
Hur långt över 8000rpm? Vad som kan hända när du har en plugg är att kompressionstrycket i cylindern blir högre och den kan gå bättre med högre oktantal men det finner jag väldigt otroligt. Vet själv att det blev en liten skillnad när jag körde brorsans cpi oliver (flera år sedan) på v-power kontra 95 oktan och den var original. Farsan märkte även samma sak, den gick lite jämnare och så. Men v-power har faktiskt ett högre energiinnehåll än "vanlig" soppa så det är ju förklarligt.
kompressionsförhållandet i mopeder är ibland ganska högt så man kan tjäna på att tanka 98 oktan men det är bara om du märker att det börjar spika och har sig, annars är energiinnehållet i bränslet detsamma så högre effekt på enbart byta bränsle utan att göra något annat på en förgasarmotor utan knacksesorer etc är en myt.
Jo kanske värt att tillägga att det var V-Power (OCH TURBOKIT). Jag kan inte förstå hur man kan kalla det placebo när motorn kom över 8k upp till 10k, det är ju inte så att jag kom in i en plötslig psykos och att jag drömde att jag körde om kompisen som för övrigt hade en snabbare moped (när jag inte körde utan plugg förstås).
viinanen skrev:Tror inte du lär märka någon prestandaförbättring, men däremot är det så att Blyfri 95 innehåller 5% etanol - inget problem för en 4T/bilmotor, men efter vad jag hört är det inte bästa behandlingen en liten tvåtaktsmoppe kan få. Så kör på 98, blir inte många kronors skillnad eftersom man sällan tankar mer än 5-6 liter i moppen!
Innehåller inte 98oktanig bensin etanol menar du? Nån får gärna utveckla, detta visste jag inte om det nu stämmer..
En viss mängd etanol inblandat i 95 = lägre pris och mindre utsläpp förmodar jag, planer fanns ju på att införa E10 som skulle ha dubbla mängden etanol.
Aprilia SR 50 R Factory -08
Aprilia SR 50 DiTech -01