Dra pluggen hjälp

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Wire booi_:D
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 19 augusti 2011, 16:17

Dra pluggen hjälp

Inlägg av Wire booi_:D »

Tja, undrar bara om det är något man MÅSTE byta ut eller bör tänka på när man drar pluggen...[/b][/u]
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Dra pluggen hjälp

Inlägg av p0d1 »

Wire booi_:D skrev:Tja, undrar bara om det är något man MÅSTE byta ut eller bör tänka på när man drar pluggen...[/b][/u]
Kolla stiftet.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Re: Dra pluggen hjälp

Inlägg av p4ck »

Byta munstycke. :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
P3kkl
Äckel pekkel
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 januari 2011, 19:58
Ort: Herrljunga

Inlägg av P3kkl »

Byta munstycke dom p4ck sa och dreva om den ifall det behövs.
Bild
---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 414#353414
Wire booi_:D
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 19 augusti 2011, 16:17

Inlägg av Wire booi_:D »

kanske borde säga att det är en scooter, och MÅSTE MÅSTE man byta munstycke? :oops:
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Wire booi_:D skrev:kanske borde säga att det är en scooter, och MÅSTE MÅSTE man byta munstycke? :oops:
JA
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 januari 2012, 22:17

Inlägg av falkheden »

måste man verkligen det? körde med dragen v-ring och yasuni scooter Z rör till min aerox utan att byta någonting gick som fan!
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

För att dra en plugg, som tex v-ringen eller blindtarmen behöver man INTE byta munstycke. De är vid trimmning man måste byta, tex ifall du köper effektrör eller ny förgasare osvosv. Drar du pluggen behöver du inte göra nå mer
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

om detta är en scooter dvs
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

det kan man visst behöva men det är olika från moppe till moppe... spelar ingen roll om det är scooter eller växlad man kan nästan räkna med att byta upp ca 2-5 storlekar..
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

Bara för att förtydliga det andra redan har sagt..

munstycket måste du byta för att bensinen och oljan kommer igenom samma munstycke på tvåtaktare, och när man drar pluggen så går motorn lättare, och behöver därför mer olja, dvs ett större munstycke.
du lär behöva c:a 5 storlekar större än vad du har original.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

när man ska strypa av en moped behöver man väll inte behöva byta munstycke om dom inte har strypt den genom att minska munstycket? för mopederna är ju inte strypt när dom görs. Dom blir ju strypt när dom kommer till länder där det är lag på att dom måste gå en viss hastighet, elr har jag fel?
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

GreckE skrev:när man ska strypa av en moped behöver man väll inte behöva byta munstycke om dom inte har strypt den genom att minska munstycket? för mopederna är ju inte strypt när dom görs. Dom blir ju strypt när dom kommer till länder där det är lag på att dom måste gå en viss hastighet, elr har jag fel?
blir inte så stor skillnad av att bara byta munstycket.
dom byter ju för att den ska gå bra med pluggen i, asså inte för fett
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

av att dra vringen ska man inte byta munstycke.
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

DtSnubben skrev:Bara för att förtydliga det andra redan har sagt..

munstycket måste du byta för att bensinen och oljan kommer igenom samma munstycke på tvåtaktare, och när man drar pluggen så går motorn lättare, och behöver därför mer olja, dvs ett större munstycke.
du lär behöva c:a 5 storlekar större än vad du har original.
på din DT ja, det finns en ny modernighet som kallas oljepump där oljan droppas in i insuget på de allra flesta mopeder.

annars byter du upp dig i munstycke för att förbränningen inte skulle bli magrare när pluggen försvann. har sett endel moppar där man faktiskt måste byta upp i munstycke även om dem är gjorda för att gå i 70-80 i nått annat eu land. är väl lite mer miljövänligare också...
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

roppin_96 skrev:För att dra en plugg, som tex v-ringen eller blindtarmen behöver man INTE byta munstycke. De är vid trimmning man måste byta, tex ifall du köper effektrör eller ny förgasare osvosv. Drar du pluggen behöver du inte göra nå mer
Snälla du... Dra vlindtarmen är att trimma ta bort luft filter strypning är att trimma allt du gör så effekten ändras är att trimma -.-

senså ja drar du blindtarmen behlver du större munstycke men om du dra v-ringen behövs de inte...

Kan du inte hålla käft då du inte kan... Säger imot tills oss då vi hjälper dig och så har du för tunga vikter på din slider...

