Guide: Snygga till Kopplingskåpa

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Guide: Snygga till Kopplingskåpa

Inlägg av xytoo »

Min första guide så inte den bästa men men man lär sig efter ett tag :)

Före:
Bild

Efter: Obs inte klar bara slipat med 600 papper då vi inte hade allt hemma
Bild
Bild

Material:

Autosol.
Sandpapper 150 och upp jag kommer använda 1800 som sista.
Papper.
Trasa.
Klarlack.

Bild
Obs: inte allt med på bilden

Börja med att lägga kåpan framför dig och tvätta av den med papper
Bild

Ser redan lite bättre ut.
Bild

Sen slipa med grovt papper och jobba dig upp och sluta med det fin kornigaste pappret ( i mitt fall 1800 ).
Bild

Slipat:
Bild

Sen tar du autosol på en trasa och gnuggar in i cirklar så ska du snart se att du börjar få glans på den.


Bild
torka bort autosolen ordentligt !!

Sist tar du och lägger på ett lager klar lack för att poleringen ska hålla längre.
Obs: du behöver inte klarlack men det håller längre så du slipper putsa så ofta.

Som sagt min första guide så ge syn punkter m.m :)
Senast redigerad av xytoo den 3 februari 2012, 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Att klarlacka en polerad yta.. njaa de är inte så fint, visst de håller längre men det blir 1000gånger finare om det är 100%polerat utan klarlack.

om man ska vara fin får man lida pin eller vafan man brukar säga, hellre undethålla kåpan osv.. för att hålla den glansig än att klarlacka den

Annars bra guide
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

difaren skrev:Att klarlacka en polerad yta.. njaa de är inte så fint, visst de håller längre men det blir 1000gånger finare om det är 100%polerat utan klarlack.

om man ska vara fin får man lida pin eller vafan man brukar säga, hellre undethålla kåpan osv.. för att hålla den glansig än att klarlacka den

Annars bra guide

jo jag vet att det riktigt fina glansiga försvinner men sen om man har en bruks moppe man inte orkar putsa upp hela tiden så kan jag nog leva med att den är lite mer matt än att putsa hela tiden :)

tack :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

något säjer mig att du fick det från mig 8) btw man behöver inte alls ta bort den från moppen eller andvända klarlack :wink:

sen ett tipps till alla som gör dethär andvänd en MJUK stålborste till borrmaskin och 240 papper :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

saile96 skrev:något säjer mig att du fick det från mig 8) btw man behöver inte alls ta bort den från moppen eller andvända klarlack :wink:

sen ett tipps till alla som gör dethär andvänd en MJUK stålborste till borrmaskin och 240 papper :wink:
vadå av dig ? :O, nej men min kick fjäder va sönder därför tog jag av min och när den ändå va av så passa jag på att putsa den då det är lättare, och jag använder klar lack för att den ska hålla glansen längre så jag slipper putsa så ofta :)
Skriv svar