Lista med strypningar scootrar

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Lista med strypningar scootrar

Inlägg av Jonas »

Lista med strypningar på scootrar

Målet med denna guide är att vi ska ha varje modell och nya modellers strypnignar listade. Hjälp oss gärna med dom vi inte hittat genom skiva kommentar där nere med :Märke,Modell,Årsmodell,Kylning sedan dess pluggar.

Info: Strypningar är flera olika effektsänkande metoder företagarna har gjort. För att din scooter motor inte ska leverera mera effekt än det som har lovats av EU lagen. Då en 49 cc motor kan leverera bra mera än vad som lovats har man satt flertal olika strypningar för hindra detta. Detta är ett bra sätt att öka styrka och fart till din Scooter om du vill trimma lite eller inte vill lägga ut pengar.

Det finns ett flertal olika strypningar som förekomme, Här kan du läsa hur du stryper av dom och vad dom gör.

STRYPNINGARNA

Avgasrörstrypning: Om ditt avgasrör är strypt brukar det oftast förekomma att en cylinderformad plugg sitter svetsad med några svetslopper vid rörets mynning. (delen som sitter mot cylinderns utblås). Och vissa piaggio gilera motorer, Brukar det sitta en svetsat plugg i delningen av röret. Du ser att den är delad i 2 delar där sitter det en plugg.Det kan även hända att rören brukar vara smalare i diamtern detta gör att avgasröret inte kan få ut samma effekt. Enklast att göra då är att köpa dig ett effektrör. Numera levereras dom flesta effektrören med plugg.

Hur stryper jag av: Enklast är att borra/slipa bort svetslopporna som håller i pluggen. Det kan du göra med en borr fast lättast med en dremel. När du har tagit bort svetslopporna ta en ordentlig tång och bänd upp den. Ett annant trick är att ta en precis eller lite större borr än hålet i pluggen. Och borra så den slits up. Sitter den i delningen av röret får du såga upp röret och sedan ta bort pluggen med någon lämplig maskin. Och sedan svetsa ihop det igen.

Blindrör: Blindrör kan även ibland kallas blindtarm. Blindrör är ett rör som grenar ut från avgasröret. Detta gör att avgaser flyger ut i det ihåliga röret istället för att avgaserna ska pressas ut med effekt ur ur urblåset av avgasröret.

Hur styper jag av: Enklast är att du tar en vinkelslip/Såg eller likanande och kapar den så dära dun kan avasröret. När du väl gjort det får du svetsa igen lilla stumpen så det inte är något hål eller rum.
Du kan även försöka slå in eller kämma blindtarmen men inget vi rekomenderar då det kan spricka och för få någon effekt av blindtarmen lär det göras ordentligt.

CDI Box: CDI boxen är en elektronisk liten box som är kopplad till ditt elschema och tändning.
Denna lilla uppfinning håller i varvtalet, Om du har en strypt CDI-box håller den i varvtalet så din scooter inte ska överstiga dom lagliga 45km/h.
Och att fixa strypningen i CDI boxen är ett måste om du ska trimma annars skadar du din scooter och kommer inte komma någon vart med trimningen.

Hur stryper jag av: Vissa modeller går det att knipsa en sladd som är strypningen sedan isolera annars får man köpa en ostrypt som brukar kosta 500-1000:-

Variatorringen/brickan: Variatorn har även den nästan alltid en strypning. Variatorn håller även den i varvningen men på ett mekaniskt sätt. Oftast så sitter det en ring bakom variatorremmen precis framför variatorn på vevaxeln. Dock har Peugeot och Honda en annarlundare variatorstrypning.Den variatorn har en onödig bricka som sitter i variatorn. Bra sak med denna strypning är den kan placeras tillbaka.

