Problem med att få igång mopeden

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hamppee
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2012, 01:14

Problem med att få igång mopeden

Inlägg av hamppee »

Tjena, igår stötte jag på ett problem när jag skulle starta moppen nu efter vintern.
Den gick igång i ungefär 2 sekunder sen dör den, håller jag gas dör den direkt.
Innan vintern så gick kolvringen ungefär 3 dagar efter jag satt på min nya cylinder.
Det är en airsal 70cc.
Så jag beställde en ny kolvring och igår satte jag på den då jag inte orkat under vintern.
Så är det någon som vet vad felet skulle kunna vara ? Har testat skruvat på luftskruven samt tomgångsskruven utan framgång.
Och även ibland när jag kickar kan kicken bli att fastna, eller så kommer ett kärvande (stavning) ljud från cylindern. :roll:
Det är en Derbi Senda R02.

Som sagt är tacksam för alla svar!
MvH hamppee.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Re: Problem med att få igång mopeden

Inlägg av Piitus96 »

hamppee skrev:Tjena, igår stötte jag på ett problem när jag skulle starta moppen nu efter vintern.
Den gick igång i ungefär 2 sekunder sen dör den, håller jag gas dör den direkt.
Innan vintern så gick kolvringen ungefär 3 dagar efter jag satt på min nya cylinder.
Det är en airsal 70cc.
Så jag beställde en ny kolvring och igår satte jag på den då jag inte orkat under vintern.
Så är det någon som vet vad felet skulle kunna vara ? Har testat skruvat på luftskruven samt tomgångsskruven utan framgång.
Och även ibland när jag kickar kan kicken bli att fastna, eller så kommer ett kärvande (stavning) ljud från cylindern. :roll:
Det är en Derbi Senda R02.

Som sagt är tacksam för alla svar!
MvH hamppee.
Kolla så att där e gnista på tändstiftet, eller spring igång han
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

tömde du förgasaren innan vintern?
om du inte gjorde det så kan det vara munstycket som är igensatt. ta av och blås rent :)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

Om det är munstycket som satt igen sig, då kan det låta metalliskt från motorn för att man drar runt den utan smörjning. Men börja med att kolla tändstiftet, har det gnista och kommer det fram soppa.
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
hamppee
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2012, 01:14

Inlägg av hamppee »

Tändstiftet får gnista.
Okejokej, ska kika lite på förgasaren, tack grabbar! :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Om kicken fastnar när du kickar så ligger det förmodligen delar av gamla kolvringen nere i vevhuset.
hamppee
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2012, 01:14

Inlägg av hamppee »

Tänkte kolla nu då det är bra väder, kommer med update sen.
siiimooon, tror inte det då den andra kolvringen var hel men helt sne och satt fel och gick knappt att få av från kolven.. =)

Har kollat förgasaren, munstycket var bra. har även testat med att bytt munstycke.
Det kommer bensin, och moppen startar varje gång jag häller i lite olja under tändstiftet och sedan kickar runt det och väntar någon minut.
Men den dör efter några sekunder bara, lämnar in den till en verkstad här så får vi se fall dom kan göra något åt problemet... :)

------------------

Se upp med dubbelposterna, raderade ditt andra och la in här. Finns en fin ändra knapp.

Läs reglerna: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17753

/ Roxxen96
Skriv svar