Dör när jag kopplar ihop elsystemet - Gilera SMT 2004

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
jarken
Farsans gamla zündapp

Dör när jag kopplar ihop elsystemet - Gilera SMT 2004

Inlägg av jarken »

Tja.

Va o köpte en Gilera SMT 2004 igår, säljaren sa att den dog när den vart varm. Och han hade lämnat in den på lagning hos en autiserad MC firma och de kom fram till att det var CDIn tydligen.

Men fick inte igång den igår när vi kom hem igår, så ställde in den i garaget för att fortsätta idag. Den gick bara på choke, sen rengjorde jag förgasaren och så går den klockrent(körde den även i 5-10 minuter utan att den dog)! Men när jag tog bort front kåpan där framlyset sitter så såg jag att alla kontakter var urdragna.

Koppla jag ihop denna med honan dog den(oljelampan blinka till): http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... ra017.jpg/

Samt när jag koppla ihop denna försvann gnistan igen: http://imageshack.us/photo/my-images/35 ... ra018.jpg/

Men med denna inkopplad så dog den inte: http://imageshack.us/photo/my-images/39 ... ra022.jpg/

Samt har en en kontakt som jag inte vet vart den leder, hittade ingen hane till den: http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... ra019.jpg/

Är urkass på att läsa ett elschema rakt upp o ner(hittar ingen tydlig version på internet heller).. så om någon skulle kunna hjälpa vore de kanon! Är helkass på de där med el, finns inge värre.

Att tillägga är att Batteriet är kaputt, samt blinkers är urkopplade.

Vet inte om de är CDIn som är trasig, vet inte om jag vågar koppla i polarens cdi o testa ifall de är fel någonstans i elsystemet o jag bränner hans också... Men den startar o går, dock behöver man ej ha nyckel i för att starta den.

Frågan är alltså om någon har koll på vart alla kontaktar går, samt vart jag kan felsöka... helt ny på detta med crossmoppar förresten...

Tack på förhand tsr! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du dina bilder funkar inte så värst bra.

Ett litet tips:

A N V Ä N D___I N T E___I M A G E S H A C K . ___I M A G E S H A C K___S U G E R___K U K

btw: Alltså el, de kan man bara lösa med en multimeter i ena handen och andra handen i kallingarna. Det är alltså ganska svårt att komma med vettiga tips över internet när man inte får se grejerna ordentligt själv
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

bensinskalle skrev:Du dina bilder funkar inte så värst bra.

Ett litet tips:

A N V Ä N D___I N T E___I M A G E S H A C K . ___I M A G E S H A C K___S U G E R___K U K

btw: Alltså el, de kan man bara lösa med en multimeter i ena handen och andra handen i kallingarna. Det är alltså ganska svårt att komma med vettiga tips över internet när man inte får se grejerna ordentligt själv
Vet att de vart skit, så får bli klick bara länkar istället.

Såklart vet jag att ni inte kan lösa problemet över ett tangentbort åt mig, men jag undrar om någon vet vad kontakterna går till (CDI, tempgivare, förgasaruppvärmning, regulator, etc.) i stora drag. Så skulle det underlätta. Så om någon är guru på Derbis elsystem vore de kanon :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Somsagt, hade jag haft kontakterna i handen hade det inte varit något problem ;) Så jag kan inte komma med något bra tips direkt tyvärr

Har du tur kanske någon känner igen sig, annars är det bara att gröta ner sig i elscheman igen
Live slow - Die whenever
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

bensinskalle skrev:Somsagt, hade jag haft kontakterna i handen hade det inte varit något problem ;) Så jag kan inte komma med något bra tips direkt tyvärr

Har du tur kanske någon känner igen sig, annars är det bara att gröta ner sig i elscheman igen
Får be att de finns någon som känner igen sig.

Har ju några månader på mig tills snön försvinner så ;) Få se om jag fortsätter imorgon em. !
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ett tips är ju att du fyller i vart du bor någonstans, så kanske någon elkunnig moppekompis kan komma över och ta sig en kik
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33899

den verkar bra!
använd den istället
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
bensinskalle2
Elmoped

df

Inlägg av bensinskalle2 »

den var tjuv kopplad o när du kopplar in dom där så behöver du nyckeln till att starta den
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

bensinskalle skrev:Du dina bilder funkar inte så värst bra.