Hur stryper jag av: Öppna variatorkåpan och ta fram en mutterdragare att ta av muttern, lyft bort remmen ta bort ringen. För en Peugoet och Honda scooter får du öppna variatorn med 3 insex skruvar och ta bort en speciell bricka.
Har du en Peugeot eller Honda följ denna guide:

Luftburken: Luftburken har även den ibland en strypning, I ingången till luftburken kan det sitta en skorsten som gör ingången mindre och gör det kommer in mindre luft.Skorstenen kan du spara och placera tillbaka.

Hur stryper jag av: Den är det bara att rycka bort. Peugeot har en skorsten som sitter längst ut på luftburkens fortsättning. Du kan få gå upp i 3-5 strl i munstycke eller bestycka om förgasren.

Insuget: Vissa scooters har även en insugsplugg, Eller att scootern har en mindre insug än vad den bör ha. Detta gör att mindre bensin gas som bildas av förgasren inte kommer till cylindern.
Hur stryper jag av: Antingen så får du ta och borra eller slipa bort pluggen med ett verktyg/maskin.
Eller köpa dig ett större insug.

Förgasarplugg/Mässingbricka: Vissa scooters oftast Gilera/Piaggio motorer har en å kallad mässingbricka. Mässingbrickan sitter i förgasarens del mot luftburken. En platt rund mässing bricka med massa hål i. Denna förhindrar att luft och bensingas kommer till luftburken och tillbaka in i insuget.

Hur stryper jag av: Plocka av luftburken pilla ut den, Efter detta måste du öka i 6-10 strl i munstycke och bestycka om förgasaren.

Kina scooters: Har du en Asiatisk Scooter följ denna guide där det står hur du tar bort dom.
KINA STRYPNING GUIDE: www.twostrokerider.se/artiklar/114

Aprilia

Sr50:
Variatorring
Välsvetsad plugg i kröken.
Skorsten plugg i luftburken
Blindrör

Sr50 Ditech:
Variatorring
Insprutning

Sr50 R:
Variatorring
Välsvetsad plugg i kröken.
Mässing bricka
Skorsten i luftburken
Blindtarm

Area 51 :
Variatorring
Skorsten i luftburken
Välsvetsad plugg i kröken.

Sonic :
Variatorring
Skorsten i luftburken
Plugg i mynningen av avgasröret.

Rally:
Variatorring
Plugg i mynningen av avgasröret.
Skorsten i luftburken

Habana:
Blindtarm
Välsvetsad plugg i kröken.
Variatorring
Skorsten i luftburken

Baotian

Bt49gt:
Mässingskruv
Variatorring
CDI Boxen (klipp den blåa ögglan och isolera)
luftplugg

Classic:
Mässingskruv
Variatorring
Luftplugg
Cdi boxen (klipp blåa ögglan och isolera)

Sprint:
Variatorstrypning nr 2 elektronisk (dra isär rosa kabeln under sadeln och isolera)
Luftplugg

Retro:
mässingskruv
luftplugg
variatoring

Ghost:
-
Rocky:
-

Benelli
491:

Beta

Ark:
Blindrör
Plugg i mynningen av avgasrör (30-mopeder)
Skorsten i luftburken
Variatorring

"Daelim"

S-Five:
Plugg i mynningen av avgasröret.
Blindrör
CDI strypning
Variatorring

CPI

Oliver City :
Variatorring
För smalt Avgasrör(byt till effektrör)

Popcorn:
Variatorring
För smalt Avgasrör (byt till effektrör)

Hussar:
Variatorring
För smalt Avgasrör (byt till effektrör)

Aragon:
Variatorring
För smalt Avgasrör (byt till effektrör)

Derbi

Gp-1:
Skorsten i luftburken
Förgasar plugg
Avgasplugg
Variatorring

Predator:
Variatorring
Blindrör
Välsvetsad plugg kröken

GP (Gp-1 äldre):
Variatorring
Välsvetsad plugg i kröken.
Blindrör

Atlantis:
Variatorring
Välsvetsad plugg i kröken.

