Någon vecka sen så satt jag å tänkte om man skulle kunna ha oktan höjandemedel i olje tanken om man blandar oljan i bensin tanken istället funkar det eller funkar det inte?
Oljepumpen ger inte ett jämnt flöde, den ger "en skvätt då och då". Behöver motorn verkligen extra oktanhöjning skulle den hinna haverera de korta perioderna när det inte kommer nått oktanhöjande...
De oktanboosters som finns att köpa är för övrigt inte mycket att ha, gör knappt nån nytta.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Oktanboosters är väldigt onödiga, typ som boostbottles..
Jag körde med det på min, Barikit 70cc mm.. och det gjorde inte en enda skillnad, även fast jag blandade som man skulle göra för "race" dvs att oktanen höjs såpass mycket så det ska märkas.
Oktanbooster sätter man i helt i onödan om toppen vill säga inte är gjord för högre oktan, t.ex på min gamla skoter, den var toppen gjord för 110 oktan, och med oktanhöjande var det stor skillnad, men på en moppe händer ingenting om du nu inte har omgjorda fb.rum, rätta mig om jag har fel
Högre oktantal gör ingen nytta om motorn inte är byggd/modifierad så den kräver högre oktantal. Och eftersom man riskerar motorras om man kör på soppa mede för lågt oktantal är det väldigt riskabelt att använda oktanbooster för att få det tillräckligt högt - dom är olika effektiva beroende på vad bensinen innehåller just den gången, så det som kav tillräckligt högt oktantal en dag kanske bara ger halva ökningen nästa gång man tankar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Att kolven slår i toppen? Att den spikar? Att motorn går för snålt? Att den får för högt oktantal?
Jag vill mycket gärna höra din beskrivning av exakt vad som händer när en motor spikar, och varför den gör det. Misstänker att det kommer bli veckans bästa underhållning, utan konkurrens...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.