Krav på bil vid besiktning.

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Krav på bil vid besiktning.

Inlägg av PK »

Sha!

jo, funderar på att skaffa ne hyffsat billig bil (lutar åt 240) att skruva på för skojs skull!

men sitter och funderar på vilka krav som finns när man skall besiktiga den sen när den är klar?


planerna är väll att rensa ut hela inredningen och lacka om chassit i blanksvart och sen svetsa en bur i den. svetsa för dörrarna i bak så det bara är dörrar fram, lätta den osv.

som en rallybil i stort sett fast medlampor och allt det där som hör till. men är det några större krav på inredningen?



hur gäller det sen då? behöver man registrera skiten eller är det bara att registrera skiten?


detta är alltså planer på en lite finare busbil att ha och sedan knöka i en trimmad 2jz-gte i och köra lite med.


självklart kommer all rost lagas och det kommer vara hållbart och bra gjort.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

inte säkert att bilprovningen går med på det (iaf inte motorbytet)

minst krävs de regbess, kanske till och med sfro bess.

men de smidigaste är att ringa ner till den stationen du ska bessa på isf och se vad de säger, trots allt är de dem som ska bessa den sen, och olika ställen kan tolka regler jävligt olika har jag fått erfara :P.

om den ska vara finare busbil så kanske du ska ha en finare diff? ;)
allt beror på hur mkt pengar du vill lägga, men trycklufts driven arb diff är nära toppen av vad man kan ha ;)

http://www.bakaxel.se/ kika runt där ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Ska du bur måste du regga om den ska du svetasa igen dörrarna måste du regga om den inredningen ska dock inte va nåt problem sålänge du inte har vassa kanter osv motorbytet lagligt kan du nog glömma ;) men du fattAr hur äckligt dyr det skulle ble med motorbytet?
Bild
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Ska du bur måste du regga om den ska du svetasa igen dörrarna måste du regga om den inredningen ska dock inte va nåt problem sålänge du inte har vassa kanter osv motorbytet lagligt kan du nog glömma ;) men du fattAr hur äckligt dyr det skulle ble med motorbytet?
Bild
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

besikta med en sån motor kan man glömma.
Min brorsa får inte igenom sin nova med 454 på bilprovningen, så vi ska antingen till en firma som bara jobbar med att besiktiga äldre bilar, eller sfro besiktiga.
bibapeolola
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

http://www.sfro.com/
finns väll allt du behöver veta :P annars ring dom o fråga :)
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Lättaste är att ha en skruvbur och skruva ut den vid besiktning och stoppa tillbaka baksätet men bakdörrarna kan du sätta igen med alminium istället för inredning för man behöver bara kunna öpppna från 1 sida onödigt enligt mig att svetaa igen kanske svetsa ign handtagen sen ha öppning innefrå ? Iphone <3
Bild
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

vad jag har hört så kan du ta bort alla säten och det men säkerhetsbälten måste finnas kvar
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

kollat lite..

är det bättre att köpa och renovera riktigt najs och använda som bruksbil? :)

ha en fin 240 eller bmw e320 att glida runt i :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

320 för liten motor ;)
Bild
740Johansson
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 22 februari 2012, 21:05

Inlägg av 740Johansson »

240 är för gammla gubbar :)

Köp 740-940 dom har iallafall riktiga dämpare och klarar av mer än en 240 och ser allmänt bättre ut 8) :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Enda volvorna jag skulle vilja ha är kjells 142a haha nä men en 142a och 240/2 med japansk motor ofc ;)
Bild
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

aja får se hur det blir :)

tror det blir najs med en lite finare vardagsbil som inte är för trimmad i fint skick och sen en trimmad supra ;)


men aja tack för svar!
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Smartare att köpa en 242a isf.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Volvo 240 är godkända för 220hk och 275Nm under förutsättning att man har ventilerade bromsskivor fram och 1031 bakaxel (standard på många modeller, har man det inte original kan man enkelt sätta dit det). Nästan alla 240 är godkända för motorbyte, endast de sista går det inte göra det på p.g.a. tuffare avgaskrav. (Det är inte förbjudet på bilar inreggade 1993 och senare, men det ställs krav som i praktiken är omöjligt att uppfylla så resultatet är detsamma.)
Du kan dock glömma att använda en trimmad motor, du får använda alla orörda motorer med all avgasrening kvar, men man får inte modifiera ett dugg som kan påverka avgasreningen - med andra ord, allt. 1975 är sista årsmodellen som tillåter ändrade motorer, och även om det finns 240 från -75 är dom sällsynta och dyra om skicket är bra just p.g.a. fördelarna det ger. Enklare att ta en nyare kaross och ge f*n i att trimma... åtminstone tills man har reggat in den. :roll:


Säger som någon annan, bättre att köpa en 242 än en 244 om man ändå ska stänga bakdörrarna permanent. 242 har både lättare och starkare kaross, dubbla fördelar om man vill ha prestanda.

Inga problem att ha bur, det krävs dock registreringsbesiktning och svensk bilprovning har vissa krav som inte alltid är helt förenliga med att bygga en riktigt bra bur. I grova drag måste buren vara byggd så den inte skymmer förarens sikt nämnvärt (s.k. toyotastag är i stort sett bara att glömma därför), det ska inte finnas risk att man skadar sig på buren, och den får inte vara ivägen för mycket när man ska in/ut ur bilen. Bilen kommer givetvis även bara vara godkänd för 2 personer, baksätet blir inte användbart även om det finns kvar.

Samma princip gäller övrig inredning - så länge du inte kan skada dig på något eller det skapar andra problem för normal användning av bilen är det inte troligt att det blir några problem.

Intressant projekt. Sätt igång! :!:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Pk: som en rallybil i stort sett fast medlampor och allt det där som hör till. men är det några större krav på inredningen?


Du är inte så rally kunnig va? Rally bilar måste vara reggade och dom måste vara besiktigade och skattade och lagliga på allmän väg = samma regler som för en bil = man ska ha lampor:P
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Det är rejäla restriktioner på hur du får bygga buren för att den ska gå igenom besikningen.
Skriv svar