Gilera

Runner :
Välsvetsad plugg i kröken.
Variatorring
Mässingbricka
Plugg i luftburken.
Blindrör

Stalker :
Välsvetsad plugg i kröken
Variatorring
Plugg i luftburken
Blindrör.

G-Sport

Cityhopper:
-

Honda

X8R-X:
Variator Bricka (peugoet modell)
Plugg i mynningen.
Cdi-strypning

X8R-S:
Variator Bricka (peugoet modell)
Plugg i mynningen
Cdi-Strypning

Zoomer :
CDI (bytes till trimversion)
Variator (bytes till trimversion)
Avgasrör (bytes till trimversion)

"Hyosung"

Sense:
Cdi-box (lilla blåa öglan ska klippas och isoleras)
Variator ring

SF50/Prima:
Cdi-box (lilla blåa öglan ska klippas och isoleras)
Variator ring

Rally :
Mässingbricka
Variatorring
Cdi-box (lilla blåa öglan ska klippas och isoleras)

Italjet

Dragster:
-

Formula:
-

Keeway

Focus:
-

Matrix:
-

Hurricane:
-
RY8:
-
Flash:
-

Kymco

Fever ZX
Variatorhylsan (Köp trimhylsa eller svarva den kortare)
Plugg i mynningen
CDI-Box

Super 9:
Blindrör
Cdi-box (kapa gröna sladden som löper från CDI´n, och jorda andra ändan som går mot CDI)

Super 8:
-
Cobra Racer:
-
People S:
-

Vitality:
-

Agility:
-

Peugoet

Speedfight:
Variatorbricka
Blindrör
Plugg i mynningen (30-mopeder)
Skorsten i luftburken

Vivacity:
Variatorbricka
Blindrör
Plugg i mynningen (30-mopeder)
Skorsten i luftburken

Trekker:
Variatorbricka
Blindtarm.
Plugg i mynningen (30-mopeder)
Skorsten i luftburken

Jetforce:
-

Metal-X :
Variatorbricka
Blindrör
Skorsten i luftburken

Squad:
Variatorbricka
Plugg i mynningen
Skorsten i luftburken

Ludix:
Variatorbricka
Blindrör
Skorsten i luftburken

Blaster:
Variatorbricka
Blindrör
Skorsten i luftburken

Buxy:
Variatorbricka
Välsvetsad plugg i kröken
Skorten i luftburken.

Speedake:
Välsvetsad plugg i kröken
variatorbricka
Skorsten i luftburken.

Zenith:
Variatorbricka
Välsvetsad plugg i kröken
Skorsten i luftburken

PGO

Big Max:
Variatorring
Långt blindrör

Hot 50:
Variatorring
Långt Blindrör

Naked:
Variatorring
Långt Blindrör


T-rex:
Variatorring
Plugg i mynningen
Långt Blindrör
Luftburks plugg
CDI boxen (måste byta till trimmodell)

Cpera:
Variatorring
Långt Blindrör

Comet:
Variator ring
Långt blindrör

G-Max:
Variatorring
Långt blindrör


Bubu/Ligero:
-

Dr Big:
Variatorring
Långt blindrör

Piaggio

Typhoon:
Välsvetsad plugg i kröken
Variatorring
Mässingbricka
Blindrör

NRG Insprutning:
Insprutningen
Variatorring
Blindtarm

Nrg Förgasarmodell:
Mässingbricka
Blindtarm
Variatorring

Fly:
-

Zip:
-

LB-50:
-

"Suzuki"

Katana:
-

AG 50:
-

Uf 50:
-

AY 50:
-

Sym

Jet:
Variatorring
Cdi-Box
Insugsplugg

Read Devil:
-

Shark:
-

EuroX:
-

TGB

Jetfighter:
Variatorring
Blindrör
Välsvetsad plugg i kröken

Akros:
Variatorring
Välsvetsadplugg i kröken

Cobra:
-
Hawk:
-
101r:
-
303:
-

TWS

Super Sport:
-
Super Racing:
-
Eagle:
-
Preo:
-
Panda:
-

Yamaha

Aerox:
Variatorring
luftplugg

Aerox R:
Variatorring
luftplugg
Blindrör
Insugsgummit 12 mm (opluggat)
Plugg i mynningen (30-mopeder)

