Byta vev blir effektökningen stor?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Byta vev blir effektökningen stor?

Inlägg av najkan »

Jag har alltid undrat... Om jag byter min orginal vev mot en såkallad "trim" vev får jag ur mer effekt med en Airsal 70 sport? :S
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

nepp.motorn kommer bara hålla långre och vibrera mindre (rätta mig om jag har fel)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

nah en trim vev är gjord för att tåla högre påfrestningar, högre varv osv.


(var det inte någon som hade gjort någon prototyp vev som skulle ge effektökning? va för ett par månader sen på första sidan :P)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

some guy skrev:nepp.motorn kommer bara hålla långre och vibrera mindre (rätta mig om jag har fel)
De jag tänkte på också. Och man kan inte säga att en 70 sport varvar hemskt mycket :S
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

tror den går sämre för den väger ju mer? :P
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Mura skrev:tror den går sämre för den väger ju mer? :P
Hur menar du nu?
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

najkan skrev:
Mura skrev:tror den går sämre för den väger ju mer? :P
Hur menar du nu?
har hört det iaf och om den väger mer så krävs det mer kraft för att den ska gå runt ju :P
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

najkan skrev:
some guy skrev:nepp.motorn kommer bara hålla långre och vibrera mindre (rätta mig om jag har fel)
De jag tänkte på också. Och man kan inte säga att en 70 sport varvar hemskt mycket :S
nej men de blir ju större påfrestningar i.o.m de ökade vridet i den större cyllindern jämfört med orginal.

(rätta gärna om nått e fel.)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

mer effekt får du inte men det är säkrare med en starkare vev när du trimmar då originalveven inte klarar av lika mycket påfrestning och varv.
Men en Airsal 70cc Sport klarar originalveven av utan problem så länge cylindern är oportad.
Att byta vev är slöseri med pengar och tid på den setupen, så gör inte det. Originalveven funkar fint.
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

SickRazer skrev:mer effekt får du inte men det är säkrare med en starkare vev när du trimmar då originalveven inte klarar av lika mycket påfrestning och varv.
Men en Airsal 70cc Sport klarar originalveven av utan problem så länge cylindern är oportad.
Att byta vev är slöseri med pengar och tid på den setupen, så gör inte det. Originalveven funkar fint.
om mopeden har gått långt så kan det vara bra att byta vevlager men dock inte veven..
MAN MADE HELL
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Vivven skrev:
SickRazer skrev:mer effekt får du inte men det är säkrare med en starkare vev när du trimmar då originalveven inte klarar av lika mycket påfrestning och varv.
Men en Airsal 70cc Sport klarar originalveven av utan problem så länge cylindern är oportad.
Att byta vev är slöseri med pengar och tid på den setupen, så gör inte det. Originalveven funkar fint.
om mopeden har gått långt så kan det vara bra att byta vevlager men dock inte veven..

Allt sitter redan på :) Veven hade gått 1000 mil otrimmad (tjejkörd) och när jag bytte cylinder kollade jag igenom veven och den såg fin ut :)
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

visa vevpartier ökar flödet och vevhuskompet i motorn.

dom är ockkå bättre balanserade och då varvar motorn lättare.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Har en till fråga till er alla :S hittade denna på twostroke http://twostroke.se/product.asp?product=23114 förstår inte riktigt den ser exakt ut som orginal så hur kan den vara avstrypt? :S
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

najkan skrev:Har en till fråga till er alla :S hittade denna på twostroke http://twostroke.se/product.asp?product=23114 förstår inte riktigt den ser exakt ut som orginal så hur kan den vara avstrypt? :S
för på tex kymco så sticker det upp lite där så man måste slipa/fräsa ner eller ´köper man den bara.
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Mura skrev:
najkan skrev:Har en till fråga till er alla :S hittade denna på twostroke http://twostroke.se/product.asp?product=23114 förstår inte riktigt den ser exakt ut som orginal så hur kan den vara avstrypt? :S
för på tex kymco så sticker det upp lite där så man måste slipa/fräsa ner eller ´köper man den bara.
Aha okej :) På min PGO T-rex sticker det inte upp någonting så då borde det vara lungt.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Mura skrev:
najkan skrev:
Mura skrev:tror den går sämre för den väger ju mer? :P
Hur menar du nu?
har hört det iaf och om den väger mer så krävs det mer kraft för att den ska gå runt ju :P
Det är lite fel, eftersom staken blir ju tyngre om den är grövre, men eftersom det sitter en typ av vikt på vevens båda sidor, då kan man bara göra dom lättare så är båda lika lätta.


Edit, enda sättet att det skall bli en effektökning p.g.a att man byter vev, är om staken är längre än original = högre kubik.
Skriv svar