Få loss veven

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Få loss veven

Inlägg av Jolly »

Håller på att klyva min minarelli motor. Nu sitter jag i detta läge och får inte loss resten av veven. Tips någon?

Bild
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Använd en avdragare!
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

kymcorider skrev:Använd en avdragare!
Eeeh? Kan du förklara dig lite bättre?
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Jolly skrev:
kymcorider skrev:Använd en avdragare!
Eeeh? Kan du förklara dig lite bättre?
http://www.jula.se/tvaarmade-avdragare-033171

En sådan. du fäster klorna någonstans så det blir tryck på veven från variatorsidan.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

kymcorider skrev:
Jolly skrev:
kymcorider skrev:Använd en avdragare!
Eeeh? Kan du förklara dig lite bättre?
http://www.jula.se/tvaarmade-avdragare-033171

En sådan. du fäster klorna någonstans så det blir tryck på veven från variatorsidan.
Jaså, såna har jag massor hemma. Hur ska jag fästa den var tanken?
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Jolly skrev:
kymcorider skrev:
Jolly skrev: Eeeh? Kan du förklara dig lite bättre?
http://www.jula.se/tvaarmade-avdragare-033171

En sådan. du fäster klorna någonstans så det blir tryck på veven från variatorsidan.
Jaså, såna har jag massor hemma. Hur ska jag fästa den var tanken?
Försök att hitta nå bra ställe. Du ska skruva så att den trycker från variatorsidan. Alltså på vevens högra sida framifrån.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

kymcorider skrev:
Jolly skrev:
kymcorider skrev: http://www.jula.se/tvaarmade-avdragare-033171

En sådan. du fäster klorna någonstans så det blir tryck på veven från variatorsidan.
Jaså, såna har jag massor hemma. Hur ska jag fästa den var tanken?
Försök att hitta nå bra ställe. Du ska skruva så att den trycker från variatorsidan. Alltså på vevens högra sida framifrån.
Gick ju lite sisådär med det. Fanns inget bra sätt att fästa. Några fler ideér från någon?
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

jag tog bara en stor spårmejsel och bände ut den :roll:
fast då får man göra försiktigt så inte det blir märken i motorblocket
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

wannaberox skrev:jag tog bara en stor spårmejsel och bände ut den :roll:
fast då får man göra försiktigt så inte det blir märken i motorblocket
Haha det låter ju bra :roll: Jag ska använda veven igen. Bara packboxen på variatorsidan som rasad så jag vill ju inte pajja för mycket :p
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

Jolly skrev:
wannaberox skrev:jag tog bara en stor spårmejsel och bände ut den :roll:
fast då får man göra försiktigt så inte det blir märken i motorblocket
Haha det låter ju bra :roll: Jag ska använda veven igen. Bara packboxen på variatorsidan som rasad så jag vill ju inte pajja för mycket :p
ta bara två, en från varje håll så inget blir böjt. borde funka, jag gjorde ju det och den pajade inte :) så var försiktig så håller det nog
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

wannaberox skrev:
Jolly skrev:
wannaberox skrev:jag tog bara en stor spårmejsel och bände ut den :roll:
fast då får man göra försiktigt så inte det blir märken i motorblocket
Haha det låter ju bra :roll: Jag ska använda veven igen. Bara packboxen på variatorsidan som rasad så jag vill ju inte pajja för mycket :p
ta bara två, en från varje håll så inget blir böjt. borde funka, jag gjorde ju det och den pajade inte :) så var försiktig så håller det nog
Haha okej, men vad är en "stor spårmejsel"...? :P
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

en spårmejsel som är stor så den inte bryts av Bild
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

http://twostrokerider.se/artiklar/1630

inga skruvmejslar dom bara förstör en massa i onödan!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

beckvall skrev:http://twostrokerider.se/artiklar/1630

inga skruvmejslar dom bara förstör en massa i onödan!
Jag har redan kollat den där. Men jag ska alltså får bort min vev, inte sätta dit den.
wannaberox skrev:en spårmejsel som är stor så den inte bryts av
Aha okej då fattar jag :p
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Men om du lägger blocket på ett bord där det är en skåra som veven får plats så kan du knacka med en gummihammare eller om du lägger en träbit i mellan och knackar med en vanlig.
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 15 februari 2008, 11:26

