Underhåll och service av cross

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Underhåll och service av cross

Inlägg av timbooi23 »

Hej!

ska köpa cross snart och de lutar åt ktm/honda 250 4t (kom gärna med förslag på bra hojar).

Och jag undrar vad för underhåll/service/renoveringar som behöver göras och framförallt hur ofta :) olje o filter byten, kolvbyte, dämpare, lager, luftfilter, koppling, hel renoveringar i motorn (och vad som ska göras då), osv.

(vill helst ha hjälp av dom som faktiskt kan något och kör/kört cross)

Mvh Tim
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

enligt min erfarenhet så är det inte så mkt underhåll som behövs förutom kanske byta bromsvätska och motorolja med jämna mellanrum annars bara byta skit som går sönder då cross mopeder håller bättre än scooter.
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Olja var 5:e timme brukar vara standard, filter efter varje körning, ställa ventilerna var 10:e eller 15:e timme, kolv vid typ 100h har jag för mig.

Men mer exakt får du kolla i manualen, som SKA följa med crossen.

Chassi byts normalt efter slitage, beror helt på körstil, men det är inte så extremt ofta som det behöver bytas grejer.

Oavsett, det är en del mek om man ska köra cross.

Jag föreslår att du satsar på en 125 2t istället om du inte har kört någon cross innan (vilket jag misstänker eftersom den här frågan kommer upp). Dels är det mycket enklare att serva, kostar mindre, och blir billigare när det väl rasar. Rasa en fyrtakt kostar myyycke pengar.
StylizhRazer skrev:enligt min erfarenhet så är det inte så mkt underhåll som behövs förutom kanske byta bromsvätska och motorolja med jämna mellanrum annars bara byta skit som går sönder då cross mopeder håller bättre än scooter.
Ah men nu snackar vi riktig cross här, inte moped ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

ignorera det jag skrev då jag missförstod :D trodde du menade crossmoped :P
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Inlägg av timbooi23 »

bensinskalle skrev:Olja var 5:e timme brukar vara standard, filter efter varje körning, ställa ventilerna var 10:e eller 15:e timme, kolv vid typ 100h har jag för mig.

Men mer exakt får du kolla i manualen, som SKA följa med crossen.

Chassi byts normalt efter slitage, beror helt på körstil, men det är inte så extremt ofta som det behöver bytas grejer.

Oavsett, det är en del mek om man ska köra cross.

Jag föreslår att du satsar på en 125 2t istället om du inte har kört någon cross innan (vilket jag misstänker eftersom den här frågan kommer upp). Dels är det mycket enklare att serva, kostar mindre, och blir billigare när det väl rasar. Rasa en fyrtakt kostar myyycke pengar.
StylizhRazer skrev:enligt min erfarenhet så är det inte så mkt underhåll som behövs förutom kanske byta bromsvätska och motorolja med jämna mellanrum annars bara byta skit som går sönder då cross mopeder håller bättre än scooter.
Ah men nu snackar vi riktig cross här, inte moped ;)
Okej, oljefilter samtidigt som man byter olja då eller?
Nä har aldrig kört cross innan seriöst men jag har ändå kört rätt mycke fyrhjuling, fiddy, provat polares ktm 125, och så klart moppe då, både cross moppe och stuntat med scooter..

tänkte att det kan vara lite roligare med 250 4t då dom inte är så varvberoende eller vad man ska säga? och att man inte behöver pressa 4t:are lika mycke som en 2t om man säger så. kommer köra endel "enduro" i skogen också och inte bara bana.

men jag är fortfarande osäker 4t/2t??? :/
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

kör 2-takt det luktar goare
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
MartinGro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 29 augusti 2011, 14:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av MartinGro »

jag kör 125 och då tappar man hk efter bara 20h med en kolv men är man inte så noga så håller den länge :)
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag.. :)

Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Inlägg av timbooi23 »

TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag.. :)

Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?
En exc 125 -10 för 25k, är det bara jag som tycker att de låter väldigt bra?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

timbooi23 skrev:
TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag.. :)

Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?
En exc 125 -10 för 25k, är det bara jag som tycker att de låter väldigt bra?
25k för en 10ans modell låter riktigt bra!

o vad du än gör, vänta INTE i 20 timmar mellan oljebyte, då ber du om lagerras ifall de kommer flis i oljan.
Det är i oljan du ser om motorn mår väl, färg/glans och ifall det är flis i.. Jag kör inte speciellt hårt annat än på vintern, men jag byter efter 5-7 timmar, luftfilter varannan körning brukar de bli..
Sen går sakel alltid sönder på crossar, man trillar, gör sönder handtag, kopplings/bromshandtag, däck - är sånna saker som kvittar om de är 2/4t
Men en 2taktare är mycket enklare motorkonstruktion på, billigare att renovera och vad jag har hört av folk som haft båda 2 så är 2taktaren mycket roligare att köra, men varvtiden på banan blir något snabbare med 4t..

