Volvo 240 är godkända för 220hk och 275Nm under förutsättning att man har ventilerade bromsskivor fram och 1031 bakaxel (standard på många modeller, har man det inte original kan man enkelt sätta dit det). Nästan alla 240 är godkända för motorbyte, endast de sista går det inte göra det på p.g.a. tuffare avgaskrav. (Det är inte förbjudet på bilar inreggade 1993 och senare, men det ställs krav som i praktiken är omöjligt att uppfylla så resultatet är detsamma.)
Du kan dock glömma att använda en trimmad motor, du får använda alla orörda motorer med all avgasrening kvar, men man får inte modifiera ett dugg som kan påverka avgasreningen - med andra ord, allt. 1975 är sista årsmodellen som tillåter ändrade motorer, och även om det finns 240 från -75 är dom sällsynta och dyra om skicket är bra just p.g.a. fördelarna det ger. Enklare att ta en nyare kaross och ge f*n i att trimma... åtminstone tills man har reggat in den.
Säger som någon annan, bättre att köpa en 242 än en 244 om man ändå ska stänga bakdörrarna permanent. 242 har både lättare och starkare kaross, dubbla fördelar om man vill ha prestanda.
Inga problem att ha bur, det krävs dock registreringsbesiktning och svensk bilprovning har vissa krav som inte alltid är helt förenliga med att bygga en riktigt bra bur. I grova drag måste buren vara byggd så den inte skymmer förarens sikt nämnvärt (s.k. toyotastag är i stort sett bara att glömma därför), det ska inte finnas risk att man skadar sig på buren, och den får inte vara ivägen för mycket när man ska in/ut ur bilen. Bilen kommer givetvis även bara vara godkänd för 2 personer, baksätet blir inte användbart även om det finns kvar.
Samma princip gäller övrig inredning - så länge du inte kan skada dig på något eller det skapar andra problem för normal användning av bilen är det inte troligt att det blir några problem.
Intressant projekt. Sätt igång!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.