Guide: Trim del 1 - Cylinder byte AM6 (KLAR)

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Blev guiden bra?

Ja
10
91%
Nej för detaljerad
0
Inga röster
Nej för dålig kvalite på bilderna
1
9%
 
Antal röster: 11

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Trim del 1 - Cylinder byte AM6 (KLAR)

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Airsal Racing 70cc till AM6

Bild
Stage6 - Nållager (Förstärkt)

Bild
NGK - Tändstift (Racing) Avstört
- Värmetal 8

Åtdragningsmoment
Tändstift - 20-25 Nm
Topplock (M7 x 1) - 14 - 16 Nm

Då sätter vi igång!

Bild
Bild 01
Tappa ur kylvätskan

TIPS
För att komma åt bättre
- Ta bort kylarvinge
- Ta bort tank (sitter på i min guide)


Bild
Bild 02
Ta bort tändhatt

Bild
Bild 03
Ta loss kabeln till temp.givaren

Bild
Bild 04
Ta bort tändstiftet

Bild
Bild 05
Ta loss kylarslangen

Bild
Bild 06
Lossa muttrarna på toppen

Bild
Bild 07
Lyft bort toppen

Bild
Bild 08
Lyft av cylindern

TIPS
För att skydda kolven
- Fånga upp kolven med vänster hand så den inte slår i blocket
(eller höger om du är vänsterhänt)


Bild
Bild 09
Lägg en ren trasa under kolven så smuts inte faller ned i motorblocket

Bild
Bild 10
Använd en tång för att plocka loss kolvklipset

Bild
Bild 11
Skjut ut kolvbulten ur kolven

Bild
Bild 12
Ta ur nållagret ur vevstaken

TIPS
- Byt nållager!
- Ett nållager som havererar är inte kul..


Bild
Bild 13
Detta följer med i Airsals 70cc kit

Bild
Bild 14
Notera att en kolvring är svart

OBS!
- Svarta kolvringen skall sitta underst!


Bild
Bild 15
- Börja montera den undre kolvringen
- Starta från stopppinnen i kolven

Bild
Bild 16
Glid den över kolven

Bild
Bild 17
Bit för bit tills den är på plats

Bild
Bild 18
Klart!
(jag har ett speciellt youtubeklipp för detta moment)

Bild
Bild 19
Sedan den övre på samma sätt

Bild
Bild 20
Sedan dags för det vänstra kolvklipset

OBS!
- Pilen på kolven mot framdäcket
(se bild 22)


Bild
Bild 21
Klipset skall sitta i spåret med änden vertikalt

Bild
Bild 22
Kolla in den trekantiga pilen på kolvens övre del

Bild
Bild 23
Flytta över termostaten från gamla toppen

Bild
Bild 24
Gamla termostaten i nya toppen

Bild
Bild 25
Och flytta även den gamla temp.givaren till nya toppen

Bild
Bild 26
Olja in det NYA nållagret med tvåtaktsolja och montera i vevstaken

Bild
Bild 27
Kolven med pilen mot framhjulet

Bild
Bild 28
Tryck i kolvbulten

Bild
Bild 29
Kolvbulten skall in ORDENTLIGT så spåret i kolven kommer fram

Bild
Bild 30
Montera det andra kolvklipset

OBS!
Se till så det hamnar i spåret på kolven


Bild
Bild 31
Änden på kolv klipset vertikalt

Bild
Bild 32
Cylinderfotspackningen monteras (plocka bort trasan först)

Bild
Bild 33
På med cylindern
- Håll ihop kolvringarna med tumme och pekfinger
- Se till att kolvringarna sitter på rätt plats

Tips
- Olja in kolv och cylinder med 2taktsolja
- Finns ett speciellt yuotubeklipp som jag gjort för detta moment


Bild
Bild 34
På med gummipackningarna på toppen

Bild
Bild 35
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Tejpa ihop två lödtenntrådar (ca 1mm diameter)

Bild
Bild 36
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Montera toppen och dra fast

Bild
Bild 37
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Dra runt motorn ett varv

Bild
Bild 38
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Lossa toppen och ta bort lödtennet
Notera att ändarna på lödtennet pressats ihop av kolven

Bild
Bild 39
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


När jag mäter med skjutmåttet så blev måttet ca 0,6mm

Bild
Bild 40
Okej då visar jag detta igen..
- Toppen på igen

Bild
Bild 41
Kors dra muttrarna till 14-16 Nm

Bild
Bild 42
På med kylarslangarna

Bild
Bild 43
Nytt tändstift med värmetal 8

Bild
Bild 44
På med stora kylarslangen
Fyll på kylarvätska

Bild
Bild 45
Tändhatt på!

Tips
Enligt tillverkarens rekommendation 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv.
samt 3% oljeinblandning


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc[/youtube]
Senast redigerad av HasSse666 den 7 april 2012, 18:58, redigerad totalt 8 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

blir säkert en bra guide :)

så slipper man säga hur man ska göra åt noobsen :D som mej :D
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc[/youtube]
Klippet klart tyvärr inget "test run" vill inte väcka grannarna 8)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Klart!
Blev det för långt och detaljerat..?
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

bra guide! :)
Skriv svar