fixa buckla med tryckluft?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

linus_dtr
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 augusti 2011, 22:03

fixa buckla med tryckluft?

Inlägg av linus_dtr »

tjena jag har en buckla i min tank som är gjord i metall och undrar om det går att trycka ut den med tryckluft? :)
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Det går, men det gäller ju att du har tätt där du sätter i munstycket. Sedan finns ju risken att tanken går åt helvete utan att bucklan försvinner :)
linus_dtr
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 augusti 2011, 22:03

Inlägg av linus_dtr »

riejumikäl skrev:Det går, men det gäller ju att du har tätt där du sätter i munstycket. Sedan finns ju risken att tanken går åt helvete utan att bucklan försvinner :)
så det är rätt riskabelt då eller? ;)
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Klart det finns risker :)
En på byn försökte utan att lyckas men vet du någon som gjort det tidigare så kan det ju vara värt ett försök. Bucklan kan ju ge med sig lätt utan speciellt högt övertryck men det kan samtidigt krävas mycket för att den ska ge sig. Beror på vart den sitter och hur stor den är :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Hej!

jag fixade iårdning en gammal plåttank för något år sedan. jag gjorde såhär:

Bild


grön är en stålbit som jag svetsade fast en kula på att slå tu bucklan med.
rött är en liten gummibit jag satte mot kanten för att ej förstöra tankhålet.


såg till att jag fick det på rätt ställe och knackade lite lätt med en hammare :)
dadde w1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 13 december 2010, 15:26
Ort: Hemma

Inlägg av dadde w1 »

Ett litet tips är att värma upp den lite med typ en värmeblåsare före, då borde den "ploppa" tillbaka lättare!! :D Och om den är målad så spricker inte lacken lika lätt!! :D
Speedfight 3 Projektet!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36890
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 augusti 2011, 15:18

Inlägg av kfredriksson »

[quote="PK"]Hej!

jag fixade iårdning en gammal plåttank för något år sedan. jag gjorde såhär:

[URL=http://forumbilder.se][img]http://forumbilder.se/images/d91201273252Pa1be.jpg[/img][/URL]


grön är en stålbit som jag svetsade fast en kula på att slå tu bucklan med.
rött är en liten gummibit jag satte mot kanten för att ej förstöra tankhålet.


såg till att jag fick det på rätt ställe och knackade lite lätt med en hammare :)[/quote]

bra sätt, men var försiktig så att du inte böjer till uppningen där tanklocket ska sitta :)
linus_dtr
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 augusti 2011, 22:03

Inlägg av linus_dtr »

okej tack för alla bra tips allihopa! :D får försöka fixa bucklan då, lacken bryr jag mig inte om ska ändå lacka om den nu till våren eller nått :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nej luft går inte, eller det går, men det är livsfarligt, kommer kräva ganska högt tryck och det är enormt svårkontrollerat.

Ska du trycka ut en sådan buckla är det vatten som gäller, men risken finns att andra saker deformeras.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
linus_dtr
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 augusti 2011, 22:03

Inlägg av linus_dtr »

bensinskalle skrev:Nej luft går inte, eller det går, men det är livsfarligt, kommer kräva ganska högt tryck och det är enormt svårkontrollerat.

Ska du trycka ut en sådan buckla är det vatten som gäller, men risken finns att andra saker deformeras.
hur gör man det med vatten? ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Skaffa en lämplig hydraulpump, förslagsvis handdriven, fyll tanken helt med vatten och koppla dit pumpen och pumpa ut bucklan. Men somsagt, är strukturen svagare på något annat ställe kommer formen att ändras där istället.

Vätska är ca 1000 ggr tätare än gas, och komprimeras därför inte lika mycket som gas, komprimeras i princip inte alls rättare sagt, och därför fungerar det mycket bättre till att överföra kraft av det här slaget
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
linus_dtr
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 augusti 2011, 22:03

Inlägg av linus_dtr »

bensinskalle skrev:Skaffa en lämplig hydraulpump, förslagsvis handdriven, fyll tanken helt med vatten och koppla dit pumpen och pumpa ut bucklan. Men somsagt, är strukturen svagare på något annat ställe kommer formen att ändras där istället.

Vätska är ca 1000 ggr tätare än gas, och komprimeras därför inte lika mycket som gas, komprimeras i princip inte alls rättare sagt, och därför fungerar det mycket bättre till att överföra kraft av det här slaget
okej de kanske jag gör det med vatten då. tack för hjälpen hörru! ;D
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

annars kan man göra så att man svetsar fast små järnbitar i typ m4 strl i bucklan sedan drar du ut den och den slipar du bort svetsen o järnen ;)

du har du inte risken att deformera annat. och om du ändå skulle lacka om så ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Eller så svetsar du på en pinne i bulan, värmer bulan och drar i pinnen..
Gör så om jag får bucklor i kröken på crossen..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

i med vatten i den, å i med den i frysen 4 timmar. sätt int fullt, bara så de kommer över buklan.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tryckluft är som sagt livsfarligt.

Det är väldigt svårt att ge råd om hur man fixar en buckla utan att få se den. Den metod som är perfekt på en buckla kan vara omöjlig på en annan... För att ta ett exempel så nämnde någon värme för att hjälpa till att få ut den, men eftersom metall expanderar av värme kan en intryckt buckla istället låsas fast ännu värre av det. I såna lägen händer det att det går få bucklan att ploppa ut genom att kyla den kraftigt med kylspray.

Med andra ord: Upp med bilder!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Z-K skrev:i med vatten i den, å i med den i frysen 4 timmar. sätt int fullt, bara så de kommer över buklan.
Skulle kanske funka... Fast inget jag skulle vågat mig på direkt... risken att tanken pajar helt är för stor.. med för mycket vatten osv... Sen vet jag inte om vattnet "sväller" uppåt eller åt sidan(bredden). Om det är det sistnämnda är man rätt så körd... Det skulle ju kunna vara för att metallen är för svag i förhållande till isens kraft vilket gör att skiten spricker istället...

Eller är jag helt blond?!
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du har helt rätt. Is (och alla andra sätt att försöka använda tryck inifrån med luft/vätska) har goda möjligheter att spräcka t.ex. någon svetsfog eller deformera hela tanken - trycket blir många ton över hela tankens insida, det är inget som bara trycker på bucklan där du vill ha trycket...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

fyll med vatten och in i frysen(inte säker att det fungerar men någon kompis sa att det fungera :O
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Fredd_e skrev:fyll med vatten och in i frysen(inte säker att det fungerar men någon kompis sa att det fungera :O
Erik_ skrev:Is (och alla andra sätt att försöka använda tryck inifrån med luft/vätska) har goda möjligheter att spräcka t.ex. någon svetsfog eller deformera hela tanken - trycket blir många ton över hela tankens insida, det är inget som bara trycker på bucklan där du vill ha trycket...
:roll:
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Skriv svar