Ett litet tips:

Vad är felet med imageshack då? Sorry för ot men måste fråga
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Älg »

Säkring kanske? Dålig jord? felkopplat? kortslutning någonstans?
Om cdin är trasig går det inte köra va?
Kolla igenom hela elsystemet skulle jag själv ha gjort. ;)
jarken
Farsans gamla zündapp

Re: df

Inlägg av jarken »

bensinskalle2 skrev:den var tjuv kopplad o när du kopplar in dom där så behöver du nyckeln till att starta den
Har testat att ha nyckeln både på tändning och tändning med lampor på... Men de vart ingen skillnad när jag satt i kontakterna.

Hur tjuvkopplar man Derbi systemet? Vart kan denna tjuvkoppling sitta? :)
Kolla igenom hela elsystemet skulle jag själv ha gjort.
Ska kolla säkringen idag! Någon som vet vart jorden sitter?

Joo allt är felkopplat ser de ut som, är lite bondkopplingar här o där... kanske därför den va billig :D

Jag undrar också om de går att köra utan CDI, kanske är den som skickar felsignaler när jag stoppar i den o allt dör?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

[/quote]Ska kolla säkringen idag! Någon som vet vart jorden sitter?

Joo allt är felkopplat ser de ut som, är lite bondkopplingar här o där... kanske därför den va billig :D

Jag undrar också om de går att köra utan CDI, kanske är den som skickar felsignaler när jag stoppar i den o allt dör?[/quote]

Det är väl cdin som bestämmer när den ska tända osv? om du inte har cdi så kommer den inte tända^^
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

Vila i frid!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

kjelle skrev:Vila i frid!
Haha tack kjelle, värmer ;)
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Älg »

Kolla igenom hela elsystemet skulle jag själv ha gjort.
Ska kolla säkringen idag! Någon som vet vart jorden sitter?

Jag undrar också om de går att köra utan CDI, kanske är den som skickar felsignaler när jag stoppar i den o allt dör?[/quote]
Prova med en annan cdi. Kolla igenom hela elsystemet efter fel, för det är antagligen ngt fel någonstans.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Älg skrev: Prova med en annan cdi. Kolla igenom hela elsystemet efter fel, för det är antagligen ngt fel någonstans.
Ska söka igenom elsystemet innan jag provar en annan CDI, rädd att bränna han jag lånar den av.. återkommer ikväll!
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

jarken skrev:
Älg skrev: Prova med en annan cdi. Kolla igenom hela elsystemet efter fel, för det är antagligen ngt fel någonstans.
Ska söka igenom elsystemet innan jag provar en annan CDI, rädd att bränna han jag lånar den av.. återkommer ikväll!
Varför ska du laga han när du inte kan köra?^^^^^^^^
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

ZX skrev:
jarken skrev:
Varför ska du laga han när du inte kan köra?^^^^^^^^
Ska jag laga det när jag kan köra? Bättre att laga det nu när jag inte kan köra :roll:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

du kan juh titta vart alla kablar går

jag vet att den stora flata ska gå till Nyckeln
en av dem till displayen och en till handtaget till vänster

se vilken den dör av
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

willemedDERBIN skrev:du kan juh titta vart alla kablar går

jag vet att den stora flata ska gå till Nyckeln
en av dem till displayen och en till handtaget till vänster

se vilken den dör av
den dör av alla utom den man som går till Tuta/helljus/blinkers dvs. vänster reglaget på styret.

Just nu står moppen utan cylinder o bakdäck i väntan på nya lager. :)
Helikopter
Elmoped

Inlägg av Helikopter »

lättaste sättet är att ha ett elschema i ena handen och ett mätinstrument i andra sen är det bara mäta och koppla

men se till att du inte pajar saker och att du alltid har jord

har gjort det på min moppe är ett rent hälvete
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Helikopter skrev:lättaste sättet är att ha ett elschema i ena handen och ett mätinstrument i andra sen är det bara mäta och koppla

men se till att du inte pajar saker och att du alltid har jord

har gjort det på min moppe är ett rent hälvete
va tror du jag fick göra det första jag köpte min första moppe då ?

oftast vissade sig vara ännu enklare än va man trodde !

3 månader ....

jo ett elshema är underbart men .... han dör så fort du sätter i något av dem ?
låter som det är längre bak ...

kolla runt voltregulatorn ovs !

en hint kanske !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Hur har de gått för dig? :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Tja igen.

