Guide: Montera Italkit racetändning

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Guide: Montera Italkit racetändning

Inlägg av Perra.S »

Förord:
Beskriver här hur man monterar sin racetändning med hjälp av ett skjutmått. Slutresultatet blir lika bra som om man hade en mikrometer eftersom varje motor vill ha olika mycket förtändning vilket man får justera in senare genom att vrida på tändplattan. Att få det rätt på tiondels millimetern vid montering tjänar inget till.

Denna guide är till scootermotorer, har du en cross-motor där tändningen är monterad på andra sidan så byt "medurs" mot "moturs" i texten så blir det rätt.


Du behöver:
* Kolvstopp http://twostroke.se/product.asp?product=12331

* Skjutmått http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... tt-161142/


Bild
Steg 1.
- Montera monteringsplattan så som bilden visar. Har du tillgång till Loctite så applicera det på bultarna, det är dock inget krav.

Bild
Steg 2.
- Montera tändplattan som bilden visar med bultarna i mitten av justeringshålen. Kabeln drar du genom urfasningen som finns för den på monteringsplattan.

Bild
Steg 3.
- Dra isär skjutmåttet t.ex 5cm och stoppa sen ner pinnen genom tändstiftshålet och dra runt vevpartiet samtidigt som du håller fast kanten på skjutmåttet mot toppen.
- Du får nu fram hur långt det är från toppen och ner till kolven när motorn är i övre dödläge.

Bild
Steg 4a.
- Italkit rekommenderar 1.4mm förtändning så öka nu på värdet du fick ut från mätningen i steg 3 med 1.4mm. (I mitt fall så var övre dödläge 25mm från toppen så jag ökar detta värdet till 25+1.4=26.4mm)
- Ställ in ditt nya värde på skjutmåttet och stick sen ner det och håll fast det mot toppen samtidigt som du vrider runt vevpartiet medurs tills kolven tar stopp mot skjutmåttet.
- Håll fast vevpartiet i denna position och gå till nästa steg.

Bild
Steg 4b.
- Skruva ner kolvstoppet så det precis tar i kolven.
- Nu kan du släppa veven.

Bild
Steg 5.
- Vrid vevpartiet medurs så kolven tar stopp mot kolvstoppet och sätt sen på rotorn så det röda sträcket vid pilen som pekar medurs stämmer överens med sträcket på tändplattan.

Bild
Steg 6.
- Sätt på muttern och dra fast den.

Steg 7.
- Skruva ur kolvstoppet, ställ in skjutmåttet på värdet du hade i steg 4a, stick ner det genom tändstiftshålet och vrid motorn medurs till kolven tar stopp mot det.
- Kontollera nu så det röda sträcket på rotorn stämmer överens med det på tändplattan.
- Skiljer det bara lite kan du lossa skruvarna på tändplattan och vrida den tills det stämmer annars får du upprepa steg 4 till 6.

Steg 8.
- Montera tändspolen/cdi'n på ramen och se till att den är jordad.
- Koppla ihop kabeln från tändplattan med tändspolen/cdi och dra tändkabeln till tändstiftet.
- Klart!


Förklaringar
- När det röda sträcket på rotorn är vid sträcket på tändplattan så tänder den.
- För att öka förtändningen så vrider du tändplattan moturs och för att minska den vrider du medurs (tvärt om för crossmotorer).