Baotian - kickproblem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Baotian - kickproblem

Inlägg av Gröngöling »

Tjena, ni som känner mig någorlunda vet antagligen vid det här laget att jag kör en baotian som jag inte är helnöjd med precis...

Jaja, till problemet. Det är så att i somras, när jag skulle köra från en närliggande skola till min egen, så hade jag kört med urladdat batteri ett tag... Använt kicken och det hade funkat galant fram tills den dagen. På morgonen var den lite kinkig men det gick efter 4-5 kickar.
Sedan när jag skulle köra från min skola till den andra så var den jävligt svår. Tog ungefär 8-9 kickar... Aja, fick igång den och tänkte inte mer på det. Parkerade den och gick in för att kolla fotbollsmatch på den andra skolans idrottsplats med några polare.
När matchen var slut, eller snarare lite innan (pallade inte sitta hela :P), så gick jag ut till moppen och började kicka. Efter 20 kickar gick den fortfarande inte! Blev topp tunnor rasande och drog i som SATAN på kicken, så den liksom knaka till och fastnade helt rak, gick inte att rubba.

Rullade hem den till farmor och farfar som bor ganska nära, kom tillbaks 2 dar senare med nytt batteri som jag monterade och sedan startade jag den på elstarten. Det liksom klirrade till när den gick igång och sedan satt kicken normalt igen.

Enda problemet nu är att den liksom inte riktigt tar emot ibland, och ibland är den stenhård tills man har fått ner den 2cm och där blir den jättelös igen... Är ganska säker på att det är nåt drev eller något som har tagit stryk och inte vill "haka i", alltså startar den inte!

Är det något vanligt problem, vet någon vad felet är? Vill laga skiten så snabbt som möjligt så jag kan få den såld! :D
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög

Inlägg av adamdd »

Hm, om problemet är kicken skulle jag nog föreslå att bara öppna upp
variatorkåpan och kolla vad som ser fel ut, det är enkelt. Kickdrevet sitter på variatorkåpan så lossa den somsagt så ser du nog felet garanterar, om du ändå inte kommer på felet så ta en bild och låt oss kolla på den så löser
det sig nog :)
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Kickmekanismen i Baotianmotorerna är lite dumt konstruerad vilket leder till att den är ganska ömtålig, därför bör kicken användas så lite och så försiktigt som möjligt.

Det som stoppar kicken från att åka tillbaka "för långt" efter att man kickat är att man helt enkelt har svetsat igen mellan två kugg i drevet. Denna svetsning skadar kuggen i det andra drevet, särskilt om kicken släpps upp snabbt (med andra ord, ha kvar foten på kicken istället för att bara släppa den så den åker upp med en smäll).

Mest troligt det andra drevet som tagit stryk, eventuellt är det lämpligt att även byta kickaxeln (om svetsningen mellan tänderna blivit nersliten kommer samma sak hända igen ganska snabbt annars). I värsta fall har variatorkåpan spruckit där kickdelarna sitter, i så fall är det bättre att sälja moppen utan att laga nått.

Glöm inte fetta in grejerna när du sätter ihop allt, kicken funkar mycket bättre (och längre) när grejerna rör sig lätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y6rlS7UI ... r_embedded[/youtube]
Peugeout och Baotian har likadant uppbyggda kickanordningar :)
Läs mer i länken nedan
http://www.twostrokerider.se/hassse666- ... ordningen/
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Jag har varit där inne och kollat en gång men märkte ingen som såg direkt trasigt ut. Får dra ut i skjulet och kolla en gång till. :lol:
Skriv svar