Väljer du att köpa 250 4t, köp inte någon suzuki/kawa årmodell 04-06, dessa åren sammarbetade märkena och hojjarna är exakt likadana förutom färgen på kåporna typ.. Den motorn är inte den bästa och börjar de krånga så blir de lika mkt pengar i renovering som hojarna kostar, brukar va topparna som krånglar!
Egentligen samma med alla märken, försök hitta en nyare 4t för dom äldre är inte dom bästa

Men 125/150/200 cross/enduro tror jag skulle passa! :) Nästan hellre crossmodellerna så du får en styvare fjädring men ändå funkar tillräckligt bra för motionären i skogen :) Du märker tidigare av en sumpig fjädring från enduro, när du kör på bana.
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Inlägg av timbooi23 »

bluerider94 skrev:
timbooi23 skrev:
TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag.. :)

Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?
En exc 125 -10 för 25k, är det bara jag som tycker att de låter väldigt bra?
25k för en 10ans modell låter riktigt bra!

o vad du än gör, vänta INTE i 20 timmar mellan oljebyte, då ber du om lagerras ifall de kommer flis i oljan.
Det är i oljan du ser om motorn mår väl, färg/glans och ifall det är flis i.. Jag kör inte speciellt hårt annat än på vintern, men jag byter efter 5-7 timmar, luftfilter varannan körning brukar de bli..
Sen går sakel alltid sönder på crossar, man trillar, gör sönder handtag, kopplings/bromshandtag, däck - är sånna saker som kvittar om de är 2/4t
Men en 2taktare är mycket enklare motorkonstruktion på, billigare att renovera och vad jag har hört av folk som haft båda 2 så är 2taktaren mycket roligare att köra, men varvtiden på banan blir något snabbare med 4t..

Väljer du att köpa 250 4t, köp inte någon suzuki/kawa årmodell 04-06, dessa åren sammarbetade märkena och hojjarna är exakt likadana förutom färgen på kåporna typ.. Den motorn är inte den bästa och börjar de krånga så blir de lika mkt pengar i renovering som hojarna kostar, brukar va topparna som krånglar!
Egentligen samma med alla märken, försök hitta en nyare 4t för dom äldre är inte dom bästa

Men 125/150/200 cross/enduro tror jag skulle passa! :) Nästan hellre crossmodellerna så du får en styvare fjädring men ändå funkar tillräckligt bra för motionären i skogen :) Du märker tidigare av en sumpig fjädring från enduro, när du kör på bana.
Okej, tack för att du tar dig tiden och skriver!
men nu lutar det åt en ktm 125 exc -10, vill gärna ha lampor då jag kommer köra med farsan på grus en del, och kanske blir liiite väg också mellan skogarna osv. men sen kommer jag ju köra bana så ofta jag kan också, är enduro fjädringen helt värdelös då?

och på 2t, vad är det för service och hur ofta? luftfilter efter varje körning? växellådsolja varranan körning? och hur ofta kolv?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Nja fjädringen är ju inte helt värdelös, men du kan ju ställa den något hårdare än vad den är ifrån början så blir de bättre.
Luftfilter varje/varannan körning (tvätta och olja in)
olja 5-10h, en kolv håller mellan 50-100 timmar, enduro sliter inte så mycket på motorn om den bara kyls tillräckligt :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

har du planerat att köra enduro med din cross skulle jag rekomendera minst 250 4T... för om du har en 125 2t så måste man alltid ligga på rätt varvtal för att kunna komma fram vilket göt det mycket svårare.

om du promt ska ha en 125 2t så får du räkna med att du måste betala MYCKET pengar på service och många timmar i garaget eller mer utgifter med verkstads avgifter...

kommer säkert på något mer snart att skriva
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det är billigt att köpa en ny cross, och dyrt att underhålla den om man ska se till att den är i helt godkänt skick hela tiden. Det kanske säger en del om hur snabbt grejer slits och måste bytas... :wink:

Nu kommer någon säga att dom kört sin Yamaha -91 i tio år utan att byta så mycket som oljan i växellådan, mitt svar på det är att en cross/enduro som skötts på det viset ett par år funkar ganska dåligt och helt enkelt inte är värd att lägga jobb på. Ska den komma i vettigt skick igen får man byta *allt* som slits, och är hojen mer än ett par år gammal kostar det mer än den är värd ens när jobbet är färdigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Inlägg av timbooi23 »

