Hejsan jag undrade om man byter motor i en a-traktor behöver man besiktiga om då?:) man behöver ju de på en bil men blev osäker på traktor?:)
(hoppas det inte är felpost)
Tack för svar:)
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet
okej är du helt 100% säker för jag funderar på en traktor och den är besiktigad med bensin men den motorn rasade så nu ligger det en diesel i men den är inte besiktigad med dieselmotorn :/
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet
om du inte byter till en annan motor med 10% mer hästkrafter eller vridmoment så behöver du inte regbessa den
men så fort hästkraften ökar eller vridmomentet då ska det reggas om
men ......du får trimma en orginal motorn till X antal HK om man så vill ...
men jag skulle byta till en lågvarvsnurra i min Atralla så skulle jag tat reda på vad är lagligt att hissa ner i min zuki för det finns sånna kvar med !
men svaret står längst upp
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Alltså du kan ju sätta i villken motor som hälst men de kommer ju inte vara lagligt.
Du besiktar ju inte trallan så polisen måste ju kolla på motorn och i papprerna för att se att de är fel
edit: bensin till diesel (om de var så du menade?:P
moppepojk skrev:Alltså du kan ju sätta i villken motor som hälst men de kommer ju inte vara lagligt.
Du besiktar ju inte trallan så polisen måste ju kolla på motorn och i papprerna för att se att de är fel
haha ja men jag vill inte att de ska va nåt olagligt inom den biten
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet
edit: bensin till diesel (om de var så du menade?:P
moppepojk skrev:Alltså du kan ju sätta i villken motor som hälst men de kommer ju inte vara lagligt.
Du besiktar ju inte trallan så polisen måste ju kolla på motorn och i papprerna för att se att de är fel
haha ja men jag vill inte att de ska va nåt olagligt inom den biten
Okej de var så ;=D
En kompis satte i en trimmad v6 i sin duett och polisen skratta bara när dom såg den oh lät den vara
Traktorn är laglig med samma eller identiska prylar som det den hade när den registrerades. Inget annat.
Efteraom A-traktorer har ganska omständiga krav på begränsningar och spärrar för att hålla hastigheten under 30 bör det vara självklart att byte till annan motortyp eller annat som helt ändrar förutsättningarna kräver registreringsbesiktning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tror inte att det finns nån motor som heter B23F, däremot finns B230F.
B20 fanns i 240, man bara 1975-76, därefter tog först B21 över, senare följt av B17, B19, B23 och B230 efterhand som den motorfamiljen utökades och vidareutvecklades.
B230F bör ha varit den vanligaste motorn de sista åren, sisådär 1988-1993.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Tror inte att det finns nån motor som heter B23F, däremot finns B230F.
B20 fanns i 240, man bara 1975-76, därefter tog först B21 över, senare följt av B17, B19, B23 och B230 efterhand som den motorfamiljen utökades och vidareutvecklades.
B230F bör ha varit den vanligaste motorn de sista åren, sisådär 1988-1993.
jo jag vet att de inte finns nå som heter b23f men man brukar endå skriva det ist för b230f de är samma sak
men de är besiktigad med b230f men jag undrade eftersom den inte är bil så ville jag slänga i en d24:P men om man nu inte kan göra de lagligt? vad tror ni böterna blir om farbror blå kommer?:)
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet
blackout1994 skrev:men de är besiktigad med b230f men jag undrade eftersom den inte är bil så ville jag slänga i en d24:P men om man nu inte kan göra de lagligt? vad tror ni böterna blir om farbror blå kommer?:)
tror de inte blir nå vidare till böter bara ombessiktning
blackout1994 skrev:men de är besiktigad med b230f men jag undrade eftersom den inte är bil så ville jag slänga i en d24:P men om man nu inte kan göra de lagligt? vad tror ni böterna blir om farbror blå kommer?:)
tror de inte blir nå vidare till böter bara ombessiktning
+1
fast ... om den går snabbare än 30 så blire lämp ovs ...
så hisssa ner en diesel snurra
rega
kör
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
polisen e skit petiga med drivmedel och sånt så fort dom får reda på att det en en diesel istället för bensin jagar dom en som en råtta och ger en ombess så det e bättre att köpa en som e reggad mä diesel om du vill ha en diesel
jepp om du byter från bensin-diesel så måste den regbess.
haft polare som åkt dit för detta, han fick bara ombess på traktorn då den inte gick fortare än 30km/h (smart spärr)
sen kan jag säga att en d24 kan hålla länge om man kör LUNGT med dem... annars en rätt så kass motor som från börja satt i mindre lastbilar typ lt31 men sedan sattes ner i volvobilar då de rasade ofta i lastbilarna.
kan dock varmt rekomendera diesel motorn som sitter i gammla king cabs (sd24 eller sd25 tror jag den heter) riktigt slitstark, även vid hård körning.
eller en golf diesel sd 1,6 , då åker du billigt ^^
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
yamaha2pwn skrev:jepp om du byter från bensin-diesel så måste den regbess.
haft polare som åkt dit för detta, han fick bara ombess på traktorn då den inte gick fortare än 30km/h (smart spärr)
sen kan jag säga att en d24 kan hålla länge om man kör LUNGT med dem... annars en rätt så kass motor som från börja satt i mindre lastbilar typ lt31 men sedan sattes ner i volvobilar då de rasade ofta i lastbilarna.
kan dock varmt rekomendera diesel motorn som sitter i gammla king cabs (sd24 eller sd25 tror jag den heter) riktigt slitstark, även vid hård körning.
eller en golf diesel sd 1,6 , då åker du billigt ^^
golf 1.9 TD i en a tralla hade suttit fint
synd att zukis inte är lagliga så
en TD och annan pump ... 250 häst
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
En ombess kostar 3600 kr och det e nt det roligaste att göra jag har reggbessat en 240 i våras och det e skit petigt att hytten e rätt storlek och dubbla växellåder e heller nt det roligaste att få upp på en sån för dom måste va skit korta och man måste skära upp halva kardantuneln för att dom ska få plats på längden och brädden och dom e petiga att flaket ligger rätt och att det e rätt storlek
yamaha2pwn skrev:^^ är de framaxel belastningen man faller på eller varför är den inte laglig så? som a traktor gäller ju inte bil bestämmelserna längre.
men som bil så tror jag folk har lykats med en 1,9td som de plockat bort turbon på, samt 1,6 sd skulle gå med
framaxel trycket ja ...
men det är inte lagligt med en t 1.9 liter
annars hade den vart perfa
har en kompis som ska sätta ner en 1.6 TD i sin jeep nu i sommar
fräs är det i den
och ja ...dem är petiga ...
och mycket kan man göra så enkelt !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^