Born2Ride skrev:ja du måste byta munstycke när du sätter på sportluftfilter, onödigt att hålla på att pilla på motorn när man inte vet själv vad man gör
alltså jag vet ju vad ett sportluftfilter gör och så men var inte säker på om man behövde köpa ett större munstycke
gamingfreak skrev:men då måste ju förgasaren vara för liten eller?, för det finns väl inga större munstyck som passar orginal förgasaren?
jag tkr även du ska leta upp en guide som beskriver hur en förgasare fungerar då du inte verkar ha koll på det,
det finns garanterat större munstycke till din org fögg än org strl.
jo tänkte mest på att när man tittar på twostroke så står det att dem passar förgasare med storlek 19-22 etc min förgasare är ju mycket mindre. kan du hitta passande munstycken?
Nu undrar jag varför du ska byta till sportfilter? Om du inte trimmat ordentligt med större cylinder och förgasare och hela baletten, så undrar jag varför du ska ha sprotfilter? Det innebär bara att du måste ha större munstycke men moppen går inte fortare. Det för bara mera oväsen och i värsta fall ökar bensinförbrukningen.
Dessutom är det ett onödigt pillande för att sedan få motorn att gå bra, ofta är det svårt att få motorn att gå rent i hela registert när man satt på sportfilter när det inte finns skäl för det.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Nu undrar jag varför du ska byta till sportfilter? Om du inte trimmat ordentligt med större cylinder och förgasare och hela baletten, så undrar jag varför du ska ha sprotfilter? Det innebär bara att du måste ha större munstycke men moppen går inte fortare. Det för bara mera oväsen och i värsta fall ökar bensinförbrukningen.
Dessutom är det ett onödigt pillande för att sedan få motorn att gå bra, ofta är det svårt att få motorn att gå rent i hela registert när man satt på sportfilter när det inte finns skäl för det.
okej det var kanske klantigt av mig men man lär sig av sina misstag... jag får ta tillbaks till det andra luftfiltret
har ett till konstigt fel.. det är att när jag bromsart med frambromsen så nyper den knappt.. har bytt till nya bromsbelägg men den vill inte nypa riktigt hårt förens jag kommer till en låg hastighet.
Grattis ...samma fel har jag på min Kymco trots att jag bytat belägg. Jag vet inte vad felet är, men jag tror att det är alldeles för små bromsskivor till den tunga Kymco super9 som väger 106 kg. Jag håller just på undersöka om det finns bättre bromsskivor till dessa.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Grattis ...samma fel har jag på min Kymco trots att jag bytat belägg. Jag vet inte vad felet är, men jag tror att det är alldeles för små bromsskivor till den tunga Kymco super9 som väger 106 kg. Jag håller just på undersöka om det finns bättre bromsskivor till dessa.
okej haha ja den är verkligen en dunderklump men aja hör av dig om du hittar några andra... förresten vad tror du för vikter är bra på orginal setup? 5.5-6.0?
Jag kör just nu med 5,5 gr. Men nu är min avstrypt men jag vill lova att det är ett grymt acc. Men med original-setup hade jag nog testat mig fram från 5,5gr- 6,5gr. Det är alltid svårt att säga exakt vad man ska ha för vikter eftersom att det är något som man ofta ha tålamod för att testa sig fram.
Många gånger när man bytat till lättare vikter så känner man sig nöjd, men plötsligt får man iden om att testa 0,5 gr mindre och upptäcker att accet då blir ännu bättre. Men till sisst når man en gräns då motorn tenderar att varva mer än acca och då vet man att vikterna är för lätta. så får man byta till baka till de man hade tidigare.
Men jag tror att du ska testa dig fram från 5,5gr -6,5gr . Köp en hel sats med vikter sedan testa dig fram....det är det enklaste sättet. Men man får ha tålamod för det kan bli en hel del pillande av och på variatorn innan man blir nöjd.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Jag kör just nu med 5,5 gr. Men nu är min avstrypt men jag vill lova att det är ett grymt acc. Men med original-setup hade jag nog testat mig fram från 5,5gr- 6,5gr. Det är alltid svårt att säga exakt vad man ska ha för vikter eftersom att det är något som man ofta ha tålamod för att testa sig fram.
Många gånger när man bytat till lättare vikter så känner man sig nöjd, men plötsligt får man iden om att testa 0,5 gr mindre och upptäcker att accet då blir ännu bättre. Men till sisst når man en gräns då motorn tenderar att varva mer än acca och då vet man att vikterna är för lätta. så får man byta till baka till de man hade tidigare.
Men jag tror att du ska testa dig fram från 5,5gr -6,5gr . Köp en hel sats med vikter sedan testa dig fram....det är det enklaste sättet. Men man får ha tålamod för det kan bli en hel del pillande av och på variatorn innan man blir nöjd.
japp precis vad jag har gjort. Jag köpte först 4.75 men dem var alldeles för lätta varva som fan.
Sedan tog jag tre orginal och tre 4.75 men det var fortfarande för lätt så nu har jag köpt ett set från 5.5-7.0 gram så jag ska testa vad för strypningar har du gjort?
Undvik att blanda olika storlekar på vikter. Men du får defenitivt inte ha så stor distans mellan vikterna som en blandning mellan 9gram och 4,75gr Undvik helst att blanda olika vikter överhuvudtaget.
Jag tror nog att du kommer att bli nöjd med någon av dem vikter som du köpt.
När jag köpte min moppe så var det bara en strypning bortagen. Det var varvtalsbegränsaren i CDI-boxen, jag vet inte hur man tar bort den men det ska gå. Sedan fanns det ett litet blindrör på avgasröret som jag tog bort och samt pluggen. Därefter satta jag dit lättare vikter. Jag provade först 6,5 gram och upptäckte en förbättring i accet.
Det var då som om den acca upp i 40 men sedan bromsade accet upp och blev slöare upp till 55 km, men sedan kom accet igen och acca bra till 70 km. Då provade jag 5,5 gram och då gick den som ett skott upp till 60 km men accar något obetydligt lite sämre till 70km.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Föressten det finns en strypt hylsa i variatorn. Det finns att köpa en trimvariant. Jag vet inte om TSR-butiken har sådana men "Racingplanet.se" har i allfall där beställde jag min.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Undvik att blanda olika storlekar på vikter. Men du får defenitivt inte ha så stor distans mellan vikterna som en blandning mellan 9gram och 4,75gr Undvik helst att blanda olika vikter överhuvudtaget.
Jag tror nog att du kommer att bli nöjd med någon av dem vikter som du köpt.
När jag köpte min moppe så var det bara en strypning bortagen. Det var varvtalsbegränsaren i CDI-boxen, jag vet inte hur man tar bort den men det ska gå. Sedan fanns det ett litet blindrör på avgasröret som jag tog bort och samt pluggen. Därefter satta jag dit lättare vikter. Jag provade först 6,5 gram och upptäckte en förbättring i accet.
Det var då som om den acca upp i 40 men sedan bromsade accet upp och blev slöare upp till 55 km, men sedan kom accet igen och acca bra till 70 km. Då provade jag 5,5 gram och då gick den som ett skott upp till 60 km men accar något obetydligt lite sämre till 70km.
okej jag har tagit bort V-ring, och en plugg, man kan ju jorda cdi-boxen men jag lyckas inte, den får inte det dära tjutet den ska få.. sedan så har jag en trimhyllsa. vart sitter blindröret? Btw så har jag hål i avgasröret när jag täpper för avgasröret så fortsätter moppen att gå.. påverkar det något?