Ljuger blocketförsäljare?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Ljuger blocketförsäljare?

Inlägg av Aprilia-Mx »

Jag satt och funderade såhär på torsdags kvällen på min fina Aprilia och hur segstartad den är just nu när jag plockat ut och satt ihop den efter vintern. Den startar ju inte på första kicken och man måste choka för att den ska gå igång.

Den är såklart trimmad med ostrypt rör (org allt annat förutom munstycke). En Minalleri AM6 -03 Men då kom jag och tänka på alla dessa blocket annonser där dem skriver:
Startar alltid på första kicken! Aldrig krånglat i min ägo)
Eftersom min älskling är den första och troligtvis enda moppen jag har ägt/kommer att äga så har jag ju lite svårt att avgöra hur en "annan" moppe är när man kör med den regelbundet. Startar dem alltid på första kicken? Och isf är min felinställd eller liknande?

Bytte precis ner från strl 76 till 72 då den tidigare gick alldeles för fett. Den gick verkligen skit! Fyrtaktade och allt vad det nu heter... Men innan jag ställde in och plockade isär den inför vintern startade den alltid på första och ibland andra kicken. Vid den tiden hade jag fortfarande mitt 76 munstycke på och det var svinkallt ute! Nu är det väl också kallt men inte lika som det var då!

Så mina frågor är:

1. Ljuger en del försäljare när dem säger att moppen startar ALLTID på första kicken?

2. Isf... Varför startar inte min på första kicken? :cry:

Har en bra färg på stiftet BTW! :)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

ställ den i 30minus så kmr den inte starta på första kicken :D
Bild
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Mura skrev:ställ den i 30minus så kmr den inte starta på första kicken :D
Säkert ett jättebra sätt att få ner den i pris radikalt! ;)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Båda mina gamla har i alla fall alltid startat på första kicken om man gör rätt ;)

Startar det inte direkt beror det antingen på att det är för lite bensin i flottörhuset ( läckage ) eller snål blandning.

Kan förstås ha andra orsaker men de är nog de mest sannolika om man bortser från andra typfel som tjuvluft osv osv
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

När jag har ställt in min startar den alltid på första kicken! dock så dör den om den är kall och du drar fullgas, men får den stå på tomgång 10-20 sek så är de bara o gasa sen :) de ska du kolla när du köper en moppe om kröken är varm! Isf är den varmkörd och kan va lätt startad då men svårstartad när den är kall :D
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

bensinskalle skrev:Båda mina gamla har i alla fall alltid startat på första kicken om man gör rätt ;)

Startar det inte direkt beror det antingen på att det är för lite bensin i flottörhuset ( läckage ) eller snål blandning.

Kan förstås ha andra orsaker men de är nog de mest sannolika om man bortser från andra typfel som tjuvluft osv osv
Men jag har bra färg på stiftet. Nybytta packningar till insuget/membranet, lagom åtdragen slangklämma till luftfiltret och jag märker inte att den läcker någon bensin?

Kan ju tillägga också att jag alltid ser till att få bra motstånd i kicken
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Både min Derbi och brorsans drac startar ALLTID på första kicken, medans mina kompisar brukar få kicka åtminstone 4-5ggr på sina... Antar att det beror på hur bra man är på att ställa in den och hur bra man sköter om grejerna :) (skryt-naaae då :roll: )
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Både min Neos och SMT startar på första :) Allmänt välvårdad i motor är tricket.. :)
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Fast det där med allmänt välvårdad tror jag nog inte håller i längden!

Min Mx50 är i jävligt fint skick med nybytt kolv, packningar, stift och inställd förgasare. Så vad gör egentligen att den inte startar på första kicken?

Den står ju dock ute hela tiden då garaget är under uppbyggnad! :roll:
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Aprilia-Mx skrev:Fast det där med allmänt välvårdad tror jag nog inte håller i längden!

Min Mx50 är i jävligt fint skick med nybytt kolv, packningar, stift och inställd förgasare. Så vad gör egentligen att den inte startar på första kicken?

Den står ju dock ute hela tiden då garaget är under uppbyggnad! :roll:
Otur, vissa har turen, vissa inte.
Min startar nästan alltid på första, kan bli två-tre om det är minusgrader och den har stått ute ett par timmar eller så, men då gäller det att jag lägger i tillräckligt med chock :)
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Men jag vill inte ha otur!!! X'(
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

min startade alltid på första och krånglade sällan. hade några småfel som var lätt fixade. sen blev den trueborns och nu verkar den ha 1000 fel.

så det beror ju på vem som äger den :)

men man ska inte tro att den ALLTID startar på första. självklart så finns det olika faktorer som slår in.
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