Aerox Replica:
Variatorring
Luftplugg

Slider:
Variatorring
Luftplugg
Blindtarm

Neos:
Plugg i mynningen
Blindtarm
Luftplugg
Variatorring

Jog:
Variatorring
Luftplugg

Jog-R:
Variatorring
Luftplugg

Nouvo:
-
Why:
-
Giggle:
-

Yamati

Rx50:
-
Fashion Rx 9:
-
Jazz 50:
-
ZIP R31 50:
-
VIA 50:
-
Desire:
-
Strada:
-
Purga:
-

Qingqi

QT50 : vanliga modellen
CDI Boxen (klipp den blå ögglan och isolera)
Variatorringen
Mässingskruven
Luftpluggen

Scooter TMS Z2
-

Kan du fler strypningar så va inte blyg, säg dom till oss så lägger vi in dom

/Alexander
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen
Inlägg: 1127
Blev medlem: 9 augusti 2007, 01:03
Ort: pargas (finland)

Inlägg av Gl3nn »

Zip:
- Base innan 1999
*Variator ring
*Variator Bricka
*Blindtarm
Senast redigerad av Gl3nn den 14 januari 2009, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

riktigt bra guide jonas! men du har glömmt ngra strypningar på mopederna. tex kymko zx har blinrör osv


tms z2 classic:
cdiöggla. klipp och isolera
Användarens profilbild
XZeroxz
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 november 2008, 22:28
Ort: Borgholm

Inlägg av XZeroxz »

Paggo Nrg fögasarmodell har också katalysator
Kire
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 21 januari 2009, 18:34
Ort: Sverige

Inlägg av Kire »

Bra guide!
Åke
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 mars 2009, 13:44
Ort: Umeå

Nyare Aprillia Mojito/Habana Custom

Inlägg av Åke »

Vill bara påpeka att strypningarna på nyare Aprillia Mojito/Hababa Custom med katalysator skiljer sig från äldre modeller. (Min är en 2007)

Blindrör, (blockeras) och variatorbricka (tas bort) stämmer.
Avgasåtercirkulering- slang + ventil på motorn. (slangen blockeras)

Avgassystemet (katalysator) skiljer sig däremot. Det finns ingen strypning i flänsskarven mellan främre rör och dämparen som på tidigare modeller. Finns alltså ingen anledning att öppna upp där.

Strypningen sitter i stället i att avgasflödet går rakt och fint igenom dämparen ända till bakgaveln (röret är uppemot 30 mm diam på sina ställen) för att sen pressas frammåt genom katalysatorn och sen bakåt genom ett ynkligt knappt lillfingertjockt rör.

Jag tog svågern till hjälp som använde rondellkap och svordommar för att kunna se vad som var innuti.Vi försökte först borra ut punktsvetsar som höll katalysatordelen på plats. Misslyckades.

Kompromissen blev att kapa av det smala utloppsröret straxs innanför bakgaveln. Då "kortsluts" katalysatorn och avgaserna kan strömma rakt igenom utan att passera kat-paketet. Både blindröret och avgasåtercirk. blockerades genom att kapa rören/svetsa igen hålen och sen sätta tillbaks rören för att det skulle se original ut.

Provkörning visade att det gav ett rejält märkbart effekttillskott. Men också att utväxlingen var fel. Bra ax upp till 50 km- sen stopp. Variatorbrickan plockades bort.

Toppfarten ökade till ca 70-75.

Aprillia Mojito Custom är rätt tung så resultatet är hyggligt. När det förrut gick knappt 20 uppför så kan man hålla 40-50. Ok i stan där jag kör mest.