Inlägg av vongyllis »

kymcorider skrev:Men om du lägger blocket på ett bord där det är en skåra som veven får plats så kan du knacka med en gummihammare eller om du lägger en träbit i mellan och knackar med en vanlig.
äntligen någon som kan säga
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Vääärm! ingen som lossat saker ifrån ett lager tidigare?
värm på lagret och sen när det är bra varmt så slår du till med en plastklubba, skitenkelt!
Använd värmepistol
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

bluerider94 skrev:Vääärm! ingen som lossat saker ifrån ett lager tidigare?
värm på lagret och sen när det är bra varmt så slår du till med en plastklubba, skitenkelt!
Använd värmepistol
+32
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

bluerider94 skrev:Vääärm! ingen som lossat saker ifrån ett lager tidigare?
värm på lagret och sen när det är bra varmt så slår du till med en plastklubba, skitenkelt!
Använd värmepistol
Började pilla med värmepistolen man fattade inte vart jag skulle värma? Jag kommer ju inte åt vevlagret? Och värmer jag innefrån variatorn så sitter ju en packbox där som kan smälta? Eller är jag ute och cyklar?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

packboxarna och lkagren msåte ändå bytas. om du värmer lagret expanderart der litem men bara att slå på veven med en plasthammare. dom sitter inge hårt.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Jolly skrev:
bluerider94 skrev:Vääärm! ingen som lossat saker ifrån ett lager tidigare?
värm på lagret och sen när det är bra varmt så slår du till med en plastklubba, skitenkelt!
Använd värmepistol
Började pilla med värmepistolen man fattade inte vart jag skulle värma? Jag kommer ju inte åt vevlagret? Och värmer jag innefrån variatorn så sitter ju en packbox där som kan smälta? Eller är jag ute och cyklar?
Det ska nog inte smälta i första taget, men va det inte den packboxen du skulle byta?
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

kymcorider skrev:
Jolly skrev:
bluerider94 skrev:Vääärm! ingen som lossat saker ifrån ett lager tidigare?
värm på lagret och sen när det är bra varmt så slår du till med en plastklubba, skitenkelt!
Använd värmepistol
Började pilla med värmepistolen man fattade inte vart jag skulle värma? Jag kommer ju inte åt vevlagret? Och värmer jag innefrån variatorn så sitter ju en packbox där som kan smälta? Eller är jag ute och cyklar?
Det ska nog inte smälta i första taget, men va det inte den packboxen du skulle byta?
Ska byta packboxarna och ramlagrerna. Men går ut i garaget och testar då :). Men asså är det runt veven jag ska värma? (ja jag är trög :lol: )
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Jolly skrev:
kymcorider skrev:
Jolly skrev: Började pilla med värmepistolen man fattade inte vart jag skulle värma? Jag kommer ju inte åt vevlagret? Och värmer jag innefrån variatorn så sitter ju en packbox där som kan smälta? Eller är jag ute och cyklar?
Det ska nog inte smälta i första taget, men va det inte den packboxen du skulle byta?
Ska byta packboxarna och ramlagrerna. Men går ut i garaget och testar då :). Men asså är det runt veven jag ska värma? (ja jag är trög :lol: )
Du ska nog värma på veven och runt på blocket, så all värme leds till lagrena. Det finns ingen som visste detta när dom föddes, alla fick lära sig så du ska inte säga att du är trög för att du frågar.
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

Du kommer behöva byta lager också, när du bankar så blir det spänningar i lagren och det blir lagerras!
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

a6lex skrev:Du kommer behöva byta lager också, när du bankar så blir det spänningar i lagren och det blir lagerras!
Är det i veven du menar?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

kymcorider skrev:Du ska nog värma på veven och runt på blocket, så all värme leds till lagrena. Det finns ingen som visste detta när dom föddes, alla fick lära sig så du ska inte säga att du är trög för att du frågar.
Varför i hela världen vill du värma lagret?

Du värmer blocket runt ramlagret (bakom där variatorn sitter med andra ord). Metall utvidgas när den värms upp, aluminium (som blocket är gjort av) utvidgas mer än stål (som lagret är gjort av) så när blocket blivit tillräckligt varmt lossnar ramlagret från blocket och det är bara att plocka ut vev med lager. Att knacka ut veven med plast/trä(gummi/kopparklubba kan underlätta, men använd inte hammare eller något annat av stål att knacka med - det måste vara gjurt av ett mycket mjukare material än veven för att inte skada den!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 15 februari 2008, 11:26

Inlägg av vongyllis »

bluerider94 skrev:Vääärm! ingen som lossat saker ifrån ett lager tidigare?
värm på lagret och sen när det är bra varmt så slår du till med en plastklubba, skitenkelt!
Använd värmepistol
sitter det hårt så ska man värma på blocket.. sen slå med gummihammare..
men för mig har det aldrig suttit skit hårt !
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Inlägg av kymcorider »

Erik_ skrev:
kymcorider skrev:Du ska nog värma på veven och runt på blocket, så all värme leds till lagrena. Det finns ingen som visste detta när dom föddes, alla fick lära sig så du ska inte säga att du är trög för att du frågar.
Varför i hela världen vill du värma lagret?