Erik_ skrev:Det är billigt att köpa en ny cross, och dyrt att underhålla den om man ska se till att den är i helt godkänt skick hela tiden. Det kanske säger en del om hur snabbt grejer slits och måste bytas... :wink:

Nu kommer någon säga att dom kört sin Yamaha -91 i tio år utan att byta så mycket som oljan i växellådan, mitt svar på det är att en cross/enduro som skötts på det viset ett par år funkar ganska dåligt och helt enkelt inte är värd att lägga jobb på. Ska den komma i vettigt skick igen får man byta *allt* som slits, och är hojen mer än ett par år gammal kostar det mer än den är värd ens när jobbet är färdigt.
Jo, kom på det, kommer därför köpa en 09- 150 ktm, som e väldigt fin. För det känns som att om man köper en för runt 20 så kommer det bli kostnader efter på ungefär lika mycke + att man får mycket mindre för den när man säljer den.

Dt50macko, eller vad du heter, kör du cross eller har någon som helst erfarenhet? eller är det bara dina egna funderingar?
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

timbooi23 skrev:Dt50macko, eller vad du heter, kör du cross eller har någon som helst erfarenhet? eller är det bara dina egna funderingar?
jag vet det för att folk på mc forum säger så och att jag ska börja i enduro nu till sommaren så har läst en del!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

har ktm 125 2 takt

kolv bytar du efter 10 timmar elr bytar du kolv bult , kolv ring och nållager så kör du med samma kolv 15 timmar sen bytar du igen

växellåds olja varje 5 timme

filter efter varje körning

framdämpare tömmer du på luft finns små skruvar uppe på dämparen efter varje körning

om du kör på sandbana rengör alltid drev och kedja sand äter upp dreven

renovera fram och bak dämpare varje år !

smörj upp alla varjar efter 10 timmar

tvätta crossen noga efter varje träning och kör den efter du har tvättat den
(tvätta med avgasplugg)

en sak jag brukar göra efter varje körning är att jag tar itu hela gas handtaget och tvättar och gör fint om man då har vurpat och fått skit där
:roll:
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Inlägg av timbooi23 »

Hugge66 skrev:har ktm 125 2 takt

kolv bytar du efter 10 timmar elr bytar du kolv bult , kolv ring och nållager så kör du med samma kolv 15 timmar sen bytar du igen

växellåds olja varje 5 timme

filter efter varje körning

framdämpare tömmer du på luft finns små skruvar uppe på dämparen efter varje körning

om du kör på sandbana rengör alltid drev och kedja sand äter upp dreven

renovera fram och bak dämpare varje år !

smörj upp alla varjar efter 10 timmar

tvätta crossen noga efter varje träning och kör den efter du har tvättat den
(tvätta med avgasplugg)

en sak jag brukar göra efter varje körning är att jag tar itu hela gas handtaget och tvättar och gör fint om man då har vurpat och fått skit där
:roll:
Tack för bra info! :)
men spelar det någon större roll vad man kör på för kolv? eller jag menar är det värt att köpa kolv från twenty för 900 eller en från wiseco för 2000? vad är mest värt? eller någon mellan från prox eller wössner?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Jag kör på smidd wiseco kolv, dom håller allt bra mycket längre än 10h men sen blir dom sakta sakta sämre komp i.. men du kan köra säker 50h mellan bytena..

Kolla e-bay kanske, dom kan ha mycket bättre priser på delar än vad handlarna har på sidorna i sverige :)
Beställde delar till 625an (ktm) från tyskland istället för på typ lelles mc..
På den sidan va allt ca 25% billigare :) sparade typ 1500:- på renoveringen bara genom att beställa där :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 maj 2010, 20:41
Ort: lerum

Inlägg av timbooi23 »

bluerider94 skrev:Jag kör på smidd wiseco kolv, dom håller allt bra mycket längre än 10h men sen blir dom sakta sakta sämre komp i.. men du kan köra säker 50h mellan bytena..

Kolla e-bay kanske, dom kan ha mycket bättre priser på delar än vad handlarna har på sidorna i sverige :)
Beställde delar till 625an (ktm) från tyskland istället för på typ lelles mc..
På den sidan va allt ca 25% billigare :) sparade typ 1500:- på renoveringen bara genom att beställa där :)
okej, tack för hjälpen! :)
men vad är det som man ska skriva vid köp av cross, finns det några papper man ska skriva på o skicka in någonstans eller är det typ bara att skriva som ett ägarbyte på ett papper och kopiera till båda parterna? :)
Skriv svar