Sedan satt du luften på en våg och sedan pressade in i däcket då du vet du har en halvt kilo luft?
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

GreckE skrev:när man ska strypa av en moped behöver man väll inte behöva byta munstycke om dom inte har strypt den genom att minska munstycket? för mopederna är ju inte strypt när dom görs. Dom blir ju strypt när dom kommer till länder där det är lag på att dom måste gå en viss hastighet, elr har jag fel?
Dom stryps i fabriken :)

TS: Du bör byta munstycke ja, annars finns risken att den går snålt. Dvs. att den får för lite bensin och olja, vilket i sin tur kan leda till att kolv och cylinder skär. Kör en vända när du pluggat ur den, titta sedan på färgen på stiftet.
Svart=Den går för fett, alltså för stort munstycke. (Risken att ditt är svart är inte stor)
Brunt=Du behöver inte byta munstycke, den får rätt mängd bränsle och olja.
Vitt=Den går för snålt, byt upp några storlekar (ca 5 storlekar) och se om den går rent och att stiftet har rätt färg (Brunt).
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Men era jävla idioter svara inte om ni inte kan........ :roll:
Om man drar pluggen i röret/ byter till trimmrör/ drar luftpluggen/ köper sportluftfillter/ byter cyllinder eller något annat så måste man betycka om.
Dock så har inte variatorn något att göra med de.
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Jag tycker att du ska byta munstycke, du måste inte. Men då kommer den inte gå så snålt. Börjar bli lite irreterad på alla som säger att de älskar att meka moppe(trimma) men ingen vill någonsin ställa in förgasaren tex. Och få moppen att gå jämnt och bra.

Det kommer bli mycket roligare att köra en moppe som är justerad och går fint, än en vråltrimmad me 70cc, som har en oinställd förgasare, och går skit.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Wire booi_:D
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 19 augusti 2011, 16:17

Inlägg av Wire booi_:D »

Ztraand skrev:Jag tycker att du ska byta munstycke, du måste inte. Men då kommer den inte gå så snålt. Börjar bli lite irreterad på alla som säger att de älskar att meka moppe(trimma) men ingen vill någonsin ställa in förgasaren tex. Och få moppen att gå jämnt och bra.

Det kommer bli mycket roligare att köra en moppe som är justerad och går fint, än en vråltrimmad me 70cc, som har en oinställd förgasare, och går skit.

Tack så mycket perfekt svar nu vet jag vad jag ska tänka på! :D
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Man behöver inte byta huvudmunstycke när man plockar bort v-ringen. När man tar bort v-ringen blir det som om att motorn kommer att gå in på en ytterligare högre växel. Att dra v-ringen medför inte ökad bränsleförbrukning som då medför att man i regel måste byta Huvud munstycket i förgasaren.

Man ska inte glömma att många tillverkare har valt att sätta på för småmunstycken redan i original för att hålla bränsleförbrukningen nere. Man kan tjäna på att byta upp 2-3 storlekar, men detta brukar i regel inte påverka topphastigheten närmnvärt, men motorn kommer att gå friskare.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 27 mars 2010, 21:15
Ort: Mariestad

Inlägg av illegalJocke »

Ztraand skrev:Jag tycker att du ska byta munstycke, du måste inte. Men då kommer den inte gå så snålt. Börjar bli lite irreterad på alla som säger att de älskar att meka moppe(trimma) men ingen vill någonsin ställa in förgasaren tex. Och få moppen att gå jämnt och bra.

Det kommer bli mycket roligare att köra en moppe som är justerad och går fint, än en vråltrimmad me 70cc, som har en oinställd förgasare, och går skit.
märker att du inte kan göra det själv (ställa in förgasaren ) självklart man vill att den ska gå rent men det är bara att det är ett jävla pill men förgasare och få rätt inställningar. ingen som ja vet som gärna gör det för det är kul. tar ju lite tid att ställa in den till det ultimata. ibland går det fort ibland inte beroende hur helt och helvete allt står fel. byter munstycke flera gånger testar massor med annat tex luftskruven och ofta orkar inte folk göra det för tar för lång tid och verkligen skit tråkigt. både trångt och bara jobbigt att skruva av och på hela tiden som det känns som man inte kommer någonstans alls :/ kan själv ställa in en förgasare men skippar det helst :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Håller med "illegal Jocke"

Man ska i det längsta undvika att laborera med förgasaren om man absolut inte måste göra det. Vid tillfällen man måste göra det är när man trimmat med effektrör, bytat till större cylinder osv. I annat fall kommer motorn skära förr eller senare. Det är svårt att ställa in en förgasare så att motorn går i topp med en gång.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

Hahaha Victorh du ska inte hålla på kaxa sådär.. ger dålig feedback för forumet! de finns nå som kallas MÄTARE när man pumpar däck haha, vissa visar bar och vissa visar kilo
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

Klarar du inte av att hålla temperamentet så skriv inte!
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

roppin_96 skrev:Klarar du inte av att hålla temperamentet så skriv inte!
konstigt att man inte kan hålla det när du skriver fel till folk..
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Måste och måste..Det beror på hur motorn mår efter att du tagit väck pluggen.