Du värmer blocket runt ramlagret (bakom där variatorn sitter med andra ord). Metall utvidgas när den värms upp, aluminium (som blocket är gjort av) utvidgas mer än stål (som lagret är gjort av) så när blocket blivit tillräckligt varmt lossnar ramlagret från blocket och det är bara att plocka ut vev med lager. Att knacka ut veven med plast/trä(gummi/kopparklubba kan underlätta, men använd inte hammare eller något annat av stål att knacka med - det måste vara gjurt av ett mycket mjukare material än veven för att inte skada den!
Sry, menade blocket.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

Nu har jag gjort allt som står i min väg för att få loss skiten, värmde blocket med värmepistol en braaaaa jäkla stund, hände inte ett skit. Bankade med gummihammare i 20 minuter, hände inte ett skit. Sååååå. Några förslag? :/
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kasta värmepistolen, använd rejäl gasolbrännare. V-pistol värmer så långsamt att värmen leds ut i resen av blocket, man måste ha grejer som ger mer värme på kortare tid.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Jolly skrev:Nu har jag gjort allt som står i min väg för att få loss skiten, värmde blocket med värmepistol en braaaaa jäkla stund, hände inte ett skit. Bankade med gummihammare i 20 minuter, hände inte ett skit. Sååååå. Några förslag? :/
jag klöv blocket med en sån där man skruvar in så delas blocket :)

och jag gjorde samma sak på andra sidan för att få ut veven men
jag var tvungen att sätta ihop 2 såna där pinnar med en mutter typ sen använda jag så fast x2 såklart så jag hade 2 på båda sidorna sen bara börja skruva på :)

men den böjde sig ganska mycket (dom där skit pinnarna) men bara böja lite försiktigt tillbaks och skruva mer :) sen fick jag ut veven :)
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

aerox-sami skrev:
Jolly skrev:Nu har jag gjort allt som står i min väg för att få loss skiten, värmde blocket med värmepistol en braaaaa jäkla stund, hände inte ett skit. Bankade med gummihammare i 20 minuter, hände inte ett skit. Sååååå. Några förslag? :/
jag klöv blocket med en sån där man skruvar in så delas blocket :)

och jag gjorde samma sak på andra sidan för att få ut veven men
jag var tvungen att sätta ihop 2 såna där pinnar med en mutter typ sen använda jag så fast x2 såklart så jag hade 2 på båda sidorna sen bara börja skruva på :)

men den böjde sig ganska mycket (dom där skit pinnarna) men bara böja lite försiktigt tillbaks och skruva mer :) sen fick jag ut veven :)

Eeeh ja... Jag hänger inte riktigt med på vad du menar för sorts verktyg :p
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Inlägg av Drivenx »

Hej, håller också på att klyva min minarelli motor men får inte loss tändningssystemet och hela den skiten.. hur fick du loss det? :)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Jolly skrev:
aerox-sami skrev:
Jolly skrev:Nu har jag gjort allt som står i min väg för att få loss skiten, värmde blocket med värmepistol en braaaaa jäkla stund, hände inte ett skit. Bankade med gummihammare i 20 minuter, hände inte ett skit. Sååååå. Några förslag? :/
jag klöv blocket med en sån där man skruvar in så delas blocket :)

och jag gjorde samma sak på andra sidan för att få ut veven men
jag var tvungen att sätta ihop 2 såna där pinnar med en mutter typ sen använda jag så fast x2 såklart så jag hade 2 på båda sidorna sen bara börja skruva på :)

men den böjde sig ganska mycket (dom där skit pinnarna) men bara böja lite försiktigt tillbaks och skruva mer :) sen fick jag ut veven :)

Eeeh ja... Jag hänger inte riktigt med på vad du menar för sorts verktyg :p
svårt att förklara men du fäster ju klyv saken i dom där bultarna? (pinnarna långa skit sakerna du skruvar fast i blocket)

men jag har tvungen att skruva i på variator sidan i hålen som finns där 1 till vänster 1 till höger..

- = bulten
* = mutter

fick sätta i dom i blocket: sen i mutter i mellan halvvägs på! sen en till på den andra halvan av muttern alltså typ såhär;

-*- så dom blev dubbelt så långa! sen kunde jag fästa den man klyver med och skruva så veven sköts ut!

hoppas du fattar detta xD annars får jag visa på annats sätt med bilder xD
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

om jag vore du så skulle jag nästan dampa o köpa ny vev så du kan mata ur den gamla veven med våld :)
Skriv svar