Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

jag tror att dem funkar jocke :)
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Nutbreaker skrev:jag tror att dem funkar jocke :)

Okej gött :D Tack också för ett snabbt svar! Du vet möjligtvis inte vad det är för mått på en original tryckfjäder för aerox? :roll:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Vet någon vad det är för mått på original tryckfjädern till aerox?

JAG KRÄVER INTE ATT NI SKA KUNNA ALLT UTAV DETTA, MEN NI KANSKE KAN NÅGOT?

Wire diameter : ?
Innerdiameter : ?
Längd : ?
Antal fjädervarv : ?

Samt va för styrka är det på den?


Sökt men inte hittat.. Snälla någon som vet?

Sjukt tacksam för svar...!

Mvh Jocke. :D
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Roxxen96 skrev:
Nutbreaker skrev:jag tror att dem funkar jocke :)

Okej gött :D Tack också för ett snabbt svar! Du vet möjligtvis inte vad det är för mått på en original tryckfjäder för aerox? :roll:
kan tyvärr inte så mkt om sånt :/
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Nutbreaker skrev:
Roxxen96 skrev:
Nutbreaker skrev:jag tror att dem funkar jocke :)

Okej gött :D Tack också för ett snabbt svar! Du vet möjligtvis inte vad det är för mått på en original tryckfjäder för aerox? :roll:
kan tyvärr inte så mkt om sånt :/
Synd, iallafall tack för hjälpen innan :)
Användarens profilbild
HUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 september 2011, 21:18

Inlägg av HUBBA »

Har beställt Dr.Polley 3.5g vikter från Twostroke till min Aerox -01 med Motoforce 70cc, Hebo rem, 12mm förgasare, sportluftfilter.

Vad tror ni om detta? Kommer det bli bra med 3.5g? :P
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

HUBBA skrev:Har beställt Dr.Polley 3.5g vikter från Twostroke till min Aerox -01 med Motoforce 70cc, Hebo rem, 12mm förgasare, sportluftfilter.

Vad tror ni om detta? Kommer det bli bra med 3.5g? :P
ja tkr att du ska ha 17.5 förgasare
12mm e lite litet:P
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
HUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 september 2011, 21:18

Inlägg av HUBBA »

HUBBA skrev:Har beställt Dr.Polley 3.5g vikter från Twostroke till min Aerox -01 med Motoforce 70cc, Hebo rem, 12mm förgasare, sportluftfilter.

Vad tror ni om detta? Kommer det bli bra med 3.5g? :P
BUMP :roll:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

HUBBA skrev:
HUBBA skrev:Har beställt Dr.Polley 3.5g vikter från Twostroke till min Aerox -01 med Motoforce 70cc, Hebo rem, 12mm förgasare, sportluftfilter.

Vad tror ni om detta? Kommer det bli bra med 3.5g? :P
BUMP :roll:

Det blir nog bra. Hur det blir kommer du få se när du testar ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena! Undrar hur stor skillnad i axx / toppfart man får om man drar på en malossi fly clutch istället för original kopplingen, om man ställer in med rätt fjädrar och vikter osv. Är det någon skillnad överhuvudtaget? Isåfall vilken skillnad? :)


Tacksam för svar :)

Mvh.
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Roxxen96 skrev:Tjena! Undrar hur stor skillnad i axx / toppfart man får om man drar på en malossi fly clutch istället för original kopplingen, om man ställer in med rätt fjädrar och vikter osv. Är det någon skillnad överhuvudtaget? Isåfall vilken skillnad? :)


Tacksam för svar :)

Mvh.
Nej, fly cluth gör ingen skillnad på "original motorer", bara försäljarsnack. Vart besviken efter vad de skrev på TS shopen.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

jarken skrev:
Roxxen96 skrev:Tjena! Undrar hur stor skillnad i axx / toppfart man får om man drar på en malossi fly clutch istället för original kopplingen, om man ställer in med rätt fjädrar och vikter osv. Är det någon skillnad överhuvudtaget? Isåfall vilken skillnad? :)


Tacksam för svar :)

Mvh.
Nej, fly cluth gör ingen skillnad på "original motorer", bara försäljarsnack. Vart besviken efter vad de skrev på TS shopen.
Ah segt :(

Tack för svaret iallfall! :D
SiegHeil
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 oktober 2011, 09:42

Inlägg av SiegHeil »

Tjena!

Köpte ett leovince zx för ett tagsedan och undrar om 6,5g vikter räcker? Hade 8,5 innan och gick riktigt dåligt.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

SiegHeil skrev:Tjena!

Köpte ett leovince zx för ett tagsedan och undrar om 6,5g vikter räcker? Hade 8,5 innan och gick riktigt dåligt.

