Koppla bort el choken vad händer?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Koppla bort el choken vad händer?

Inlägg av najkan »

Hejsan jag funderar starkt på om min elchoke e trasig :/ Fick med en gummi "platta" som man kan täppa för hålet till choken med men det jag undrar är om man plockar bort choken rinner bensinen igenom choke hålet hela tiden då? Alltså att den ligger i hela tiden? För det verkar som om choken ligger i hela tiden nu med den i :S Så vad händer igentligen om man kör utan choke och täpper hålet?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Du har väl en sladd som går kopplad till chocken? koppla ur den innan du börjar pluggar igen något :wink:
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Born2Ride skrev:Du har väl en sladd som går kopplad till chocken? koppla ur den innan du börjar pluggar igen något :wink:
Måste säga att jag är helt lost på elchokar och förstår inte riktigt vad du menar :P Men det jag menar är att man plockar bort hela choken och sätter i den där brickan funkar det?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kommer inte ihåg exakt hur det var med dessa med har för mig det är en bimetall som värms av strömmen så att choken öppnar sig vartefter motorn blir varm. Kopplar du ur den får du åka omkring med choken påslagen hela tiden.

Du kan inte plocka bort choken och plugga, det kommer kanske fungera att köra med men din motor behöver en choke. Sätt dit en manuell istället, kostar inte så värst mycke
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

bensinskalle skrev:Kommer inte ihåg exakt hur det var med dessa med har för mig det är en bimetall som värms av strömmen så att choken öppnar sig vartefter motorn blir varm. Kopplar du ur den får du åka omkring med choken påslagen hela tiden.

Du kan inte plocka bort choken och plugga, det kommer kanske fungera att köra med men din motor behöver en choke. Sätt dit en manuell istället, kostar inte så värst mycke
Ja så om man bara drar ur strömsladden så ligger choken ur hela tiden? Borde den ju göra iaf :S
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z23hlj6CQH0[/youtube]
I korthet så fungerar automatchoken på det här viset:
när moppen är kall så släpper choken in extra bensin
när du startar moppen matas choken med 12volt "pinnen" går ut och stryper det extra bensinflödet
efter ca 3-5 min är "pinnen" helt ute och choken därmed frånslagen
M.a.o rycker du ut kontakten till choken är den PÅ hela tiden.

Olika felsymptom p.g.a krånglande choke
1. Moppen svår att starta - förmodligen har "pinnen" fastnat ute
2. Moppen börjar "blöddra" under färd - förmodligen kärvar "pinnen" eller ingen spänning till choken

Övrigt
Automatchoken som beskrivs i guiden är från en CVK förgasare men de flesta automatchoker jobbar efter samma princip.
Dock kan du inte räkna med att "pinnen" går ut till samma längd på alla automatchoker
Pinnen sticker ut ca 19mm från plasten till nålspetsen
Den matas med 12Volt från laddspolar/svänghjulet inte direkt från batteriet
Det går oftas att justera utsticket på "pinnen" genom att vrida på nedersta plastdelen på choken
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

[quote="HasSse666"][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z23hlj6CQH0[/youtube]
I korthet så fungerar automatchoken på det här viset:
när moppen är kall så släpper choken in extra bensin
när du startar moppen matas choken med 12volt "pinnen" går ut och stryper det extra bensinflödet
efter ca 3-5 min är "pinnen" helt ute och choken därmed frånslagen
M.a.o rycker du ut kontakten till choken är den PÅ hela tiden.

Olika felsymptom p.g.a krånglande choke
1. Moppen svår att starta - förmodligen har "pinnen" fastnat ute
2. Moppen börjar "blöddra" under färd - förmodligen kärvar "pinnen" eller ingen spänning till choken

Övrigt

TACK HASSE!:D du har åter igen lärt mig något nytt! :D
Skriv svar