gilera rcr kopplingshandtag

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

zutuz?
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 juli 2011, 22:44

gilera rcr kopplingshandtag

Inlägg av zutuz? »

Tjenare alla!
Jag har ett par problem med min gilera rcr som jag skulle vilja fixa.

Ni vet kopplingshandtaget, det tar inte i direkt alltså det är slappt i början när man trycker in det och sen blir det motstånd när det knappt är något och ''dra'' in kvar, det är svårt att förklara men hoppas att ni förstår.
Så har ni nån aning om vad problemet är? tror jag bara behöver spänna den, men hur gör jag det ?

Tack på förhand /// nybörjare
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Hej.

Om du tar bort gummi skyddet som sitter på kopplings handtaget där kopplingswiren kommer in. Så skall du hitta en sjusterskruv som du skruvar på. Skruva ut den så kommer wiren att spännas och ditt glapp försvinna. Skruva bara inte ut så kopplingen blir stum, utan de skall finnas ett litet spel lr "glapp".

Om detta inte fungerar så kan du nog skruva in sjusterskruven till max, sen lossar du på kopplingsarmen nere på höger motorblock (där wiren tar slut) med insektsnyckeln och flytta den mot bakhjulet, då blir wiren spänd igen. :)

MvH
zutuz?
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 juli 2011, 22:44

Inlägg av zutuz? »

Okej, tack så mycket för hjälpen =)
zutuz?
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 juli 2011, 22:44

Inlägg av zutuz? »

Fixade det ;D

En fråga till bara!

Mitt gashandtag åker inte tillbaka efter jag har ''gasat'' det liksom stannar där, ska jag spänna åt den med så den åker tillbaka? isåfall hur gör jag det xD!

Tack på förhand
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

Nej, det är nog troligare att fjädern i förgasaren fastnar på något vänster isf. Eller om du ramlat eller något med moppen så kan det vara så att hela gasrullen (under själva gummihandtaget) har åkt in en bit på styret, men inte själva handtaget eftersom det har ett "stopp" längst ut. Då kan det stoppet ta emot styret och skapa så mycket friktion så att det inte vill gå tillbaka.
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
zutuz?
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 juli 2011, 22:44

Inlägg av zutuz? »

Hmm, hur fixar jag detta då?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

zutuz? skrev:Fixade det ;D

En fråga till bara!

Mitt gashandtag åker inte tillbaka efter jag har ''gasat'' det liksom stannar där, ska jag spänna åt den med så den åker tillbaka? isåfall hur gör jag det xD!

Tack på förhand
Testa att smörja in gasvajern lite..

Se också så inte vajern har några skarpa kurvor som gör så att vajern kommer i kläm.
Skriv svar