Jag har märkt att det kommer upp några trådar om drevning så jag tänkte fixa en drevnings tråd där man kan fråga allt om drevningar.
Läs hela inlägget på denna sida för mer information om drevning och vad det gör för skillnad att dreva samt skillnader på tung/lätt drevning och fram och bakdrev.
EDIT:
Då det dyker upp massa trådar om drevning.
Är det lätt man inte får svar så snabbt eller alls.
Dessutom verkar ingen veta hur man söker.
Så dom kan kolla om någon annan postat samma fråga.
Därför klistrar vi den hära tråden. Ställ era drev fråger hära.//Alexander Aka P0JKEN
DETTA SKA VARA MED :
Märke/Motor
SETUP
Nuvarande drev
Drevning ni undrar om.
Lite allmänt om drevning samt hur det funkar med tyngre respektive lättare drevning, saxat från en annan tråd här på forumet:
Grafen visar inte ens hur accelerationen är, bara hur långt du kan dra på varje växel, inte hur lång tid det tar för varje drevning till sin toppfart. Effekten på kommer inte förändras hur du än drevar, utväxlingen blir en annan bara och effekten kan kännas högre då det accelererar bättre. För att en tung drevning ska bli effektivare krävs en högre effekt (Se vridmoment) i motorn som klarar av att driva den tyngre drevningen lätt. T ex om vi tar en Senda med enbart effektrör då med dessa drevningnar:mtpower skrev:Tyngre drevning ger bättre acceleration.
Ju fler växlar man har och ju jämnare effektkurvan är desto mindre skillnad är det i acceleration. Bilden är en väldigt snabb skiss som visar ungefär hur det ligger till, så fort man lägger i tvåan med den lättare drevningen (blå graf), så har den tyngre drevningen mer effekt på bakhjulet, därav tar den ikapp. Det där fortsätter och pendlar fram och tillbaks.
Att man drevar lätt för sprint eller så är för att vassare tvåtaktare har väldigt kort effektband och behöver ligga inom ett visst varvtalsområde för att accelerera som bäst. Stegen mellan dom högre växlarna är mycket kortare än mellan ettan och tvåan. Med andra ord så ligger man inom tightare varvtalsområde där man ligger så nära maxeffekten som möjligt tidigare!
På en motor med bredare effektband så spelar det mycket mindre roll, men ändå fördel för den lättare drevningen, så länge man inte förlorar så mycket tid vid växlingarna.
Taget direkt från Emil123.
För övrigt är det jag de försöker övertyga. Emil123 är på min sida i alla fall. Ni vet, hyperbyggaren på mnf.
11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket oftare så han har inte tillgång till effekten lika länge som den som har drevat 12/53. Högst toppfart blir det för den med 12/53 också då den är drevad tyngre och samma varvtal på samma växel är vid en högre hastighet med 12/53 drevningen då utväxlingen inte är den samma. Det krävs 6,36 varv på motordrevet för att bakhjulet ska snurra ett varv med 11/70 drevning och "endast" 4,4 varv på motordrevet för att få ett på bakhjulet med 12/53, man ser ju enkelt vilken som går lättast men då har man passerat gränsen av vad som är effektivt och det är alltså ingen mening att dreva för lätt.
Tar man däremot 15/48 drevning vs 12/53 så kommer 12/53 accelerera betydligt bättre då motorn inte orkar driva runt den tunga drevningen så snabbt och man förlorar accelerationen och även mycket möjligt att man förlorar toppfart då effekten inte är tillräckligt hög i motorn för att orka driva upp bakhjulet i samma hastighet när det går så mycket tyngre. Med 15/48 krävs det då bara 3,2 varv på framdrevet för att få ett varv på bakhjulet och det kommer då bli för tungt för den motorn.
Rent generellt så säger man att en lättare drevning ger en bättre acceleration men det är ju relativt, för mycket åt något håll och det kommer att slå fel. Men tar du en helt vanlig drevning på en moped med effektrör, säg 13/53 så kommer du få bättre acceleration om man byter ned till 12/53 men det kommer bli en lite lägre toppfart. Accelerationen till toppfarten blir alltså snabbare med en lättare drevning, men ska man mäta accelerationen till toppfarten på den tyngre drevningen är det ju klart det blir bättre för den tyngre då den lätta inte ens kommer upp i den farten, men det är inte heller ett bra sätt att mäta på. Men om man tar en fast hastighet, säg 0-80km/h för det klarar bägge drevningarna så kommer 12/53 vara snabbare upp till 80 än 13/53 som går lite tyngre med vinner igen det på toppfarten men det är inte heller med mycket.
Drevningen beror väldigt mycket på vad man har för motor som driver runt grejerna, med enkelt sagt så är det bättre acceleration på en motor som är lätt drevad och det förändras inte. Varför tror du att stuntåkarna drevar sina mc:s lätt, de får toppfarter på endast ca 160km/h på 600cc sporthojar men har grym acceleration istället och effekten ligger alltid lite närmare till hands, vilket de behöver.
Samma sak för dragracingbilar, nästan alla som kör dragrace byter diffklumpen till en som har en mycket lättare utväxling så deras toppfart är nästan max och de varvar ur sista växeln precis vid målgång, just för att kunna få en snabbare tid och accelerera snabbare. Dragracing är ju trots allt en accelerations sport och den ändringen är inte förgäves utan i flera fall kan det kapa upp till någon sekund (såklart beroende på bil och effekt) och det är väldigt mycket inom dragracing då sträckan bara är 402 meter. Bara tiondelar gör stora skillnader inom den sporten och det finns en anledning till att de byter till lättare utväxlingar. Det ska accelerera snabbare, toppfarten är i princip oviktig sålänge den är tillräckligt hög för att inte nå den innan sträckans slut.
Det kommer ofta frågor om vad som är den "perfekta" drevningen och hur mycket ett kugg fram/bak gör och här kommer en närmare förklaring på det:
chifen skrev: finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt gillar du axx eller mer toppfart?
Skonsammare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock och effekten finns mer nära till hands om man drevar lättare, mycket roligare enligt mig
du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07
det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.
toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår ni? Samma gäller för en tung drevning, det behöver inte bli sämre acceleration nödvändigtvis heller då man kan dra längre på växlarna om motorn orkar lätt ändå.
det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.
att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd.
jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.