Svänga på bakhjulet?

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ollebolle15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 september 2011, 15:39
Ort: Motala

Svänga på bakhjulet?

Inlägg av ollebolle15 »

Hej, har en Yamaha aerox som ja håller på att lära mig stunta med :)
men vet inte riktigt hur ja ska svänga eller hålla balansen åt sidorna, är det höften eller benen som ja ska "luta" sig med eller hur gör ni? :)
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad
Inlägg: 385
Blev medlem: 22 november 2011, 23:14
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Peppenamnlos »

Nej, det är så att man byter så att man styr bakhjulet istället för framhjulet, dvs att du kan svänga utan problem när du har framhjulet uppe i luften.

Skämt o sido, ser ofta på stuntfilmer att dom sträcker ut benen i luften. Kanske för att hålla balansen, kanske för att svänga. Själv har jag inte så stor koll:)
Liiiiiiljekoooonvaljer! Gröna vita rosor i snön! Liljekonvaljer som göms i snön, kommer tillbaka som liiiiiiiljekonvaljer!
Användarens profilbild
Stunt4life
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 maj 2011, 10:41
Ort: Lilla Åland, Mariehamn!

Re: Svänga på bakhjulet?

Inlägg av Stunt4life »

ollebolle15 skrev:Hej, har en Yamaha aerox som ja håller på att lära mig stunta med :)
men vet inte riktigt hur ja ska svänga eller hålla balansen åt sidorna, är det höften eller benen som ja ska "luta" sig med eller hur gör ni? :)
När jag kör vanligt balanserar jag lätt med knäna sen om jag ska svänga lite mera sitandes måste man börja använda de benet åt de hållet man ska till. T.e.x. kommer körandes på bakhjulet då balanserar jag med knäna och om jag vill svänga åt höger så bromsar man först sen börjar man använda höger ben. Ibland när jag ska försöka på sittandes ringar brukar jag använda båda benen och balansera med känns ganska sönt! :D
Användarens profilbild
ollebolle15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 september 2011, 15:39
Ort: Motala

Re: Svänga på bakhjulet?

Inlägg av ollebolle15 »

Stunt4life skrev:
ollebolle15 skrev:Hej, har en Yamaha aerox som ja håller på att lära mig stunta med :)
men vet inte riktigt hur ja ska svänga eller hålla balansen åt sidorna, är det höften eller benen som ja ska "luta" sig med eller hur gör ni? :)
När jag kör vanligt balanserar jag lätt med knäna sen om jag ska svänga lite mera sitandes måste man börja använda de benet åt de hållet man ska till. T.e.x. kommer körandes på bakhjulet då balanserar jag med knäna och om jag vill svänga åt höger så bromsar man först sen börjar man använda höger ben. Ibland när jag ska försöka på sittandes ringar brukar jag använda båda benen och balansera med känns ganska sönt! :D
okej blir ut o testa snart då :) Tack!! :D
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Re: Svänga på bakhjulet?

Inlägg av Aprilia-Mx »

ollebolle15 skrev:
Stunt4life skrev:
ollebolle15 skrev:Hej, har en Yamaha aerox som ja håller på att lära mig stunta med :)
men vet inte riktigt hur ja ska svänga eller hålla balansen åt sidorna, är det höften eller benen som ja ska "luta" sig med eller hur gör ni? :)
När jag kör vanligt balanserar jag lätt med knäna sen om jag ska svänga lite mera sitandes måste man börja använda de benet åt de hållet man ska till. T.e.x. kommer körandes på bakhjulet då balanserar jag med knäna och om jag vill svänga åt höger så bromsar man först sen börjar man använda höger ben. Ibland när jag ska försöka på sittandes ringar brukar jag använda båda benen och balansera med känns ganska sönt! :D
okej blir ut o testa snart då :) Tack!! :D
Det är typ SNÖ(!) ute! :shock:
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

dom flesta som stuntar brukar börja med att cykla på bakhjulet och lära sig där sen ta det med sig när man har moppe som jag då har gjort men jag brukar svänga med framhjulet och motsatt håll man ska åt och liksom luta sig lite för hur kraftigt man vill svänga :) men man lutar nästan hela kroppen det är lite svårt att förklara hehe ;)

Mvh Hugge66
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Jag tror att mxabbe skrev om att svänga på bakhjulet när han hade stuntskola :) ?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

det är bara att träna, men lyssna på vad stunt4life säger också och träna som fan :)
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
ollebolle15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 september 2011, 15:39
Ort: Motala

Inlägg av ollebolle15 »

Jag kom ut o börja pröva sen dog den och far o ja dror cylindern skar.... :evil:
får gnista o allt :(
Användarens profilbild
Jävlagubbe
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 oktober 2011, 00:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Jävlagubbe »

du ska inte svänga, då ser man ut som en inavlad chimpans när man går in i ringarna, kom med lite fart och bara glid in i ringen, luta lite med överkroppen så hojjen välter lite, sen styr du med broms och gas.. min moppe har typ ett läge när jag går in i ringar där jag bara kan gasa så åker den runt runt, finns en speciell balanspunkt..
Gbgx3m.com

Facebook.com/GBGX3M
Skriv svar