Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Ah men nu snackar vi riktig cross här, inte mopedStylizhRazer skrev:enligt min erfarenhet så är det inte så mkt underhåll som behövs förutom kanske byta bromsvätska och motorolja med jämna mellanrum annars bara byta skit som går sönder då cross mopeder håller bättre än scooter.
Okej, oljefilter samtidigt som man byter olja då eller?bensinskalle skrev:Olja var 5:e timme brukar vara standard, filter efter varje körning, ställa ventilerna var 10:e eller 15:e timme, kolv vid typ 100h har jag för mig.
Men mer exakt får du kolla i manualen, som SKA följa med crossen.
Chassi byts normalt efter slitage, beror helt på körstil, men det är inte så extremt ofta som det behöver bytas grejer.
Oavsett, det är en del mek om man ska köra cross.
Jag föreslår att du satsar på en 125 2t istället om du inte har kört någon cross innan (vilket jag misstänker eftersom den här frågan kommer upp). Dels är det mycket enklare att serva, kostar mindre, och blir billigare när det väl rasar. Rasa en fyrtakt kostar myyycke pengar.
Ah men nu snackar vi riktig cross här, inte mopedStylizhRazer skrev:enligt min erfarenhet så är det inte så mkt underhåll som behövs förutom kanske byta bromsvätska och motorolja med jämna mellanrum annars bara byta skit som går sönder då cross mopeder håller bättre än scooter.
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag..
Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
25k för en 10ans modell låter riktigt bra!timbooi23 skrev:okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag..
Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
En exc 125 -10 för 25k, är det bara jag som tycker att de låter väldigt bra?
Okej, tack för att du tar dig tiden och skriver!bluerider94 skrev:25k för en 10ans modell låter riktigt bra!timbooi23 skrev:okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag..
Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
En exc 125 -10 för 25k, är det bara jag som tycker att de låter väldigt bra?
o vad du än gör, vänta INTE i 20 timmar mellan oljebyte, då ber du om lagerras ifall de kommer flis i oljan.
Det är i oljan du ser om motorn mår väl, färg/glans och ifall det är flis i.. Jag kör inte speciellt hårt annat än på vintern, men jag byter efter 5-7 timmar, luftfilter varannan körning brukar de bli..
Sen går sakel alltid sönder på crossar, man trillar, gör sönder handtag, kopplings/bromshandtag, däck - är sånna saker som kvittar om de är 2/4t
Men en 2taktare är mycket enklare motorkonstruktion på, billigare att renovera och vad jag har hört av folk som haft båda 2 så är 2taktaren mycket roligare att köra, men varvtiden på banan blir något snabbare med 4t..
Väljer du att köpa 250 4t, köp inte någon suzuki/kawa årmodell 04-06, dessa åren sammarbetade märkena och hojjarna är exakt likadana förutom färgen på kåporna typ.. Den motorn är inte den bästa och börjar de krånga så blir de lika mkt pengar i renovering som hojarna kostar, brukar va topparna som krånglar!
Egentligen samma med alla märken, försök hitta en nyare 4t för dom äldre är inte dom bästa
Men 125/150/200 cross/enduro tror jag skulle passa! Nästan hellre crossmodellerna så du får en styvare fjädring men ändå funkar tillräckligt bra för motionären i skogen Du märker tidigare av en sumpig fjädring från enduro, när du kör på bana.
Jo, kom på det, kommer därför köpa en 09- 150 ktm, som e väldigt fin. För det känns som att om man köper en för runt 20 så kommer det bli kostnader efter på ungefär lika mycke + att man får mycket mindre för den när man säljer den.Erik_ skrev:Det är billigt att köpa en ny cross, och dyrt att underhålla den om man ska se till att den är i helt godkänt skick hela tiden. Det kanske säger en del om hur snabbt grejer slits och måste bytas...
Nu kommer någon säga att dom kört sin Yamaha -91 i tio år utan att byta så mycket som oljan i växellådan, mitt svar på det är att en cross/enduro som skötts på det viset ett par år funkar ganska dåligt och helt enkelt inte är värd att lägga jobb på. Ska den komma i vettigt skick igen får man byta *allt* som slits, och är hojen mer än ett par år gammal kostar det mer än den är värd ens när jobbet är färdigt.
jag vet det för att folk på mc forum säger så och att jag ska börja i enduro nu till sommaren så har läst en del!timbooi23 skrev:Dt50macko, eller vad du heter, kör du cross eller har någon som helst erfarenhet? eller är det bara dina egna funderingar?
Tack för bra info!Hugge66 skrev:har ktm 125 2 takt
kolv bytar du efter 10 timmar elr bytar du kolv bult , kolv ring och nållager så kör du med samma kolv 15 timmar sen bytar du igen
växellåds olja varje 5 timme
filter efter varje körning
framdämpare tömmer du på luft finns små skruvar uppe på dämparen efter varje körning
om du kör på sandbana rengör alltid drev och kedja sand äter upp dreven
renovera fram och bak dämpare varje år !
smörj upp alla varjar efter 10 timmar
tvätta crossen noga efter varje träning och kör den efter du har tvättat den
(tvätta med avgasplugg)
en sak jag brukar göra efter varje körning är att jag tar itu hela gas handtaget och tvättar och gör fint om man då har vurpat och fått skit där
okej, tack för hjälpen!bluerider94 skrev:Jag kör på smidd wiseco kolv, dom håller allt bra mycket längre än 10h men sen blir dom sakta sakta sämre komp i.. men du kan köra säker 50h mellan bytena..
Kolla e-bay kanske, dom kan ha mycket bättre priser på delar än vad handlarna har på sidorna i sverige
Beställde delar till 625an (ktm) från tyskland istället för på typ lelles mc..
På den sidan va allt ca 25% billigare sparade typ 1500:- på renoveringen bara genom att beställa där