Du kommer nog behöva lättare :/
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

hur tunga vikter tycker ni jag ska ha till denna setup:

urpluggat Yasuni Z
Airsal t6-racing 50cc
Malossi multivar
11% ökning på primärdrevet
och lite mer krimskrams.

det följer med 8,5g till variatorn, men jag tycker det känns för mycket. eller vad tycker ni?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Crilly
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 oktober 2011, 17:49

Inlägg av Crilly »

Köpte en Peugeot Vivacity -06 (EU) förra veckan och tänkte få lite mer fart ur slöskapet imon. Fick precis hem mitt Leovince TT rör och med röret fick man 7.5 och 8.5 vikter, i instruktionerna stog inte Vivacity med så är osäker på vilka vikter är menade för detta rör på en Viva. Någon som vet?
Ska även dra skorstenen, montera Pollini panelfilter, byta till större munstycke i förgasaren och montera kopplingsfjädrarna som följde med systemet.
V-ringen har jag redan plockat. Antar att 7.5 eller ännu lättare skulle vara att föredra men blev osäker efter att ha läst största delen av tråden.
Hur påverkar förarens vikt vikterna man borde använda? Tjock=tjockare vikter eller är det tvärtom?
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

borde väl vara tvärt om tror jag

lättare vikter = bättre acc men förlorar lite fart
tyngre vikter = bättre topphastighet men förlorar lite acc.

är men lätt så borde man jämna ut det med tyngre vikter och är man tung kan man ta lite lättare vikter.

men jag hade tagit 7,5 gramsvikterna vilket som
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

PoNk skrev:borde väl vara tvärt om tror jag

lättare vikter = bättre acc men förlorar lite fart
tyngre vikter = bättre topphastighet men förlorar lite acc.

är men lätt så borde man jämna ut det med tyngre vikter och är man tung kan man ta lite lättare vikter.

men jag hade tagit 7,5 gramsvikterna vilket som

Original moppe - tyngre vikter = bättre axx. Ingen skillnad i toppfart.

Trimmad moppe med effekt rör osv - lättare vikter = bättre axx. Beror på moppen , hur mycket trimm osv.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Roxxen96 skrev:
PoNk skrev:borde väl vara tvärt om tror jag

lättare vikter = bättre acc men förlorar lite fart
tyngre vikter = bättre topphastighet men förlorar lite acc.

är men lätt så borde man jämna ut det med tyngre vikter och är man tung kan man ta lite lättare vikter.

men jag hade tagit 7,5 gramsvikterna vilket som

Original moppe - tyngre vikter = bättre axx. Ingen skillnad i toppfart.

Trimmad moppe med effekt rör osv - lättare vikter = bättre axx. Beror på moppen , hur mycket trimm osv.
tyngre vikter ger inte bättre axx rätt viktter ger bättre axx och mer toppfart :)

så lätta vikter ger inte alltid bästa accet :) och tunga inte mest topp fart :)
Användarens profilbild
exid
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juli 2011, 15:33
Ort: bergshamra

Inlägg av exid »

Tjena, jag har en yamaha jog r med
setup
polini corsa 70
metrakit handmade rör
19mm dellorto
undrar vad jag ska ha för setup i variatorn?
när variatorn blir varm så går den dåligt hur kan jag fixa de?
Tjenare mannen :D
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

exid skrev:Tjena, jag har en yamaha jog r med
setup
polini corsa 70
metrakit handmade rör
19mm dellorto
undrar vad jag ska ha för setup i variatorn?
när variatorn blir varm så går den dåligt hur kan jag fixa de?
tryckfjäder och kopplings fjäder är slitna!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:
Roxxen96 skrev:
PoNk skrev:borde väl vara tvärt om tror jag

lättare vikter = bättre acc men förlorar lite fart
tyngre vikter = bättre topphastighet men förlorar lite acc.

är men lätt så borde man jämna ut det med tyngre vikter och är man tung kan man ta lite lättare vikter.

men jag hade tagit 7,5 gramsvikterna vilket som

Original moppe - tyngre vikter = bättre axx. Ingen skillnad i toppfart.

Trimmad moppe med effekt rör osv - lättare vikter = bättre axx. Beror på moppen , hur mycket trimm osv.
tyngre vikter ger inte bättre axx rätt viktter ger bättre axx och mer toppfart :)

så lätta vikter ger inte alltid bästa accet :) och tunga inte mest topp fart :)
Tyngre ger bättre axx på original moppe än lätta mena jag ;)
Ajrosid
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 maj 2011, 12:05
Ort: stockholm

Inlägg av Ajrosid »

Nån som vet vad jag ska ha för vikter och kopplingsfjädrar till ett leovince rör till min slider 2010?


har orginal fjädrar och vikter atm : )
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Ajrosid skrev:Nån som vet vad jag ska ha för vikter och kopplingsfjädrar till ett leovince rör till min slider 2010?


har orginal fjädrar och vikter atm : )
Prova 4.5 grams vikter, och ett par hårda kopplingsfjädrar.

