Tjena, när min slider har stått över natten eller stått några timmar så e den sjukt segstartad?
Får kirra med elstarten skit länge innan den startar, har bytat tändstift men har samma problem o stiftet är oboybrunt..
Vad kan det vara?
Låter lite som om chocken spökar på din moppe, eller att bensinen försvinner "dunstar" från flottörskålen medan din moppe står, då kan det ta lite tid innan denna fylls när du startar. Kontrollera att din förgasare inte läcker. Kontrollera också chockens funktion.
Vad jag vet kan detta vara förekommande på äldre bilar med förgasare...ofta då beror det på att de bildas vaccmpluggar i förgasaren som hindrar bensinen att komma fram för tillfället.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Låter lite som om chocken spökar på din moppe, eller att bensinen försvinner "dunstar" från flottörskålen medan din moppe står, då kan det ta lite tid innan denna fylls när du startar. Kontrollera att din förgasare inte läcker. Kontrollera också chockens funktion.
Vad jag vet kan detta vara förekommande på äldre bilar med förgasare...ofta då beror det på att de bildas vaccmpluggar i förgasaren som hindrar bensinen att komma fram för tillfället.
har manuel chock
Vad menas med vaccmpluggar?
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Ushhh lite svårt att förklara enkelt. När motorn är varm och sedan svalnar kan det bildas vaccumtryck i förgasren som förhindrar att bensinen kan komma fram men dessa släpper efter att man kirrat med startmotorn ett tag. Jag vet hur sådana vaccum kan bildas, men det blir lite långt att förklara här. Ett inte allt för ovanligt fenomen på äldre bilar med förgasre och kan väl förekomma på mopeder också.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Ushhh lite svårt att förklara enkelt. När motorn är varm och sedan svalnar kan det bildas vaccumtryck i förgasren som förhindrar att bensinen kan komma fram men dessa släpper efter att man kirrat med startmotorn ett tag. Jag vet hur sådana vaccum kan bildas, men det blir lite långt att förklara här. Ett inte allt för ovanligt fenomen på äldre bilar med förgasre och kan väl förekomma på mopeder också.
Aha, ska rensa förgasaren o kolla membramen
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Hur är det med kompet?
kanske idé att kolla kolvringarna.
Har du lite känsla för feeling känner du hur det är med kompet genom att vrida svänghjulet.
har ganska ofta märkt att detta är felet på tjuriga maskiner.
När jag skulle kolla om det va skit i förgasaren
upptäckte jag att det inte fanns förgasare på skiten.
Om kolvringarna slits brukar moppen bli succesivt mer och mer svårstartad och till sisst antyder bara motorn att tända utan att starta. Men problemet var här att den var svårstartad när den hade stått ett tag men inte annars. Då tvivlar jag in i det sista att det är kompet som är dåligt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Om kolvringarna slits brukar moppen bli succesivt mer och mer svårstartad och till sisst antyder bara motorn att tända utan att starta. Men problemet var här att den var svårstartad när den hade stått ett tag men inte annars. Då tvivlar jag in i det sista att det är kompet som är dåligt.
Precis, den har fint komp o kolven har knappt gått 200 mil
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
runners skrev:Om kolvringarna slits brukar moppen bli succesivt mer och mer svårstartad och till sisst antyder bara motorn att tända utan att starta. Men problemet var här att den var svårstartad när den hade stått ett tag men inte annars. Då tvivlar jag in i det sista att det är kompet som är dåligt.
Precis, den har fint komp o kolven har knappt gått 200 mil
Min slider var också svårt startad, fast då rengjorde jag luftfiltret kollade slangar osv, sen så gick de. Förresten gasar+chokar du när du startar den när den är kall? För då funka min inte heller bra så testa choke utan att gasa (när den är kall)
Ett fel jag hittade på min Zip var en spricka vid basen till autochoken,
drog tjyvluft + att choken inte funka som den skulle.
kika lite i dom områdena kanske?
När jag skulle kolla om det va skit i förgasaren
upptäckte jag att det inte fanns förgasare på skiten.
Jag har samma problem fast moppen går igång i typ 3 sekunder när den är kall sen lägger den av och man måste kicka typ 40 gånger..
Sen startar den hur lätt som helst när den är varm, tror ni det kan va membranen eller skit i förgasaren då?
För jag har skruvat på luftskruven/tomgångsskruven utan nå resultat.
Jag undrar även varför det gnisslar från variatorn ( tror det är variatorn ) när jag kör?
zutuz? skrev:Jag har samma problem fast moppen går igång i typ 3 sekunder när den är kall sen lägger den av och man måste kicka typ 40 gånger..
Sen startar den hur lätt som helst när den är varm, tror ni det kan va membranen eller skit i förgasaren då?
För jag har skruvat på luftskruven/tomgångsskruven utan nå resultat.
Jag undrar även varför det gnisslar från variatorn ( tror det är variatorn ) när jag kör?
Min e exakt lika dan
Fast startar efter 20 kickar typ
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.