Det jag är mindre nöjd med är att avgasmodifieringen (inte oväntat) ledde till en hög ljudninå- ett gällt fult "BEEEP"ljud som är rätt störande.

Sett i backspegel så skulle jag inte rekomendera andra den här ljuddämparmodifieringen. Det kräver en välutrustad verkstad + tig-svets då vissa delar är rostfria.

Enklare hade ju varit att byta dämpare. Det försökte jag också men den Leo Vince touringdämpare jag beställde passade inte trots (kat) i beskrivningen :( Och gick inte att returnera då jag köpte den över nätet (NL).

Hoppas att detta kan vara till nytta.

Åke
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

bra guide
eeh...hej :D
emilgavgani
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mars 2009, 18:37

?!

Inlägg av emilgavgani »

SACHS DÅ? :o :D :D
Magnet
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 juli 2009, 09:46

Re: ?!

Inlägg av Magnet »

emilgavgani skrev:SACHS DÅ? :o :D :D
Köpte en SX1 för ett tag sedan...

Variator bricka.
inget i avgasröret, om inte samma som Åke beskrev innan, för när jag öppnade dämparen fans något som i mina ögon såg ut som en katalysator.
lustburken.. sågade av och borrade upp hålet. ville inte ens starta innan jag bytt munstycke från 50 till 78. inte säker på att det är helt optimerat så, men hade inget annat till hands just då.
CDI... inte helt säker här, men efter att ha bytt variator och koppling samt avlägsnat skorstenen så tycker inte jag att det gick så mycket bättre så jag skall se om det inte sitter en blå liten kabel där också :P
Användarens profilbild
3tchu
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 oktober 2008, 20:18

Inlägg av 3tchu »

CPI Popcorn har strypt CDI-box :)
Bild
Användarens profilbild
simph0e
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2008, 16:28
Ort: Hemma hos Rabxorrz

Inlägg av simph0e »

Bra guide!
Bild
Användarens profilbild
Ville-katana.R
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 oktober 2008, 12:18

Inlägg av Ville-katana.R »

Suzuki katana

*Blindrör
*Plugg i kröken
*Variator ring
*Variator bricka
*Strypt insug
Skynda Långsamt.
nauglamir
Avstängd
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 juni 2010, 21:47
Ort: tungelsta
Kontakt:

Inlägg av nauglamir »

på baotian classic sitter en guldig skruv i förgasaren. den är skit lätt att ta bort och krvävs knappt nått jobb till de. du öppnar sadeln så finns det som ett lock liknade sak . om du öppnar den så ser du förgasaren och på förgasaren sitter som en svart kåpa. ta bort den och kolla iden då ska de sitta en guldig skruv. ta bort den . då gör den runt 65 - 70 :).
tror att man måste gå upp i storlek på munstycke då. om jag har rätt
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

nauglamir skrev:på baotian classic sitter en guldig skruv i förgasaren. den är skit lätt att ta bort och krvävs knappt nått jobb till de. du öppnar sadeln så finns det som ett lock liknade sak . om du öppnar den så ser du förgasaren och på förgasaren sitter som en svart kåpa. ta bort den och kolla iden då ska de sitta en guldig skruv. ta bort den . då gör den runt 65 - 70 :).
tror att man måste gå upp i storlek på munstycke då. om jag har rätt
Den där lilla mässingskruven som hindrar att gasa fullt ut, jo den tog jag bort på ett kinaskräp jag hade, men byta munstycke behövdes inte utan bara pillade på luftskruven på förgasaren.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

vad är det för skillnad på en blindtarm och ett blindrör? :D
dartaaa
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 november 2011, 00:59

kymco agillity

Inlägg av dartaaa »

agillity:
variatorn: svarva hylsa eller köpa färdig svarvad

cdi: såga längst upp på cdi boxen tills du kommer ner till en liten small koppar tråd eller köp ny ostrypt :)
Skriv svar