Idiot som har hållt på o pillat med elsystemet... jag o farsan har mätt i x antal timmar o kollat alla sladdar, o kollat på elschemat. De är en kabel som inte skall ha ström som har när motorn är avstängd och tändningen med, sen en annan som skall ha ström när motorn är på fast den inte får ström. Har kollat på dessa kablar genom hela systemet och de är hela och ger signal när man testar med mätaren. En gul som skall ha ström i kontakten till regulatorn får ej ström, så beställde svänghjulsavdragare o lite annat krafs igår som jag skall hämta ut imorgon, sen kolla så tändplattan o alla spolar är okej! Troligtvis är en av spolarna lr någon kabel där nere trasig så den ej ger ström. Kan ej exakt säga vilka kablar som de handlar om utan de är farsan som fixar me de där då jag är totalt värdelös, jag byter styre, byter packningar till cylindern o dyl. Sånt som jag kan :D

Kan tillägga att felen som är att framlampan får ej ström, likadant varvräknaren fungerar inte(vet ej hur de är med hastighetsmätaren o all belysning i instrumentpanelen, men olje och bensinlampan fungerar iaf). Baklyset fungerar, blinkers vet jag ej då de är urkopplade (kablarna till dem ser också ut som ett råttbo). Annars startar mopeden på första, fast topplockspackningen är trasig så den vitröker och får ej upp trycket i så inge vatten kommer till cylindern.

Kan tillägga att med den röda kabeln på cdi som säger "STOP" är urdragen. Med den i får den ej gnista, utan den får en gnista när man kickar den är den död.

Edit: Hade mopeden på tomgång i garaget medans vi mätte elen, ca 3-4min. Sen när jag stängde av den o plocka av kåpan till svänghjulet så brände jag mig nästan på det, skall de vara så? Misstänker att de är kortis där bakom som sagt.

MvH

bjur' på stavfel etc! :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

-update-

idioten som hade den tidigare har dragit AV oljepluggen. Skulle byta olja på den igår och skruva 1.5varv o så fick jag skruv-huvudet och en liten gängbit i handen, resten satt kvar i blocket. Satt inte ens åt. Fyfan för sådana människor :evil: Han har inte sagt någonting heller. Så motorn ligger på bänken redo att opereras... idioter de finns :evil:
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

jarken skrev:-update-

idioten som hade den tidigare har dragit AV oljepluggen. Skulle byta olja på den igår och skruva 1.5varv o så fick jag skruv-huvudet och en liten gängbit i handen, resten satt kvar i blocket. Satt inte ens åt. Fyfan för sådana människor :evil: Han har inte sagt någonting heller. Så motorn ligger på bänken redo att opereras... idioter de finns :evil:
Haha vadå update? Är ju ingen projekt tråd, dubbelpost där med 8) Har du sånt här att berätta så gör en projekt tråd för fordonet som det gäller om... För ditt senaste inlägg stämmer ju knappast överrens med titeln på den här tråden, eller vad tycker du? ;)

Ang. din motor så vet jag inte hur du ska göra... Om du borrar skiten så lär det ju komma en massa flisor i blocket och det är ju inte så trevligt...
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Bergsten skrev:
jarken skrev:-update-

Haha vadå update? Är ju ingen projekt tråd, dubbelpost där med 8) Har du sånt här att berätta så gör en projekt tråd för fordonet som det gäller om... För ditt senaste inlägg stämmer ju knappast överrens med titeln på den här tråden, eller vad tycker du? ;)

Ang. din motor så vet jag inte hur du ska göra... Om du borrar skiten så lär det ju komma en massa flisor i blocket och det är ju inte så trevligt...
Aa är asmkt projekt. xd Eftersom problemet ej är löst så får jag väl updatera och berätta för andra om de är löst lr inte, och de är väl inte. :) Tycker för övrigt denna tråd är mer informativ än de flesta här på tsr.

Motorn ska klyvas och den skall borras ur och om gängorna är käpprett åt helvete så borras de upp till en grövre gänga. :)
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

Att du inte behöver någon nyckel kan vara pga att en vit kabel i CDI`N är utdragen? eller inte?, för så är det iallafall på min, drar jag ut den vita kabeln på CDI`N så kan jag starta den utan nyckel= att varvstoppen försvinner också:
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

ET.sm skrev:Att du inte behöver någon nyckel kan vara pga att en vit kabel i CDI`N är utdragen? eller inte?, för så är det iallafall på min, drar jag ut den vita kabeln på CDI`N så kan jag starta den utan nyckel= att varvstoppen försvinner också:
jag får dra ut en röd kabel, den som sitter längst ut. Står stop på den har jag för mig...
Skriv svar