Står den ute så är det inte så konstigt om den inte startar direkt. När min står ute så startar den inte alltid om det är extremt fuktigt ute men står den i kallgarage så startar den alltid direkt
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Jag kicka min 4-5 gånger choka den och den gick igång å detta efter vintern... Mycket möjligt att koppar startar på första kicken!:)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

PK skrev:så det beror ju på vem som äger den :)

Du ger mig dålig samvete över min älskling! x'( Fan... Nu vart jag deprimerad.... Ska bygga klart det där jävla garaget åt pappa...
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Min XSM startar alltid på första kicken när den inte är kall, är den det är det bara att choka så startar den direkt :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Min startar också på första kicken :) och det är en -98
Live like today was you're last day.
Trinity
Svårstartad skrothög
Inlägg: 275
Blev medlem: 19 juli 2011, 22:36
Kontakt:

Inlägg av Trinity »

Aprilia-Mx skrev:Fast det där med allmänt välvårdad tror jag nog inte håller i längden!

Min Mx50 är i jävligt fint skick med nybytt kolv, packningar, stift och inställd förgasare. Så vad gör egentligen att den inte startar på första kicken?

Den står ju dock ute hela tiden då garaget är under uppbyggnad! :roll:
min startar på första eller andra kicken, men dör kort senare, så gör den några gånger, den är dock brutalt felinställd, drav tjuvluft och massa sådant.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jag tänkte jag kunde komma med en hypotes istället för att bara skriva om min startar på första kicken eller inte ;)

Det kan vara så att din moppes tändning helt enkelt inte är lika vass som när den var ny, så den ger lite svagare gnista och då behöver ett par extra kickar?
Just a thought...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

själv så får man stå och kicka typ 6 gånger med choke och sen hålla in choken tills motorn är varm sen släppa choken och gasa lite smått, sen köra iväg...
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
JurpanS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 7 februari 2012, 17:28
Ort: Ljusterö

Inlägg av JurpanS »

Min startar på 5-7 kicken :evil: ,men när jag skulle provköra den hoss säljaren så hade han varmtkört den innan jag kom. De e oxå ett knep man kan åka på, på blocketannonser :(
Tystanden som uppstår när man får kärringstopp -.-
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

JurpanS skrev:Min startar på 5-7 kicken :evil: ,men när jag skulle provköra den hoss säljaren så hade han varmtkört den innan jag kom. De e oxå ett knep man kan åka på, på blocketannonser :(
Därför ska man alltid känna på röret direkt man kommer :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

CaToXXo skrev:Jag tänkte jag kunde komma med en hypotes istället för att bara skriva om min startar på första kicken eller inte ;)

Det kan vara så att din moppes tändning helt enkelt inte är lika vass som när den var ny, så den ger lite svagare gnista och då behöver ett par extra kickar?
Just a thought...
Tack! Äntligen någon som säger något vettigt! :D

Vad skulle det bero på isf? CDIn? Tändplattan? Kan absolut ingenting om tändning/el överhuvudtaget så se mig som ganska blond på det här området! :roll:
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

En fråga bara direkt när jag startar min moppe kan jag inte lägga i 1;an måste vänta lite för annars dör den.. för den e kall förmodligen? men iaf är det normalt eller fel på min?
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd
Inlägg: 487
Blev medlem: 15 oktober 2011, 15:19
Ort: Stockholm

Inlägg av slider_Alex »

min startar aldrig på första kicken :roll: måste kicka 2-4 gånger för att få igång den :( men den blev svår startad efter ja trimmade den :? är de normalt?
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

slider_Alex skrev:min startar aldrig på första kicken :roll: måste kicka 2-4 gånger för att få igång den :( men den blev svår startad efter ja trimmade den :? är de normalt?
Inget proffs, men kanske tjuvluft?
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd
Inlägg: 487
Blev medlem: 15 oktober 2011, 15:19
Ort: Stockholm

Inlägg av slider_Alex »

kannebanne skrev:
slider_Alex skrev:min startar aldrig på första kicken :roll: måste kicka 2-4 gånger för att få igång den :( men den blev svår startad efter ja trimmade den :? är de normalt?
Inget proffs, men kanske tjuvluft?
smart! har aldrig tänkt på de.. Tack :D
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

slider_Alex skrev:
kannebanne skrev:
slider_Alex skrev:min startar aldrig på första kicken :roll: måste kicka 2-4 gånger för att få igång den :( men den blev svår startad efter ja trimmade den :? är de normalt?
Inget proffs, men kanske tjuvluft?
smart! har aldrig tänkt på de.. Tack :D
Nu vet jag ju inte, men kanske nån dålig packning eller böjd?
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

Mx-boi :)

för den inte startar på första kicken är ju vädret :)

min rx startar på andra :D

så det beror väl no lite på.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Skriv svar