Ifall moppen är begagnad så kanske en ägare innan dig kanske redan tryckt i ett större munstycke ifall han trimmat innan, eller bara för att motorn skulle må lite bättre.

Men du ska kolla på hur den går efter pluggen är borta, testa att ställa in förgasaren lite först, är inte det tillräckltg så sänk clipset på nålen, räcker inte det så kan du börja pilla med munstycket då, du kan ju se till att ha ett i beredskap iaf. Risken med att börja med att byta munstycke utan att testa det andra är att munstycket blir för stort och så måste du byta tillbaka sen, onödigt att ödsla tid på det.. :wink:


Och ni andra som glömde bort vad ämnet handlade om och började skriva om en massa annan skit kan ju ta lite tid och läsa reglerna så förstår ni hur man ska uppföra sig :roll:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

okejokej, alla ni nya jävla småpojkar (och flickor) som kommer till detta forumet va tysta om ni inte vet något!

JA jag syftar på er 97or och tidiga 98or som precis fått en aerox med monster dekaler på o tror att ni kan allt om motorer osv!
Är ni inte 99% säkra på de ni säger så svara inte! De det ger ut FALSK information till personen som läser de o sprider vidare o sen får många moppepojkar leva med att cylindern nöp när dom trimmade för att man behöver ju inte byta något sa någon!

till TS läs vad jag skriver, 2stroke, difaren, victorh de är dom enda posterna i hela tråden som i stortsett stämmer!

Du MÅSTE inte byta munstycke när du drar pluggen, men motorn kommer må mycket bättre av de, den kommer kylas mer, den kommer också orka på högre varv!

OM du inte byter munstycke när du tar bort en plugg eller liknande, nu syftar jag inte på vringen utan pluggar i röret, förgasaren, cylindern, luftburken eller om du trimmar med något värre så kommer motorn få för lite bensin och för mycket luft!

Luft kyler väldigt dåligt! Vilket kommer leda till att värmen i motorn blir för hög och att kolven o kolvringarna expanderar dom kan expandera så mycket så dom fastnar eller att kolvringarna går sönder då händer något som kallas att cylindern skär eller att den värmenyper, detta leder oftast till att du måste byta cylinder, o i vissa fall byta vev och vevlager!

Om du bara drar pluggen ska du byta upp dig mellan 10-15 storlekar, börja med ett stort och gå neråt tills moppen går bra!

SÅ alla nya medlemmar på forumet, svara INTE på saker om ni inte är säkra! Då det sprider falsk information!

Mvh Andersson
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

MrAndersson skrev:okejokej, alla ni nya jävla småpojkar (och flickor) som kommer till detta forumet va tysta om ni inte vet något!

JA jag syftar på er 97or och tidiga 98or som precis fått en aerox med monster dekaler på o tror att ni kan allt om motorer osv!
Är ni inte 99% säkra på de ni säger så svara inte! De det ger ut FALSK information till personen som läser de o sprider vidare o sen får många moppepojkar leva med att cylindern nöp när dom trimmade för att man behöver ju inte byta något sa någon!

till TS läs vad jag skriver, 2stroke, difaren, victorh de är dom enda posterna i hela tråden som i stortsett stämmer!

Du MÅSTE inte byta munstycke när du drar pluggen, men motorn kommer må mycket bättre av de, den kommer kylas mer, den kommer också orka på högre varv!

OM du inte byter munstycke när du tar bort en plugg eller liknande, nu syftar jag inte på vringen utan pluggar i röret, förgasaren, cylindern, luftburken eller om du trimmar med något värre så kommer motorn få för lite bensin och för mycket luft!

Luft kyler väldigt dåligt! Vilket kommer leda till att värmen i motorn blir för hög och att kolven o kolvringarna expanderar dom kan expandera så mycket så dom fastnar eller att kolvringarna går sönder då händer något som kallas att cylindern skär eller att den värmenyper, detta leder oftast till att du måste byta cylinder, o i vissa fall byta vev och vevlager!

Om du bara drar pluggen ska du byta upp dig mellan 10-15 storlekar, börja med ett stort och gå neråt tills moppen går bra!

SÅ alla nya medlemmar på forumet, svara INTE på saker om ni inte är säkra! Då det sprider falsk information!

Mvh Andersson
Tack för att du tror att jag e e n 97 som inte kan ngt :(

nej men självklart så bara glömmde du skriva in mitt namn eller hur ;)
Skriv svar