Rekommenderar detta viktsset - du får många vikter som du kan testa dig fram med, och billigt, du tjänar att köpa ett sådant set istället för bara 4.5 grams vikter... Har redan valt de vikter jag rekommenderar, samt rätt mått :P :

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1220
Ajrosid
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 maj 2011, 12:05
Ort: stockholm

Inlägg av Ajrosid »

Jo man tackar : )
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Ajrosid skrev:Jo man tackar : )
Såliteså :D
Ajrosid
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 maj 2011, 12:05
Ort: stockholm

Inlägg av Ajrosid »

Nån aning vilket munstycke? : )
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

Ajrosid skrev:Nån aning vilket munstycke? : )
typ 10 strl större tror jag
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

Vet att det här är en noob fråga menmen.

Jag vill kunna köra på bakhjulet med min aerox som är helt orginal men vill inte trimma den så den går fortare. Ska jag då byta kopplings fjädrar och variator vikter (i så fall vilka) eller ska jag köpa ny koppling, såg att Roxxen96 tippsade om en koppling och wingcooler

Malossi flyclutch + wingcooler kopplingsklocka skulle sitta fint!

Malossi fly - http://www.twostroke.se/product.asp?product=13403

Wingcooler - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291


Mvh Jocke :)
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Dreamodes skrev:Vet att det här är en noob fråga menmen.

Jag vill kunna köra på bakhjulet med min aerox som är helt orginal men vill inte trimma den så den går fortare. Ska jag då byta kopplings fjädrar och variator vikter (i så fall vilka) eller ska jag köpa ny koppling, såg att Roxxen96 tippsade om en koppling och wingcooler

Malossi flyclutch + wingcooler kopplingsklocka skulle sitta fint!

Malossi fly - http://www.twostroke.se/product.asp?product=13403

Wingcooler - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291





Mvh Jocke :)



Tja igen ;) Malossi fly ger inte bättre axx :/ Hade fel om kopplingen, Men däremot gör kopplingsklockan det, om du vill dra bakhjul ska du testa dr pulleys hit koppling.. Dock kostar den 1.7 :(
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

Roxxen96 skrev:
Dreamodes skrev:Vet att det här är en noob fråga menmen.

Jag vill kunna köra på bakhjulet med min aerox som är helt orginal men vill inte trimma den så den går fortare. Ska jag då byta kopplings fjädrar och variator vikter (i så fall vilka) eller ska jag köpa ny koppling, såg att Roxxen96 tippsade om en koppling och wingcooler

Malossi flyclutch + wingcooler kopplingsklocka skulle sitta fint!

Malossi fly - http://www.twostroke.se/product.asp?product=13403

Wingcooler - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291





Mvh Jocke :)



Tja igen ;) Malossi fly ger inte bättre axx :/ Hade fel om kopplingen, Men däremot gör kopplingsklockan det, om du vill dra bakhjul ska du testa dr pulleys hit koppling.. Dock kostar den 1.7 :(


aj det sved i plånboken :(, Men går det inte om man bara byter till lättare vikter och hårdare fjädrar???? :?
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Dreamodes skrev:
Roxxen96 skrev:
Dreamodes skrev:Vet att det här är en noob fråga menmen.

Jag vill kunna köra på bakhjulet med min aerox som är helt orginal men vill inte trimma den så den går fortare. Ska jag då byta kopplings fjädrar och variator vikter (i så fall vilka) eller ska jag köpa ny koppling, såg att Roxxen96 tippsade om en koppling och wingcooler




Tja igen ;) Malossi fly ger inte bättre axx :/ Hade fel om kopplingen, Men däremot gör kopplingsklockan det, om du vill dra bakhjul ska du testa dr pulleys hit koppling.. Dock kostar den 1.7 :(


aj det sved i plånboken :(, Men går det inte om man bara byter till lättare vikter och hårdare fjädrar???? :?

Ja :(... Beror på! :) Vad har du för setup?
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

Roxxen96 skrev:
Dreamodes skrev:
Roxxen96 skrev:


Tja igen ;) Malossi fly ger inte bättre axx :/ Hade fel om kopplingen, Men däremot gör kopplingsklockan det, om du vill dra bakhjul ska du testa dr pulleys hit koppling.. Dock kostar den 1.7 :(


aj det sved i plånboken :(, Men går det inte om man bara byter till lättare vikter och hårdare fjädrar???? :?

Ja :(... Beror på! :) Vad har du för setup?
Helt orginal förutom att jag bytte munstycke
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Dreamodes skrev:
Roxxen96 skrev:
Dreamodes skrev:

aj det sved i plånboken :(, Men går det inte om man bara byter till lättare vikter och hårdare fjädrar???? :?

Ja :(... Beror på! :) Vad har du för setup?
Helt orginal förutom att jag bytte munstycke

Just det :) Du får nog helt enkelt pröva dig fram :/
Användarens profilbild
viktorj
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 juli 2011, 02:11

Inlägg av viktorj »

Topperformance 70cc , Leovince TT , 21mm föggé.
Moppen axxar inte direkt utan den går hyffsat i typ 1-2 sekunder sen drar den på som fan , blev så efter byte från nått MK rör till leovince röret(sämre rör nu) jag har ställt in förgasaren så jag vet att det är rätt vad ska jag göra för o få den o axxa direkt??:]
Det är 3.5g vikter på nu ingen aning om tryck/kopplings fjädrar.
Skriv svar