Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Kolla stiftet.Wire booi_:D skrev:Tja, undrar bara om det är något man MÅSTE byta ut eller bör tänka på när man drar pluggen...[/b][/u]
blir inte så stor skillnad av att bara byta munstycket.GreckE skrev:när man ska strypa av en moped behöver man väll inte behöva byta munstycke om dom inte har strypt den genom att minska munstycket? för mopederna är ju inte strypt när dom görs. Dom blir ju strypt när dom kommer till länder där det är lag på att dom måste gå en viss hastighet, elr har jag fel?
på din DT ja, det finns en ny modernighet som kallas oljepump där oljan droppas in i insuget på de allra flesta mopeder.DtSnubben skrev:Bara för att förtydliga det andra redan har sagt..
munstycket måste du byta för att bensinen och oljan kommer igenom samma munstycke på tvåtaktare, och när man drar pluggen så går motorn lättare, och behöver därför mer olja, dvs ett större munstycke.
du lär behöva c:a 5 storlekar större än vad du har original.
Snälla du... Dra vlindtarmen är att trimma ta bort luft filter strypning är att trimma allt du gör så effekten ändras är att trimma -.-roppin_96 skrev:För att dra en plugg, som tex v-ringen eller blindtarmen behöver man INTE byta munstycke. De är vid trimmning man måste byta, tex ifall du köper effektrör eller ny förgasare osvosv. Drar du pluggen behöver du inte göra nå mer
Dom stryps i fabrikenGreckE skrev:när man ska strypa av en moped behöver man väll inte behöva byta munstycke om dom inte har strypt den genom att minska munstycket? för mopederna är ju inte strypt när dom görs. Dom blir ju strypt när dom kommer till länder där det är lag på att dom måste gå en viss hastighet, elr har jag fel?
Ztraand skrev:Jag tycker att du ska byta munstycke, du måste inte. Men då kommer den inte gå så snålt. Börjar bli lite irreterad på alla som säger att de älskar att meka moppe(trimma) men ingen vill någonsin ställa in förgasaren tex. Och få moppen att gå jämnt och bra.
Det kommer bli mycket roligare att köra en moppe som är justerad och går fint, än en vråltrimmad me 70cc, som har en oinställd förgasare, och går skit.
märker att du inte kan göra det själv (ställa in förgasaren ) självklart man vill att den ska gå rent men det är bara att det är ett jävla pill men förgasare och få rätt inställningar. ingen som ja vet som gärna gör det för det är kul. tar ju lite tid att ställa in den till det ultimata. ibland går det fort ibland inte beroende hur helt och helvete allt står fel. byter munstycke flera gånger testar massor med annat tex luftskruven och ofta orkar inte folk göra det för tar för lång tid och verkligen skit tråkigt. både trångt och bara jobbigt att skruva av och på hela tiden som det känns som man inte kommer någonstans alls :/ kan själv ställa in en förgasare men skippar det helstZtraand skrev:Jag tycker att du ska byta munstycke, du måste inte. Men då kommer den inte gå så snålt. Börjar bli lite irreterad på alla som säger att de älskar att meka moppe(trimma) men ingen vill någonsin ställa in förgasaren tex. Och få moppen att gå jämnt och bra.
Det kommer bli mycket roligare att köra en moppe som är justerad och går fint, än en vråltrimmad me 70cc, som har en oinställd förgasare, och går skit.
Tack för att du tror att jag e e n 97 som inte kan ngtMrAndersson skrev:okejokej, alla ni nya jävla småpojkar (och flickor) som kommer till detta forumet va tysta om ni inte vet något!
JA jag syftar på er 97or och tidiga 98or som precis fått en aerox med monster dekaler på o tror att ni kan allt om motorer osv!
Är ni inte 99% säkra på de ni säger så svara inte! De det ger ut FALSK information till personen som läser de o sprider vidare o sen får många moppepojkar leva med att cylindern nöp när dom trimmade för att man behöver ju inte byta något sa någon!
till TS läs vad jag skriver, 2stroke, difaren, victorh de är dom enda posterna i hela tråden som i stortsett stämmer!
Du MÅSTE inte byta munstycke när du drar pluggen, men motorn kommer må mycket bättre av de, den kommer kylas mer, den kommer också orka på högre varv!
OM du inte byter munstycke när du tar bort en plugg eller liknande, nu syftar jag inte på vringen utan pluggar i röret, förgasaren, cylindern, luftburken eller om du trimmar med något värre så kommer motorn få för lite bensin och för mycket luft!
Luft kyler väldigt dåligt! Vilket kommer leda till att värmen i motorn blir för hög och att kolven o kolvringarna expanderar dom kan expandera så mycket så dom fastnar eller att kolvringarna går sönder då händer något som kallas att cylindern skär eller att den värmenyper, detta leder oftast till att du måste byta cylinder, o i vissa fall byta vev och vevlager!
Om du bara drar pluggen ska du byta upp dig mellan 10-15 storlekar, börja med ett stort och gå neråt tills moppen går bra!
SÅ alla nya medlemmar på forumet, svara INTE på saker om ni inte är säkra! Då det sprider falsk information!
Mvh Andersson